Hallo iedereen,

Om te beginnen een paar schema's:

Metrix Blokschema.pdf

Metrix Ingang Ch1.pdf

Metrix Mux Ch1.pdf

Op CH1 heb ik het volgende voor:

Het scherm geeft 5V aan.
Na de knop "V/Div", 5 stappen in wijzerzin te draaien, geeft het scherm 50mV aan. Nog eens 6 stappen in wijzerzin en ik heb 2mV.

Wanneer ik dan de knop 5 stappen in tegen wijzerzin draai, krijg ik 0,1V op het scherm. 6 stappen verder in tegen wijzerzin en ik heb terug 5V op het scherm.
Dit herhaalt zich telkens op dezelfde manier.

Ik heb de voedingsspanning op Z501 gemeten(schema pag 5/19) en dit is 10 Volt, zoals op het IC van CH2.

Op CH2 werkt alles normaal.

Iemand een idee wat hier de oorzaak kan zijn?
Niet alles is even goed bereikbaar om te meten.

MVG,
Luc.

Is dat hetzelfde apparaat uit het topic in 2014?

Het was misschien dus toch een relais dat bleef hangen.

Ja, dit is inderdaad hetzelfde apparaat (was dit vergeten te vermelden).
Het is niet te horen of het relais schakelt omdat de knop zelf al veel lawaai maakt bij het schakelen.

Horen is niet genoeg info dat ie werkt, het is pas zeker als de contactweerstand wordt wordt gemeten. In bedrijfstoestand. Sorry, maar reparatie is serious bussiness :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]

Ik kan eventueel wel iets voor je meten aangezien de mijne weer helemaal functioneel is (denk ik :p)

Het zou me niet verbazen als de knop zelf smerig is. Dit is een is een interessante encoder achtig knop.
Ps werkt bij jou autoset? Dat leidt bij mij altijd tot no signal found

Op 20 december 2019 14:28:02 schreef RAAF12:
Horen is niet genoeg info dat ie werkt, het is pas zeker als de contactweerstand wordt wordt gemeten. In bedrijfstoestand. Sorry, maar reparatie is serious bussiness :-)

Daar twijfel ik zeker niet aan. Indien het anders overkomt, is dat zeker niet de bedoeling :) .

@Titatommeke:
Ik ben momenteel bezig het toestel te demonteren om verdere metingen te kunnen doen.
Wanneer ik meer weet, ook over de autoset, laat ik iets weten.

MVG,
Luc.

Ik ben er verder mee bezig geweest.
Dit is dus wel degelijk het toestel uit volgend topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/121153#highlight=metrix

Gemeten op de collectors van Q401/402 (CH2) : (komt overeen met Q315/316 van CH1)
OP CH2 verandert de spanning regelmatig met het veranderen van de V/Div knop:

5/2/1V/Div: 0V op collector van Q401
0,5/0,2V/Div: 12V
0,1V/50mV: 0V
20/10/5/2mV: 12V

Het ingangssignaal (1KHz//3V p/p) gemeten op R410 volgt de instelling van V/Div mooi mee (CH2).

Gemeten op de collectors van Q315/316 (CH1):
Op CH1 verandert de spanning niet tenzij de readout verandert van 5V/Div naar 50mV en 2 mV.
Het ingangssignaal (1KHz//3V p/p) gemeten op R310 verandert enkel bij deze drie stappen.

Het signaal komt van IC : Z1501(CH1) en IC : Z1502 (CH2).
De spanningen op klemmen 4 en 5 van deze IC’s komen overeen met wat hierboven beschreven is.

Het signaal op de intermediate print (op R862/863/864 en 867) verandert mee met de V/Div knop van CH2.
Bij Ch1 verandert dit ook enkel bij de drie veranderingen op het scherm.

Zou het kunnen dat de encoder van CH1 niet goed meer werkt?

De 2 binnenste ringen worden gebruikt (via sleepcontact met elkaar verbonden)
Dit is de encoder van CH2 (daar worden de 2 buitenste ringen ook gebruikt):

MVG,
Luc.

Ik veronderstel dat de kerstkalkoen en alles wat erbij hoort ondertussen verteerd is. :)
Dus dacht ik dit topic nog eens onder da aandacht te brengen om te weten of mijn bevinding klopt.

MVG,
Luc.

Ik zou het heel apart vinden als kanaal 1 niet een gelijke knop gebruikt als kanaal 2. Zou ik je kunnen helpen door eens naar mijn encoder te kijken? Kan ik die knop uit een nemen zonder het hele front eruit te halen?

Het front moet verwijderd worden en de print dient losgeschroefd te worden om de haakjes te kunnen naar buiten duwen.
Hier een foto van de 2 knoppen:

MVG,
Luc.

Wellicht kan ik hem er morgen nog uitvissen. Anders wordt het zaterdag. Heb je al geprobeerd om hem via de pc te bedienen? Ik heb dat niet echt werkend gekregen, kan wel screenshot etc maken. Die software kan ik je wel geven, je hebt daarvoor een db9 naar db 25 verloopjes nodig en een rs232 poort. Software werkt onder Windows 10 als je de software in Windows xp compatibility start.
Ps heeft de knop ooit gewerkt? Uit jouw vorig topic lijk ik dat te kunnen halen. Als dat zo is dan zit het niet in het contact (kan niet zo maar kwijt zijn). Zo niet dan ga ik hem zoals gezegd eens open maken. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand een contact kwijtgeraakt is.

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op (27%)]

Op de foto ziet het eruit alsof je een contact mist. Deze zitten met "gesmolten paddestoeltjes" vast en de pinnetjes rechts van de overgebleven sleepveertjes zien er anders uit dan de rest. Op de foto lijken ze afgebroken.

Meestal is bij een scoop kanaal 1 gelijk aan 2. De sporen op het pcb zijn ook gelijk en op allemaal lijken er sleepsporen te zijn.

Ik heb ooit een HP SA gehad waar zoiets gebeurd was. Daar lagen er meer dan 1 los. 1 was echt weg, de rest vond ik in het instrument terug.
Je kunt nieuwe contacten maken van de tongen uit mini printplaat relais. Ik heb die tongen op een stukje blik gesoldeerd en het geheel toen met epoxy op het wiel gelijmd. Dat was een aardig gepriegel. Volgens mij heeft Schimanski ook zoiets gedaan bij een HP SA maar dan een stukje mooier. Ik dacht dat hij een compleet veertje heeft nagemaakt.

@fred101 en Titatommeke:

Jullie hebben gelijk!
Er is blijkbaar een sleepveertje verdwenen.

Door jullie antwoord kwam ik op het idee om de onderdelen van plaats te wisselen en ja: nu werkt CH1 wel en CH2 niet.

Het kan zomaar eruit gevallen zijn bij het demonteren, maar ik vind het niet terug.
Ondertussen ook al met andere dingen bezig geweest op de werktafel dus wie weet of ik het ooit zal terugvinden (toch nog eens goed zoeken :) ).

Ik zou misschien eerst eens contact kunnen opnemen met Chauvin Arnoux en vragen of het onderdeel nog te verkrijgen is.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en een prettig eindejaar toegewenst!

MVG,
Luc.

mooi Luc,
Ik zou het dan wel proberen via de persoon waar je de service manual van gekregen hebt. Mij wilde ze destijds niks geven, waarna ik hem via jou gekregen heb. Ik gok dat het onderdeel niet speciaal voor Metrix gemaakt is, aangezien je de sleep contacten op meerdere plekken kan installeren. Werkt autoset wel? Bij mijn OX8620 werkt dat nooit, als die bij jou het wel doet dan ga ik eens opzoek naar de oorzaak bij de mijne. Het schijnt dat het front paneel namelijk verantwoordelijk is voor het auto set gedeelte en niet het digitale of analoge bord.

Het toestel werkt weer zoals het moet.
Net toen ik de scoop wou terug dichtdoen om die voorlopig met 1 kanaal te gebruiken, viel er iets uit:

Nog niet zolang geleden is hier een link gepost naar een filmpje op youtube hoe je met contactlijm en baking soda een stevige verbinding kan maken (ik weet niet meer waar de link stond).

Ik heb dit geprobeerd met dit als resultaat:

Toestel terug ineengezet en alles werkt weer zoals het moet.

@Titatommeke:
De autoset werkt bij mij op beide kanalen.

Dank aan allen voor het meedenken.
MVG
Luc.