zonnepanelen serie / parallel zetten

Nu wil ik er op het westen nog 4 stuks in serie bijleggen.. kan ik deze kring nu parallel zetten aan de andere 4.. zelfde vermogen en klemspanningen +/-

Denk dat het in deze opstelling wel meevalt.

Op 19 januari 2020 11:45:02 schreef -chefke-:

omvormer heeft maar 1 mppt.. gaat dit zonder een mooie fik te veroorzaken.

Het blijft altijd een afweging natuurlijk.
Wil je het risico op brand zo veel mogelijk beperken dan leg je niets in serie of parallel maar gebruik je micro omvormers.
Lage spanning, en een lage stroom.

Voor de opbrengst zal het niet veel uitmaken mits er in geval je ze in serie legt alle pannelen van diodes voorzien zijn. Voor zover ik weet zijn de meeste dat in ieder geval wel.

Op 19 januari 2020 12:57:58 schreef flipflop:
Wat gebeurd er dan als oost vol op de zon staat en west in de schaduw ligt? Lijkt mij niet goed eigenlijk.

Kan bijna altijd, alleen ik heb de datasheet van de omvormer en panelen even gelezen, als de 2 string beide op full power draaien gaat er 16A in, dit kan de omvormer niet aan en de mppt regelaar trekt het optimale punt net zolang weg tot Imax 10A bereikt is.
Probleem is hier dat de NS1000 net wat te klein is denk ik, met scherpe wolken wisselingen kan de regeling wel eens te langzaam zijn.

Optie is om de ns1000 weg te doen en vervangen door een Omnik welke 16A DC aan kan https://solarclarity.nl/wp-content/uploads/2015/04/Omniksol-1k-1.5k-2k…

Op 19 januari 2020 13:59:29 schreef Peter112:
[...]

Kan bijna altijd, alleen ik heb de datasheet van de omvormer en panelen even gelezen, als de 2 string beide op full power draaien gaat er 16A in, dit kan de omvormer niet aan en de mppt regelaar trekt het optimale punt net zolang weg tot Imax 10A bereikt is.
Probleem is hier dat de NS1000 net wat te klein is denk ik, met scherpe wolken wisselingen kan de regeling wel eens te langzaam zijn.

Optie is om de ns1000 weg te doen en vervangen door een Omnik welke 16A DC aan kan https://solarclarity.nl/wp-content/uploads/2015/04/Omniksol-1k-1.5k-2k…

Beide full power gaat niet gebeuren want oost - west opstelling..

Maar hij begrenst zichtzelf dus netjes op 10A en laat dan de spanning oplopen... ook al is dit dan niet het meest gunstige punt... (voor die paar keer per jaar dat hij echt Full pull moet leveren)

Een andere omvormer is niet echt een optie.. dan verdien ik het nooit meer terug..

[Bericht gewijzigd door -chefke- op zondag 19 januari 2020 15:21:21 (11%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 19 januari 2020 12:57:58 schreef flipflop:
Wat gebeurd er dan als oost vol op de zon staat en west in de schaduw ligt? Lijkt mij niet goed eigenlijk.

Dan leveren de panelen oost, de west panelen doen niks.. en er zitten standaard diode`s in de panelen dus dat moet werken.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Zitten die diodes niet parallel over de panelen dan? Da's gebruikelijk bij serie schakelingen. Waar ik op probeerde te sturen: gaat de stroom van de actieve kant niet door de passieve kant weglopen? Maw, mag je gewoon spanning op een paneel (in het donker) zetten, en dan gaat er geen stroom lopen?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het paneel is van zichzelf toch al 1 grote diode?

Zowel die als de eventuele parallel diode staan in sper als je 2 strings parallel hangt.

Die parallele diode is alleen om een slechtwerkend paneel te overbruggen bij schaduw oid (in een seriekring). Die diode zal een minder verlies hebben dan het paneel zelf

Als meer als 2 strings parallel zet is het verstandig om dc zekeringen op te nemen. 2 strings parallel op 1 mppt geeft nooit een probleem, de kortsluitstroom in 1 string kan bij 2 nooit hoger worden dan de imax van de andere string. (Indien de panelen zelfde type zijn)

Bij 3 strings parallel is het vaak wenselijk dit wel te doen
https://www.conduct.nl/wp-content/uploads/2017/01/Schermafbeelding-2017-01-18-om-16.45.39-440x299.png

Als je de 2 strings in serie schakelt dan wordt de stroom door de omvormer ingesteld op de max die de totale string kan leveren. Dat zijn dan de 4 panelen die vol in de zon liggen. De andere 4 kunnen dan niet mee komen, en worden door de dioden effectief uitgeschakeld.

Er zijn wel slimmere omvormers die de stroom dan zover terug regelen dat alle panelen weer mee kunnen doen. Dan krijg je een lagere stroom bij een hogere spanning en dat kan voordelig uitpakken. Maar deze omvormer doet dat niet waarschijnlijk.

Zet je de twee strings parallel, dan kun je de stroom van de beide strings bij elkaar tellen (maar wel max 10A, begrensd door de omvormer). Dan krijg je dus bijv 7 A van de west panelen plus nog 3 A van de oost panelen. Volgens mij verreweg de beste oplossing.

Het max vermogen wordt dan 10A * 120V = 1200 W, terwijl de panelen in ideale omstandigheden veel meer zouden kunnen geven. In de praktijk zul je zien dat je dan een groter deel van de dag je max vermogen geleverd krijgt.

Ik heb de datasheet niet gelezen*, maar meestal heeft een inverter toch niet voor niets een maximaal opgegeven aan te sluiten PV vermogen?

Zowel mijn Mastervolt als mijn Philipsen zijn heel duidelijk in het maximaal aan te sluiten vermogen.

En mijn 20graden schuin dak, ene helft zuid, andere helft noord, geeft in de zomer, met hoge zon, erg veel vermogen af. Ongeveer 2600Wp zuid geeft dan 2600W af en de 2600W noord zit dan volgens mij ook makkelijk op minimaal de helft daarvan.

Als de TS dezelfde hoeken heeft, zit je dan op makkelijk 1600W input.

* Inmiddels wel gedeeltelijk, zie deze limiet hier niet zo duidelijk in staan als bij mij.
Voor mijn inverter is 5500W nominal power, 5900W maximum power en 3200W-7200 PV power range. En dit is puur data voor de PV-input, de AC-output is een andere tabel.
Al dan niet terecht houd ik me sowieso aan de maximale stroom-input per ingang (ik heb 4 trackers, 7,5A max en ik heb er twee parallel voor de 8A panelen op zuid. Noord komt nooit boven de ~6A (zelfde panelen) en staat op een enkele tracker.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 20 januari 2020 00:26:01 (31%)

Op 20 januari 2020 00:10:10 schreef r-p:
... en 3200W-7200 PV power range.

Zou dit niet meer iets zijn van "aangeraden PV power range"?

Onder de 3200W dan heb je een te dure omvormer gekocht. Boven de 7200 is het aan te raden om een grotere/extra omvormer te kopen ivm het rendement.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mooi dan gaan we het zo proberen, bedankt allemaal voor de input.

Ik zal van het voorjaar mezelf melden met resultaat en wat grafiekjes.

@ r-p, ik zit oost west.. en de schaduwkant doet 200 watt ofzo max en de zon kant +/- 850 dus dat gaat nog prima met mijn 1200 watt unit.

het gaat er vooral om de zon in de ochtend 05:00 tot 12:00 mee te pikken die ik nu niet heb..

straks is het zonnestroom 6:00 tot 21:00 in de zomer.

[Bericht gewijzigd door -chefke- op maandag 20 januari 2020 11:51:13 (52%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Ik heb ook een oost - west opstelling. Vorig jaar in januari geplaatst. 2 x 7 panelen van 320 Wp (4480kWp) op een omvormer van SMA sunnyboy 2.5. De 2 strings zijn parallel aangesloten. Mijn installateur zei me dat ik met een sunnyboy 1.5 genoeg zou hebben. Als ik het uitrekende vond ik het wat krap maar achteraf gezien ging het waarschijnlijk wel voldoende zijn geweest. Ik heb in 2019 3896kWh opgewekt. In bijlage grafiek van de zonnigste dag van vorig jaar.

Wat voor hoek staan ze? Dat moet meer dan mijn 20 graden (vanaf horizon) zijn, want ik zou daar volgens mij ver boven zitten.

Op 20 januari 2020 19:42:38 schreef dencharel:
Ik heb ook een oost - west opstelling. Vorig jaar in januari geplaatst. 2 x 7 panelen van 320 Wp (4480kWp) op een omvormer van SMA sunnyboy 2.5. De 2 strings zijn parallel aangesloten. Mijn installateur zei me dat ik met een sunnyboy 1.5 genoeg zou hebben. Als ik het uitrekende vond ik het wat krap maar achteraf gezien ging het waarschijnlijk wel voldoende zijn geweest. Ik heb in 2019 3896kWh opgewekt. In bijlage grafiek van de zonnigste dag van vorig jaar.

dan kom ik met mijn zuid opstelling toch hoger uit , heb sinds 2015 8 panelen van 200wp = 1600wp toch het maximale bereikt zie foto's .
8 panelen in serie op een omnik 1,5
op garagedak onder 20 graden

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 20 januari 2020 22:00:58 schreef Franssel:
[...]dan kom ik met mijn zuid opstelling toch hoger uit , heb sinds 2015 8 panelen van 200wp = 1600wp toch het maximale bereikt zie foto's .
8 panelen in serie op een omnik 1,5
op garagedak onder 20 graden

das logische dat zuid beter is voor piek.. zeker onder de juiste hoek..

Ik heb echter een oost west dak... en veel last van schaduw en de verkeerde hoek... dus dan doen we het maar zo

Ik ben benieuwd

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Zo even een update, tweede groep van nagenoeg identieke panelen ligt aan de oost kant erbij.

Op dat moment west string op 485 watt zon stond op +/- hoogste punt bij aansluiten tweede oost string parallel aan de eerste gezet en tadaa dik 850 watt uit de panelen samen :) helemaal prima.. de mppt kan dus prima handelen.

De inverter kan tot 1300 watt als volgens de sticker dus er zit nog wat rek in ben benieuwd in april / mei wat die dan doet.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Mooi! Hou ons op de hoogte. Altijd leuk om updates te krijgen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, ik ben ook wel benieuwd.

Al heb ik er wel vertrouwen in dat je nu de max 1300W wel gaat halen.

Op 16 maart 2020 23:30:09 schreef deKees:
Ja, ik ben ook wel benieuwd.

Al heb ik er wel vertrouwen in dat je nu de max 1300W wel gaat halen.

Hij haalt nu per dag uurtje de 1000 watt aan de AC kant.. hoeveel er DC max is weet ik niet de omvormer topt af op 1000... ac en laat DC niet meer zien.

Even in de gaten houden hoe dit van de zomer gaat anders gaat er toch een zwaardere omvormer op.

Ik haal ruim de dubbele opbrengst van vorig jaar zelfde dagen ook mooi weer...

Dus vooralsnog werkt het prima... omvormer wordt ook niet warm 34 graden intern.. (tamb 22 +) dus er gaat ook niet enorm veel energie verloren..

Het is natuurlijk nu heel gunstig koude panelen veel zon ect.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Zwaardere omvormer? Dat wordt lastig met 2x4 panelen parallel. Voor zover ik weet zijn er geen omvormers die meer dan 10A DC kunnen verwerken.

En serie schakelen is geen optie door de verschillen in opbrengst oost-west. Dus dan moet je op zoek naar een omvormer met 2 mppt's.

Dan zou ik kiezen voor een 2e kleine omvormer, of voor micro-omvormers.

Op 25 maart 2020 22:36:04 schreef deKees:
Zwaardere omvormer? Dat wordt lastig met 2x4 panelen parallel. Voor zover ik weet zijn er geen omvormers die meer dan 10A DC kunnen verwerken.

En serie schakelen is geen optie door de verschillen in opbrengst oost-west. Dus dan moet je op zoek naar een omvormer met 2 mppt's.

Dan zou ik kiezen voor een 2e kleine omvormer, of voor micro-omvormers.

ik laat het vooralsnog zo draaien... en als ik ergens nog tegen zo`n goodwe 1000 ns aanloop (voor zeg 100€) krijgen elke 4 panelen gewoon weer een eigen omvormer...tot die tijd laten we het zo draaien.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Ik geef hem even een rotschop...

ik heb maand of wat geleden een andere omvormer aan deze oost west opstelling gehangen.. een goodwe 1500 XS deze kan 12,5 amp op DC vanaf 80 volt iod. hebben en heeft een nog betere MPPT met nog groter spanningsbereik.

ax. DC vermogen (W) 1950
Max. string spanning (V) 500
MPPT-spanningsbereik 40~450
Max. ingangsstroom (A) 12.5
Aantal MPP-Trackers 1

Ik haal nu op zonnige dagen 1350-1400 watt op het top moment van de dag... maar door de hogere stroom op MPPT bij lagere spanning haalt deze omvormer veel meer kWh`s uit de opstelling..

De goodwe 1000nx heeft het overigens prima gedaan in 2020.. met de dubbele set panelen alleen topt deze dus op 1017 watt af.. opbrengst verdubbelde keurig grofweg.

De 1000ns is naar de schuur verhuisd met gebruikt setje panelen..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Goed bezig.

Ik zou verwachten dat zo een oost-west opstelling beter presteert dan een zuid-opstelling.

Een zuid-opstelling geeft dan wel meer op het heetst van de dag, maar een oost-west begint eerder en gaat s'avonds langer door.
Dus dan geeft een omvormer uiteindelijk meer produktie.

En doordat de opbrengst gelijkmatiger is is ook het deel dat je zelf verbruikt hoger. En dat is weer gunstig als straks de saldering-regeling verdwijnt.

Maar tegenwoordig is het moeilijk vergelijken. Te veel bewolking de laatste tijd.