Wie zou mij kunnen helpen et het volgende.

Ik heb een Sinclair c5 elektrische fiets.
Ik heb de motor vervangen voor een "500watt" china motor en een bij passende snelheidsregelaar.
Dit werkt echter zit er geen mogelijkheid op om hem te begrenzen op 25kmH.
Ik wil het volgende bereiken.
Als ik mee trap moet de motor afschakelen bij +-25kmH.
Ook moet hij gaan reageren op de trap aandrijving zo dat hij alleen gaat draaien als er ook getrapt word, dit om hem helemaal legaal te maken.
Deze functies zaten er af fabriek allemaal niet op.
Wat ik al weet is dat ik het reageren op het trappen met een hal sensor moet doen dit kan ik aansluiten op de snelheidsregelaar, deze functie zit er op.

Al vast bedankt voor het mee denken.

Wij weten niet welke motor, en welke regelaar je nu geplaatst hebt, dus is er ook niemand die er een zinnig antwoord over kan geven. post een link naar de handleiding van wat je nu heb.

Deze snelheidsregelaar https://www.wish.com/product/5df42b0f187ba90070f20803?hide_login_modal…

Deze motor https://www.banggood.com/nl/24V-DC-500W-28_5A-Electric-Motor-280Rpm-w-…

Ik zat zelf te denken aan een snelheidsregelaar die een relais schakelt en dan kan ik die op de uitschakeling van de regelaar zetten, Om zo geen zware relais nodig te hebben tussen de motor en de regelaar.

Het is dus de bedoeling dat de snelheid van de wielen afgelezen word, en dat dit vertaald word naar een aan of uit signaal ik wil niet het Toerental van de motor gebruiken.
Om dat er bij de motor weinig/geen ruimte meer is iets te maken.

[Bericht gewijzigd door turin op (16%)]

Volgens zien is dat een YK31C regelaar en volgens mij zul je veel werk hebben om dat allemaal te implementeren.

Zie ook. https://www.circuitsonline.net/forum/view/147283

Je bent sowieso niet legaal met een 500W motor.

Gr.F_S

Ja in theorie is dat ding 500watt maar er komt echt maar 250 uit.
De snelheid is namelijk niet veranderd ten opzichte van het origineel.
Het blijft chinees spul natuurlijk.

Fantastisch ding...

Heeft het ding geen uitzonderingsstatus dat het als brommer of zo geregistreerd staat? Ik ken iemand met een 20+ jaar oude elektrische brommer die regelmatig wordt aangehouden omdat het ding gewoon een gashendel heeft, maar zij heeft de papieren om aan te tonen dat het ding gewoon legaal is. En daar zit geen brommerplaatje op.

[OT]

Waarom heb je de motor vervangen? Een sinclair c5 is een collectors item waar grof voor betaald word... Een ombouw halveert hem minimaal in waarde..
[/OT]

Ik was benieuwd naar de Sinclair C5, maar het gaat gewoon over goedkope meuk uit China. Jammer, en een misleidende topic-titel.

In de C5 zit origineel een tankkoepel- of kanonafstelmotor (sommige mensen zeggen wasmachinemotor maar dat klopt in elk geval niet) die vast ook wel een paar extra watt mag hebben als je hem goed aanstuurt en koelt.

Ze waren er ook in ietwat opgevoerde versies... ;)

@high met Henk.

De originele motor was nog goed alleen het planetair tandwiel gedeelte wat aan de voorkant zit is volledig aan prak.
De goedkope Chinese motor die ik er ingezet heb heb ik gekozen om dat deze zonder verdere niet herstelbare aanpassingen in op de plek van het originele motortje past.
Het verhaal dat het een stofzuiger motor is komt omdat de motoren gemaakt werden door Hoover, en die maken ook stof zuigers.

De Sinclair is wel hier en daar aangepast om het een en ander naar de moderne tijd te trekken 7 versnellingen in gebouwd.
dashboard met radio en alle knoppen voor de verlichting, oplaad punten voor telefoon. telefoon is dan ook de kilometer teller.

Het is voor mij geen verzamel object ik gebruik hem om dagelijks op en neer naar het werk te gaan, mits het niet regent.

Het verhaal dat het een stofzuiger motor is komt omdat de motoren gemaakt werden door Hoover, en die maken ook stof zuigers.

De motor werd gemaakt door Polymotor (Philips)

Hoover heeft wel C5's geassembleerd geloof ik, maar het verhaal over de motor was toch dat het een wasmachinemotor was. Daar zit een stukje geschiedenis aan vast.

Ik weet niet of Polymotor onderdeel uitmaakte van IRE Major Domestic Appliances (Ignis/Philips) of dat het meer een zelfstandige toeleverancier was binnen het Philipsconcern. Ik denk dat laatste, in elk geval is het niet meegegaan toen IRE werd verzelfstandigd als Whirlpool Europe.

IRE rustte in de jaren '80 zijn state of the art wasmachines uit met PM motoren van Polymotor. Deze werden thyristorgestuurd en hadden andere eigenschappen dan de custom PM motoren die voor de C5 gemaakt werden.

De reden dat ik het over geschutskoepels en kanonnen heb, is dat Polymotor ook veel PM motoren voor defensietoepassingen maakte. De werkspanningen en vermogens daarvan zullen dichter bij de C5 motor gelegen hebben.

Op de sinclair zit een stikker motor made by Hoover.
Misschien dat Hoover deel heeft uitgemaakt van het Philips concern.

Er stond zelfs een Philips artikelcode op...
(de fan fabriekte men er zelf schijnbaar meestal bij, omdat de motors nogal heet werden...)

Laatste cijfer '9' geeft wel te denken: zou al de 10e revisie van die motor zijn? (het hoogste wat ik tot nu toe zag bij een artikel was 5...)
Wat deden ze trouwens na revisie '9'? Gingen ze dan met 'A' door? (of hebben ze daar nooit op gerekend dat er zoveel revisies van iets zouden komen)

[Bericht gewijzigd door Arco op (49%)]

ik heb dit reeds gebouwd met een arduino, zoals eerder al aangehaald.

ik begrens zowel het vermogen, als de maximum snelheid.

op dit moment heeft die vermogen standen van 1-2-3-4-5-6-6B (B = bergop, meer vermogen op lagere toeren)
standje 1 levert iets van 60W
standje 2 rond de 100W,
3 geeft iets van 200W
4 geeft tot 300W
5 geeft iets van 450W
6 rond de 500-600W

stand 6 wordt automatisch naar stand 5 geschakeld boven de 25km/h
stand 5 wordt afgeschakelt naar stand 4 als je boven de 30km/h gaat, in bergop schommel je hier dus altijd, op 29km/h naar stand 5, op 30 naar stand 4, op 29 weer naar stand 5. het display zie je schakelen, maar je voelt het quasi niet.

je trekt je gashendel los van de controller, hangt arduino er tussen, snelheidsensor (reed contact) van een wiel toevoegen, reed contact van je pedalen (cadans) toevoegen.
van 0-6km/h kan je rijden zonder trappen
boven de 6km/h moet je minstens cadans van 30trappen voor de motor aanschakelt. dus zomaar wat traag met je pedalen rondgaan aanvaard die ook niet. bij mij is dat met mijn huidige versnellingen rond de 10km/h.

http://www.cwad.be/CWAD/ebikeC.htm
http://www.cwad.be/CWAD/projectpics/ebike-3.jpg

nu ben ik bezig om het display en de arduino los van elkaar te kunnen gebruiken, zodat de arduino bij de controller zit, en het display ergens op de fiets (behuizing in 3D).
ook komt het motorvermogen dan ook op display (nu lees ik dat extern af op zoiets)
https://i.ebayimg.com/images/g/jCcAAOSwQ~ha1rTT/s-l640.jpg

en dat die maar 250W levert, geloof ik niets van.
ik heb een 200W (ZYZ188) achterwiel motor met een 350W controller en ik haal dus 600W. met een 800W controller geraak ik tot 1180W, zelfde motor.
die chinezen nemen het nogal ruim met de specs.
die zeggen 24V 500W motor, oh, dat is dan iets van 21A. en zo werkt die regelaar ook. max iets van 21A (kan ook 22 of 25A zijn). mijn 30A BMS tript in elk geval als ik van stilstand voluit vertrek (nu lukt dat niet meer aangezien die pas in werking gaat op 10km/h)

maar bij volgeladen li-ion 7S li-ion heb je dan rond de 29V.
29V x 25A = 725W

zo ziet het er nu uit
niet trappen, geen cadans, blokjes zwart (geen ondersteuning)

wel trappen, cadans boven de 30, blokjes komen wit, wel ondersteuning.

met de drukknop selecteer je dus de ondersteuning (telkens 1 omhoog, tot je aan 6B zit, dan terug naar 1.
bij het aanzetten gaat die default naar 3
dat getal 190 is hoeveel de gashendel als signaal geeft (000->1024 = 0->5V).
die geeft tussen de 1-4V af (250-750 als signaal dus).
alles minder dan 230 reageert de arduino niet op (<1V dus)
van 230-500 geeft die 25% vermogen van hetgeen je hebt ingesteld
van 500-700 geeft die 50% vermogen
boven de 700 ga je voluit (dus als je dan stand 3 hebt, krijg je vol vermogen van stand 3). de gashendel half open geeft je eigenlijk stand 2, en de gashendel beetje open geeft je stand 1 van vermogen terwijl je toch op 3 staat.
boven de 800 reageert die niet meer.
eigenlijk alles buiten de 1-4V negeert de arduino om niet ongewenst voluit te gaan bij storing of kabelbreuk (stint verhaal).
ik heb er voor gekozen om die traploze ondersteuning niet te hebben, maar dat je echt 'voelt' wanneer je in een hoger vermogen komt.

stop je met trappen, dan valt binnen de 2sec de motor uit (cadans van 30 is elke 2seconden met je pedalen rondgaan, geen puls binnen de 2sec, motor uit

bij mij zit alles hier in, t is dan wel geen sinclair, maar één van de eerste 25 gemaakte prototypes van de alleweder. ik heb maar weet van 2 bestaande zoals de mijne. en die is dus ook zwaar verbouwd.
-momenteel achterwiel hub motor met 7 versnellingen (normaal rijd ik met naafversnelling en die komt er weer in met een bafang vooraan)
-ledstrips en led verlichting vooraan op 12V li-ion ipv halogeen lampen en lood batterij
-bluetooth speaker onder het zitje, muziek via telefoon
-usb lader
-zonnepanelen voor de licht batterij bij te laden als die op het werk 8uur in de stalling staat
...
http://www.cwad.be/fcapri/alleweder/640/DSCN5304.JPG

van de officiele productie versie zijn er 500 gemaakt maar het achterste deel was een ronde boog ipv de 2 golven laten doorgaan van de voorkant bij mij met afgaande staart
http://alleweder.jp-web.de/images/alleweder-a2.jpg

Op 12 mei 2020 05:55:08 schreef turin:
Op de sinclair zit een stikker motor made by Hoover.
Misschien dat Hoover deel heeft uitgemaakt van het Philips concern.

Hoover was geen onderdeel van Philips. Wel interessant dat Sinclair meerdere leveranciers gehad heeft van die motoren dan. Voor Hoover lijkt het me een bedrijfsvreemd artikel want je zou verwachten dat die vooral universeelmotoren en inductiemotoren maakten. Het is een beetje off-topic, maar zou je misschien de stickers op de motor op de foto kunnen zetten? Dan is ook meteen duidelijk of er een Philips (Polymotor) nummer op staat. Misschien deed Hoover aan licentieproductie ofzo.

Ik vond trouwens net terug dat Polymotor kennelijk door Philips aan Vickers is verkocht ergens in de late jaren '80 of vroege jaren '90.

Op 12 mei 2020 09:13:25 schreef Arco:
Er stond zelfs een Philips artikelcode op...
(de fan fabriekte men er zelf schijnbaar meestal bij, omdat de motors nogal heet werden...)

[...]

Laatste cijfer '9' geeft wel te denken: zou al de 10e revisie van die motor zijn? (het hoogste wat ik tot nu toe zag bij een artikel was 5...)
Wat deden ze trouwens na revisie '9'? Gingen ze dan met 'A' door? (of hebben ze daar nooit op gerekend dat er zoveel revisies van iets zouden komen)

Als de puntnummers op waren, kreeg het artikel de eerstvolgende vrije 12NC in zijn categorie en begon men weer bij 1 te tellen (niet bij 0, dus een 9 is de 9e versie of 8e revisie van een artikel). Nou hoeft dat hier niet van toepassing te zijn. Nummers die met 99 beginnen kunnen commerciële nummers zijn en daar is het laatste cijfer niet persé een puntnummer.

Goedemiddag iedereen. Ik heb ook een sinclair c5, met de originele motor ,en de aansturing van de motor. Heb een speed controller ,met een display. En een display,waarschijnlijk om de accu spanning af te lezen. Het zou het mooist zijn,dit allemaal weer aan de gang te krijgen. Iemand enig idee of er iets te vinden is ,waar ik enig idee kan krijgen van het hele gebeuren ,zoals dat origineel zat ?

De originele 'controller' van de Sinclair had geen enkele snelheidsregeling, zodra je de knop op het stuur indrukte ging de motor aan. Vandaar dat je ook beter eerst een beetje kon trappen en dan pas op de knop drukken. Anders had je kans dat de riem over de poelies getrokken werd (een naar geluid...)
De motor had koppel genoeg om dat voor elkaar te krijgen, echter eenmaal op 'snelheid' was de fut er snel uit :)
Ik had ook ooit plannen om er een trapsensor aan te maken om het wat meer legaal te maken maar ach ik rij er zelden mee en als er al een keer politie te zien is dan trap ik gewoon vrolijk mee :+

Ik denk dat ik eigenlijk alles wel bij elkaar heb. De originele Italiano motor (phillips) ,de speed controller (zie foto 2 CCM6DS-K),weer aan de gang gekregen ,na wat chirurgie van een losgelaten condensator. Nu nog de plaat aansluiten ,waar de shunt en t relais e.d op zit. En de balk met ledjes aansluiten ,dan heb ik alles origineel. Natuurlijk is dat niet gebruiksvriendelijk, maar ik vraag me af ,of het beter is ,om t spul origineel te houden ,gezien ze zo schaars zijn...

Ik heb mijn C5 ook wel wat kleine upgrades gegeven o.a. LED verlichting en richtingaanwijzers.
Ook een VRLA accu van 55 Ah. Ik had er destijds een 'originele' accu bijgekregen, deze zou ongebruikt zijn. Hij was idd droog maar de platen waren zo dik gecorrodeerd dat ik er niets meer mee kon beginnen. Ik heb hem bewaard vanwege de originaliteit. De kap heb ik voorzichtig pas gemaakt op de VRLA accu. De originele lader was niet meer bruikbaar dus heb er een 'smart' lader bij gekocht. Achter de reflector heb ik twee van die LED pijlen weten te monteren (die werden achter auto spiegels gemonteerd) en op de voorzijde links en rechts twee van die zij-knipper LED's om geen grote gaten te hoeven boren. De originele Sinclair spiegels zitten er ook op alhoewel die nagenoeg nutteloos zijn, te klein en trillen enorm. Verder de 'comfort' zitting toegevoegd, zonder deze is het wel erg hard zitten. En de reductie op de motor schoongemaakt en van vers vet voorzien. Het grote snaarwiel had wat kleine scheurtjes net rond het eenrichting lager, deze heb ik gevuld met superlijm en nylon snippertjes. Tot nu toe houdt dat het nog steeds. De binnen banden vervangen maar de buitenbanden zijn originele Sinclair banden. De kap om het voorwiel laat ik er tijdens het rijden meestal maar af, die schuurt regelmatig tegen het wiel/band. De kofferbak scharnieren heb ik een extra borging op gemaakt. De 'haarspeld' clips ben je anders zo kwijt en dan ligt na een paar hobbels de hele kofferbak er af...