Wounded in Action part 5.

Op 6 januari 2021 10:30:19 schreef Jinny:
Uit ervaring kan ik zeggen dat een week of 6 zomaar een minimum kan zijn qua au.
Beterschap.

Gebruikelijk is dat ze bij een gebroken/gekneusde rib niet gaan uitzoeken welke van de twee het is: De behandeling is hetzelfde: Zonodig paracetamol, voorzichtig doen (niet nog een keer vallen).

Aan het verloop de eerste paar weken merk je of ie gebroken of gekneusd was. Gaat het in 1-2 weken snel beter, dan was het gebroken, als het 6+ weken duurt dan was het gekneusd.

Toen ik op een januari-avond van m'n fiets in een plas gevallen was, bleek na een weekje dat hij wel gebroken zal zijn geweest. 2 weken later moest ik voor controle naar de longarts die een longfoto heeft laten maken. De instellingen van het apparaat zijn dan niet geoptimaliseerd om botbreuken te detecteren, maar na: "Longen zien er goed uit" vroeg ik: kijk eens (zoom) naar die rib.... en verrek: De breuk was zichtbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Van een collega: Pi3B+ in een net kastje, met ventilator.
Blijkt de voedingsplug (micro-USB) óók in het gat waar je de LEDs door kunt zien te passen. Nou ja, het ging wat stroef, en de Pi ging niet aan. Nogal wiedes, er zit daar geen connector.
En nu ook geen LEDjes meer:

Dus de voedingsplug in het goede gat gestoken, de stekker in het stopcontact en... BOEM!

Ziet er op de foto nog erg geflatteerd uit...
Polyfuse meet 20Ω, zou max. 100mΩ moeten zijn: overleden.
Voor de zekerheid nog even ná de polyfuse gekeken: vette sluiting.
De 5V tranzorb heeft zijn werk ook gedaan...

De PC-videokaart waar de monitor ook op was aangesloten heeft het ook niet overleefd, de monitor doet het nog.
Maar de echte ravage zat in de stekkervoeding (5V/3A), waar nu 0V uit komt:

Zo'n goedkoop(?) chinees geval, waarin de EMC-filtering is wegbezuinigd:

Die zekering heeft de boel niet kunnen redden, al is die wel overleden.

Ik denk dat ik niet eens ga probéren om die Pi nog te repareren...
Alhoewel, de micro-SD kaart doet het nog.
En aangesloten op de labvoeding blijkt er maar 470mA het board in te gaan, er is nog hoop.

Maar wie kan een MF-MSMF250/16X van Bourns voor mij meebestellen? Elke leverancier schijnt hem te voeren. Ik heb verder nix nodig, en dan wordt zo'n ding ineens heeeeel duur...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

En daarom gebruik je geen voedingen van de bezorgchinees.

Als test zou ik er gewoon even dom een draadje over leggen, als de boel uitfikt is er toch al veel meer kaduuk.

fatbeard

Honourable Member

Klopt, ik had dat ook al gedaan om de stroom te kunnen meten.
Maar buiten het (nieuw geplaatste) power LEDje doet-ie vrij weinig, als in: helemaal niets (snif :'( ).

Einde oefening.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Sow dat is even geleden dat ik zo een vlek op een printplaat zag.

Een poos geleden een leuke gehad met een FO.

De hoofd automaat van de stuurkast (80A) lag eruit, oorzaak onduidelijk.
Meten, niks te vinden.

Oké dan.
Automaat aan, kast dicht en hoofdschakelaar terug aan.

BZZZZZT SPUTTER PLOP KLAP! deur van een andere schakelkast springt met een rookpluim open.

FO in verregaande staat van ontbinding :o

Vinden mensen het dan gek dat ik zo veel als mogelijk test met gesloten schakelkasten :+

Edit:
Mogen jullie raden wat de uiteindelijke oorzaak was.
Ik weet het in ieder geval wel want eenzelfde type drive zat een kast verder en is ook op vergelijkbare manier maar minder spectaculair heen gegaan waardoor ik deze wel heb kunnen onderzoeken.

[Bericht gewijzigd door EL83 op maandag 8 februari 2021 17:48:14 (20%)

Merk en type FO?

Zomaar een gok: lieve kleine schattige knaagdiertjes.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Heb ik ook gehad. Zwartgebakken tussen de aansluitingen aan de netzijde, dus de zekeringen en aardlek gingen er niet uit. Kwamen via de kabel en de spouw naar binnen. Stank en niets te vinden. Een flinke tijd op gezocht.

Je kunt ze ook niet zomaar weghalen, die spanning krijg je er niet af. Dus met een lange kunststof staaf eruit gepulkt.

De echte vlek die ik heb gezien is toen iemand op de 0-10V ingang van mijn trilgootregeling 380 (400) VAC aansloot. Dat was net teveel voor de beveiliging.

trix

Golden Member

kon ie daar niet tegen,.......wat een rommel ;)

eigenwijs = ook wijs

Op 8 februari 2021 17:55:27 schreef SparkyGSX:
Merk en type FO?

Zomaar een gok: lieve kleine schattige knaagdiertjes.

Merk en type weet ik even niet meer maar was zo crème wit achtige FO, was een Japanner wat best veel leek op een oude Omron (Spul was ook 18 jaar oud)
Beide vervangen door een moderne sinamics drive met failsafe functionaliteit.

Knaagdiertjes hebben we hier genoeg lijd mee gehad, ooit al een softstarter achter 50A smeltpatronen zien ontploffen?
Daar hadden muizen besloten boven op te gaan wonen en die nemen het niet zo nauw met waar ze plassen.

Ook een leuke:
Aandrijflijn met in totaal 20 motoren (14x 3kw, 6x 2,2kw zo uit hoofd) waarvan de motoren per 4 direct ingeschakeld werden.

Dan gek vinden dat er een paar vertragingsbakken per jaar verslijten (en een power factor van :r ).

Daar een knoepert van een sinamics drive voor genomen en aangesloten. (natuurlijk elke motor afzonderlijk beveiligd)
Nullast is nu iets van 25A FO in en 70A FO uit :o
Onder load trekt het geen 50A uit het net terwijl dit eerst richting de 90A ging.

Met "90A uit het net" bedoel je 90A op ieder van de drie fasedraden van een 400V aansluiting?

Dat is semi uit m'n hoofd 60kW, terwijl ik voor die 20 motoren 55kW had uitgerekend. Dat is dus rijkelijk veel.... rekenmachine: 62.1kW / 55.2kW.

Dat is dan strak uitgerekend, maar niet goed voor alle apparatuur die in dat systeem zit: Alles op max.....

@sparky hieronder: Oeps!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eh, 20 motoren die allemaal mechanisch dezelfde as aandrijven? Dat lijkt me en erg vreemde constructie... Wellicht gedaan vanwege beperkte inbouwhoogte of zo?

Motoren direct op het net starten was vroeger heel normaal, en gewoonlijk konden de vertragingen daar gewoon tegen, al is ster/driehoek natuurlijk voor alle delen van zo'n systeem minder ruig.

Ik weet nog dat ik een keer een ~60kW motor zag starten, aangesloten door een goedkope oostblok "monteur" zonder enig diploma... dus die startte mooi driehoek-ster.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 9 februari 2021 10:35:22 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 februari 2021 16:08:04 schreef fatbeard:
Zo'n goedkoop(?) chinees geval, waarin de EMC-filtering is wegbezuinigd:

Was dat een originele Raspberry Pi-voeding?

Lambiek

Special Member

Op 9 februari 2021 10:33:30 schreef SparkyGSX:
Ik weet nog dat ik een keer een ~60kW motor zag starten, aangesloten door een goedkope oostblok "monteur" zonder enig diploma... dus die startte mooi driehoek-ster.

Oow, ik dacht in ster opstarten en in driehoek de andere kant op. Dat is ook leuk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@rew

Is ondertussen ook al een jaar geleden dus de getallen zijn beetje bij benadering, kan ook zijn dat er 24 motoren op zitten.

Het betreft een attractie van Italiaanse afkomst, bouwjaar zo uit hoofd rond 2016.
De motoren trekken de karretjes de berg op dmv rubberen aandrijfwielen, elke motor een eigen vertragingsbak en aandrijfwiel.
Wat mij op viel was een voor het bouwjaar bizar lage rendement en powerfactor van de motoren.

Zo heb ik ze nog meer gekke dingen zien doen zoals bij een attractie wat vorig jaar geleverd was en ik mee opgezet en in bedrijf gesteld heb.

Hydraulisch powerpack van 30kw gewoon direct online geschakeld |:(
Lekker voor de pomp aandrijving.

Ook was er volgens de instructies een 160A aansluiting vereist terwijl de maximale stroomopname volgens typeplaat onder de 90A was
Dit werd natuurlijk pas gezegd nadat de voedingskabel gelegd was, gelukkig hadden wij een ruim overbemeten kabel gelegd :+

Bij deze attractie nog diverse vreemde taferelen gezien zoals over een afstand van tientallen meters een enorme hoeveelheid 24V signaal en stuurkabel tbv sensoren en actuatoren (letterlijk van de hoofdkast naar een kleine kast welke als patchkast gebruikt was en daarna pas naar de sensoren.

Vraag ik mij af... waarom dan niet gewoon een plc module in de kleine kast?
Schijnbaar waren de kabels goedkoper als een extra module (terwijl er sowieso al 24V en profinet in deze kleine schakelkast gepatcht wordt.

De klapper aan deze attractie?
Er zitten 2 gigantische fouten in het programma van de plc (failsafe en 2x gekeurd voor oplevering!)
Stel er ontstaat een situatie waarbij het failsafe gedeelte ingrijpt dan is het normale gedrag dat de aandrijving stil valt, de attractie in vrije uitloop gaat (zweefmolen) en de mechanische rem er NIET op gaat. Indien de rem er wel tijdens de uitloop op gaat kan dit tot schade en letsel leiden.

Als een (failsafe) noodstop onverhoopt gebeurt en de attractie daarna terug op nul positie gezet moet worden dan dient deze op onderhoud gezet te worden, zodra de onderhoud schakelaar ingeschakeld wordt dan gaat meteen de rem er op |:(
Dat de rem er bij onderhoud stand op gaat is nodig voor onderhoud ivm veiligheid van het onderhoudspersoneel.
Enkel zou het zo moeten zijn dat de onderhoud stand pas vrijgegeven wordt als er geen beweging meer gedetecteerd wordt. (En alarm geven)

Tweede fout is een programmeer beginnersfout met betrekking van uitlezen van statussen tussen failsafe en normale programma waardoor in bepaalde situaties letterlijk het programma crasht en op stop gaat.

Italianen kunnen hele mooie attracties maken maar de techniek erachter (en support) is vrij vaak een ramp.

High met Henk

Special Member

Op 9 februari 2021 22:03:14 schreef EL83:
[...]

Hydraulisch powerpack van 30kw gewoon direct online geschakeld |:(
Lekker voor de pomp aandrijving.

[...]

Wat is er mis mee? Doen wij ook standaard.
Bij 50 kW.. dan eens een softstarter (of ster driehoek)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 9 februari 2021 22:08:26 schreef High met Henk:
[...]
Wat is er mis mee? Doen wij ook standaard.
Bij 50 kW.. dan eens een softstarter (of ster driehoek)

Mij is altijd gezegd vanaf een kW of 5,5 niet direct online starten ivm elektrische en mechanische belasting aan de installaties.

Op het werk zijn ze nu een installatie met oa 3 pompen van 37kW aan het opzetten (400A aansluiting)

Siemens (leverancier) geeft het volgende aan:
- Dol NOT recommeded
- Star/ delta
- softstarter
- VFD

Dus ik zeg capaciteit regeling kunnen we als volgt aanpakken: 1 pomp op VFD (FO) en de andere 2 schakelen we bij middels ster/ driehoek.
Ging niet, mocht niet. Willen alle pompen achter een VFD wegens spanningsdippen en verstoring van andere apparatuur.

Nou ben ik niet zo bang voor met een 400A veld achter een 630kVA trafo (staat er 50m vanaf) en enigste andere verbruikers zijn een attractie wat in normaal bedrijf geen 70kW verbruikt en een 63A evenementen aansluiting.

Maar goed we drijven heel ver af :o

Nu even iets relevant aan dit topic.

Ik moest even een groep uitschakelen wegens verbrande aansluiting boven in systeemplafond maar had het vergrendel tooltje voor automaten niet bij de hand en ook geen tape aanwezig, maar goed ik was toch ‘alleen’.

30 seconden bezig PLOF hele gebouw zonder spanning :(

Had iemand zich afgevraagd waarom er een automaat uit stond |:(
Natuurlijk ging door deze grap ook meteen de aardlekschakelaar eruit in de hoofdverdeler (ander gebouw).

Ja dom dom dom
NOOIT aan een installatie werken als deze niet 100% zeker veilig gesteld is. Desnoods indien automaat niet vergrendeld kan worden de draden uit de automaat loshalen want Murphy staat je op te wachten en Darwin heeft de awards klaar liggen.

Ga er nooit van uit dat je alleen aanwezig bent of dat iedereen voldoende op de hoogte is want er kan altijd iemand naar binnen wandelen wat totaal geen weet van de situatie heeft, dan kan het zeer gevaarlijk worden!

ALTIJD er van uit gaan dat mensen ‘achtelijk’ zijn en de boel ook op deze manier veilig stellen. ;)

High met Henk

Special Member

ik werk niet op landinstallaties.
Alles maritiem bij ons.

dus dippen zijn minder een probleem en kabels zijn al graadje extra.
Als de generator blijft draaien is het goed....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Heavy Metal blijft in de regel wel doorzeulen.
Als het blackout gaat is er iets anders aan de hand....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Turbokeu

Golden Member

Ik durf het bijna niet te vertellen...

Nadat ik een aantal maand geleden van een trapladder gevallen ben en ik eindelijk bijna geen last meer heb van mijn gekneusde/gebroken ribben heb ik het nu klaargespeeld om toch weer mijn ribbenkast te 'folteren'.

Cindy zat anderhalve week geleden naar een spelprogramma op een Franse zender aan het kijken.
Het spel (met voor mij onbekende bekende Franse personages) bestond erin een aantal proeven te doorstaan in een 'stuntmanschool'.
Het ging om 'Mission impossible style' stunts opgehangen aan draden tot het 'echt lijkend' incasseren van vuistslagen e.v.a.
Na de uitzending begonnen we zelf één en ander te proberen.
Ik kreeg een 'zogezegde' vuistslag te verduren waarbij ik zo echt uitziend mogelijk moest zien neer te vallen.
Goed gelukt, alleen ben ik in mijn val tussen de zetel en de salontafel terechtgekomen waarbij de hoek van de salontafel via mijn ribbenkast mijn val gebroken heeft... |:( 8)7 |:( 8)7

We zijn weer vertrokken voor een aantal weken pijnen...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
High met Henk

Special Member

op uw leeftijd moet u ook niet meer van die spannende spelletjes spelen :+

ging hier aldus de overlevering bij het voorspel al fout ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 februari 2021 09:04:10 schreef EL83:
Mij is altijd gezegd vanaf een kW of 5,5 niet direct online starten ivm elektrische en mechanische belasting aan de installaties.

Het lijkt me dat je dit voor specifieke situaties nauwkeuriger kan uitrekenen dan deze handige vuistregel. Maar het zal een aardige vuistregel zijn.

ALTIJD er van uit gaan dat mensen ‘achtelijk’ zijn en de boel ook op deze manier veilig stellen. ;)

Het kan jaaaaren goed gaan, totdat het op een dag fout gaat...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

@Turbokeu: Amai, hoe krijg je het voor elkaar... Beterschap!

maartenbakker

Golden Member

Klinkt als een challenge zoals jongeren die op tiktok doen doorgaans :P Beterschap!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Op 10 februari 2021 14:52:35 schreef rob040:
@Turbokeu: Amai, hoe krijg je het voor elkaar... Beterschap!

Hij heeft stiekum geoefend... :+

@Turbokeu: Beterschap man!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.