zonnepanelen serie / parallel zetten

Ik geef hem even een rotschop...

ik heb maand of wat geleden een andere omvormer aan deze oost west opstelling gehangen.. een goodwe 1500 XS deze kan 12,5 amp op DC vanaf 80 volt iod. hebben en heeft een nog betere MPPT met nog groter spanningsbereik.

ax. DC vermogen (W) 1950
Max. string spanning (V) 500
MPPT-spanningsbereik 40~450
Max. ingangsstroom (A) 12.5
Aantal MPP-Trackers 1

Ik haal nu op zonnige dagen 1350-1400 watt op het top moment van de dag... maar door de hogere stroom op MPPT bij lagere spanning haalt deze omvormer veel meer kWh`s uit de opstelling..

De goodwe 1000nx heeft het overigens prima gedaan in 2020.. met de dubbele set panelen alleen topt deze dus op 1017 watt af.. opbrengst verdubbelde keurig grofweg.

De 1000ns is naar de schuur verhuisd met gebruikt setje panelen..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Goed bezig.

Ik zou verwachten dat zo een oost-west opstelling beter presteert dan een zuid-opstelling.

Een zuid-opstelling geeft dan wel meer op het heetst van de dag, maar een oost-west begint eerder en gaat s'avonds langer door.
Dus dan geeft een omvormer uiteindelijk meer produktie.

En doordat de opbrengst gelijkmatiger is is ook het deel dat je zelf verbruikt hoger. En dat is weer gunstig als straks de saldering-regeling verdwijnt.

Maar tegenwoordig is het moeilijk vergelijken. Te veel bewolking de laatste tijd.