Elektra in garagebox : met aggregaat of grondkabel of anders?

Ik wil mijn garagebox gaan gebruiken als werkplaats. Helaas zit er geen elektra-aansluiting in. Ik zie de volgende opties om dit op te lossen.

a) Grondkabel van 90 meter laten aanleggen. Daarvoor heb ik toestemming nodig van een aantal particulieren in mijn straat. Niet uitgesloten dat ik die toestemming krijg, maar zal niet makkelijk gaan. Ik heb nog geen goed beeld van de kosten. Zal toch in orde van 1500 Euro liggen denk ik.

b) Armelui's alternatief: Verlengkabel uitrollen naar mijn huis. En dat elke keer dat ik in mijn werkplaats werk (dat is vaak). Lengte 60 meter over stoep.

c) Aansluiting op openbaar net laten aanleggen. Kosten ong. 1000 Euro + maandelijks vastrechtkosten. Ik weet nog niet zeker of de garage een adres heeft. Dat schijnt een eis te zijn om in aanmerking te komen voor een elektra-aansluiting.

d) Aggregaat. Ik heb geen grote machines. Kleine lintzaag,, invalzaag, stofzuiger, schuurmachine en ''s winters wat verwarming zijn wel de grootste. In mijn huidige werkplaatsje heb ik met enig beleid de stroom altijd makkelijk onder 16 ampère kunnen houden. Ik doe veel met handgereedschap. Een 4-takt benzine (of diesel?) aggregaat van 4 kVA denk ik aan.

Wat betreft de aggregaat: Ik vrees niet de spannings- en frequentiedippen bij plotseling inschakelen van een machine of verwarming . Wel de spannings- en frekwentie pieken bij uitschakelen van relatief grote belasting. Of hebben de huidige aggregaatjes afdoende regelingen en ook nog ""betaalbaar"".? En is het het lawaai een ernstig aandachtspunt? En wat is de ervaring met startgedoe van
verbrandingsmotor?

Kortom: wat zijn jullie meningen en ervaringen?

Elektisch verwamen met een aggregaat is wel het meest inefficiënte wat je kunt doen, dan hou je van de warmte in je diesel/benzinge minder dan 20% over.

Een 4-takt benzine (of diesel?) aggregaat van 4 kVA denk ik aan.

Mijn ervaring, doe maar minstens 8 kVA ivm de startstromen van de machines. Als je dan geen chinese meuk wilt die na 2 jaar defect is, en fatsoenlijk geluidsgedempt is ben je onder de streep ook de nodige 1000€'s kwijt. En dan uiteraard de brandstof / onderhoud kosten nog.

Voor verwarming zou ik een petroleum kacheltje ala Zibro kamin gebruiken, is veel efficiënter dan met een aggregaat.

<edit> En aggregaten zijn roofgoed, check of je verzekering het dekt als ie uit de garagebox gestolen mocht worden.

Voor verwarming kun je ook een dieselkachel nemen. Een Webasto of Eberspacher, of een chinese kloon.

Elektra met verlengkabel is het goedkoopst, maar je moet dan wel een stevige verlengkabel nemen.

Aggregaat kan, maar kost in aanschaf ook wel wat. En eigenlijk wil je die niet op benzine, maar een wat degelijkere op diesel. Die kosten ook wel wat meer. Nog even los van de kosten om dat ding enigszins stil te krijgen en de storingsgevoeligheid.

Als die kabel voor 1500 eur te regelen is is dat veruit de goedkoopste optie. Kost wat moeite, maar geen maandelijkse kosten, gedoe met buren over geluid, struikelen over kabels, risico tot storingen en bijkomende brandstofkosten.
Grondkabel 3x4mm2, 100m kost een keertje 350 euro, dus dat is prima te doen.
Persoonlijk zou ik 5x4mm2 nemen, dan kun je als je het hebt 3-fasen doortrekken en heb je veel meer mogelijkheden (meerdere groepen). Meerprijs is 200 euro ofzo, dus daar kun je t niet voor laten. Ook al gebruik je het nu nog niet.

Als je de auto ook wel eens parkeert in/voor de garagebox kan het ook handig zijn als je tzt elektrisch wilt gaan rijden.
Tip: leg meteen ethernet mee (netwerkkabel). Dan kun je een kleine wifi zender in de box plaatsen, want t is vaak wel verrekte handig als je met een oude laptop/tablet ff wat kan googlen in een werkplaats. Denk aan servicemanuals enz

Verwarming: Via een Chinese dieselkachel, of een 'oude' airco (inverter die ook als warmtepomp kan werken). Op die lengte een 2kw kachel draaien is wel een uitdaging, tenzij je dikke kabel legt, maar dan nog is 2kW niet heel veel, en je loopt snel tegen de 16A aan als je een keertje een flex oid aanslingert

Huur of regel anderszins 1 of 2 keer een aggregaat en kijk hoe de buren reageren. Bekijk daarna de andere optie's.

een generator levert zelf ook warmte, als je die benut dan heb je al minder verwarming nodig.

een verlengkabel van 60mtr steeds oprollen is een gedoe, wil je wat kunnen starten is 1,5mm2 al te dun en kom je op 2,5mm2 uit. een haspel met 3x2,5 erop houd met 25 of 35 meter doorgaans wel op, enorm zwaar en je hebt met regen ook een berg modder en blad op te rollen.

Op 16 september 2020 22:23:22 schreef Roland van Leusden:
Voor verwarming zou ik een petroleum kacheltje ala Zibro kamin gebruiken, is veel efficiënter dan met een aggregaat.

Het verbaast me dat die rotdingen nog niet verboden zijn. Ze lozen hun afgassen in de te verwarmen ruimte. Die komt daardoor stijf te staan met condens en CO2. En die CO2 is levensgevaarlijk.
Keukengeisers zonder afvoer naar buiten zijn om die reden allang verboden, maar deze stille moordenaars mogen nog steeds.

Ik wist helemaal niet dat je een 6A aansluiting kunt krijgen, maar dat las ik ergens.

Maar ik vermoed dat dit niet zomaar kan (geen idee wat geschakeld betekent in deze context). Anders zou ik dat veel liever hebben dan mijn huidige oplossing met accu's en een zonnepaneel ;) Al dan niet met een Victron 5000W inverter op accu's ernaast.
Mijn garage is denk ik bijna 200m vanaf mijn voordeur en ik gebruik de accu's alleen voor verlichting (wel op 230V). Kabel leggen is voor mij echt geen optie.

10A zal ook niet snel genoeg zijn voor je kluswerkzamheden (als dat al wel een optie zou zijn). Is nog niet de helft aan vaste kosten van een 35A aansluiting. Maar aanleg zal wel even duur zijn.

Dus ik zou ook de zelf-kabel-trekken optie aanraden.

Hoe goed is het contact met de / een directe buurman van je garagebox? Misschien mag je bij hem of haar een extra groep met een tussenmeter plaatsen. Als je zorgt voor selectiviteit en zelf een alamat in de garage plaatst dan ben je ook niet afhankelijk van de buurman op het moment dat er een keer iets misgaat.

En een aansluiting bij Stedin aanvragen? Je krijgt dan wel vastrecht kosten, maar geen gedoe bij storingen en een lagere investering.

Een aansluiting kan alleen als er een adres bij hoort, bij de garage.
Anders zou ik het zo snel niet weten, ik weet niet of een partikuliere kabel over iemand anders zn grondgebied mag.

Op 16 september 2020 22:21:33 schreef Sine:
Elektisch verwamen met een aggregaat is wel het meest inefficiënte wat je kunt doen, dan hou je van de warmte in je diesel/benzinge minder dan 20% over.

Je kan de aggregaat zelf gebruiken als verwarming .

Leg die grondkabel. Dan ben je in 1 keer van alle ellende verlost.
Neem voor de zekerheid een 4qmm grondkabel. Die kost je niet zo heel erg veel meer.

Aggregaat is k&€#@. Stel dat we een koude winter krijgen dan heb jij het al warm voor dat het licht het doet.

Afgezien daarvan is / vind ik het ook nog eens een ontzettend milieu-onvriendelijke oplossing.

Om graafwerken te beperken kan je ook nog met een grondraket de kabel door de grond trekken . Hangt natuurlijk af van de samenstelling van de grond .

Op 17 september 2020 07:59:05 schreef Toeternietoe:
[...]
Aggregaat is k&€#@. Stel dat we een koude winter krijgen dan heb jij het al warm voor dat het licht het doet.

wederom verschil in perceptie hier.......
ik zat te denken waarom? MAar jij bedoeld het aantrekken van het ding: als ik een generator start is dat accu's erop, diesel op ene n op knopje drukken en dan moet tie het doen.....
Weinig inspanning. Maar bedacht me net dat je daar wel paar huisjes op kan laten draaien meestal...

Terug on topic...

Zonnepanelen, accu's en evt een windwokkel op de garage (die vallen namelijk onder de antennewet!!!) en voor de kachel een gas of diesel kacheltje.

Als je toch geen zware machines hebt...

maar de grond raket is zeker ook een optie, kabels schieten is heel gebruikelijk tegenwoordig.

Over 90 meter met een raket, gaat dat lukken?

Die raketpersing wat hier genoemd word, daar zitten nog wat aandachtspuntjes aan. Er zijn meerdere technieken, de simpelste, die hier in aanmerking komt, is de raket aan het eind van de luchtslang, zonder mantelbuis door de grond drijven. Alstie door is, maak je de kabel aan het ding vast, en trek em terug. Nadeel: beperkte te overbruggen lengte, met 20mtr heb je het wel gehad. Bij de andere varianten word er een stalen buis door de grond gedreven. Je moet dan nog steeds een put graven ter lengte van die stalen buis. Die hoeft niet per se de te overbruggen lengte te hebben, je kunt er meerdere aan mekaar koppelen. Maar zo'n 10 meter is toch wel een beetje efficiënt. En een gat van 10 meter lengte graven...

Edit: persingen doe je alleen als het niet anders kan. Als je de straat moet openbreken bijvoorbeeld. Als dit klusje door een aannemer zou moeten worden uitgevoerd, word het graven en weer dichtmaken.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (12%)]

@KlaasZ, in huis zou ik zo'n Zibro ook niet willen gebruiken, maar voor een garage / tuinhuisje ed is het prima mi. Daarnaast hebben de nieuwe modellen allemaal een CO2 sensor. Uiteraard is het leggen van een grondkabel de beste oplossing.

Hoe goed is het contact met de / een directe buurman van je garagebox? Misschien mag je bij hem of haar een extra groep met een tussenmeter plaatsen.

Waarbij je dan maar moet hopen dat de buurman de boel niet verkoopt, dat heb ik hier onlangs ook zien gebeuren namelijk, en de nieuwe eigenaar trok letterlijk de stekker er uit. Ging in dit geval om een inpandige garage waar vanuit de berging er naast stroom afgetakt was.

Op 17 september 2020 11:01:39 schreef Roland van Leusden:
@KlaasZ, in huis zou ik zo'n Zibro ook niet willen gebruiken, maar voor een garage / tuinhuisje ed is het prima mi.

Leg eens uit wat het verschil is?

Grondkabel van 90 meter laten aanleggen.
...
Ik heb nog geen goed beeld van de kosten. Zal toch in orde van 1500 Euro liggen denk ik.

Als je het graafwerk zelf doet wel, als je het laat doen zal 't wel ietsjes meer worden... ;) (ook afhankelijk van bestrating of niet)

Met een raket doe je alleen bij weg/water/spoorkruisingen of andere ontoegankelijke plaatsen. Die hele afstand in 1 keer haal je nooit.
Nadeel van raket is ook dat 'ie alles vernielt wat in zijn pad komt.
Ook een nadeel: als er een grote steen op zijn pad ligt, kaatst 'ie af en vervolgt zijn weg in onbekende richting...

Gaat het hier om een installatie in NL of B? In B kan je sowieso een aansluiting krijgen zonder huisnummer. Geen enkele van onze kunstwerken heeft een huisnummer. Voor de facturatie dient er uiteraard wel een bestaand adres opgegeven. Op de facturen staat dan iets van meternummer xx straat zn (zonder nummer) en gemeente.

Met een 'raket' mag in B op vele plaatsen niet meer gewerkt worden. Veel te dikwijls werden er ondergrondse leidingen geraakt.

Een gasgenerator is ook een optie. Is veel stiller als zijn benzine of diesel variant.

@KlaasZ: petroleumkachels mogen niet meer verkocht als er geen CO(2) sensor op zit die de kachel uitschakelt. Ik gebruik ze al vele jaren, tot volle tevredenheid, om de serre vorstvrij te houden.

@ts: persoonlijk zou ik kijken of er een aansluiting mogelijk is. Dat geeft het minste problemen. Ik vermoed dat je voor een kabel over openbaar domein ook een vergunning nodig hebt en dat het dient aangelegd door een erkende firma. Leg je het op privédomein, denk dan ook aan de toekomst. Een huis wordt verkocht en de nieuwe eigenaar ziet die kabel niet zitten......

edit: @arco: onder spoorwegen en waterlopen/kanalen worden meestal gestuurde boringen uitgevoerd. Die weten precies waar hun kop zit en hoe die zich verplaatst. Een afstand van 450m is zo overbrugbaar.

Op 17 september 2020 11:19:22 schreef Arco:
[...]
in onbekende richting...

Das heel erg fijn met een gestuurde boring, die in de middenberm van de A12 naar boven komt. Al die bentonite over het asfalt.
(Waar gebeurd)

Een eigen netaansluiting voor de garagebox zal wel kunnen, maar dan moet je bij de gemeente eerst een huisnummer aanvragen.

Gestuurde boring of niet: als je onderweg een 'hunebed' tegenkomt, zit je in de problemen... ;)

Komt zeker in Belgie vaker voor als je lief is.
Als een betonnen gegoten trottoir vernieuwd wordt, komen de brokstukken van het oude trottoir vaak gewoon in de ondergrond.
(mag niet, maar gebeurt wel. Goedkoper als afvoeren en niemand ziet het...)