Welk merk TV zodat ik niet over 3 jaar reparatie advies kom vragen

Over de huidige TV's is er qua reparatie mogelijkheden waarschijnlijk weinig te zeggen, maar is er een consensus over welk merk simpelweg beter is qua simpele dingen zoals koeling/geen-oververhitting, kwaliteitscomponenten, nadenken over service mogelijkheden, etc.?

Mijn gebruikelijke werkwijze is goedkoop (demo) spul te kopen en dan verwachten dat het eeuwig meegaat (lukt aardig met de 6-7-8 jaar oude LG 37"TV). Of defect spul van de buren meeslepen en dat weer aan de praat krijgen (lukte tijdelijk prima met de 60" plasma van de buren).

Panasonic? Maar die maken er niet zo veel meer.

LG en Samsung regeren de markt in het lagere segment van grote schermen (60-75") waar ik kijk. Philips is al lang Philips niet meer, maar is dat nog wat?

Als ik in de topics kijk, komen ze allemaal vaak langs... (Sony wat minder?)

Arco

Special Member

Kan tegenwoordig binnen een merk per type verschillen.
Beste manier: Als je een TV op het oog hebt, zoek dan of er veel op het internet over problemen of reparaties te vinden is van dat model.

Indien ja: ander model zoeken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Da's niet helemaal eerlijk: een groter verkoopaantal zorgt ook voor (verhoudingsgewijs) meer zichtbare storingen.
Philips, LG en Samsung worden zeer veel verkocht en komen daardoor ook veel vaker in beeld met defecten. Dat wil echter niet zeggen dat het daarmee per definitie slechte merken / producten zijn.

Sony zie ik inderdaad nauwelijks hier op CO, maar wil je anno 2020 nog een TV met een externe voedingsadapter?! Samsung was daar in 2005 al mee gestopt! En ruimtegebrek (dikte van het toestel) gebruiken als argument dat een interne voeding niet zou passen is ook gelul, want in 2009 bracht Samsung al een toestel uit van 2,96cm dik! En daar zat de voeding óók gewoon in! (En de betreffende Sony's zijn zelfs nog veel dikker!)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Mijn ervaring;
Ik heb in 2009 twee LG schermen gekocht die zeker de afgelopen vier jaar ongeveer 12 uur per dag non-stop aan staan.
Nu is het vragen om problemen om dit te schrijven maar tot op heden erg tevreden over en geen problemen mee gehad.

RTFM, dan pas vragen...

ik heb een sony, nog geen problemen mee gehad. jaartje of 6-7 oud denk ik nu.
zelf geen idee of die een externe adapter heeft? dat heeft zijn voor en nadelen. de voeding niet in de tv, is dan ook minder warmte in de tv

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 18 augustus 2020 10:09:42 (48%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

Voor aanschaf van een nieuwe TV zou ik de prijs niet als eerste criterium aanhouden. Dat is m.i. een behoorlijk antwoord op de titel van dit topic.

Je kan ook een gebruikt exemplaar aanschaffen. Op tweakers.net zijn veel "first-adapters" fanatiekelingen die een TV van 4 jaar al verouderd vinden en een grotere, of een met meer features, nieuwere beeldschermtechniek zoals OLED enz. aanschaffen. En de "oude" TV aanbieden op V&A.

En met niet te veel pech zit je dan lekker voor een hoop jaartjes op de bodem van de badkuipkromme.

Op 18 augustus 2020 08:56:04 schreef MNM(tm):
..., maar wil je anno 2020 nog een TV met een externe voedingsadapter?! ...

Op 18 augustus 2020 10:08:53 schreef fcapri:
ik heb een sony, ... zelf geen idee of die een externe adapter heeft? dat heeft zijn voor en nadelen. de voeding niet in de tv, is dan ook minder warmte in de tv

Ik heb bij aankoop van mijn tv daar niet op gelet. Maar ik zou de voorkeur geven aan een externe adapter. Niet alleen om de extra warmteontwikkeling binnen in het apparaat te voorkomen maar ook omdat je sneller een andere adapter aansluit dan een defecte interne voeding vervangt.

reading can seriously damage your ignorance
fred101

Golden Member

Panasonic. Ik heb deze mu al weer een jaar of 8 denk ik. Ik had toen zoiets van, meestal zijn het elco problemen en Panasonic maakt verrekt goede elcos, dan kan ik dat risico verkleinen. De vorige was ook Panasonic, maar dan met beeldbuis, deed het nog prima maar ik wilde een LCD. Maar het was geen budget model, geen idee of daar bij Panasonic verschillen in zitten.

Het is statistisch niet onderbouwd maar ik heb twee keer een kapotte TV hier gehad (van familie) en beide keren waren het low budget modellen en binnen 3 jaar. De ene, een Philips heb ik na 1 jaar gerepareerd (short Ctje in HV) en twee jaar later nog eens (schakel mosfetje).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Er zit inderdaad verschil tussen. Budgetmodellen koopt Panasonic extern in, ik heb ze van TPV gezien en zelfs gehoord dat ze bij Vestel vandaan kunnen komen.

Andere toestellen van Panasonic zullen dik in orde zijn, dus die zou ik wel aanraden.

Op 18 augustus 2020 08:56:04 schreef MNM(tm):
Sony zie ik inderdaad nauwelijks hier op CO, maar wil je anno 2020 nog een TV met een externe voedingsadapter?! Samsung was daar in 2005 al mee gestopt! En ruimtegebrek (dikte van het toestel) gebruiken als argument dat een interne voeding niet zou passen is ook gelul, want in 2009 bracht Samsung al een toestel uit van 2,96cm dik! En daar zat de voeding óók gewoon in! (En de betreffende Sony's zijn zelfs nog veel dikker!)

De externe adapter lijkt me juist een van de weinige redenen om nog een Sony te kopen.

Verder heeft een toestel ook gewoon een diktebudget. Als je een backlight gebruikt (als in: geen edgelight) dan heb je ook minder ruimte om er een voeding bij te proppen. Samsung was in 2009 een van de eerste met edgelight en dat was het voornaamste verschil tussen hun dikke en dunne toestellen. Ze zijn opzich ook nog lang doorgegaan met conventionele LED backlights in de goedkopere toestellen die dus ook nog steeds dikker waren. Dikker dan Sony zelfs.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 augustus 2020 13:39:55 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Externe adapter is m.i. gewoon dom: Als het toestel in stand-by staat, blijft die dikke voeding gewoon doorgaan met 24V produceren. Het rendement daarvan is veel lager dan dat van een heel klein 5V stand-by voedingkje intern. En dat kan het stand-by verbruik nooit ten goede komen. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze in een tijd waarin verstandig (en zuiniger) omgaan met energie steeds belangrijker is/wordt!

Buiten dat: je moet dat stomme blok (letterlijk ter grootte van een baksteen!) ook nog ergens kwijt. Niet iedereen kiest voor een mediameubel onder zijn/haar TV.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
RAAF12

Golden Member

Op 17 augustus 2020 21:43:54 schreef r-p:

Als ik in de topics kijk, komen ze allemaal vaak langs... (Sony wat minder?)

Ik heb twee ervaringen met Samsung, beide modellen uit 2016, een topmodel met 10 bit support, VA paneel en 120Hz SUHD en een middenmoter met 50Hz scherm. Beide doen het prima, na vier jaar gebruik.

EricP

mét CE

Zo'n externe voeding, dat lijkt me wel wat. Het maakt voor rendement natuurlijk geen moer uit of er 5V of 24V uit komt. En als het al 1W meer gebruikt, dan is dat verwaarloosbaar bij het gebruik van de TV als die aan staat...

Zelf heb ik 2x een LG. Beiden als 'defect' verkocht. Beiden een defect in de voeding. De ene inderdaad elco's. De andere een obscure variant van iets waar (na enig onderzoek) ook een 78L05 in past. En met een 7805 (ipv. de L05) wordt het ook niet echt warm meer. De ene nu 6 jaar in mijn bezit. De andere 2.

Beiden niet bewust op merk gekocht, maar meer 'ik zoek iets goedkoops met deze diagonaal'. En dit kwam toevallig in de buurt voorbij.

Op 18 augustus 2020 10:16:52 schreef joopv:
Voor aanschaf van een nieuwe TV zou ik de prijs niet als eerste criterium aanhouden. Dat is m.i. een behoorlijk antwoord op de titel van dit topic.

Je kan ook een gebruikt exemplaar aanschaffen. Op tweakers.net ...

Ik kan bijzonder moeilijk afstand doen van mijn centjes. En wellicht kost me dat juist geld.

Op zich een goed idee maar het huidige aanbod bij Tweakers (vanaf 55") is vanaf 350 (op een 5 jaar oude Sony van 225 na). Nieuw is ook vanaf 350.
Ja, je hebt een destijds duur model, maar ook geen garantie meer. Dan wordt informatie over betrouwbaarheid nog belangrijker ;)

De enige 75" bij tweakers (1750€) is (ruim) dubbel zo duur als wat ik gisteren in Duitsland voor een nieuwe uit had willen geven* (778€) ;) Maar we hadden geen plaats om hem mee te slepen (Wel 2 auto's waarvan een 7-zitter met maar 2 personen, maar te veel bagage). En dubbel zo veel voor een tweedehandsje, dat krijg ik thuis nooit door de welstandscommissie.

* link LG naar 75" voor 778€. Ik heb zelf een LG die binnen de verlengde garantie wel een nieuw moederbord heeft gekregen iirc maar het verder prima doet ondanks software voor een 47" exemplaar terwijl het toch echt een 37" is... Inmiddels wellicht al 10 jaar oud (mist bv slot voor decoderkaart van Ziggo)

Op 18 augustus 2020 15:01:48 schreef MNM(tm):
Externe adapter is m.i. gewoon dom: Als het toestel in stand-by staat, blijft die dikke voeding gewoon doorgaan met 24V produceren. Het rendement daarvan is veel lager dan dat van een heel klein 5V stand-by voedingkje intern. En dat kan het stand-by verbruik nooit ten goede komen. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze in een tijd waarin verstandig (en zuiniger) omgaan met energie steeds belangrijker is/wordt!

Buiten dat: je moet dat stomme blok (letterlijk ter grootte van een baksteen!) ook nog ergens kwijt. Niet iedereen kiest voor een mediameubel onder zijn/haar TV.

ik heb geen TV meubel, ik heb een valse wand aan de muur staan met daar gat in het midden.
daarover nog eens een houten plank met de tv erop.
dit heeft als voordeel dat alle bekabeling van de surround, de stopcontacten, de surround zelf, de digibox, de voedinge.... allemaal in de muur zitten achter die plank.
en mijn platte muur met TV erop is fantastisch

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 18 augustus 2020 15:01:48 schreef MNM(tm):
Externe adapter is m.i. gewoon dom: Als het toestel in stand-by staat, blijft die dikke voeding gewoon doorgaan met 24V produceren. Het rendement daarvan is veel lager dan dat van een heel klein 5V stand-by voedingkje intern. En dat kan het stand-by verbruik nooit ten goede komen. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze in een tijd waarin verstandig (en zuiniger) omgaan met energie steeds belangrijker is/wordt!

Het is niet gezegd dat het verbruik onder "nullast" van zo'n voeding veel hoger is. Als je het echt wilt weten, zou je eens moeten meten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Panasonic zie ik zelden in reparatie, ondanks ze best veel verkocht zijn. Nu zie je de oudere modellen in geruild worden of voor scrap van 10+ jaren en spelen nog. Dat moeten andere merken maar eens een puntje aan zuigen.. Als andere merken eens de BGA soldeertechniek en of koeling processoren verbeteren, zouden er veel meer TVs in leven blijven!!

willen ze wel dat tv's langer leven?

net mijn sony bekeken (40R470A) en die heeft gewoon een 230V netstroom snoer. dus geen externe adapter. en is van 2013. dus 7jaar oud

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mijn eerste Sony Bravia (40") heb ik net binnen de garantietermijn ter reparatie aangeboden. (strepen op het scherm) Heb toen een nieuw exemplaar ontvangen.
Deze tweede Sony Bravia vertoont sinds de garantieperiode is afgelopen, een lichte zweem aan de linkerrand, van boven naar beneden.
Een derde Sony Bravia zal er denk ik wel niet komen....

Hensz

Golden Member

Op 18 augustus 2020 18:47:01 schreef smd:
Panasonic zie ik zelden in reparatie, ondanks ze best veel verkocht zijn.

Weliswaar n=1, maar ik heb een plasma-tv van Panasonic en na 10 jaar, á ong. 2 uur/dag, nog niets mis mee gehad. Bijna, want na een jaar of 2 begaf één van de drie HDMI-poorten het. Verder werkt alles dus nog zoals op dag 1.

Don't Panic!

Op 18 augustus 2020 22:25:45 schreef herbert116:
Mijn eerste Sony Bravia (40") heb ik net binnen de garantietermijn ter reparatie aangeboden. (strepen op het scherm) Heb toen een nieuw exemplaar ontvangen.
Deze tweede Sony Bravia vertoont sinds de garantieperiode is afgelopen, een lichte zweem aan de linkerrand, van boven naar beneden.
Een derde Sony Bravia zal er denk ik wel niet komen....

Hier staat ook een Sony bravia al meer dan 10 jaar..
Twee Kids van inmiddels 7 en 4 jaar dus heeft al mooi wat uurtjes aangestaan.
Nooit een hikje gehad.
Geluk speelt misschien wel een rol...

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Wat ikzelf vaak ondervind en hier ook dikwijls lees is dat vele merken hun low-end chassis ergens inkopen bij een "exotisch" merk à la Vestel. Dat geeft dan de nodige issues.

Bij ons op de zaak verkopen we enkel Philips en Panasonic.
Als we dan al eens problemen hebben met Panasonic, is het 98% van de keren zo'n goedkoop apparaat met iets in dat niks met Panasonic te maken heeft. Ook de beeldkwaliteit is 1000 keer minder als van hun mid-end, tot high-end apparaten.

Met Philips TV is dat net zo. Er circuleert een filmpje op YouTube waarin Tweakers dacht ik gaat opnames maken in de Philips fabrieken in Polen. Net als bij Panasonic zijn de mid en high end reeksen getest en gedaan. Low end is quasi directe import vanuit Polen.
Ere wie ere toekomt: sinds de QFU had ik het met Philips ook helemaal gehad. Vanaf modeljaar 2017 moet ik toegeven dat ze in dat mid en high-end segment terug goed spul afleveren.

Nu Loewe voor de derde maal van eigenaar is veranderd, hebben ook die hetzelfde plan opgevat als Philips: OLED tv's worden bijna "handmade" in elkaar geschroefd in Kronach. De prijs is natuurlijk navenant.
Alhoewel je ze hier zelden ziet voorbij komen, vind ik toch dat ze het vernoemen waard zijn. Vanaf het SL3XX chassis mag je ze ook best betrouwbaar noemen.
Waar Panasonic goede condensatoren maakt, zet Loewe ze op een elektronisch zéér verantwoorde plaats.
In de tijd met hun buizen tv's maakten ze de reclame dat een "koud" chassis langer meegaat. Dat ideetje hebben ze terug opgepakt lijkt me. Alles is maniakaal goed gekoeld en elco's zitten zelden of nooit vlakbij warmtebronnen.

Mocht je mij dus vragen wat je in zo'n geval zou doen... Ik spreek misschien een beetje te veel als technieker, maar als het budget wat krap is, zou ik een jonge gebruikte uit dat mid of high end gamma van Panasonic nemen. Of zo'n Loewe vanaf de SL3. Helaas is het aanbod 2de hands erg laag van die reeksen.

Op 19 augustus 2020 00:50:26 schreef Sparks:
[...]

Hier staat ook een Sony bravia al meer dan 10 jaar..
Twee Kids van inmiddels 7 en 4 jaar dus heeft al mooi wat uurtjes aangestaan.
Nooit een hikje gehad.
Geluk speelt misschien wel een rol...

Geluk zou kunnen. En aan deze kant, pech ook. Noem het toeval.
Maar met twee toestellen achter elkaar pech hebben stemt tot ernstig nadenken. Vooral wanneer men bedenkt dat Bravia van origine geen denderende reputatie had op TV gebied. Met de naam Sony erbij op, is men dan al gauw geneigd te denken dat het (opeens) een kwalitatief goed toestel is geworden......

maartenbakker

Golden Member

Is Bravia dan een overgenomen naam? Net als Wega? Die laatste kende ik al die eerste niet. Hoe dan ook had Wega tegen de tijd dat Sony de naam opnieuw ging gebruiken, al niets meer met Wega te maken. Wega zelf is in de loop van de jaren '80 volledig in Sony geïntegreerd. Ik weet niet of de fabriek nog als Sony Germany bestaat eigenlijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 augustus 2020 10:05:52 (58%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij mij alleszins geen Samsung. Zelf heb ik een 17" monitor gehad, die het net iets meer als 2 jaar heeft volgehouden en zeker niet dagelijks heeft aan gestaan.

Ook geen Panasonic. Op het werk hangen bij ons 9 48" monitoren TH48LFE8 Ze werden geplaatst in 2016 met een productiedatum midden 2015. Van de 9 zijn er al 6 vervangen. Op 1 plaats hangt al de 3de. De eersten vielen al uit net na 2 jaar. Ze staan van maandag tot vrijdag op van 6 tot 22 en op zaterdag van 8 tot 18. De colleag's op een andere locatie hebben hetzelfde probleem. Als je geen monitor kan maken die jaren mee gaat, dan zie ik het ook niet goed komen met een TV. BTW, de 40 Neovo 15" schermen, die ervoor hingen, hebben het >10 jaar uitgehouden in dezelfde omstandigheden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

En welk merk dan wel Buckfast_beekeeper?? Vestel?? Philips??. Vergeet niet dat van prof schermen het uiterste word gevraagd. Op schiphol worden de schermen ( samsung)elke 3 jaar standaard uitgewisseld en gedumpt...