Potentiometerhouder past niet met alpha potmeters

Voor mijn buizen versterker heb ik een chassis van 3mm dik. Daarvoor komt een frontplate van 2mm dik. Dit samen is net te dik om mijn potmeters vast te kunnen zetten.
Nu zag ik hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/74100 een verwijs naar conrad die potentiometerhouders van Trucomponents verkopen. Echter kom ik er achter dat mijn as van de alpha potmeters niet door de houders gaat. En dit lijkt me toch een vrij standaard potmeter. Hebben mensen hier ervaring mee? Of doe ik iets volkomen verkeerd?

Henk H.

Golden Member

Misschien een oplossing waar je niet aan dacht, maar kun je de potmeters met de wartel niet alleen op op het chassis vastzetten? Met een groter gat in het frontpaneel valt de wartelmoer daar wel doorheen en heb je geen last van de dikte van het frontpaneel.

Werkt natuurlijk alleen als de diameter van de knoppen het gat in het frontpaneel afdekt (diameter groot genoeg).

Andersom kan ook natuurlijk, maar aangezien het frontpaneel van dunner materiaal is, kan het zijn dat het mechanisch niet voldoende sterk is.

Hugo Welther

Moderator

Heb je potmeters met een 6,3mm as (1/4 inch)?
Die bussen zijn standaard voor een 6mm as.

Op jouw potmeters zullen dan ook geen standaard knoppen passen.

Oplossing: een 6,3mm boor halen bij de betere ijzerboer en bussen opboren.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je kunt de frontplaat op afstandsbussen monteren. De potentiometers komen dan op de normale manier op het frame. De assen van de potentiometers gaan dan door gaten van 6,3mm in de voorplaat. Heel veel fabrikanten doen dat ook zo, heel vaak zelfs als er een kunststof front gebruikt wordt.
Ook een aparte montage strip of plaat aan de binnenzijde van het chassis lost het probleem volledig op.

Het apparaat op de foto is de diskjockey inprater uit Elektuur, jaren 70.
De potmeters links onder hebben ingekorte assen, die slechts een paar tiende mm door het front steken. Er is een zaagsnede in gemaakt. Ze kunnen ingesteld worden met een schroevendraaier.

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 26 november 2019 11:18:05 (16%)

Op 26 november 2019 10:36:42 schreef Hugo Welther:
Heb je potmeters met een 6,3mm as (1/4 inch)?
Die bussen zijn standaard voor een 6mm as.

Op jouw potmeters zullen dan ook geen standaard knoppen passen.

Oplossing: een 6,3mm boor halen bij de betere ijzerboer en bussen opboren.

Klopt. De as is 6.3mm. Vrij "standaard" in de gitaar wereld voor onder andere versterkers en effectpedalen.
Maar is het niet zo dat je de potmeter in de bus draait? Verder dacht ik ook nog te zien dat de bussen van binnen zeskant was. Volgens mij inbus.
Dus ik weet niet of dit zomaar kan..

Op 26 november 2019 10:56:34 schreef buzzy:
Je kunt de frontplaat op afstandsbussen monteren. De potentiometers komen dan op de normale manier op het frame. De assen van de potentiometers gaan dan door gaten van 6,3mm in de voorplaat. Heel veel fabrikanten doen dat ook zo, heel vaak zelfs als er een kunststof front gebruikt wordt.
Ook een aparte montage strip of plaat aan de binnenzijde van het chassis lost het probleem volledig op.[bijlage] Het apparaat op de foto is de diskjockey inprater uit Elektuur, jaren 70.
De potmeters links onder hebben ingekorte assen, die slechts een paar tiende mm door het front steken. Er is een zaagsnede in gemaakt. Ze kunnen ingesteld worden met een schroevendraaier.

Deze optie zal voor mij wellicht niet lukken.
Hieronder een afbeelding van de gebruikte potmeters. De lengte van de as is 8mm. En de knoppen die ik toepas hebben een bevestigingsschroefje waarbij ik nog genoeg "vlees" moet overhouden van de as om de knop op vast te zetten.

Arco

Special Member

Bourns heeft ze met 9.5mm 'thread'. (ze zijn er ook nog veeel langer... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 november 2019 11:36:14 schreef Ricotjuh:
[...]

Deze optie zal voor mij wellicht niet lukken.
Hieronder een afbeelding van de gebruikte potmeters. De lengte van de as is 8mm. En de knoppen die ik toepas hebben een bevestigingsschroefje waarbij ik nog genoeg "vlees" moet overhouden van de as om de knop op vast te zetten.
[bijlage]
[bijlage]

Lukt zeker wel. Monteer de potmeters normaal op het chassis en het front op afstandsbusjes met een lengte iets langer als de dikte van een potentiometer moer en eventueel een tandring. Je kunt de gaten in de frontplaat zo groot maken, dat de schroefdraad daar in valt of zelfs door heen valt. Volgens mij heb je dan lengte genoeg om een knop te monteren. Je kunt ook overwegen om zgn spantang knoppen te gebruiken. Dan heb je geen schroefje aan de zijkant.
Als de diameter van de knoppen groot genoeg is, kun je de gaten in het front zo groot maken dat de moeren daarin passen.
Je monteert dan eerst de potentiometers en daarna het sierfront.

Normaal bevestig je het frontpaneel op afstandhouders en potmeters met moer op chassis.

Wat ik zou doen (alleen als voorgaande niet kan):
- alu stip bv 30mm breed, 3mm dik (of meer) afzagen tot montage plaatje
- gat in midden, schroefdraad voor potmeter tappen
- plaatje lijmen (2C lijm) op gat in chassis
- potmeter met veerrringetje inschroeven
- bedraden

nadeel: je hebt de juiste tappen nodig

mel

Golden Member

Gewoon in de frontplaat zelf gaten tappen voor de potmeters.De knoppen vallen er overheen, en vastzetten van de potmeter doe je gewoon aan de achterkant met de contramoer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Gewoon in de frontplaat zelf gaten tappen

Had ik ook bedacht, maar frontplaat 2mm dik is te weinig voor schroefdraad. Het chassis is meestal van staal en voor een leek niet zo eenvoudig met de hand te tappen.

Met betere knoppen heb ik nog wel een handje simpeler oplossingen.

Montagebusjes 0.3mm uitboren/uitvijlen?

Op 26 november 2019 13:33:31 schreef mel:
Gewoon in de frontplaat zelf gaten tappen voor de potmeters.De knoppen vallen er overheen, en vastzetten van de potmeter doe je gewoon aan de achterkant met de contramoer.

Dure optie als je het compleet afwijkende schroefdraad van de gemiddelde potmeter in ogenschouw neemt. Ik heb er zelfs nog nooit tappen voor gevonden die het M12 x 0,75 schroefdraad (of wat het ook is, er zullen wel tig varianten in potmeterland in gebruik zijn) aan kunnen brengen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Uitboren naar 6,3mm heeft geen zin zie ik net. De diameter van de schroefdraad van de Alpha potmeters zijn vele malen kleiner dan die van de montagebusjes. Ter voorbeeld heb ik een ander type potmeter gepakt die wel zou passen.
Dus het wordt of draad tappen in het chassis of frontplaat, of andere potmeters bestellen.

RAAF12

Golden Member

Dat opstaande kantje aan de potmeter valt in een te boren gaatje in de montageplaat dat is een blokkering. Er zijn mensen die dat eraf knippen.

Dat klopt. Afknippen doe ik normaal ook. Echter blijft dan de diameter van de schroefdraad te klein om in het montagebusje te schroeven