Oefening schoolvraag elektriciteit

Beste forumers,

Ik ben een leerling van 5EIT en ik moet tegen morgen een oefening maken voor elektriciteit maar ik snap uiteindelijk niet hoe ik deze moet oplossen.
Dus kan iemand deze oefening oplossen voor mij of uitleggen aan mij of zeggen welke formules ik uiteindelijk moet gebruiken.
De oefening is:

'Een driefasenmotor is geschakeld op een net van 220/380V en levert een nuttig vermogen van 20 kW aan zijn riemschijf. De motor die in driehoek is geschakeld, werkt met een rendement van 0,82 en een arbeidsfactor van 0,8. Welke stroomsterkte zal de A-meter geschakeld in één van de lijndraden aanduiden en hoe groot is de stroomsterkte in de wikkelingen van de motor?'

M.v.g
Sean.P

Maak zelf eens een begin.

Bijvoorbeeld: welke formules ken je waarvan je denkt dat ze hier toepasbaar zijn?

If you want to succeed, double your failure rate.
Frederick E. Terman

Honourable Member

20 kW is vermogen.
Levert het net ook dit vermogen? Of meer of minder? Hoeveel meer/minder?

Door hoeveel draden loopt dit vermogen? Hoeveel door één draad?

Met hoeveel stroom zou dit overeenkomen bij een ideale arbeidsfactor?
Leveren de draden deze stroom? Of meer of minder? Hoeveel meer/minder?

Hoe is dit bij de motorwikkelingen?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Begin eens met de netspanning uit te vogelen, dat is vraag één.

Een onbekende formule opzoeken is tegenwoordig heel simpel. Zelfs wij hadden daar vroeger al hulpmiddelen voor in de vorm van een formuleboek.

In jouw geval zou ik gaan zoeken naar:
Vermogens voor een 3 fase motor berekenen.

Als je dan de formule gevonden hebt waarin voorkomt.

P, U, I en arbeidfactor (dit word ook wel anders genoemd) Dan zou het moeten lukken.

JE hebt ook nog de formule voor rendement nodig.

Als je de formules gevonden hebt en het wil nog niet lukken helpen we je graag verder.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 februari 2020 16:20:04 schreef GJ_:
Begin eens met de netspanning uit te vogelen, dat is vraag één.

Nah... In een schoolvraag is het toegestaan om met de verouderde 220V/380V te werken. Het dateert de vraag een beetje, maar als de opgave de spanning noemt dan zou je daarmee moeten werken.

Mijn voorstel is om de vraag als volgt aan te pakken: Ik heb een ideale motor die 20kW asvermogen levert. Wat zijn de stromen in het voedende net?

Als je dat hebt uitgerekend: Wat nu als de motor niet ideaal is? Waar moet je in de praktijk allemaal rekening mee houden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Sorry, ik had verkeerd gelezen: dat het een 220/380V motor was.

Ik vrees dat het te laat is want de TS had zijn oplossing vandaag moeten inleveren.

GJ_

Moderator

Nou ja, dan heeft ie vast wat tips voor volgend jaar toch?

Op 20 februari 2020 13:31:49 schreef GJ_:
Nou ja, dan heeft ie vast wat tips voor volgend jaar toch?

TS heeft CO mogelijk grommend en mopperend verlaten. Gedesillusioneerd dat hij niet een hanpklaar antwoord kreeg maar ook hier zelf moet nadenken. O-)

Ik zonder het door te rekenen op 70Amp.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

Een driefasenmotor is geschakeld op een net van 220/380V
De motor die in driehoek is geschakeld

.

Begin eens met de netspanning uit te vogelen, dat is vraag één.

Heel zeker.
Slimme vraagstelling van de leraar, hij heeft zelfs meer dan zijn leerlingen met de chocodijzen :9

Op 20 februari 2020 15:53:02 schreef pamwikkeling:
Ik kwam uit op 46.4A en 26.8A

Waarom kom ik 0.45% lager uit? Is niet alleen afronding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kom op 26,74A, dus afgerond 26,7.

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

Op 20 februari 2020 18:36:36 schreef anoniem015

Slimme vraagstelling van de leraar, hij heeft zelfs meer dan zijn leerlingen met de chocodijzen :9

Nee, dat is typisch het soort leraars dat hele dagen loopt te zagen hoe lastig ze het hebben , en 40 jaar aan een stuk hetzelfde verhaaltje afsteken , maar te luizig zijn om hun lessen af en toe wat te actualiseren. 220V, dat is al decennia geleden.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:52:48 (2%)

High met Henk

Special Member

Lijnspanning en fasespanning beiden gegeven kan weleens gebruikelijk zijn..

Dus dan is de motor 380 / 660 v type

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 februari 2020 19:06:16 schreef rew:
[...]Waarom kom ik 0.45% lager uit? Is niet alleen afronding.

Lekker boeiend voor een electromotor. Als je antwoorden binnen de 5% zit had ik dat gewoon goed gerekend. Een half procentje ernaast. Waar gaat het over?

Ik ben het met je eens dat die halve procent niet uitmaakt. Maar de cijfers achter de comma kan je gebruiken of de gebruikte rekenmethode klopt.

Toen ik studeerde was er een prakticum opgave om numeriek een netwerk door te rekenen door de matrixvergelijkingen op te stellen en die dan met de meegeleverde library te inverteren en zo op te lossen. Als je antwoord tot op 5 decimalen gelijk was aan wat de docent kreeg, dan moest je wel alles hetzelfde hebben gedaan en werd het goedgekeurd.

Maar als je geen zin had om de programmeeropdracht te doen en effe met een rekenmachine aan de slag ging, dan kreeg je dus achter de comma ergens verschillen, zodat je door de mand valt....

Er zijn meer situaties waar een klein verschil een hint kan zijn van dat er IETS aan de hand is wat je beter kan uitzoeken voordat het een probleem wordt. Een voorbeeldje is beschreven in het boek "The Cuckoo's Egg" waar een onderzoeker een verschil van een paar cent in de boekhouding uitzoekt en VEEL interessantere dingen vindt dan "die paar cent".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ rew
@ jochem

Lijnstroom = 20 000 W / (0.82 x 0.80 x 1.73 x 380 V) = 46.4 A

Motor is inderdaad 380/660V D/Y en staat in D geschakeld

Stroom door motorwikkeling = 46.4 A / 1.73 = 26.8 A

Vierkantswortel 3 heb ik vereenvoudigd tot 1.73, allicht verklaart dat de afwijkingsfout.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je de getallen uit de opgave gebruikt (220 én 380) krijg je ook iets anders, dan als je er willekeurig één van kiest (220 óf 380) en dan wortel 3 gebruikt.

Een echt technicus of wetenschapper maakt zich daarover niet druk, maar de 'schoolse' types kunnen daarover heerlijk bekvechten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Ach, over het algemeen heeft het sowieso weinig nut om het tot op drie cijfers achter de komma uit te rekenen. Die 20kW zal in de praktijk ook wel afwijken neem ik aan. Het komt natuurlijk vrijwel nooit voor dat dat een vast gegeven is, het zal eerder flink fluctueren.

Op 21 februari 2020 11:29:22 schreef pamwikkeling:
Lijnstroom = 20 000 W / (0.82 x 0.80 x 1.73 x 380 V) = 46.4 A

Ah! Oorzaak van het verschil gevonden! Ik heb met 381.05 gerekend: 230V*sqrt(3).

Op 21 februari 2020 17:05:57 schreef GJ_:
Het komt natuurlijk vrijwel nooit voor dat dat een vast gegeven is, het zal eerder flink fluctueren.

Maar wat in de praktijk wel voorkomt is natuurlijk dat je een installatie op die 20kW motor moet voorbereiden. Dan is dus de hamvraag; "Kan dat op een 16A groep?" Nou, dat wordt een volmondig: "NEE".... maar welke zekering moet je dan wel minimaal hebben? /dat/ moet je kunnen uitrekenen, lijkt me.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 februari 2020 19:00:25 schreef rew:
[...]Ah! Oorzaak van het verschil gevonden! Ik heb met 381.05 gerekend: 230V*sqrt(3).

[...]Maar wat in de praktijk wel voorkomt is natuurlijk dat je een installatie op die 20kW motor moet voorbereiden. Dan is dus de hamvraag; "Kan dat op een 16A groep?" Nou, dat wordt een volmondig: "NEE".... maar welke zekering moet je dan wel minimaal hebben? /dat/ moet je kunnen uitrekenen, lijkt me.

Met je eens rew; maar dat hoeft niet perse op 1 uA nauwkeurig... :)

Tuurlijk niet. Maar iemand die zegt mwah een kleine 30A.. kan die het uitrekenen of niet? In de praktijk waarschijnlijk voor sommige gevallen goed genoeg maar in een schoolsituatie wil je leren en toetsen dat men het uit kan rekenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/