@rew
Is ondertussen ook al een jaar geleden dus de getallen zijn beetje bij benadering, kan ook zijn dat er 24 motoren op zitten.
Het betreft een attractie van Italiaanse afkomst, bouwjaar zo uit hoofd rond 2016.
De motoren trekken de karretjes de berg op dmv rubberen aandrijfwielen, elke motor een eigen vertragingsbak en aandrijfwiel.
Wat mij op viel was een voor het bouwjaar bizar lage rendement en powerfactor van de motoren.
Zo heb ik ze nog meer gekke dingen zien doen zoals bij een attractie wat vorig jaar geleverd was en ik mee opgezet en in bedrijf gesteld heb.
Hydraulisch powerpack van 30kw gewoon direct online geschakeld
Lekker voor de pomp aandrijving.
Ook was er volgens de instructies een 160A aansluiting vereist terwijl de maximale stroomopname volgens typeplaat onder de 90A was
Dit werd natuurlijk pas gezegd nadat de voedingskabel gelegd was, gelukkig hadden wij een ruim overbemeten kabel gelegd
Bij deze attractie nog diverse vreemde taferelen gezien zoals over een afstand van tientallen meters een enorme hoeveelheid 24V signaal en stuurkabel tbv sensoren en actuatoren (letterlijk van de hoofdkast naar een kleine kast welke als patchkast gebruikt was en daarna pas naar de sensoren.
Vraag ik mij af... waarom dan niet gewoon een plc module in de kleine kast?
Schijnbaar waren de kabels goedkoper als een extra module (terwijl er sowieso al 24V en profinet in deze kleine schakelkast gepatcht wordt.
De klapper aan deze attractie?
Er zitten 2 gigantische fouten in het programma van de plc (failsafe en 2x gekeurd voor oplevering!)
Stel er ontstaat een situatie waarbij het failsafe gedeelte ingrijpt dan is het normale gedrag dat de aandrijving stil valt, de attractie in vrije uitloop gaat (zweefmolen) en de mechanische rem er NIET op gaat. Indien de rem er wel tijdens de uitloop op gaat kan dit tot schade en letsel leiden.
Als een (failsafe) noodstop onverhoopt gebeurt en de attractie daarna terug op nul positie gezet moet worden dan dient deze op onderhoud gezet te worden, zodra de onderhoud schakelaar ingeschakeld wordt dan gaat meteen de rem er op
Dat de rem er bij onderhoud stand op gaat is nodig voor onderhoud ivm veiligheid van het onderhoudspersoneel.
Enkel zou het zo moeten zijn dat de onderhoud stand pas vrijgegeven wordt als er geen beweging meer gedetecteerd wordt. (En alarm geven)
Tweede fout is een programmeer beginnersfout met betrekking van uitlezen van statussen tussen failsafe en normale programma waardoor in bepaalde situaties letterlijk het programma crasht en op stop gaat.
Italianen kunnen hele mooie attracties maken maar de techniek erachter (en support) is vrij vaak een ramp.