Oefening schoolvraag elektriciteit

Ooit eens in een heel ver verleden les gegeven aan een technische school.

De leerlingen (+/- 16 jarigen) hadden als opdracht een elektrische schema (binnenhuis installatie ?) moeten ontwerpen.

Ze één voor één bij me geroepen om hen te laten uitleggen wat ze hadden getekend en hoe ze dachten dat hun schakeling werkte.

Zie ik plots een zekering staan in de primair van een trafo voor een parlofoon installatie.

Ik vraag de student :"Wat is dat daar en hoeveel ampères zekering zou je daarvoor gebruiken ?"

De student kijkt me verbaasd / wantrouwig aan,
Ik kijk onverschillig terug,
na een lichte aarzeling, zegt hij met veel overtuiging : "Een goei vijftig ampère zal wel werken"

:-)

Goed antwoord toch? Die gaat nooit stuk. ;-)

Op 21 februari 2020 23:09:50 schreef pamwikkeling:
"Een goei vijftig ampère zal wel werken"

Typisch voorbeeld van: wij hebben na zoveel jaar ervaring een gevoel bij dat soort getallen. Dat gevoel moet je kweken door het een paar keer zelf uit te rekenen. Ik weet niet meer wat voor probleem het over ging, maar tijdens mijn eigen opleiding ook last van gehad: Een leraar die op een bepaald punt een weerstandswaarde uit z'n duim kon zuigen omdat ie zoveel jaar ervaring had. die vond het raar dat ik dat niet kon.

Maar goed. Ook jou verhaal is dus een voorbeeld van dat mensen in de opleiding moeten leren om dingen zoals zo'n zekering uit te kunnen rekenen. Wat is het opgenomen vermogen? bereken de stroom, kies een zekering. Pas als je dat een paar keer gedaan hebt wordt het mogelijk om zo'n ding in 1x uit je duim te zuigen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 februari 2020 21:44:52 schreef rew:
Tuurlijk niet. Maar iemand die zegt mwah een kleine 30A.. kan die het uitrekenen of niet? In de praktijk waarschijnlijk voor sommige gevallen goed genoeg maar in een schoolsituatie wil je leren en toetsen dat men het uit kan rekenen.

Om even bij het topic te blijven, wanneer TS laat zien de juiste formules te gebruiken plus met antwoorden komt van resp. 46 en 27 A, dan heeft deze in ieder geval voldoende aan zijn docent bewezen, de gevraagde waarden uit te kunnen rekenen.

Een vraag goed lezen is ook een hele kunst, vooral als je concentratie problemen hebt en je uitgaat van wat je denkt dat er staat. Al was ik niet de enige die er in trapte ,de motor spanning blijkt de netspanning te zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

maar welke zekering moet je dan wel minimaal hebben? /dat/ moet je kunnen uitrekenen, lijkt me.

Dat kan maar dan mis ik nog 1 belangrijk gegeven. Hoe word de motor ingeschakeld is dat direct, via ster-driehoek, softstarter of frequentie regelaar.

IK weet niet meer of ik het goed onthouden heb maar vroeger op school was de waarde van de zekering bij direct aanzetten 3x In. voor een snelle zekering. Dus geen gereken maar gewoon een vuist regel die er gebruikt werd van een aanloopstroom van 6x Inom / 2 uitgegaan

Maar wat ik begrepen hebben moderne motoren een grotere aanloopstroom van wel 10x Inom maar geen idee voor hoe lang en welk effect dat heeft op de zekering.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.