Actieve en passieve elektronica

Anoniem

Hallo,
kan men in het kort uitleggen wat actieve en passieve elektronica is, en de verschillen tussen de twee?

bedoel je op componenten niveau of product niveau?

vb op component niveau: weerstanden, spoelen, condensatoren.

Op product niveau : remote drukknoppen die de nodige zendenergie uit het drukken zelf halen. daarin zitten wel actieve componenten, maar het geheel is zelfbedruipend en kreeg de naam passief..

Anoniem

Op componentniveau, waarom de weerstand, spoel, condensator passief zijn en de diode, transistor, thyristor,... actief zijn.

Arco

Special Member

't Ligt er ook aan hoe je het uitlegt. Een opgeblazen ic is ook een passief component geworden... ;)

 
Active components rely on a source of energy (usually from the DC circuit, which we have chosen to ignore) and usually can inject power into a circuit, though this is not part of the definition.
Active components include amplifying components such as transistors, triode vacuum tubes (valves), and tunnel diodes.

Passive components can't introduce net energy into the circuit. They also can't rely on a source of power, except for what is available from the (AC) circuit they are connected to.
As a consequence they can't amplify (increase the power of a signal), although they may increase a voltage or current (such as is done by a transformer or resonant circuit).
Passive components include two-terminal components such as resistors, capacitors, inductors, and transformers.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat denk je zelf? Noem eens wat onderdelen waarbij jij denkt actief of passief?

Je vraag klinkt als een schoolvraag. En dan het antwoord van CO kopieeren/plakken is niet echt iets waar je heel veel van leert. Juist door zelf te denken en te zoeken ga je dingen onthouden :)

Thevel

Golden Member

Een component met 2 aansluitingen is altijd passief (m.u.v de tunneldiode.)

Op 26 maart 2020 13:42:32 schreef Thevel:
m.u.v de tunneldiode.

Als je het zo bekijkt, dan is de boog(lamp) ook een mogelijke actieve component :-)

Thevel

Golden Member

Of een boog(lamp) actief mag worden genoemd, geen idee..

RAAF12

Golden Member

Of een diode die produceert stroom als er licht op de PN overgang valt...

Aktieve componenten ken ik zo niet :) . TME, Digikey, Mouser, Farnel geven een verdeling in 'Passives' en 'Semiconductors'.
'Actives' komen in de catalogus niet voor.

Dus volgens mij is het gewoon weer een kreet die eigenlijk niks betekent.

Anoniem

Actieve elektronica is zelf herstellen, ontwerpen,...
Passieve elektronica is er van op veilige afstand naar kijken >:)

Op 26 maart 2020 13:52:39 schreef Thevel:
Of een boog(lamp) actief mag worden genoemd, geen idee..

Net als de tunneldiode heeft de boog een negatieve weerstand. In boogzenders (héél lang geleden) werd van die eigenschap gebruik gemaakt om HF energie op te wekken.

vergeten

Golden Member

Een weerstand is ook een aktief component.

Zet er teveel spanning op dan gaat hij actief roken daarna is hij passief geworden. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Ik vind de uitleg op wikipedia heel helder en aannemelijk. Het is natuurlijk ook een beetje een kwestie van definities.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronische_component
De Engelse wikipedia is wat uitgebreider:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_component

Maar dan zou een diode ook passief zijn, terwijl de grote leveranciers daar toch anders over denken.

GJ_

Moderator

Hoewel de diode strikt genomen een passieve component met een niet-lineaire karakteristiek is, wordt deze over het algemeen tot de actieve componenten gerekend

Anoniem

Op 26 maart 2020 13:42:32 schreef Thevel:
Een component met 2 aansluitingen is altijd passief (m.u.v de tunneldiode.)

Altijd weer die tunneldiode.
Ik ben ervan overuigd dat minstens 85% van alle elektronici er nog nooit één in zijn/haar handen gehad heeft.

Actieve componenten zijn kort gezegd deze die een versterking kunnen geven. Dus transistoren, vacuuumbuizen, thyristoren en alle elementen met een negatieve weestandscurve waaronder de tunneldiode (sic).
Spoelen, weerstanden, condensatoren zijn passieve elementen.

Maar als een thyristor een actief element is, dan is ook een relais een actief element. Met een kleine stroom kun je een grote schakelen.
Volgens mij is de voorwaarde, zowel stroom als spanningsversterking, dus vermogenversterking, ander zou een transformator ook als een actief element moeten beschouwd worden. 12V in en 230V uit.
Ook een diode wordt onterecht als actief beschouwd. De definitei is dus niet absoluut.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 26 maart 2020 20:59:58 (3%)

Sine

Moderator

Ik ben ervan overuigd dat minstens 85% van alle elektronici er nog nooit één in zijn/haar handen gehad heeft.

En dan mag je hem niet benoemen?

En een Gunn diode dan?

Thevel

Golden Member

Ik ben ervan overuigd dat minstens 85% van alle elektronici er nog nooit één in zijn/haar handen gehad heeft.

Ik behoor tot die 85% :)
Ik heb wel gelezen over de werking van de diode maar heb hem idd nog nooit in mijn handen gehad.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het enige praktische apparaat met een tunneldiode erin dat ik ooit heb gebruikt was de Heath Tunneldipper, een dipmeter. Het was een deel van het radio-instrumentarium van een van de schepen waarop ik in een grijs verleden dienst deed.
Je merkte eigenlijk niets speciaals aan het apparaat - het was een gewone dipmeter, om testsignaaltjes op te wekken, spoeltjes en kringen te meten, coaxkabel op lengte te maken etc. Wel apart vond ik de voeding, uit één enkele 1,5V-cel van de soort die we nu AA noemen. Een stuk praktischer dan de netvoeding van zijn voorganger!

Om het begrip 'negatieve differentiaalweerstand' uit te leggen was de tunneldiode trouwens ideaal: je kon zijn karakteristiek letterlijk opmeten met gelijkstroom.

Maar blijkbaar was de tunneldiode een modeding, en niet overal de beste keus voor. Nu hoor je er nooit meer over (behalve hier natuurlijk!).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Actieve elektronica: er is voedingspanning nodig om er iets zinnigs mee te doen.
Passieve elektronica: niet.

Zoiets?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Thevel

Golden Member

Op 26 maart 2020 21:26:39 schreef flipflop:
Actieve elektronica: er is voedingspanning nodig om er iets zinnigs mee te doen.
Passieve elektronica: niet.

Zoiets?

Ook weer niet, want dan zal bijvoorbeeld een relais actief zijn.

Op 26 maart 2020 21:59:08 schreef Thevel:
[...]Ook weer niet, want dan zal bijvoorbeeld een relais actief zijn.

De reden dat een relais per definitie niet tot de activa van de elektronica behoort lijkt me ergens anders te liggen: het is een elektromechanisch onderdeel.

Anoniem

Op 26 maart 2020 21:00:37 schreef Sine:
[...]

En dan mag je hem niet benoemen?

En een Gunn diode dan?

Tuurlijk wel. Maar het valt me al een hele tijd op dat een tunneldiode erg gekend is onder technici en vaak als eerste aangehaald wordt terwijl het toch een vrij exotisch onderdeel is.
Dat komt omdat er onevenredig veel aandacht aan besteed wordt in de elektronicaopleiding. idd niet geheel onterecht want het tunneling effect speelt nog bij heel wat meer onderdelen een rol. Zelfs bij een zenerdiode. En dus is het nuttig om dit weinig intuitief verschijnsel te begrijpen.

Gunn en Impatt diodes worden heel wat meer gebruikt, vooral dan in professionele hoge snelheid telecom meet en radio apparatuur en natuurlijk ook in de dopplerradartjes voor alarmsensoren en flitspalen.

Op 26 maart 2020 22:54:29 schreef kris van damme:
[...]

De reden dat een relais per definitie niet tot de activa van de elektronica behoort lijkt me ergens anders te liggen: het is een elektromechanisch onderdeel.

Mogelijk, ik ken dit criterium niet. dus er mogen geen bewegende delen aanzitten. Vreemd.
En hoe zit het dan met een transformator?
Als ik 12Vac omzet naar 120Vac heb ik toch wel een spanningsversterking van 20 dB of niet? En er beweegt niks.
En er bestaan ook puur magnetische versterkers zonder halfgeleider of buis.En parametrische versterkers zonder actieve elementen. Passief of actief?
En gestimuleerde emissie? Wat wij doorgaans eenn laser noemen is een osillator. Maar er bestaan ook laserversterkers .
Bijvoorbeeld de EDFA versterker. Daar passeert de lichtpuls door een stukje fiber die gedopeerd is met Erbium. door een optische pomp worden de Erbiumatomen geexiteerd en als de puls passeert geven ze hun energie synchroon af aan de puls waardoor deze versterkt.
Passief element of actief?

Tidak Ada

Golden Member

Je vergeet in deze de maser, die is meer ‘elektronisch’ dan een laser.

Maar zijn feitelijk niet alle niet lineaire componenten in zekere zin ‘actief’? Ze voeren alle een min of meer complexe mathematische bewerking van de toegevoerde parameters uit.....

Edit/
@GD:
HP gebruikte vaak tunneldioden op plaatsen waar snel geschakeld moest worden, onder andere in trigger- en holdoff-circuits in oscilloscopen. Of TEK dat niet ook deed weet ik niet, ik had nu eenmaal HP scopes.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †