Welk merk TV zodat ik niet over 3 jaar reparatie advies kom vragen

buckfast_beekeeper

Golden Member

Nauw nauw het uiterste van gevraagd. Thuis heb ik geen airco en daar staat mijn PC ook vaak 16h/dag op. Als je materiaal verkoopt dat in een professionele sfeer mag gebruikt worden, dan moet het daar tegen kunnen. Binnen 4 jaar 66% uitval vind ik persoonlijk veel te veel. Van onze leverancier heb ik ook vernomen dat ze geen Panasonic meer plaatsen. De ELO touchscreens staan er even lang, staan net zo veel aan en daar is nog geen uitval geweest.

Leg mee eens uit waarom een Panasonic het maar enkele jaren uithoudt en een Lenovo in dezelfde gebruiksvoorwaarden >10 jaar. De eerste Panasonic was al stuk binnen 2 jaar gebruik.

Mocht ik vandaag een TV kopen, meer dan waarschijnlijk zou het een monitor worden. Sat ontvanger doet de decodering en ontvangst van DVB-T. Eventueel een rpi om te streamen. Van mijn LG 27" monitor ben ik meer dan content. Geluid er bij toveren is ook geen huzarenstuk. Misschien wordt het zelfs een Neovo.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Die Lenovo's gaan het vandaag ook geen 10 jaar meer uithouden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 augustus 2020 14:52:52 schreef buckfast_beekeeper:

Op het werk hangen bij ons 9 48" monitoren TH48LFE8 Ze werden geplaatst in 2016 met een productiedatum midden 2015. Van de 9 zijn er al 6 vervangen. Op 1 plaats hangt al de 3de. BTW, de 40 Neovo 15" schermen, die ervoor hingen, hebben het >10 jaar uitgehouden in dezelfde omstandigheden.

btw, je kan 15" schermen niet vergelijken met 48" schermen. Nodige vermogens etc nemen toe met het kwadraat van de diagonaal.

maar wel vreemd verhaal. Wat gaat er dan fout met die 48 "?

het moet gewoon blijven werken. iedereen aanvaard maar dat toestellen hun 2jaar moeten halen (omdat er 2jaar garantie moet geleverd worden).
ik ben van mening dat een toestel het 5-10jaar moet uithouden. met de technologie vandaag moet het toch goed te doen zijn. maar die kennis wordt maar al te vaak misbruikt om toestellen na de garantie periode te laten sneuvelen. of software matig wordt er wat gedaan.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wel bizar van die Panasonic monitoren.

Wegens de vaak beperktere mogelijkheden (toch in het verleden) en de beeldkwaliteit die persoonlijk is en niet bij mijn persoontje past, ben ik nooit zo'n fan van Panasonic geweest.
Door de ogen van technicus wel. Zoals eerder hier gezegd gebruiken die jongens goede materialen.

Ik kan voorbeelden genoeg geven van Panasonic tv's die van de morgen tot avond aanstaan en geen problemen vertonen.

Hun professionele monitoren ken ik zo niet direct, maar er bekruipt me een gevoel dat ze die zelf niet maken als daar zoveel problemen mee zijn. Toch hier en ginder geen "made by Vestel"?

Hier een Sony Bravia KLV V30A10. Was destijds een heel duur luxe toestel. Draait sinds 2007 zonder ook maar een defect, enkel afstandsbediening vervangen die behoorlijk wat optaters heeft moeten doorstaan . Heeft enkel analoge tuner en is volgend jaar 'werkend ten dode opgeschreven'.

En een LG 55UG870V aangekocht in 2016. Tot nu toe geen enkel probleem alhoewel het smartTV deel duidelijk aan zijn limieten zit. De processor en/of webOS heeft het duidelijk moeilijk met Youtube en andere websites met veel grafische inhoud.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 augustus 2020 08:44:56 schreef Beeldbuisje:
Hun professionele monitoren ken ik zo niet direct, maar er bekruipt me een gevoel dat ze die zelf niet maken als daar zoveel problemen mee zijn. Toch hier en ginder geen "made by Vestel"?

Vestel is geen grote partij in signage, denk ik. TPV wel, dus als ze ingekocht zijn...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 augustus 2020 15:01:48 schreef MNM(tm):
Externe adapter is m.i. gewoon dom: Als het toestel in stand-by staat, blijft die dikke voeding gewoon doorgaan met 24V produceren. Het rendement daarvan is veel lager dan dat van een heel klein 5V stand-by voedingkje intern. En dat kan het stand-by verbruik nooit ten goede komen. Ik vind dat een onbegrijpelijke keuze in een tijd waarin verstandig (en zuiniger) omgaan met energie steeds belangrijker is/wordt!

Ik heb voor een module voor een intelligente elektriciteitsmeter een voeding gemaakt die slechts 0,25 Watt verbruikt, 230V net, 12V uit. Dat is dan het totale verbruik inc. last. En dan is het nog vooral de LED met weerstand die een flink deel van de verbruik geeft.

Een goede voeding hoeft helemaal niet veel te verbruiken. En goede elektronica kan allemaal afgeschakeld worden zodat alleen de hoognodige functies aan blijven tijdens stand-by. Een beetje slim werken levert echt een zeer laag verbruik op.

Ik zie ook niet in waarin een interne voeding anders zou zijn dan een externe. Je moet hooguit wat slimmere dingen doen om e.e.a. te schakelen.

Vermoed dat Lenovo IDD ook niet meer de kwaliteit is van vroeger... Is nu ook BenQ produced...

maartenbakker

Golden Member

Sommige modellen in elk geval wel, zelfs al een paar jaar bij Lenovo. Qisda en Acer zijn belangrijke OEM's voor goedkope laptops in het algemeen maar ze zijn zelfs bij duurdere modellen van sommige betrokken geweest. Ik tref bijvoorbeeld Acerachtige codenummers aan op mijn Probook 4520s en die bouwkwaliteit is nog wel goed genoeg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij elk goed merk heb je ook wel eens een slechte serie met designfout. Meestal fouten waar je pas na een tijd achter komt.

Samsung met de rotte elcos bijvoorbeeld. Hele volksstammen die na vakantie thuiskwamen en de TV ging niet meer aan.

Welke op dit moment de beste zijn weet ik niet, daarvoor moet je in de reparatie-wereld rondlopen of er wat mee te maken hebben.

Lastige materie hoor. Ik heb hier ook al 10+ jaar een Sony Bravia. Met drie tieners in huis heeft die ook al heel wat draaiuurtjes en nooit problemen gehad. Ik zou je die dus kunnen aanraden, maar ja, die kun je niet meer kopen. En met wat je nu kunt kopen heeft nog niemand 10 jaar ervaring.

Ik zet het toestel wel altijd met de knop uit en laat het niet op stand-by staan. Geen idee of dat invloed op de levensduur heeft.

[Bericht gewijzigd door Kilian op donderdag 20 augustus 2020 21:49:09 (19%)

Ik zet het toestel wel altijd met de knop uit en laat het niet op stand-by staan. Geen idee of dat invloed op de levensduur heeft.

dat heeft wel degelijk invloed op de levensduur! Alle componenten zijn hierbij constant onderhevig aan wisseling van temperatuur, rek en krimp en elco's gaan eerder defect.Op zekere dag vliegt bij het inschakelen de voeding om je oren. Dan de vraag wat is levensduur, fr is een groot verschil tussen een totale afschrijving en een technische storing. Soms kreeg ik recente apparaten in reparatie met de mededeling, dat mag toch niet voorkomen bij een dergelijk duur toestel? levensduur is dus niet afhankelijk van de prijs, kwaliteit wel. Mijn ervaringen met Sony zijn over het algemeen positief, electronica ging maar zelden stuk, de meeste fouten waren printfouten en soldeer fouten en waren over het algemeen vrij eenvoudig te herstellen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Elco's slijten sneller bij hogere temperatuur, solderingen en andere rek & krimpgevoelige zaken juist sneller bij een wisselende temperatuur.

Het hangt dus een beetje van het ontwerp af, maar een goede vuistregel lijkt me 's avonds na laatste gebruik stroomloos maken en 's ochtends of 's middags weer aanzetten.

Aanvullend loop je met stroomloos maken een iets kleiner risico op gevolgschade van blikseminslag of een zwevende nul.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mag je na drie jaar niet een keurig mailtje sturen dat verwijst naar het conformiteitbeginsel.

Als je rechtsbijstand all-in gaat zal een rechter toch niet meegaan met een multinational die beweert dat een tv na 3 jaar toch echt waardeloos en versleten is.

Op 21 augustus 2020 17:40:25 schreef Zoef de Haas.:
[...]

dat heeft wel degelijk invloed op de levensduur! Alle componenten zijn hierbij constant onderhevig aan wisseling van temperatuur, rek en krimp en elco's gaan eerder defect...

Die tv's doen toch nog maar 0,2Watt in standby? Het lijkt me niet dat componenten lekker warm blijven met dat soort waarden.

LG behoort tot de top TVs ,zeker de moeite waart zo.n OLED Al ThinQ 55C9 te kopen,HDR en 4K behoren daarbij.Internet met veel,heel erg veel Aps ,waarvan Netflix en Rakuten TV standaard al op de afst.bed.een knop hebben.

Ik heb hier Samsung, Philips, en zelfs een budget merk, allemaal al jaren zonder problemen, de meeste toestellen zet ik nooit af met de knop, die ministers in België met hun theorie van toestellen afzetten en adapters uittrekken denken dat daar veel mee bespaard word, maar vergeten dat de voeding vooral veel vlugger defect gaat en als je dit niet zelf kan herstellen dan kost het je duizenden keren meer dan dat je al je toestellen in standby laat staan.
Ik kijk meestal naar de prijs beeld kwaliteit, het ene model geeft net iets meer mijn voorkeur dan het andere, maar 8k koop ik niet omdat ik niets heb die 8k formaat is, en tot de televisie providers dit doorsturen ...
Duurder is lang niet altijd beter, veel tv toestellen plaatsen in hun voedingen bijvoorbeeld 4 dioden parallel om een zwaardere stroom aan te kunnen, maar doordat er altijd een verschil in snelheid zit komt meestal 1 diode in kortsluiting, dus diode weglaten of vervangen is een kleine kost, maar kun je het niet zelf dan moet je een nieuwe voeding en dat kost je heel wat meer.
Ik persoonlijk kijk naar het prijskaartje per jaar en als ik nu zie hoeveel mijn toestel mij gekost heeft en deel door de jaren dan kijk ik heel goedkoop .
In vervlogen jaren herstelde ik faxen, zolang die in het stopcontact bleven geen problemen maar owee als een klant die binnen bracht stekker uit en bij terug inpluggen voeding weg, aan en uitzetten geeft altijd een stoot waar die oude voedingen niet tegen kunnen, dus aanlaten is de boodschap. Zelfde met een toestel die een hele tijd ongebruikt is, ongebruiken van een toestel is meestal dodelijk.
Ook zou ik aanraden voor je aankoop eens goed op prijs te googlen, winsten van soms de helft voor hetzelfde toestel zie je dagelijks.
Dit geld voor alle toestellen trouwens.

zie je ook in computer netwerken. die staan 24/24 aan, tot er een electriciteitspanne is.
bij ons op het werk regel dat 5% van de pc's (1 van de 20) niet meer opkomen en minstens 1 switch die dood blijft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 september 2020 10:18:37 schreef fcapri:
zie je ook in computer netwerken. die staan 24/24 aan, tot er een electriciteitspanne is.
bij ons op het werk regel dat 5% van de pc's (1 van de 20) niet meer opkomen en minstens 1 switch die dood blijft

Ik zie het soms als een hart stilstand, of een wagen die prima rijd tot je moet stoppen en herstarten, de heel oude elektronica was daar nog gevoeliger aan, je hield je adem in bij het opstarten van buisversterkers en dergelijke, de standbystand is de ideale uitvinding, bovendien zijn veel toestellen voorzien van een batterij of condensator die de geheugens voor instellingen vast houd, nu is er veel flash geheugen maar sommige oudere versterkers tv en tuners hadden een condensator of batterij. en geloof me die aan /uit veroorzaakt veel breuk, enkel bij bliksem heb ik twijfels of het niet beter is de stekker eruit te trekken.

Op 20 augustus 2020 08:10:24 schreef fcapri:
het moet gewoon blijven werken. iedereen aanvaard maar dat toestellen hun 2jaar moeten halen (omdat er 2jaar garantie moet geleverd worden).
ik ben van mening dat een toestel het 5-10jaar moet uithouden. met de technologie vandaag moet het toch goed te doen zijn. maar die kennis wordt maar al te vaak misbruikt om toestellen na de garantie periode te laten sneuvelen. of software matig wordt er wat gedaan.

Meestal zijn slechte qualiteits elkos en diodes de oorzaak, de merken die wel te vertrouwen zijn bieden je mogelijkheid tot 5 jaar garantie, ik betaal er nooit voor bij, want ik betrouw die merken des te meer.

Toch wel erg gekke verhalen hier over oude voedingen die defect gingen bij uit en aanschakelen... :?

Was het in de tijd van toen niet eerder zo dat elco's gingen uitdrogen door die constante warmte en dat na afkoelen die elco's effectief hun capaciteit kwijt waren en de boel daardoor defect ging en verdere schade veroorzaakte?
Voorbeelden genoeg dat de standby stand in beeldbuis tv's meer kwaad dan goed deed.
Geweldig voorbeeld was de G110 voeding. Genoeg kitjes van geplaatst toen die tv's geen 10 jaar waren bij klanten die de handel steeds standby lieten staan.
Zij die de netschakelaar gebruikten lieten hun voedingen eens zo lang leven.

Bij de FL uitgebrande PTC's van de demagnetisatie door standby mensen enz.

Tijden zijn natuurlijk veranderd en elke fatsoenlijke tv heeft in standby nog amper verbruik. Is vandaag de dag natuurlijk nodig om DVB updates binnen te halen voor zij die zonder settopbox werken.

maartenbakker

Golden Member

Toestellen aan laten staan zodat ze niet stuk gaan is inderdaad een fabeltje. Ze gaan juist stuk omdat ze zo lang aangestaan hebben en vooral de elco's daardoor tot op de draad versleten zijn. Eenmaal afgekoeld zit er geen greintje capaciteit of ESR meer in en start hij simpelweg niet op of er blaast iets op. Gelukkig meestal dat eerste.

Slijtage door aanzetten bestaat natuurlijk wel, maar is relatief miniem tenzij het ontwerp echt heel slecht is. Philips hoogt de bedrijfsurenteller meestal met een half of een heel uur op bij het aanzetten, dat lijkt me realistisch.

Bij de parallele diodes (Vestel is berucht) is het niet zozeer de snelheid die scheelt maar het verschil in spanningsval en daardoor het verschil in opwarming waardoor het verschil in spanningsval nog weer groter wordt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 1 september 2020 13:06:35 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een low budget Samsung geworden, puur omdat de prijs me aanstond (en de negatieve punten van recenties alleen klaagden over zaken die me niets interesseren, zelf opgehaald in Duitsland omdat dat 200€ scheelt...). A+ efficiëntie en de minieme gaatjes bovenin voor koeling hebben een nauwelijks voelbare lauwe luchtstroom. Ik zit nog te overwegen hier wat kleine fans op te zetten (3.5cm diameter redelijk stille 12V fans op de USB 5V aansluiten).
Overigens is er van alles mis met het beeld en gaat ie terug als ik niet alles weggeregeld krijg... (Bij ophalen moest ik toch in Duitsland zijn, terugbrengen kost me 50 euro :( )
De eerste is een alom gehate functie die ook wel soap-opera-effect wordt genoemd. Die stond op 'auto' maar dat werkt niet en die moet gewoon op 'uit' staan: een film van 50 miljoen ziet er dan uit alsof het met een camera van 150€ is geschoten (niet alleen Samsung heeft daar last van). Er zijn ook al initiatieven vanuit Hollywood* om te verbieden dat deze functie af fabriek op 'aan' staat!!! (
Tweede is helderheid wisselingen in donkere scènes. Is ook niet onbesproken op internet maar moet ik me nog meer in verdiepen. Lijkt alsof de helderheid wordt aangepast aan het licht in de kamer, maar de TV was de enige lichtbron op dat moment... Lijkt me niet best als de TV gaat lopen pendelen door het licht wat ie zelf uitstraalt, maar zoals gezegd ben ik hier nog niet uit.

Maar kort door de bocht zijn er duidelijk (technologische) oplossingen gezocht die erger zijn dan de kwaal. En die volgens mij niet specifiek met de prijs maar meer met de techniek in zijn algemeenheid te maken hebben.

Geeft me het idee dat ik er goed aan heb gedaan om een 'programmer' te kopen in de VS (35$) om mijn oude 60" Plasma te herprogrammeren zodat die nog een jaartje of 2-5 mee kan.

* deze link probeert uit te leggen dat het wellicht niet zozeer de beeldkwaliteit is maar dat we geconditioneerd zijn de andere framerate als film vs. echt te zien. Vaag...

Zowizo vind ik dat Qled het ook net niet is, ja , beter dan een standaard LED maar.. Oled spat er wel uit met de kijkhoek en kleuren