IR led straalhoek beperken.

Wat is de reden dan om de straalhoek te verkleinen als je ze toch één voor één laat werken?

LDmicro user.
trix

Golden Member

ze gaan niet echt 1 voor 1.
elke PCB heeft 24x zender of ontvanger, op de PCB gaan ze 1 voor 1.
maar wel alle PCB's tegelijk.
als de kijkhoek te groot is, dan zal TSAL #1 van de ene PCB de TSOP #1 van de 2e PCB belichten.
dit is een afstand van ca. 240 mm.

@fatbeard: ik zal eens kijken bij altero,..bedankt.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Als ze op 10mm van elkaar komen (uit een van de vorige posts) dan kun je met gewone leds wel vergeten dat een 'aanpalende' TSOP dat niet op zou vangen, die zijn erg gevoelig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

10 mm klopt, alleen is dat geen probleem, die kunnen elkaar niet "belichten"
alleen die v/d volgende of de vorige PCB kunnen worden belicht, en dat is altijd een afstand van ca. 240 mm.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Er zullen altijd meerdere tsop's belicht worden door 1 led (waarschijnlijk 3 of 5 of meer...)
Zelfs al schakel je maar 1 tsop tegelijk in, dan kan die nog belicht worden indirect, ook al staat er iets voor...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 9 augustus 2020 22:09:52 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

mij niet helemaal duidelijk maar bedoel je met reflectie, niet onmogelijk, maar dan moet nog steeds die 240mm overbrugd worden.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Veel hangt af van het voorwerp (kleur, vorm, weerkaatsing...) en de omgeving. Alles wat kan weerkaatsen zal ongewenst licht op de tsop werpen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

en die is ontworpen om zoveel mogelijk IR licht te ontvangen, van alle kanten. precies wat ik niet wil.
dus dan is een koker over de TSOP mischien niet zo verkeerd.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Je bent hier nu al 2 jaar mee bezig zonder veel vooruitgang...
Als ik een idee heb bij een nieuw project werk ik daar hooguit een paar maanden aan. (en dat is al lang)
Als het dan nog niet werkt gaat het in de bak met mislukte projecten... (met een labeltje 'close, but no cigar'... ;) )

En begin dan opnieuw om te zien of er andere en betere oplossingen zijn voor mijn probleem (en die zijn er altijd wel)
Om met veel geweld een oplossing passend te maken voor een probleem werkt meestal niet goed. (kost veel tijd, de oplossing is meestal een 'kludge')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 9 augustus 2020 23:01:30 schreef trix:
en die is ontworpen om zoveel mogelijk IR licht te ontvangen, van alle kanten. precies wat ik niet wil.

Precies, dat samen met een interne constructie die de gain blijft opschroeven tot maximaal maakt die tsops niet heel geschikte ontvangers.
Gewone foto diodes of transistors zijn een stuk makkelijker directioneel te krijgen.

Er bestaan commerciële oplossingen die zo werken (touch screens bijvoorbeeld)

Die zullen allemaal iets van slimmigheid aan boord hebben om de donkerste spot te vinden, niet zo zeer de spot die geen licht krijgt. Dat is probleem twee van je TSOP, je krijgt er geen analoge waarde uit.

Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2020 23:44:10 schreef Sine:
Precies, dat samen met een interne constructie die de gain blijft opschroeven tot maximaal maakt die tsops niet heel geschikte ontvangers.

Dat is maar net hoe je het bekijkt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

Op 9 augustus 2020 23:33:09 schreef Arco:
Je bent hier nu al 2 jaar mee bezig zonder veel vooruitgang...

dat is nogal overdreven, vanaf de allereerste post mischien, maar ik doe ook nog wat andere dingen tussen door. ook is het mechanisch deel redelijk groot.

Op 9 augustus 2020 23:44:10 schreef Sine:
[...]
Gewone foto diodes of transistors zijn een stuk makkelijker directioneel te krijgen.

maar die zijn waarschijnlijk veel gevoeliger voor omgevings licht.
(al zou zo'n zelfde constructie als bij de TSAL het enorm kunnen verbeteren denk ik)

in mijn OP is nergens gezegd dat dit nu niet werkt, dat vullen julie vooralsnog zelf in. ik vroeg alleen of de kleur invloed had op de "koker".
ik ben nu het een ander aan het testen, en de resultaten zijn bemoedigend.
kan mischien nog veranderen, wie weet.
dank voor de reacties.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

dat plaatje van shine gaat bij mij niet werken, ten 1e vanwege de constructie, ik "scan" het werkstuk terwijl het beweegt. en ten 2e zo vind je alleen de buiten countouren, zou er in die zwarte cirkel een kruis zitten dan zie je dat kruis niet.

eigenwijs = ook wijs

Waarom hebben die IC's geen ontkoppelcondensatoren? Groot kans dat je dit ontwerp niet door een EMC test kan krijgen met zo'n layout.

This is the world we know best, the world of madness
trix

Golden Member

hebben ze wel, die blauwe dingen 100 nF.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

zwart PVC gescoord bij van lakwijk kunstoffen in den bosch. na wat testjes bleek erom de TSOP (IR ontvanger) ook een koker nodig, dat zag ik eigenlijk al wel aan komen. tot nu toe werkt dit zeer goed.
1e foto de TSAL (IR zender)
2e foto de TSOP (IR ontvanger)

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 11:17:07 schreef trix:
zwart PVC gescoord bij van lakwijk kunstoffen in den bosch. na wat testjes bleek erom de TSOP (IR ontvanger) ook een koker nodig, dat zag ik eigenlijk al wel aan komen. tot nu toe werkt dit zeer goed.

Dat is mooi. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inderdaad mooi gemaakt, wat mij nog het meest interesseert is de wijze hoe je dat geboord hebt om dat in lijn te krijgen met elkaar, niet zo evident van wat ik mij nog herinner van die gordijnbeveiligingen op het werk.

LDmicro user.
trix

Golden Member

geboord onder een freesbank (kruistafel).

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 11:49:16 schreef MGP:
Inderdaad mooi gemaakt, wat mij nog het meest interesseert is de wijze hoe je dat geboord hebt om dat in lijn te krijgen met elkaar,.....

Ja het wordt tijd dat je ook een CNC freesbankje gaat maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Moest ik interesse hebben dan zou ik één kopen maar kan er voorlopig toch niks mee doen. ;)
Dat vroeg ik mij af omdat mijn proefopstelling met handgeboorde gaten werkte maar dat viel niet mee, maar als je zoiets hebt is dat natuurlijk heel iets anders.

Ik heb wel een goede kennis die in geval van nood alle machines in huis heeft en die zelf een fervent modelbouwer is, zie foto en krantenartikel.
https://www.hln.be/in-de-buurt/wielsbeke/voorbereidende-werken-voor-ni…

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 13:30:16 schreef MGP:
Moest ik interesse hebben dan zou ik één kopen maar kan er voorlopig toch niks mee doen. ;)

Te druk?

....., zie foto en krantenartikel.

Jammer dat de ronding er niet in zit bij de brug.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 augustus 2020 13:41:59 schreef Lambiek:
[...]
Te druk?

Niet echt want door de Covid mogen wij niks meer organiseren en geen schoolklussen meer opknappen in de gemeente, dus ben ik thuis aan het karweien tot grote vreugde van mijn ega ;)
e/ Zelf maken zou ik toch niet doen, dat is niks voor mij.
De sturing zou wel nog kunnen maar de rest niet.

[...]
Jammer dat de ronding er niet in zit bij de brug.

Wat bedoel je daarmee? het model is identiek aan de echte brug die er gaat komen, de stad heeft hem de originele plannen bezorgd.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2020 13:57:53 schreef MGP:
Wat bedoel je daarmee? het model is identiek aan de echte brug die er gaat komen, de stad heeft hem de originele plannen bezorgd.

Op de foto in het krantenartikel loopt het brugdek gebogen of is dat een andere brug? Volgens het artikel is dat de brug die er komt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij dat model is dat ook zo maar moeilijk te zien door de witte kleur.
De computerfoto in de krant is niet 100% correct, zie zijkant onderaan brug.

En nu terug ontopic, daar zit ook nog veel werk in ;)

LDmicro user.