Heb ik nu een 1 of 3 fasen aansluiting? Mag je per fase een groepenkast hebben?

Aardlekautomaten zijn inderdaad een zekeringautomaat en aardlekschakelaar in een. Voordeel is dat er zowel bij overbelasting als lekstromen maximaal 1 groep uitvalt. Nadeel is wel dat ze duurder zijn en meer ruimte innemen.

Spanning staat en stroom gaat!
Shiptronic

Golden Member

Meer ruimte is relatief, je kan de aardlek van de gewone automaten eruit kiepen ( dan moet wel alles naar alamat!)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die installatie heeft ruimte plenty.
Nieuw hoofdschakelaar kastje, als je die HS daar houd, maak je ook echt alles wat erboven zit spanningsloos. Situaties met de de HS in de verdeelkast vind ik eigenlijk altijd maar een beetje, ehm.
Dan dat kastje met dat trafootje en die aardlek. Als je die ouwe aardlek vervangt door een moderner exemplaar, is er ruimte voor een tweede, en waarschijnlijk zelfs een derde. Moest een derde noodzakelijk zijn, en niet passen, kun je altijd dat trafootje eruit halen en een geschikt exemplaar buiten de kast plaatsen.

Maar dat is een hele kast, het gaat toch gewoon om een tweeling groepsschakelaar

Het kastje kost ongeveer 20,- en is dus 85 voor de fornuisgroep.

Of is dit dan misschien zo'n slecht merk, zie post hierboven, waar de electricien het over had?

Het lijkt me zeker een B-merk, maar soms zijn het ook gerelebelde A-merken. Maar of het slecht is durf ik echt niet te zeggen. Een automaat hoeft in zijn leven soms nooit te schakelen dus slijtage is er niet. Het afschakelvermogen is woningen is heel laag vergeleken bij industrie en werkplaatsen het zal dus ook gewoon veilig afschakelen.
Afschakelvermogen is de maximale kortsluitstroom die er direct achter je automaat kan lopen dus eigenlijk als je de automaat direct doorverbind aan de uitgang. In woningen zit je bijna altijd onder de 4500A, bij ons op het werk is dat 40.000A of 40kA. Dat betekend dus als je in je kookplaat een kortsluiting hebt er dus gedurende enkele mS 2000A kan lopen en dat zal ook een goedkope automaat nog veilig kunnen afschakelen maar zal dat gewoon minder vaak kunnen doen dan een A-merk automaat.

Op het werk zijn de automaten maar 35kA en er zijn er al enkel tijdens het afschakelen defect geraakt. Aan de buitenkant zie je geen zichtbare schade maar als je dichtbij bent ruik je het wel. Dus de automaat heeft ook nog veilig kunnen afschakelen maar is daarbij wel overleden dus tot zover is er geen reden tot paniek.
Het lastige daarna is dat een 32A het op een kritieke plek niet meer deed er tijdelijk met verlengsnoeren moest worden gewerkt. Het vervangen van zo een automaat kan dan alleen in het weekend en dan kan de hoofdschakelaar pas uit.

In België steken we alles achter 1 enkele hoofddifferentieel. Zelfs al heb je een grote villa met 10 verdeelborden en alles samen 100 kringen of zo.

Het is eigenlijk niet verboden om meerdere diffs aan het begin te zetten op voorwaarde dat je de aansluiting van de stroomopwaartse kabel kan verzegelen.

Maar niemand doet dat, ik denk dat het een kwestie van prijs en gewoonte is.

Heel soms zie in nieuwe installaties eens een selectieve ALS in combinatie met enkele gewone ALS er na.
En ook bij laadpalen met de beruchte type B diff, die zetten ze ook liever parallel aan de gewone huis ALS. Zetten ze hem er na dan moeten beide diffs type B zijn en dat kost geld.

Max 4 groepen per ALS zoals in NL vind ik eigenlijk veel logischer en duidelijker.

Op 31 juli 2020 16:53:17 schreef evelo:
In België steken we alles achter 1 enkele hoofddifferentieel. Zelfs al heb

En ook bij laadpalen met de beruchte type B diff, die zetten ze ook liever parallel aan de gewone huis ALS. Zetten ze hem er na dan moeten beide diffs type B zijn en dat kost geld.

Max 4 groepen per ALS zoals in NL vind ik eigenlijk veel logischer en duidelijker.

je bedoelt in serie met de huis diff? immers vervangt men de huis A diff niet, de laadpaal krijgt wel een B type diff.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als een 4-polige hoofdschakelaar voor zowel 40A, 63A en 80A even duur is, waarom zou ik dan niet voor 80A gaan, ook al schakel ik een veel lichtere last (en verwacht ik in een hele verre toekomst ook maximaal 3 x 35A te schakelen)?

Zie bijv. https://www.elektramat.nl/catalogsearch/result/index/?aantal...s+oplopend

Op 31 juli 2020 14:24:31 schreef mvdk:
Die installatie heeft ruimte plenty.
Nieuw hoofdschakelaar kastje, als je die HS daar houd, maak je ook echt alles wat erboven zit spanningsloos. Situaties met de de HS in de verdeelkast vind ik eigenlijk altijd maar een beetje, ehm.
Dan dat kastje met dat trafootje en die aardlek. Als je die ouwe aardlek vervangt door een moderner exemplaar, is er ruimte voor een tweede, en waarschijnlijk zelfs een derde. Moest een derde noodzakelijk zijn, en niet passen, kun je altijd dat trafootje eruit halen en een geschikt exemplaar buiten de kast plaatsen.

Die trafo gaat er zeker uit, wordt niet gebruikt.

Die DIN-rails waar hoofdschakelaar, installatieautomaten en/of aardlekautomaten op gemonteerd worden, is universeel? Dus alle merken gaan uit van die (deutsche) industrie norm?

En mogen in een groepenkast aardlekautomaten en installatieautomaten (achter een aardlekschakelaar) gecombineerd worden?

In feite heb ik nu 3 kastjes van 165 x 220, 165 x 220 en 110 (in mijn geval 105) x 220... Wat mag ik combineren in een kastje, moet er een volgorde in bijv. hoogte zijn?

Wat ik bedoel is, als in het onderste kastje de hoofdschakelaar bevat, dan blijft daar ruimte over. Mag ik daar dan een aardlekschakelaar, installatieautomaat of aardlekautomaat zetten, of moeten die dan een DIN-rail of kastje hoger? Idem voor installatieautomaten en aardlekschakelaars: zelfde rail of verschillende rail? Je wilt er natuurlijk geen chaos van maken, en het moet logisch blijven, maar een beetje ruimteverdeling is wel lekker.

De huidige kast heeft 7 gaten voor de kabel aan de bovenzijde. Stel dat ik een 8e groep zou hebben, mag ik dan ook via de zijkant naar buiten? En, mogen leidingen (in elktrapijp), buiten de groepenkast, over elkaar lopen? Ik neem aan dat er nooit 2 groepen door dezelfde pijp naar buiten mogen?

Bijgaand nog een kiekje achter de schermen ;-) Het waren 3 mini winkels en een woonhuis (huis is uit 1922). Ik denk dat het 3 fasen is geweest: de hoofdchakelaar is 3 fasen, maar ook die aardlek is een 3 fasentype (nu snap ik waarom ie zo groot is). Alles fasen zijn met aparte draden en verbindingspunten aan elkaar geknopt, ziet er vrij rommelig uit...

Sorry, nog een vraag... En wat is dat "40" en "0.03" op die aardlekschakelaar? 40A en 0,03Ω van de aardaansluiting? Zo ja, is die info belangrijk, want als ik die aardlekschakelaar vervang, dan...

40 staat voor 40A, de maximale stroom die de aardlekschakelaar mag hebben. Die waarde moet minstens gelijk zijn aan de waarde van de hoofdzekering.
0,03 staat voor 30mA (0,03A), de foutstroom waarbij hij afschakelt.
Je zult niet zo gauw misgrijpen want dit zijn de meest gebruikelijke waarden voor een aardlekschakelaar in een woonhuis.

Op 2 augustus 2020 11:26:45 schreef KlaasZ:
40 staat voor 40A, de maximale stroom die de aardlekschakelaar mag hebben. Die waarde moet minstens gelijk zijn aan de waarde van de hoofdzekering.
0,03 staat voor 30mA (0,03A), de foutstroom waarbij hij afschakelt.
Je zult niet zo gauw misgrijpen want dit zijn de meest gebruikelijke waarden voor een aardlekschakelaar in een woonhuis.

Aha, redelijk voor de hand liggend. Die 30mA staat er ook als "30mA" op, maar omdat dit naar lijkt achteraf met enorme letters erop is gekalkt, was ik even op een dwaalspoor... ;-)

ik zou de hele frut eruit slaan, die hoofdschakelaar is al eens uitgefikt op L1, hebben ze de fase op L2 gezet en klaar. de dinrail in t midden hangt scheef, wrs een plastic houder afgebroken. de automaten boven zijn van t eerste uur nog, jaren 80. er heeft in het verleden al eens water door de kast gelopen, dergelijk spul is wachten op ellende mbt rotte contacten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die automaten zijn inderdaad oud. Het is goed mogelijk dat zodra ze een keer uitklappen slecht contact gaan maken met alle gevolgen van dien. Ik zou zeker overwegen het te vervangen.
Hoe zit het trouwens met de aarding? Ik zie geen afgaande aardedraad naar de aardpen, of loopt deze door het buisje en lasdoos rechts van de kast?. Dit is zeker het controleren waard!

Spanning staat en stroom gaat!
Shiptronic

Golden Member

Je hebt dus maar 1 fase, en de nul van de eerst automaat loopt niet door de aardlek ?? En die door verbindingen van de fase onderin is ook niet fraai, van af de hoofdschakelaar normaal direckt naar de aardlek(s).

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 2 augustus 2020 18:18:51 (42%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
help

Golden Member

Het eerste automaat is zowel met fase als nul direct aangesloten voor de aardlek, werd toentertijd volgens mij wel vaker gedaan.
Waarschijnlijk, maar op de foto's niet helemaal goed te zien is dat de wasmachine.

[Bericht gewijzigd door help op 2 augustus 2020 19:33:10 (25%)]

Op 2 augustus 2020 19:32:28 schreef help:
Het eerste automaat is zowel met fase als nul direct aangesloten voor de aardlek, werd toentertijd volgens mij wel vaker gedaan.
Waarschijnlijk, maar op de foto's niet helemaal goed te zien is dat de wasmachine.

is een zwarte automaat, dat betekent dat deze niet achter de 30mA aardlek zit. doorgaans zaten die groepen achter een 500mA aardlek, maar hier dus niet..

aarding is wel een dingetje, ik zie geen 6mm hoofdaarde naar de kast gaan, dat doosje rechts is het niet, want er zitten 6 uitbedrade groepen en maar 5 buizen afgaand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik bedoel is, als in het onderste kastje de hoofdschakelaar bevat, dan blijft daar ruimte over.

Als je toch kasten wil gaan combineren mag de hoofdschakelaar ook in de grotere kast. Een hoofdschakelaar hoeft niet perse apart. Hoofdschakelaar is ook allen nodig bij 6 groepen of meer en de enige functie ervan is dat je snel en in 1 keer je hele huis spanningsloos kan maken. Dat zou bv een noodgeval kunnen zijn dat er bv iemand aan de stroom hangt dan wil je niet eerst 20 schakelaars om moeten zetten.

Zie bijv. https://www.elektramat.nl/catalogsearch/result/index/?aantal...s+oplopend

Ik vraag me af of dat wel echte hoofdschakelaars zijn zoals bedoelt in de NEN1010. Was laats ook een topic over mee weet niet meer wat dat was, maar niet elke automaat mag je als hoofdschakelaar gebruiken.

Op 2 augustus 2020 18:17:20 schreef Shiptronic:
Je hebt dus maar 1 fase, en de nul van de eerst automaat loopt niet door de aardlek ?? En die door verbindingen van de fase onderin is ook niet fraai, van af de hoofdschakelaar normaal direct naar de aardlek(s).

Het is zoals volgens de kleurcodes van de installatieautomaten: de zwarte hangt rechtstreeks, via een verdeelpunt, aan de hoofdschakelaar, de 5 groene zijn met brugjes onderling verbonden en op alle drie de fasen van de aardlekschakelaar aangesloten. Die ene fase van de (4-polige) hoofdschakelaar, is met drie draden op de aardlek aangesloten. De drie uitgangen van de aardlekschakelaar, lopen naar de 5 doorverbonden groene installatieautomaten.

Ik denk dat de achtergrond is dat het een 3-fasen installatie is geweest, zou je de 3 fasen weer terugzetten, dan kan je de installatieautomaten weer verdelen over de fasen. Rommelig en onduidelijk ziet het er wel uit.

Op 2 augustus 2020 20:25:23 schreef testman:
[...]Aarding is wel een dingetje, ik zie geen 6mm hoofdaarde naar de kast gaan, dat doosje rechts is het niet, want er zitten 6 uit bedrade groepen en maar 5 buizen afgaand..

Er is een zwarte installatieautomaat, die hangt rechtstreeks aan het verdeelpunt achter de hoofdschakelaar. De 5 groene installatieautomaten hangen achter de aardlek en de 3 fasen aardlek is met 3 fasedraden verbonden met verdeelpunten achter de hoofdschakelaar. De 5 groene installatieautomaten zijn met bruggen doorverbonden en de 3 fasen uit de aardlekschakelaar zijn met 3 draden met die groene installatieautomaten verbonden.

Van de max. 7 uitgangen, gaan er maar 5 naar buiten: 1 x wasmachine, 4 x groene groepen. De 5e groen groep is alleen de interne beltrafo.

Ik denk dat het een 3 fasen aansluiting is geweest. Als je de bruggen deels van de 5 installatieautomaten verwijderd en de hoofdschakelaar heeft 3 inkomende fasen, dan is alles eigenlijk al goed bedraad. Wel rommelig en onoverzichtelijk zo.

Er komt rechts een aarddraad binnen, die gaat naar het verdeelpunt waar ook alle aarddraden van de verschillende groepen samenkomen. Die aarddraad gaat via een lasdoos naar boven, vermoedelijk voor bad/douchebak, en naar beneden voor waterleiding en aansluiting op de aarddraad, dit loopt allemaal via elektrapijp en lasdozen. Ben geen kenner, maar lijkt me ok...

Op 2 augustus 2020 21:47:48 schreef benleentje:
Hoofdschakelaar is ook allen nodig bij 6 groepen of meer en de enige functie ervan is dat je snel en in 1 keer je hele huis spanningsloos kan maken. Dat zou bv een noodgeval kunnen zijn dat er bv iemand aan de stroom hangt dan wil je niet eerst 20 schakelaars om moeten zetten.

Hoofdschakelaar moet tegenwoordig altijd. Dus ook als je een oude situatie gaat renoveren dan moet je een hoofdschakelaar plaatsen.
En dat is niet om snel af te kunnen schakelen als er iemand aan hangt, het is een brandweereis. Die willen graag alles uit hebben voordat ze met water gaan spuiten.

Op 2 augustus 2020 21:47:48 schreef benleentje:
Ik vraag me af of dat wel echte hoofdschakelaars zijn zoals bedoelt in de NEN1010. Was laats ook een topic over mee weet niet meer wat dat was, maar niet elke automaat mag je als hoofdschakelaar gebruiken.

Geen idee, het lijken echt hoofdschakelaars te zijn, dus niet met een automatische zekering erin, al hoewel je er dan als het bijv. 40A zou zijn, toch ook zou zijn?

Overigens voor die hoofdschakelaar: 40A, 63A en 80A zijn even duur. Waarom zou ik niet 80A nemen, of zou er dan toch een zekering inzitten en is het eigenlijk een (bij 3 fasen 4-voudig uitgevoerde) installatieautomaat??? Dat begin ik nu wel te vermoeden. Dan zou het weer niet slim zijn om 80A te nemen, alhoewel, daarvoor is de 35A hoofdzekering al ergens gesmolten...

Op 3 augustus 2020 09:54:52 schreef KlaasZ:
[...]Hoofdschakelaar moet tegenwoordig altijd. Dus ook als je een oude situatie gaat renoveren dan moet je een hoofdschakelaar plaatsen.
En dat is niet om snel af te kunnen schakelen als er iemand aan hangt, het is een brandweereis. Die willen graag alles uit hebben voordat ze met water gaan spuiten.

Hier geleerd in het forum:

  • Altijd een hoofdschakelaar;
  • Max. 4 groepen achter een aardlek (viel me op bij zo'n groepenkast configurator als bij Elektramat: een kookgroep (2N + 2P) telt daar als 1, want pas als ik meer dan 3 installatieautomaten toevoeg, piept ie dat er dan ook een extra aardlek nodig is... ;
  • Als je nu iets gaat aanpassen aan een groepenkast, moet deze ook meteen gemoderniseerd worden naar de laatste eisen.

Op 2 augustus 2020 19:32:28 schreef help:
Het eerste automaat is zowel met fase als nul direct aangesloten voor de aardlek, werd toentertijd volgens mij wel vaker gedaan.
Waarschijnlijk, maar op de foto's niet helemaal goed te zien is dat de wasmachine.

Klopt.

Op 2 augustus 2020 18:17:20 schreef Shiptronic:
Je hebt dus maar 1 fase, en de nul van de eerst automaat loopt niet door de aardlek ?? En die door verbindingen van de fase onderin is ook niet fraai, van af de hoofdschakelaar normaal direkt naar de aardlek(s).

Dat is ws. de concessie die ze moesten doen, ik denk dat het vroeger 3 fasen is geweest, waren 3 miniwinkels en een miniwoonhuis (ieder ca. 14m2)

Wat ik me overigens met die aardlekschakelaar afvraag: er gaan fasen in en gaat nul in en dat komt er ook weer uit (of het nu 1 fase of 3 fasen is), maar dat ding reageert toch bij > 30mA tussen aarde en nul (toch?). Maar waar is dan de verbinding tussen de aarde en de aardlekschakelaar, of is dat via de DIN-rail en is die op zijn beurt dan weer met de aarde verbonden???

Die bovenste DIN-rail lijkt trouwens ingekort, da's vervelend.

Op 3 augustus 2020 10:03:04 schreef gdb:

Wat ik me overigens met die aardlekschakelaar afvraag: er gaan fasen in en gaat nul in en dat komt er ook weer uit (of het nu 1 fase of 3 fasen is), maar dat ding reageert toch bij > 30mA tussen aarde en nul (toch?).

Nee, hij reageert op een eventueel verschil in stroom in de fase en de nul.

Dat verschil ontstaat doordat er ergens een lekstroom is naar aarde. Waar dat is maakt niet uit als het maar achter de ALS is.

Maar waar is dan de verbinding tussen de aarde en de aardlekschakelaar, of is dat via de DIN-rail en is die op zijn beurt dan weer met de aarde verbonden???

Er is geen verbinding tussen tussen aarde en ALS. Vergelijk het maar met een heetwaterboiler. Er gaat water in door een leiding (de koudtwaterleiding) en er gaat water uit door een leiding (de heetwaterleiding). Je zou in de ingaande en de uitgaande leidingen een meter kunnen zetten die het verschil meet tussen wat er in gaat en wat er uit gaat. Als er verschil is, er gaat meer in dat er uit gaat, is er ergens een lek. Dat weglekkende water komt uiteindelijk in de aarde terecht. Maar daarvoor hoeft die verschilmeter zelf geen verbinding met aarde te hebben.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V