Firmware kopiéeren AT91SAM7X64 microcontroller

Ja, dat kan. Daar zit een weerstandje in (Meestal intern in de controller) die aangeeft of het Low speed is of High-speed. Dan ziet windows wel dat er een USB is aangesloten, maar krijgt geen antwoord op de configuratie requests.

Maar ook die weerstand wordt meestal door de firmware aan en uitgezet. Dan hangt het er vanaf in hoeverre de firmware nog wel functioneert.

Arco

Special Member

Er moet een PID en VID verzonden worden en de 'capabilities'.
Als dat softwarematig gebeurt, dan weet Windows bij uitblijven daarvan niet wat er aan de poort hangt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste mensen,

Mijn dank voor de hulp. Heb gisteren de J-link in ontvangst mogen nemen, en zojuist even mee aan het stoeien gegaan. En met enige trots kan ik zeggen dat het is gelukt, de processor werkt weer! Joepie!

Heb met de J-link unit uit mijn eigen processor een gedeelte kunnen kopieren. Achteraf gezien bleek dit de bootloader van de fabrikant. Toen deze in de defecte processor geschoten werd, herkende windows en de update software van de fabrikant de processor meteen, en werd de firmware compleet ingeschoten.

Vooralsnog lijkt alles te werken. Deze processoren kunnen beetje nukkig zijn, dus krijgt ie eerst nog een flinke duurtest alvorens hij de baan weer op mag! Iedereen mijn dank voor zijn of haar bijdrage in deze!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Altijd fijn als alle moeite niet voor niets bleek!

If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Shiptronic

Overleden

Mooi te horen dat het gelukt is , zeker bij zo'n lucky shot!

Zelfs als je ampje niet meer piept en kraakt is het DJohnny die hem maakt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Tof! Mijn complimenten voor je doorzettings vermogen gezien we hier toch allemaal dachten dat het hem niet ging worden

elmowww

Golden Member

Mooi hoor! Gefeliciteerd!

Soms vindt je van die apparatuur die toch neit zo veilig is als je dacht ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dat is inderdaad mooi!
Zo heb ik zelf nog een uitdaging een CP3CN17 terug te lezen, geen support voor te vinden. Misschien maak ik tzt wel effe een eigen topic aan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dankjewel allemaal! Ben er ook blij mee dat het gelukt is.
Vanmorgen bij het inschakelen had de processor toch nog wat nukken met het opstarten. Na een minuut of 5 leek hij weer goed te functioneren. Ik vermoed/hoop dat dit de voeding is daar de elco's van dit type SMPS voeding nog wel eens stuk gaan. Meestal lekken ze of gaan ze uit hun dakje, bij deze is daar nog niets van te zien maar het moet ergens beginnen natuurlijk. Dus de volgende stap is een recap.

Ik heb de bootloader firmware opgeslagen in mijn digitale archief, als iemand het nodig heeft laat maar weten. Het gaat om een ElectroVoice DC-One processor. Naar alle waarschijnlijkheid is het dezelfde firmware die ook gebruikt word in een Dynacord DSP-260, daar deze op de behuizing en de presets na identiek is.

Overigens ben ik ook nog in het bezig van zo'n Dynacord DSP260 welke ook een klein probleempje heeft. Als deze enige tijd stilstaat lijkt het erop dat zijn flash geheugen leeg is. Het apparaat blijft dan in de bootloader modus hangen. Een keer de firmware update draaien zorgt ervoor dat het apparaat weer werkt. Zoals reeds gezegd is deze DSP260 qua hardware identiek aan de DC-one, de processor waar ik dit topic voor begonnen ben. Er zitten 2 M25P80 Flash chips aan de AT91SAM7S64 geknoopt, genaamd de primary flash en de secondary flash. Er zit ook verder geen backup batterij in dit apparaat. Heeft iemand enig idee waarom deze chippies gewist worden? Het is overigens een probleem wat vaker voorkomt als ik Google mag geloven, echter staat er nergens een oplossing bij. Wederom mijn dank!

Edit: Voeding van de DSP260 heeft al eens een recap gehad.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ik heb eerder een defecte / gare DC one gehad. Als ik mij niet vergis waren dit SMD elco's op het processorboard. Was met freeze-spray makkelijk te reproduceren.

-

Mijn 3 processoren hebben geen van allen SMD elcos aan boord. Heb je problemen gehad met de gewone elcos? Daar zitten er een hoop van op.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Waar heb je die J-Link vandaan?
Ik zie dat er blijkbaar verschillende versies zijn. Ik zie zwarte en witte varianten. Ik wil er ook wel eentje kopen mits ik zelf CPU support kan toevoegen.
Hier had ik ook al een vraag gesteld hierover:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147344
Ook een verschil tussen de student en professional version, is dat een sw of hw verschil?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb de witte J-link. Deze is een stuk goedkoper daar er geen support op zit en het ding alleen gebruikt mag worden voor niet commerciële doeleinden. Technisch gezien zijn ze identiek. Ik heb geen idee waar deze vandaan komt, heb hem mogen lenen van een bekende.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 8 mei 2020 10:02:25 schreef DJohnny:
Mijn 3 processoren hebben geen van allen SMD elcos aan boord. Heb je problemen gehad met de gewone elcos? Daar zitten er een hoop van op.

Ik kan het niet helemaal terugvinden. Wel vond ik nog deze foto in mijn archief. Ik denk dat het dit groepje elco's was, wat echt problemen gaf.

-

Dan dus inderdaad geen SMD.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat circuit is verantwoordelijk voor de 3.3v en de 1.3v van de Analog DSP. Zal er eens naar kijken, dank voor de tip.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Zo, nu weer even met dit project. Lag even stil ivm tijdgebrek.

Zoals reeds gezegd heeft de DSP moeite met een "koude start". Bekend probleem zijn de elco's in de voeding die door zowel interne als externe (DSP's liggen meestal bovenop versterkers in flightcases) hitte snel kunnen overlijden. Ook bij deze voeding was dat het geval. Een aantal lekte er stevig, stonden bol, hadden weinig capaciteit of een hoge ESR waarde. Had dus goede hoop dat na het vervangen de DSP weer normaal op zou starten.

Maar helaas, apparaat heeft nog altijd moeite met koude start. Apparaat start op, display geeft ook normale tekst en alle functies/knoppen lijken te werken. Echter slaan alle LED niveau meters volledig uit (soms knipperen ze ook heel snel om en om) en het uitgangsrelais word niet bekrachtigd. Als deze wel word bekrachtigd krijg ik vaak knallen en petsen op de audio outputs. Na een paar minuten werkt alles normaal.

Al deze problemen lijken vanuit de DSP chip zelf te komen. Deze word gevoed met het circuit waar Ganzz een paar posts terug de foto van heeft geplaatst. Het schema zie je hier:

Ik heb het datasheet (zie

34072fc.pdf

) van de LTC3407 doorgespit en begrijp dat de uitgangselco's (C813 en C817 in het schema) low ESR typen moeten zijn. In de DSP zijn het gewoon standaard elco's (Jamicon SS serie). Voordat ik deze ga vervangen zou ik graag jullie mening willen weten of dit het probleem kan veroorzaken?

[Edit] vergeten te vermelden: heb de 1.3V lijn gemeten met een scoop en vergeleken met een prima werkende DSP. Bij beide zit er wat rotzooi op deze lijn, maar bij de defecte DSP wel iets meer. Gekke is dan weer wel dat op het moment dat de DSP na een paar minuten weer prima functioneert deze lijn onveranderd rotzooi weergeeft op de scoop.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op dinsdag 26 mei 2020 14:09:10 (11%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ik zou C814 ook vervangen door een low ESR type, scheelt weer rotzooi op de 5V.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 26 mei 2020 14:03:39 schreef DJohnny:
Maar helaas, apparaat heeft nog altijd moeite met koude start. Apparaat start op, display geeft ook normale tekst en alle functies/knoppen lijken te werken. Echter slaan alle LED niveau meters volledig uit (soms knipperen ze ook heel snel om en om) en het uitgangsrelais word niet bekrachtigd. Als deze wel word bekrachtigd krijg ik vaak knallen en petsen op de audio outputs. Na een paar minuten werkt alles normaal.

Al deze problemen lijken vanuit de DSP chip zelf te komen. Deze word gevoed met het circuit waar Ganzz een paar posts terug de foto van heeft geplaatst. Het schema zie je hier:[bijlage]

Dit is precies het gedrag wat mijn unit ook had.

Ik heb er destijds Panasonic low ESR types in gezet die ik vaker gebruik voor switchmode dingen (FM serie)

-

Ganzz, mijn dank voor je bericht! Ga ik deze bestellen en in de unit solderen. Als dit werkt, zijn ze allemaal aan de beurt!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Heb de 2 elco's vervangen voor 2 Panasonic FM exemplaren en de unit lijkt weer helemaal OK te werken! Super!

@Ganzz: mag ik vragen waarmee jij de elco's hebt gesoldeerd? Ik ben voorzien van hele nette soldeerapparatuur, maar had de grootste moeite om de via's tinvrij te maken, met in het bijzonder degene die aan de ground-plane hangen.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Het is een erg lastig board, bijna niet de doen.

Ik heb het gedaan met een JBC solderbout, met een dikke stift.

Mij lukte het vrijmaken ook slecht, ik dacht dat ik de nieuwe elco's er 'heet' doorgestoken heb.

https://static.eleshop.nl/mage/media/catalog/product/cache/9/image/1920x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/c/d/cd-2bqe_1.jpg

-

Iemand probeert jou te bereiken ivm de software voor de DSP260, maar je hebt je email niet public, zie deze post: https://www.circuitsonline.net/forum/view/162588 Met een beetje mazzel heb je de email notificatie wel aan staan en lees je dit nu dus.
@DJohnny: Dus mocht je tijd en interesse hebben zou je daar op willen reageren?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hi Henry (en de rest natuurlijk ook),

Ik had de email notificatie (nog) aan staan en kreeg inderdaad je bericht. Je opzet is dus geslaagd ;). Ik had het topic van Samuel ook al gespot, alleen nog niet de tijd gehad om te reageren. Zal dat nu even doen.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!