Bosch koelkast klikt

Hallo allemaal, ik ben een nieuw lid en ben na een zoekopdracht "koelkast tikt" op dit forum terecht gekomen.

Ik wil graag een geluid aan jullie voorleggen wat mijn Bosch side by side koelkast regelmatig maakt. Ik vind het een erg storend geluid en vraag me af wat het is en wat ik er aan kan doen. De koelkast functioneert verder prima, koelt en vriest goed en de achterkant wordt door mij regelmatig stofvrij gemaakt.

Model: KAD90VI20

Het geluid lijkt vanaf de bovenkant te komen, je kunt het hier online luisteren:
https://sndup.net/6z4v/Koelkast+klikt.MP3

Alvast bedankt!

Een relais op het powerboard denk ik maar wat hij dan schakelt is de vraag.
Lijkt erg op een Samsung die hebben wel vaker vreemde elektronica storingen.

Klinkt als een relais met DJ ambitie. Niet echt de bedoeling dat een relais dit doet. Ben je van plan dit verder te onderzoeken? Het juiste type (foto typeplaatje) is dan wel nodig. Ik zou print bovenaan bekijken op gezwollen elco’s. En uitzoeken welke relais het juist is zodat we de functie ervan kunnen uitzoeken.

Elco's of X2 condensatoren die beginnen te overlijden.. Wat is het FD nummer??

Wij hebben exact hetzelfde probleem, komt idd van de printplaat bovenop de koelkast onder een plastic kap. Het grote blauwe relais (RY8) heeft het soms op zn heupen. Al gecheckt of het apparaat waterpas staat of te warm wordt, geen problemen kunnen constateren.
Hoe kom ik er achter wat het relais doet?

Dag Napemyro . Een foto van het typeplaatje aub en dan kunnen we het uitzoeken. Op voorhand hetzelfde advies als hierboven beschreven. Elco's en Mkt condensators (de 2 blauwe). Op het eerste zicht zou ik zeggen omdat het het grootste relais is dat deze de motor stuurt. Wat staat er bij geschreven op de printplaat?

[Bericht gewijzigd door EricN op 12 oktober 2020 14:55:22 (60%)]

Snelle reactie, bedankt.
Als we volgende week weer thuis zijn zal ik het typeplaatje bekijken.

Dit is een geschakelde voeding dus mogelijk slechtere elco's

Terug van vakantie en een hele tijd geen geklik tot afgelopen week het probleem weer opdook.
Achterop de koelkast zit alleen een sticker zoals op de foto

type staat doorgaans links onderin aan de binnenzijde, achter de groentebak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog een, wellicht duidelijke foto van de printplaat met de grote blauwe tikkende RY8

Ga je de print er moeten uit halen en kijken naar waar de banen verbonden zijn. Dan vergelijken met het schema.

Moest je het zien zitten om de 2 blauwe condensators onder het relais eens uit te solderen en nameten dan zou dit al een mogelijkheid uitsluiten.

Bij de relais staat overigens in tekst waarvoor ze dienen. Mss een betere foto uit een andere hoek.

Edit: bizar normaal is siemens heel juist met zijn schema's maar deze klopt niet geheel. Enfin, de relais gaat naar de gele draad en die gaat naar de motor.

Dit oplossen gaat wel ernstig wat skill vragen.
1. is de voeding stabiel?
2. als hij klikt, wat doet de spoelspanning dan?
3. als de spoelspanning stabiel is dan is het het relais
4. als het relaisspoel ook "klikkende" spanning krijgt, komt uit de uC dan ook deze wisselende spanning of is er onderweg iets stuk (uln2008, transistor...)?
5.Wat gebeurt er als je tijdens het klikken de service mode in gaat en de compressor handmatig (via toetsen) aanstuurt?
6. zijn er errors in het geheugen opgeslagen?

Denk ook een voedings issue, x2 condensatoren testen is IDD een pre