Show Your Repairs!

Kris, vertel hem binnenkort (na die ophaalmaaltijd) dat je die andere ook even onderhande moet nemen: Die is anders binnenkort buiten bedrijf met hetzelfde euvel...... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 december 2020 14:07:20 schreef ActiveHouse:
Bij de voeding aangekomen, bleek dat er 3 condensators nogal bol stonden. (3x dezelfde: 25V/470uF)
Na vervangen (ik had nog 35V/470uF op voorraad), deed het scherm het weer zoals het hoort.

Toch wel low ESR 105 graden erin gezet neem ik aan?

Zijn vreugde was zo groot, dat we op oudjaar een uitgebreid take-away menu mogen verwachten. (hij heeft tenslotte een restaurant)

Kijk dat is nog eens mooi!

@rew: Niet te snel zeggen anders is zijn buik nog vol voor het tweede menu ;-)

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Op 30 december 2020 14:07:20 schreef ActiveHouse:
Gelukkig heb ik zo'n iFixit set met zo van die plastic "plectrum" driehoekjes, zodat ik het scherm open kreeg zonder enige beschadiging.

Ah, 'Let me get my spudger...' ;) (Bekende uitspraak van Big Clive op Youtube)

Recent mijn Rodec BX-14 opgelapt, nadat het plaatsen van het uitbreidingsprintje met symmetrische uitgang een beetje verkeerd was gegaan (lees: het plaatsen ging goed, het aansluiten verkeerd... (voeding op signaal-aansluiting en andersom).

Alle halfgeleiders van de uitgangsprint heb ik uit voorzorg vervangen. Normaliter zou ik dat testen, maar in coronatijd kan ik minder makkelijk even naar de elektronicazaak gaan om nieuwe te halen, dus gewoon alle TL072's, TL074's en NE5532's uit hun voetjes getrokken en vervangen door nieuwe.

Ook de THAT1646's hadden het loodje gelegd en van zowel de uitgangsprint als dat THAT1646 printje hadden de zekeringweerstanden het erg warm gekregen (op de uitgangsprint was de waarde met 10 Ohm gedaald tot 12 Ohm).
Vervangers zijn Mouser 594-NFR25H0002209JA5 Vishay 22 ohm fusible resistor 0,5 Watt.

http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-2.jpg
http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-3.jpg

Tegelijkertijd met het vervangen van de opamps en andere zaken ook iets aangepakt waar ik me al sinds aankoop (tweedehands) aan stoor: de enkele LEDs van de VU-meter die zo zwak zijn dat je ze bijna niet meer ziet.
Alles eruit en nieuwe Kingbrights erin. Om ze allemaal op de juiste hoogte te solderen en recht te houden eerst de pootjes in een header gestoken. Daarna, na recht positioneren, de buitenste pootjes solderen zodat ze op dezelfde lijn zitten en dan de rest solderen.

http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-5.jpg

Het resultaat: de LEDs netjes op 1 lijn. Zonder krijg je ze anders echt niet door de frontplaat gestoken.

http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-6.jpg

Doorfluiten met de toongenerator van m'n pa (die generator werkt nog met buizen!)

http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-7.jpg

Eveneens een irritatiefactor(tje) waren de PFL-LEDs, waarvan er ook enkele waarschijnlijk al jaren constant aan hadden gestaan, waardoor er nog amper licht uit kwam. Dus ook die allemaal vervangen.
Op de foto branden ze allemaal weer even sterk en ook de VU-meter is volledig hersteld.

http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-8.jpg

Om een lang verhaal kort te maken: Hij doet het weer helemaal!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
eSe

Honourable Member

Kris, vertel hem binnenkort (na die ophaalmaaltijd) dat je die andere ook even onderhande moet nemen: Die is anders binnenkort buiten bedrijf met hetzelfde euvel......

Wachten tot Pasen, krijg je misschien heerlijke chocolade eieren :P

Groetjes,
eSe

A transistor protected by a fast-acting fuse will protect the fuse by blowing first.

Philips b5x23a gerepareerd. Nog nooit zoveel kapotte buizen in een toestel gehad.
2 stuks fysiek gebroken: ECC85 en EL84.
Tweede EL84 heeft een roosterlek, waarschijnlijk door de zware overbelasting toen el84 nummer 1 defect raakte.
ECC83 heeft een onderbroken anodeverbinding.
EZ80 versleten door de el84 met zware roosterlek en de defecte el84.

Verder de kast nog helemaal kaalgeschuurd en 3 lagen meubellak gegeven :) en nu mag ie naar de klant. Was nogal wat meer werk dan verwacht... Arm ding heeft nog steeds wat vlekjes onder de lak, maargoed. Hij is 60 jaar oud en dat mag je best zien.

Een van de teerknollen meette eerst >50M lekweerstand en wilde ik dus laten zitten. Maar ik heb toen voor de zekerheid de condensator nog even verwarmd naar een graad of 50. Toen kelderde de lekweerstand naar 3M en heb ik 'm alsnog vervangen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 30 december 2020 18:52:04 (16%)]

Ik heb helaas geen reparaties dus niks toe te voegen, maar lees jullie verslagen met plezier.
De kennis die hier op het forum rond zingt is ongekend.
Ik hoop dat ik/wij nog lang van die kennis mogen genieten.

Ik hou ook van dit soort topics. Reparatie of restauratie verslagen op bv jestineyong.com of YouTube vindt ik ook erg tof en leerzaam voor mij om te bekijken.
Ik heb nog een hele stapel reparaties op mijn to do lijstje staan. Maar dat wordt waarschijnlijk voor volgend jaar (goh, dat klinkt nog zo lang ;) )
Ik zal er hier ook wel gaan plaatsen. Maar dat zullen niet zo'n "grote", "geweldige" en of uitgebreide reparaties zijn zoals hier al staan denk ik :+
En vast ook een stuk minder "leerzaam" maar toch misschien wel leuk om te plaatsen.

Een minder geslaagde reparatie, al zal ik nooit weten of het aan mijn kwaliteiten heeft gelegen...

Een collega van me vroeg of ik een HDMI-poort van een Playstation 4 kon vervangen.
Even gezocht en dat leek me doenbaar met mijn apparatuur.
Ik maakte me enige zorgen toen hij zei dat hij het zelf al geprobeerd had, maar het 'm niet gelukt was.

Gelukkig was hij niet eens tot smeltend tin gekomen, dus het viel 100% mee.

Nou... dit was zonder meer het moeilijkste wat ik in 24 jaar gedaan heb.

Ik begon met het desolderen van de oude door eerst met een fijn figuurzaagje het metalen huis van de connector te scheiden van de print.

http://www.m-voorloop.nl/CO/ps4-hdmi-1.jpg

Daarna kon ik met een flinke klodder tin met m'n WSP80 op 450 graden de connector los krijgen.

De restjes van het huis daarentegen...

M'n WSP80 op 450 graden kreeg het in zijn eentje niet voor elkaar. Met m'n Magnastat erbij kreeg ik het net aan voor elkaar.

Het legen van de gaatjes voor het plaatsen van de nieuwe vereiste met 200 graden op behoorlijke luchtstroom bijwarmen met m'n heteluchtstation en een tweede persoon voor het bedienen van een desoldeerpomp was niet voldoende.
Heel voorzichtig wegfrezen van de tinresten in de gaatjes was de enige manier.

Daarna de tinresten van de eilandjes verwijderd met litze. Daarbij sneuvelde helaas 1 pad op de print van (zoals ik het me herinner) de hot-plug detect.

Dat was (uiteraard) zo'n beetje het moeilijkste eilandje met slechts 2 millimeter spoor naar een via.

Nou ja, voorzichtig met een 0,1 mm wikkeldraadje de verbinding hersteld en gehoopt op het beste.

http://www.m-voorloop.nl/CO/ps4-hdmi-2.jpg

De vrouw van de eigenaar had toen inmiddels al heel wat berichten gestuurd waar hij bleef (hij had gezegd dat het een klusje van 10-15 minuten zou zijn en ik was toen al een uur bezig).

Omdat het met 'slechts' 130 Watt warmte nog steeds zo moeilijk ging, soldeerde ik het metaal-huisje van de nieuwe connector met slechts 1 lipje aan de print, zodat ik, als het niet zou werken, de connector redelijk gemakkelijk weer los zou kunnen krijgen om het opnieuw te proberen.

Eigenaar gewaarschuwd de stekker er heel voorzichtig in te stoppen en als het zou werken, ik 'm volledig aan de print zou solderen.

De hamvraag: heeft de reparatie gewerkt?
Wel, dat weet ik niet :D
Toen ik na 24 uur nog niets gehoord had, vroeg ik of er weer beeld uit kwam of niet.

Ik kreeg het antwoord dat 'ie 'm bij het verlaten van de auto uit z'n handen had laten vallen...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Thevel

Golden Member

Een collega van me vroeg of ik een HDMI-poort van een Playstation 4 kon vervangen.

Afgelopen zomer heb ik ook een playstation 4 van mijn collega gerepareerd.
Ook hier was een probleem met de HDMI connector, hij was niet stuk maar zat los.

Om bij de HDMI connector te komen moest de hele playstation ontmanteld worden, ik had nog nooit zo'n playstation uit elkaar gehaald en omdat er diverse delen in elkaar zijn geklikt en ik bang iets te breken heb ik eerst een filmpje bekeken hoe je het apparaat moest demonteren.

De HDMI connector, er is duidelijk te zien dat er een aantal pennen los zitten.
Ik heb alle pennen opnieuw gesoldeerd wat geen problemen opleverde.
Daarna het apparaat weer in elkaar gezet.
Nu bleek de playstation niet meer uit stand-by te komen, dat deed hij nog wel voor ik de playstation uit elkaar gehaald had.
Ik had dus iets verkeerd gedaan of gesloopt :( :(

Dus de playstation weer uit elkaar gehaald (ik was daar inmiddels wel handig in geworden :) ).
Het viel op dat bij een van de connectors een soldeer padje een beetje bewoog als ik de connector bewoog.
Het padje was onder de connector gebroken, waarschijnlijk door het lostrekken van de connector (wat ik wel heel voorzichtig gedaan had)

De connector los gesoldeerd, en inderdaad was het padje gebroken, door het los solderen is hij helemaal van de print gekomen.
Met een heel dun draadje heb ik het kunnen herstellen en de playstation werkt weer (en nog steeds).

Thevel

Golden Member

Op 7 januari 2021 22:07:37 schreef weardguy:
M'n WSP80 op 450 graden kreeg het in zijn eentje niet voor elkaar. Met m'n Magnastat erbij kreeg ik het net aan voor elkaar.

Voor het soldeerwerk heb ik een 40W JBC CD-2SQE soldeerstation voor precisie en een 140Watt JBC CD-2BQE soldeerstation voor het "zware" werk.
Voor het laatste station heb ik vorige maand een 6.6 x 1.8mm stift gekocht, een behoorlijk grote stift die een bak aan warmte kan leveren, het de-solderen van zo'n HDMI behuizing is dan een fluitje van een cent.
Goed gereedschap is het halve werk. :)

Op 7 januari 2021 22:07:37 schreef weardguy:

Ik kreeg het antwoord dat 'ie 'm bij het verlaten van de auto uit z'n handen had laten vallen...

De collega komt wel weer naar je toe of je 86 spoortjes van een gebroken print wil solderen :)

Thevel

Golden Member

Meestal repareer ik apparaten van een ander maar vandaag ging mijn Pioneer VSX-S510 AV-receiver defect.
Op het front knipperde alleen een blauw (HDMI) ledje, verder was het apparaat zo dood als een pier.
Op het internet wordt de fout veelvuldig beschreven met allemaal tips over HDMI problemen en hoe het apparaat te resetten, van alles geprobeerd maar niets hielp.
Tijd om het apparaat open te schroeven...

Het apparaat optisch geïnspecteerd en zag een elco die een klein beetje bol stond.

De elco eruit gesoldeerd, er bleef een pootje acht op de print, maar er is duidelijk te zien dat de elco gelekt heeft, niet goed dus.
Nieuw exemplaar erin gesoldeerd en spanning erop maar helaas... het apparaat is nog steeds zo dood als een pier :(
Mijn vermogensmeter gaf 0,0 Watt aan, het apparaat stond blijkbaar nog steeds in stand-by en het ledje knipperde nog steeds.

Ik had gelezen dat na een knipperende led fout het apparaat gereset moet worden, er worden verschillende toets combinaties beschreven maar niets hielp.

Ik had bijna de hoop opgegeven maar besloot toch nog maar even verder te zoeken op het WWW en kwam op een of ander Duits forum waar het volgende stond beschreven:

code:

Im "Standby"-Modus die Taste "Auto Sourround" beim AVR 5 sek. lang gedrückt halten
 und danach auf der Fernbedienung die Taste "DVD" kurz antippen.
Danach hört man das klacken des Relais und der AVR startet neu!

Bingo!!!
Ik kreeg op het display RESET? en na bevestiging schakelde de AV-receiver weer in. :)

Daar zat de defecte elco..

Evarist

Golden Member

Op 30 december 2020 18:48:46 schreef Ledlover:

Philips b5x23a gerepareerd. Nog nooit zoveel kapotte buizen in een toestel gehad.
2 stuks fysiek gebroken: ECC85 en EL84.

Ledlover, heb je een verklaring waarom er zoveel buizen defect zijn?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Het is commercieel werk dus ik zal niet te veel reparaties plaatsen maar dit was een leuke. Een 2x 3 kW laser RF. Helemaal dead bug gebouwd. Deze werkte wel maar de ene module leverde teveel en de andere te weinig. Ik kan aan zoiets niet meten zonder de laser en alles wat er bij hoort dus de boel uit elkaar om onderdelen te testen en inspectie. 1 module bestaat uit een waterkoeling koelblok, de deadbug sectie en achterop een directional coupler. Daar zaten weerstanden in berilium oxide behuizing. Het probleem was veroorzaakt door een of andere vloeistof lekkage. Van een aantal weerstanden waren de aansluitstrips losgekomen. De originele weerstanden kon ik bij de weerstand fabriek bestellen. Dat is een duur grapje. Tweede probleem was trace schade. Om dat hele blok uit de kast te krijgen moet de hele kast uity elkaar. Dat alleen al is een hele hoop werk omdat het zwaar en kwetsbaar is en er veel los moet zoals 8 water koppelingen en rigid coax. Wel heel mooi gemaakt.

De voeding hiervan is ook een lekkere jongen. Massief koperen busbars, een trafo met stroken koper ipv draad en twee dode mosfets waarvan 1 ontplofte.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
dijkmane

Golden Member

een lekkende NiCd accu in een Service Indicator PCB van een BMW uit 1985 heeft wat schade veroorzaakt :

PCB is niet meer nieuw te krijgen en 2e hands exemplaren hebben dezelfde kwaal.
maar deze doet het nu weer..

In no Sense, Nonsense

Een ABB 15 kW softstarter PSR30-600-70, hier een foto van een helft:

Het is wel duidelijk wat er kapot is!

LH Nova elco's, nooit van gehoord,zal wel el-cheapo spul zijn. Afijn 2x nieuwe 4u7 450V erin gezet. Het meeste werk was nog het ding open zien te krijgen en weer dicht. Besparing: bruto 285 euro - 1/2 uur werk. (En weer wat e-waiste vermeden)

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
pietplof

Golden Member

Leuk verdiend toch; zo op een verloren zaterdagmiddagmomentje.

festina lente

Was meer een gisteravond momentje, ca 21:00 aan begonnen (elcos had ik afgelopen week besteld en binnengekregen).
De zaterdagen zijn bij mij nooit verloren, altijd wel ergens mee bezig. ;-)

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Ik snap dat dus echt niet. Epcos y-caps, schaffner netfilter en dan 10 cent besparen op de elco's.

Hier ook laatst wat garagedeur modules in reparatie. Mooie behuizing, een speciaal ontworpen veiligheidsbakje op de print op de hoogspanningssectie, 5x20 zekeringhouder van buitenaf bereikbaar met een serieuze houder, dikke ABB relaisbrokken, piher trimmers, allerlei chique connectoren, APEM DIP switches, Vishay optocouplers, zelfs een Rubycon PFC mains elco en dan gaat het ding dood door een enkele 10uF Lelon troep condensator bij de switchmode.

Het prijsverschil per 1000 van die modules als ze iets van Panasonic hadden gebruikt : 3 cent.

Dan kun je het over planned obsolescence hebben, of centenknijperij, maar als ze een minder luxe relaisblok hadden gebruikt hadden ze makkelijk 60 euro per module kunnen besparen, misschien wel meer.
Dat hoeft dan niet eens een slecht blok te zijn. Laat staan wat verdere 'optimalisatie' had gebracht. Ik ben bang dat het puur is dat het ding een jaar of 2 perfect moet werken, maar zeker niet veel langer dan dat.
En dat staat me enorm tegen..

Op 21 februari 2021 10:51:48 schreef powerflux:
Ik snap dat dus echt niet.

Ik ook niet, nu is ABB best wel een gerenomeerd merk, en dan dat soort crap er in. Zal wel weer een inkoper geweest zijn die het niet helemaal had begrepen.

-edit- Toch net eens even gemeten wat de capaciteit nog was: 3u en 3.3u en ca 1.45 Ohm ESR. Nog niet helemaal rot dus.

-edit- 2021-03-07 Gisteren werkte de softstarter na een week nog prima. 100% geslaagd dus.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 7 maart 2021 19:17:11 (10%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Of selective planned obsolescence?

maartenbakker

Special Member

@powerflux: maar als dat het doel is, hadden ze alsnog een goedkoper relaisblok gebruikt. Het zal dus wel een inkoper geweest zijn die het niet helemaal begrepen heeft.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Peter112

Special Member

Op 21 februari 2021 11:33:03 schreef henri62:
[...] Ik ook niet, nu is ABB best wel een gerenomeerd merk, en dan dat soort crap er in. Zal wel weer een inkoper geweest zijn die et niet helemaal had begrepen.

Lijkt mij gewoon inkoop materiaal met een ABB label erop. Gebeurt steeds meer Siemens bv alle schakelmateriaal maken ze bijna niets zelf.

maartenbakker

Special Member

Siemens besteedde al productie uit toen het nog niet modieus was, dus dat neem ik zonder meer aan.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maus0611

Golden Member

Vrijdagmiddagstoring, relais op print kapot, niet meer op voorraad en ook niet in de bak met oude onderdelen. Dan maar een ander relais gebruiken wat helemaal niet past, dan hoeft de installatie niet tot dinsdag stil te staan.

Achteraf bleek de print ook niet meer te krijgen en heeft dit maanden gedraaid zo.
Nu kreeg ik onlangs deze foto, een collega had mijn knutsel bewaard en nu 3 jaar later komt hij van pas bij eenzelfde vrijdagmiddagstoring...

Thevel

Golden Member

Relais komt me bekend voor. :)
Hmm, toch niet, die van mij is 1 x maak...