Een beetje off-topic, want het is slechts een poging tot reparatie, maar ik wil het toch kwijt. Het ging om een Whirpool Wasmachine, oud beestje van een vriend van me. Ik heb het type van de machine niet bij de hand, maar de print waarop we ons los hebben gelaten heeft het typenr. "L2158" en is de stuurprint.
De voeding op de stuurprint was duidelijk kapot, o.a. de fusible resistor wasdoorgebrand. Volgens internet is dit vaak voorkomend probleem met als oorzaak dat de weerstand onderbemeten is. Onder ideale omstandigheden had ik het hele apparaat doorgemeten, maar omdat het nogal onhandig is om niet te kunnen wassen was daar geen tijd voor. Ik moest er ook weer vandoor, de kennis heeft op mijn telefonische aanwijzingen metingen verricht en componenten vervangen. Er moest ook nog even gecontroleerd worden of de print en het schema echt bijelkaar horen, dat was het geval. Niet vanzelfsprekend, dhet schema zou voor een print met een ander typenr. zijn.
Hier onder staat een schema van het voedingsgedeelte op de stuurprint. R020, U002, L002 en D012 zijn vervangen. Alle overige halfgeleiders in de voeding zijn uit het ciruit gehaald, doorgemeten en goed bevonden. De elco's stonden niet bol en zijn van een goed merk, helaas zijn we er niet aan toegekomen om die te testen/vervangen.
Na het vervangen van R020, U002, L002 en D012 heeft de machine het een paar seconden gedaan, vervolgens is de boel weer kapot gegaan. Een reparatiebedrijf heef het apparaat toen gemaakt, maar helaas is het niet helemaal duidelijk geworden wat nou echt de oorzaak was. Het bedrijf heeft wel aangegeven dat ze ook reparaties aan de voeding hebben gedaan. Daarnaast hebben ze de firmware opnieuw op de MCU gezet.