toch enkele bedenkingen
1) bij de meeste mechanische belastingen (pompen, ventilatoren, transportbanden, metaalbewerkingsmachines, ...) daalt het benodigde koppel als het toerental daalt.
(uitgezonderd hijstoepassingen)
Het gevolg is dat het benodigde motorvermogen ook kleiner wordt.
Het actief opgenomen vermogen daalt, het reactief vermogen blijft gelijk, de totale motorstroom daalt (echter dus niet lineair met het afgegeven mechanisch vermogen)
Gevolg de I²R opwarming zal lager zijn.
2) Een moderne motor is gebouwd met isolatiemateriaal dat geschikt is voor isolatie klasse F (155°C). De betere motoren warmen bij vollast slechts op tot een eindtemperatuur lager dan isolatie klasse B (130°C).
Ook daar heb je dus marge.
3) De opwarming van motoren wordt getest met koellucht van 40°C. Als jou motor in een normale omgeving staat, is de koellucht wellicht kouder dan 40°C.
4) Tegenwoordig is de efficiëntie van motoren IE3 (motor vermogen > 0.75 kw, 2 , 4 of 6 polig motor). Het gevolg is dat het rendement hoger is, de opwarming lager is en de eindtemperatuur van de motor onder vollast lager gaat zijn.
(een IE1 - 1.1 kW - 4 polig motor en een IE3 - 1.1 kW - 4 polig motor zitten nog steeds in dezelfde IEC 90 motorgrootte.)
5) Zoals al aangehaald binnen een frequentie sturing zijn er tal van mogelijkheden om een motor afdoende te beschermen, eventueel mits ingebouwde PTC voeler.
Persoonlijk denk ik dat die ondergrens van 20% nominaal toerental wel een rekbaar begrip is.