Welk merk TV zodat ik niet over 3 jaar reparatie advies kom vragen

Da's niet helemaal eerlijk: een groter verkoopaantal zorgt ook voor (verhoudingsgewijs) meer zichtbare storingen.
Philips, LG en Samsung worden zeer veel verkocht en komen daardoor ook veel vaker in beeld met defecten. Dat wil echter niet zeggen dat het daarmee per definitie slechte merken / producten zijn.

Sony zie ik inderdaad nauwelijks hier op CO, maar wil je anno 2020 nog een TV met een externe voedingsadapter?! Samsung was daar in 2005 al mee gestopt! En ruimtegebrek (dikte van het toestel) gebruiken als argument dat een interne voeding niet zou passen is ook gelul, want in 2009 bracht Samsung al een toestel uit van 2,96cm dik! En daar zat de voeding óók gewoon in! (En de betreffende Sony's zijn zelfs nog veel dikker!)

ik heb een sony, nog geen problemen mee gehad. jaartje of 6-7 oud denk ik nu.
zelf geen idee of die een externe adapter heeft? dat heeft zijn voor en nadelen. de voeding niet in de tv, is dan ook minder warmte in de tv

[Bericht gewijzigd door fcapri op (48%)]

Voor aanschaf van een nieuwe TV zou ik de prijs niet als eerste criterium aanhouden. Dat is m.i. een behoorlijk antwoord op de titel van dit topic.

Je kan ook een gebruikt exemplaar aanschaffen. Op tweakers.net zijn veel "first-adapters" fanatiekelingen die een TV van 4 jaar al verouderd vinden en een grotere, of een met meer features, nieuwere beeldschermtechniek zoals OLED enz. aanschaffen. En de "oude" TV aanbieden op V&A.

En met niet te veel pech zit je dan lekker voor een hoop jaartjes op de bodem van de badkuipkromme.

Op 18 augustus 2020 08:56:04 schreef MNM(tm):
..., maar wil je anno 2020 nog een TV met een externe voedingsadapter?! ...

Op 18 augustus 2020 10:08:53 schreef fcapri:
ik heb een sony, ... zelf geen idee of die een externe adapter heeft? dat heeft zijn voor en nadelen. de voeding niet in de tv, is dan ook minder warmte in de tv

Ik heb bij aankoop van mijn tv daar niet op gelet. Maar ik zou de voorkeur geven aan een externe adapter. Niet alleen om de extra warmteontwikkeling binnen in het apparaat te voorkomen maar ook omdat je sneller een andere adapter aansluit dan een defecte interne voeding vervangt.

Panasonic. Ik heb deze mu al weer een jaar of 8 denk ik. Ik had toen zoiets van, meestal zijn het elco problemen en Panasonic maakt verrekt goede elcos, dan kan ik dat risico verkleinen. De vorige was ook Panasonic, maar dan met beeldbuis, deed het nog prima maar ik wilde een LCD. Maar het was geen budget model, geen idee of daar bij Panasonic verschillen in zitten.

Het is statistisch niet onderbouwd maar ik heb twee keer een kapotte TV hier gehad (van familie) en beide keren waren het low budget modellen en binnen 3 jaar. De ene, een Philips heb ik na 1 jaar gerepareerd (short Ctje in HV) en twee jaar later nog eens (schakel mosfetje).

Er zit inderdaad verschil tussen. Budgetmodellen koopt Panasonic extern in, ik heb ze van TPV gezien en zelfs gehoord dat ze bij Vestel vandaan kunnen komen.

Andere toestellen van Panasonic zullen dik in orde zijn, dus die zou ik wel aanraden.

Op 18 augustus 2020 08:56:04 schreef MNM(tm):
Sony zie ik inderdaad nauwelijks hier op CO, maar wil je anno 2020 nog een TV met een externe voedingsadapter?! Samsung was daar in 2005 al mee gestopt! En ruimtegebrek (dikte van het toestel) gebruiken als argument dat een interne voeding niet zou passen is ook gelul, want in 2009 bracht Samsung al een toestel uit van 2,96cm dik! En daar zat de voeding óók gewoon in! (En de betreffende Sony's zijn zelfs nog veel dikker!)

De externe adapter lijkt me juist een van de weinige redenen om nog een Sony te kopen.

Verder heeft een toestel ook gewoon een diktebudget. Als je een backlight gebruikt (als in: geen edgelight) dan heb je ook minder ruimte om er een voeding bij te proppen. Samsung was in 2009 een van de eerste met edgelight en dat was het voornaamste verschil tussen hun dikke en dunne toestellen. Ze zijn opzich ook nog lang doorgegaan met conventionele LED backlights in de goedkopere toestellen die dus ook nog steeds dikker waren. Dikker dan Sony zelfs.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Externe adapter is m.i. gewoon dom: Als het toestel in stand-by staat, blijft die dikke voeding gewoon doorgaan met 24V produceren. Het rendement daarvan is veel lager dan dat van een heel klein 5V stand-by voedingkje intern. En dat kan het stand-by verbruik nooit ten goede komen. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze in een tijd waarin verstandig (en zuiniger) omgaan met energie steeds belangrijker is/wordt!

Buiten dat: je moet dat stomme blok (letterlijk ter grootte van een baksteen!) ook nog ergens kwijt. Niet iedereen kiest voor een mediameubel onder zijn/haar TV.

Op 18 augustus 2020 15:01:48 schreef MNM(tm):
Externe adapter is m.i. gewoon dom: Als het toestel in stand-by staat, blijft die dikke voeding gewoon doorgaan met 24V produceren. Het rendement daarvan is veel lager dan dat van een heel klein 5V stand-by voedingkje intern. En dat kan het stand-by verbruik nooit ten goede komen. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze in een tijd waarin verstandig (en zuiniger) omgaan met energie steeds belangrijker is/wordt!

Buiten dat: je moet dat stomme blok (letterlijk ter grootte van een baksteen!) ook nog ergens kwijt. Niet iedereen kiest voor een mediameubel onder zijn/haar TV.

ik heb geen TV meubel, ik heb een valse wand aan de muur staan met daar gat in het midden.
daarover nog eens een houten plank met de tv erop.
dit heeft als voordeel dat alle bekabeling van de surround, de stopcontacten, de surround zelf, de digibox, de voedinge.... allemaal in de muur zitten achter die plank.
en mijn platte muur met TV erop is fantastisch

Panasonic zie ik zelden in reparatie, ondanks ze best veel verkocht zijn. Nu zie je de oudere modellen in geruild worden of voor scrap van 10+ jaren en spelen nog. Dat moeten andere merken maar eens een puntje aan zuigen.. Als andere merken eens de BGA soldeertechniek en of koeling processoren verbeteren, zouden er veel meer TVs in leven blijven!!

Op 18 augustus 2020 18:47:01 schreef smd:
Panasonic zie ik zelden in reparatie, ondanks ze best veel verkocht zijn.

Weliswaar n=1, maar ik heb een plasma-tv van Panasonic en na 10 jaar, á ong. 2 uur/dag, nog niets mis mee gehad. Bijna, want na een jaar of 2 begaf één van de drie HDMI-poorten het. Verder werkt alles dus nog zoals op dag 1.

Wat ikzelf vaak ondervind en hier ook dikwijls lees is dat vele merken hun low-end chassis ergens inkopen bij een "exotisch" merk à la Vestel. Dat geeft dan de nodige issues.

Bij ons op de zaak verkopen we enkel Philips en Panasonic.
Als we dan al eens problemen hebben met Panasonic, is het 98% van de keren zo'n goedkoop apparaat met iets in dat niks met Panasonic te maken heeft. Ook de beeldkwaliteit is 1000 keer minder als van hun mid-end, tot high-end apparaten.

Met Philips TV is dat net zo. Er circuleert een filmpje op YouTube waarin Tweakers dacht ik gaat opnames maken in de Philips fabrieken in Polen. Net als bij Panasonic zijn de mid en high end reeksen getest en gedaan. Low end is quasi directe import vanuit Polen.
Ere wie ere toekomt: sinds de QFU had ik het met Philips ook helemaal gehad. Vanaf modeljaar 2017 moet ik toegeven dat ze in dat mid en high-end segment terug goed spul afleveren.

Nu Loewe voor de derde maal van eigenaar is veranderd, hebben ook die hetzelfde plan opgevat als Philips: OLED tv's worden bijna "handmade" in elkaar geschroefd in Kronach. De prijs is natuurlijk navenant.
Alhoewel je ze hier zelden ziet voorbij komen, vind ik toch dat ze het vernoemen waard zijn. Vanaf het SL3XX chassis mag je ze ook best betrouwbaar noemen.
Waar Panasonic goede condensatoren maakt, zet Loewe ze op een elektronisch zéér verantwoorde plaats.
In de tijd met hun buizen tv's maakten ze de reclame dat een "koud" chassis langer meegaat. Dat ideetje hebben ze terug opgepakt lijkt me. Alles is maniakaal goed gekoeld en elco's zitten zelden of nooit vlakbij warmtebronnen.

Mocht je mij dus vragen wat je in zo'n geval zou doen... Ik spreek misschien een beetje te veel als technieker, maar als het budget wat krap is, zou ik een jonge gebruikte uit dat mid of high end gamma van Panasonic nemen. Of zo'n Loewe vanaf de SL3. Helaas is het aanbod 2de hands erg laag van die reeksen.

Bij mij alleszins geen Samsung. Zelf heb ik een 17" monitor gehad, die het net iets meer als 2 jaar heeft volgehouden en zeker niet dagelijks heeft aan gestaan.

Ook geen Panasonic. Op het werk hangen bij ons 9 48" monitoren TH48LFE8 Ze werden geplaatst in 2016 met een productiedatum midden 2015. Van de 9 zijn er al 6 vervangen. Op 1 plaats hangt al de 3de. De eersten vielen al uit net na 2 jaar. Ze staan van maandag tot vrijdag op van 6 tot 22 en op zaterdag van 8 tot 18. De colleag's op een andere locatie hebben hetzelfde probleem. Als je geen monitor kan maken die jaren mee gaat, dan zie ik het ook niet goed komen met een TV. BTW, de 40 Neovo 15" schermen, die ervoor hingen, hebben het >10 jaar uitgehouden in dezelfde omstandigheden.

Op 19 augustus 2020 14:52:52 schreef buckfast_beekeeper:

Op het werk hangen bij ons 9 48" monitoren TH48LFE8 Ze werden geplaatst in 2016 met een productiedatum midden 2015. Van de 9 zijn er al 6 vervangen. Op 1 plaats hangt al de 3de. BTW, de 40 Neovo 15" schermen, die ervoor hingen, hebben het >10 jaar uitgehouden in dezelfde omstandigheden.

btw, je kan 15" schermen niet vergelijken met 48" schermen. Nodige vermogens etc nemen toe met het kwadraat van de diagonaal.

maar wel vreemd verhaal. Wat gaat er dan fout met die 48 "?

het moet gewoon blijven werken. iedereen aanvaard maar dat toestellen hun 2jaar moeten halen (omdat er 2jaar garantie moet geleverd worden).
ik ben van mening dat een toestel het 5-10jaar moet uithouden. met de technologie vandaag moet het toch goed te doen zijn. maar die kennis wordt maar al te vaak misbruikt om toestellen na de garantie periode te laten sneuvelen. of software matig wordt er wat gedaan.

Wel bizar van die Panasonic monitoren.

Wegens de vaak beperktere mogelijkheden (toch in het verleden) en de beeldkwaliteit die persoonlijk is en niet bij mijn persoontje past, ben ik nooit zo'n fan van Panasonic geweest.
Door de ogen van technicus wel. Zoals eerder hier gezegd gebruiken die jongens goede materialen.

Ik kan voorbeelden genoeg geven van Panasonic tv's die van de morgen tot avond aanstaan en geen problemen vertonen.

Hun professionele monitoren ken ik zo niet direct, maar er bekruipt me een gevoel dat ze die zelf niet maken als daar zoveel problemen mee zijn. Toch hier en ginder geen "made by Vestel"?

Hier een Sony Bravia KLV V30A10. Was destijds een heel duur luxe toestel. Draait sinds 2007 zonder ook maar een defect, enkel afstandsbediening vervangen die behoorlijk wat optaters heeft moeten doorstaan . Heeft enkel analoge tuner en is volgend jaar 'werkend ten dode opgeschreven'.

En een LG 55UG870V aangekocht in 2016. Tot nu toe geen enkel probleem alhoewel het smartTV deel duidelijk aan zijn limieten zit. De processor en/of webOS heeft het duidelijk moeilijk met Youtube en andere websites met veel grafische inhoud.

Op 20 augustus 2020 08:44:56 schreef Beeldbuisje:
Hun professionele monitoren ken ik zo niet direct, maar er bekruipt me een gevoel dat ze die zelf niet maken als daar zoveel problemen mee zijn. Toch hier en ginder geen "made by Vestel"?

Vestel is geen grote partij in signage, denk ik. TPV wel, dus als ze ingekocht zijn...

Op 18 augustus 2020 15:01:48 schreef MNM(tm):

Ik heb voor een module voor een intelligente elektriciteitsmeter een voeding gemaakt die slechts 0,25 Watt verbruikt, 230V net, 12V uit. Dat is dan het totale verbruik inc. last. En dan is het nog vooral de LED met weerstand die een flink deel van de verbruik geeft.

Een goede voeding hoeft helemaal niet veel te verbruiken. En goede elektronica kan allemaal afgeschakeld worden zodat alleen de hoognodige functies aan blijven tijdens stand-by. Een beetje slim werken levert echt een zeer laag verbruik op.

Ik zie ook niet in waarin een interne voeding anders zou zijn dan een externe. Je moet hooguit wat slimmere dingen doen om e.e.a. te schakelen.

Sommige modellen in elk geval wel, zelfs al een paar jaar bij Lenovo. Qisda en Acer zijn belangrijke OEM's voor goedkope laptops in het algemeen maar ze zijn zelfs bij duurdere modellen van sommige betrokken geweest. Ik tref bijvoorbeeld Acerachtige codenummers aan op mijn Probook 4520s en die bouwkwaliteit is nog wel goed genoeg.

Bij elk goed merk heb je ook wel eens een slechte serie met designfout. Meestal fouten waar je pas na een tijd achter komt.

Samsung met de rotte elcos bijvoorbeeld. Hele volksstammen die na vakantie thuiskwamen en de TV ging niet meer aan.

Welke op dit moment de beste zijn weet ik niet, daarvoor moet je in de reparatie-wereld rondlopen of er wat mee te maken hebben.

Ik zet het toestel wel altijd met de knop uit en laat het niet op stand-by staan. Geen idee of dat invloed op de levensduur heeft.

dat heeft wel degelijk invloed op de levensduur! Alle componenten zijn hierbij constant onderhevig aan wisseling van temperatuur, rek en krimp en elco's gaan eerder defect.Op zekere dag vliegt bij het inschakelen de voeding om je oren. Dan de vraag wat is levensduur, fr is een groot verschil tussen een totale afschrijving en een technische storing. Soms kreeg ik recente apparaten in reparatie met de mededeling, dat mag toch niet voorkomen bij een dergelijk duur toestel? levensduur is dus niet afhankelijk van de prijs, kwaliteit wel. Mijn ervaringen met Sony zijn over het algemeen positief, electronica ging maar zelden stuk, de meeste fouten waren printfouten en soldeer fouten en waren over het algemeen vrij eenvoudig te herstellen.

Groetjes Hans.

Op 21 augustus 2020 17:40:25 schreef Zoef de Haas.:
[...]

dat heeft wel degelijk invloed op de levensduur! Alle componenten zijn hierbij constant onderhevig aan wisseling van temperatuur, rek en krimp en elco's gaan eerder defect...

Die tv's doen toch nog maar 0,2Watt in standby? Het lijkt me niet dat componenten lekker warm blijven met dat soort waarden.

Ik heb hier Samsung, Philips, en zelfs een budget merk, allemaal al jaren zonder problemen, de meeste toestellen zet ik nooit af met de knop, die ministers in België met hun theorie van toestellen afzetten en adapters uittrekken denken dat daar veel mee bespaard word, maar vergeten dat de voeding vooral veel vlugger defect gaat en als je dit niet zelf kan herstellen dan kost het je duizenden keren meer dan dat je al je toestellen in standby laat staan.
Ik kijk meestal naar de prijs beeld kwaliteit, het ene model geeft net iets meer mijn voorkeur dan het andere, maar 8k koop ik niet omdat ik niets heb die 8k formaat is, en tot de televisie providers dit doorsturen ...
Duurder is lang niet altijd beter, veel tv toestellen plaatsen in hun voedingen bijvoorbeeld 4 dioden parallel om een zwaardere stroom aan te kunnen, maar doordat er altijd een verschil in snelheid zit komt meestal 1 diode in kortsluiting, dus diode weglaten of vervangen is een kleine kost, maar kun je het niet zelf dan moet je een nieuwe voeding en dat kost je heel wat meer.
Ik persoonlijk kijk naar het prijskaartje per jaar en als ik nu zie hoeveel mijn toestel mij gekost heeft en deel door de jaren dan kijk ik heel goedkoop .
In vervlogen jaren herstelde ik faxen, zolang die in het stopcontact bleven geen problemen maar owee als een klant die binnen bracht stekker uit en bij terug inpluggen voeding weg, aan en uitzetten geeft altijd een stoot waar die oude voedingen niet tegen kunnen, dus aanlaten is de boodschap. Zelfde met een toestel die een hele tijd ongebruikt is, ongebruiken van een toestel is meestal dodelijk.
Ook zou ik aanraden voor je aankoop eens goed op prijs te googlen, winsten van soms de helft voor hetzelfde toestel zie je dagelijks.
Dit geld voor alle toestellen trouwens.

Op 1 september 2020 10:18:37 schreef fcapri:
zie je ook in computer netwerken. die staan 24/24 aan, tot er een electriciteitspanne is.
bij ons op het werk regel dat 5% van de pc's (1 van de 20) niet meer opkomen en minstens 1 switch die dood blijft

Ik zie het soms als een hart stilstand, of een wagen die prima rijd tot je moet stoppen en herstarten, de heel oude elektronica was daar nog gevoeliger aan, je hield je adem in bij het opstarten van buisversterkers en dergelijke, de standbystand is de ideale uitvinding, bovendien zijn veel toestellen voorzien van een batterij of condensator die de geheugens voor instellingen vast houd, nu is er veel flash geheugen maar sommige oudere versterkers tv en tuners hadden een condensator of batterij. en geloof me die aan /uit veroorzaakt veel breuk, enkel bij bliksem heb ik twijfels of het niet beter is de stekker eruit te trekken.

Op 20 augustus 2020 08:10:24 schreef fcapri:
het moet gewoon blijven werken. iedereen aanvaard maar dat toestellen hun 2jaar moeten halen (omdat er 2jaar garantie moet geleverd worden).
ik ben van mening dat een toestel het 5-10jaar moet uithouden. met de technologie vandaag moet het toch goed te doen zijn. maar die kennis wordt maar al te vaak misbruikt om toestellen na de garantie periode te laten sneuvelen. of software matig wordt er wat gedaan.

Meestal zijn slechte qualiteits elkos en diodes de oorzaak, de merken die wel te vertrouwen zijn bieden je mogelijkheid tot 5 jaar garantie, ik betaal er nooit voor bij, want ik betrouw die merken des te meer.