Beste forummers,
Ik heb een draadloze (zonnecel/batterij) regenmeter die geen signaal meer uitzendt.
Mogelijk is het zendertje defect. Ik wil daarmee experimenteren.
Wel vaker gehad met een paar van deze regenmeters, maar deze valt niet meer onder de garantie.
Het is een onderdeel van het TFA Opus weerstation.
Is aan de hand van de onderstaande foto's te zien welk onderdeel dit betreft?
Er staat verder niets opgedrukt.
Het losse rode draadje is de antenne dat verbinding heeft met één van de twee zwarte druppels, de twee anderen zijn van de zonnecel.
Wat voor type moet ik daarvoor hebben?
Alvast dank voor het meedenken.
Groet,
Lammert
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Al gemeten of er wel spanning komt van het zonnepaneeltje?
Een of beide Quartz x-tal(len) zouden kapot kunnen zijn, dan werkt er niets, er zitten er 2 op voor elke druppel een.
Met een scope bekijken.
Onder die zwarte druppels zitten chips, is daar wat stuk dan houdt het ook op.
Maar zo is er weinig te zien. Maak eens scherpe foto, zo dichtbij als mogelijk is. (nu alleen de onderkant)
Nu staat er ongeveer 90% achtergrond op!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Weet je zeker dat ze kapot zijn?
(bij sommige verandert de code bij batterij vervangen, die moet je dan opnieuw inleren...)
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Er zit zo te zien ook een Reed-relais op de print. Die kan mogelijk ook de oorzaak zijn, afhankelijk van hoe het werkt.
Het zonnepaneeltje werkt en de batterijen hebben de volle landing.
Ik denk niet dat het aan het reedcontact ligt. Wat er gevallen is aan neerslag wordt continue op het display van het weerstation aangegeven. Nu zijn er alleen streepjes zichtbaar.
Een reset hielp niet.
Heb het vaker meegemaakt en de regenmeter vervangen. Maar vroeg of laat is die storing er weer.
Ook zie op het display van het weerstation d.m.v. een zendsymbooltjes wanneer er tussen de sensoren van de temp/vochtigheidsmeter en de windmeter contact is met het weerstation.
Dat zie ik nu tussen de regenmeter en het weerstation niet meer.
CrossFireX
Als het aan de ic's ligt onder dat hars, dan is het einde oefening denk ik. Wat je ook nog eens kan proberen is de print eens goed poetsen met behulp van IPA, misschien is er wel wat vochtschade of corrosie ergens. Ik kan er geen zien, maar het kan misschien helpen.
Met een AM radiootje kan je ook gemakkelijk nagaan of de oscillator nog werkt op de print, je hoort soms regelmatige pulsen of een hoge pieptoon. Gebeurt er niks dan werkt ook de oscillator niet en zijn de ic dus dood.
Er zit denk ik een 32.768 Khz kristal op voor zenden, het andere voor display en rekenwerk. Werkt de zonnecel nog wel? Al gemeten?
Zet een sterke lamp erop als het nog werkt en luister eens met een radiootje, doet dan hetzelfde en verduister de cel. Je zou duidelijk de frequentie moeten horen veranderen. Als hij nog zend, zul je ook duidelijk hoorbare pulsen horen.
Die contacten zien er mij geoxideerd uit boven dat ic. Dat relais kan je ook makkelijk controleren met een magneetje en meter.
Thevel
Golden Member
Ik heb ook een TFA weerstation en zo te zien dezelfde regenmeter.
Al naar een paar maanden gaf hij geen waarden meer door maar de zender deed het nog wel, na een reset deed de zender het ook niet meer.
Het reed-contact was stuk en na een reset moet het reed-contact een aantal malen gesloten worden om de zender te starten (staat ook in de gebruiksaanwijzing).
Na vervangen van het reed-contact werkte alles weer.
Antwoord op CrossFireX: De printplaat oogt zeer schoon en als nieuw. Geen corrosie te zien. Het hars dat de IC's beschermd is niet gebarsten. Ook nog onder een microscoop gehad, maar puntgaaf.
Is de test op een AM-radio frequentie afhankelijk? Ik bedoel de afstemming?
Ik hoor zo even niets op de AM-band als er spanning op de sensor staat.
Antwoord op Thevel: ik wil wel eens experimenteren met dat reedcontact.
Wat voor type is het en waar is het te koop?
Thevel
Golden Member
ik wil wel eens experimenteren met dat reedcontact.
Wat voor type is het en waar is het te koop?
Je kan ook een aantal keren met een draadje het reed-contact doorverbinden en kijken of er weer verbinding is met het weerstation.
Ik ga dat eens testen. Dank voor te tip, maar ik denk dat de sensor niet meer zendt omdat het zendsymbooltje op het basisstation niet meer oplicht en de zendsymbolen van de regensensor en temp/hygrosensor wél.
CrossFireX
Ik heb het net nog eens getest op de verschillende weerstations hier in bezit.
Je neemt een kleine am-radio en stemt af op ruis zonder sterk station.
Ga nu met je radio tot tegen de print bijna, je hoort duidelijk ruis, fluittonen en meer. Hoor je helemaal niks of veranderd er niks, dan is je print stuk en werken de oscillators niet.
Dit trucje werkt bij bijna elke elektronica met een oscillator, doe maar eens de ronde in huis, zelfs een afstandsbediening hoor je ook snel, fototoestel, gsm. Of zelfs je wasmachine bij het display en er rond. Je zult versteld staan van de strooistraling van veel toestellen in huis. Hou maar eens dichtbij je polshorloge, je hoort duidelijk een seconden tik en de oscillator zelf. Een draadloze muis, toetsenbord, TV, Tot zelfs het display op tal van toestellen, zelfs in de auto. enz...
De verschillende chips hoor ik hier heel duidelijk werken in mijn draadloze zendertjes.
Alle toestellen met chip en oscillator worden hiermee ontmaskerd!
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik kan hier op 433.9 MHz regelmatig de riedel van mijn sensoren horen. Ook op FM. Dus als je kunt luisteren daar, dan weet je meer.
Verder heb ik wel eens een regenmeter gehad waar het magneetje van het kantelbakje heel zwak was geworden en daardoor het reedcontact niet meer dicht kreeg. Kun je inderdaad testen door het contact een paar keer te overbruggen.
CrossFireX
Sommige schakelende voedingen maken het wel heel erg bont. Zeker van die bekende chinese ledlampen op ebay en Co... Die storen zo ver dat je soms bijna het spoor van lichtnet vervuiling kan volgen.
De meeste schakelende voedingen veroorzaken een enorm groot strooiveld, geen wonder dat er zo veel problemen zijn met allerlei draadloze verbindingen. Je schrikt je een hoedje als je je AM radio bij een schakelende voeding houd. Heel luid en krachtig!
Ook laptops kunnen er wat van; Van stopcontact tot Laptop zelf, enorme grote velden van strooistraling. Een concert van je welste.
Op mijn grote desktop viel dit dan nog goed mee eigenlijk, een laptop deed het duidelijk veel slechter.
Maar goed, genoeg off-topic; je kan al aan de slag hiermee denk ik.