li-ion / lipo op maat zoeken

ik heb nu al 5 ebikes onder handen genomen, en heb het volgende gemerkt met die accu's die onder het bagagerek schuiven. je hebt maar 2 draden nodig. de uiterst linkse en de uiterste rechtse. en telkens werkte de fiets. geenenkele wou niet werken omdat de accu niet was aangemeld.

ik heb dus een verloopkabel naar van die automotive schuifstekkers en test daar veel fietsen mee met kapotte accu packs

probeer eens om je accu te verbinden met 2 draadjes en zie of de fiets nog werkt. dan zou je in principe éénder welke 36V accu kunnen gebruiken ;-)

hier zo een 28V accu (7S) dat ik op een 24V vouwfietsje gebruik. die ging direct al een stuk sneller ook (25 ipv 21km/h)

op 2 batavus fietsen heb ik hetzelfde gedaan, alsook op mijn huidige talent fiets heeft zo een 36V accu gezeten om te testen of de fiets het doet.
zodoende weet ik toch al of ik verder ga met de accu herstellen of de fiets sloop voor onderdelen.

tip: als je wat kan solderen, kan je er ook 2 RC batterijen in proppen. doet het ook goed. wel goed naar de afmetingen kijken of ze er fysiek in passen.

dan neem je bv zo een 5S accu en hang je er 2 in serie. 36V 5Ah voor 100€.

een 2de optie als je wat meer wil solderen, dan bestle je 26650 cellen bij nkon.nl. 2 van die achter elkaar (6,5cm) is dan 13cm was juist de lengte is van zo een vierkante blok ;-) . 5 naast elkaar is ook 13cm wat precies de breedte is van 2 van die blokken.
4 zulke vierkante blokken (2naast elkaar en daar 2 boven) vervang je dus door 10x 26650. aangezien er zo 2 blokken naast elkaar zitten, kan je nog eens dezelfde hoeveelheid parallel er naast hangen.
9.45€ als je er 10 koopt. dan heb je 36V 5500Ah. (75€ voor 10cellen van 4200mAh)
met soldeerlippen erop (hoef je niet meer te puntlassen) komt er 7,5€ bij (10cellen x 0,75€). 102€ dan voor een accu

momenteel overweeg ik om 27700 cellen te gaan solderen in die grote ebike. met 20cellen maak ik dan 36V 11Ah of gelijkaardig wat die nu heeft.
de blokcellen die eruit komen, zou ik dan in een 7S config zetten om een 28V accu te maken voor die kleine vouwfiets (of eventueel 8S als die controller het aankan). want die rijd met lood accu's en die is LOEIZWAAR. wie ooit het snuggere gedacht heeft gehad om loodaccus in een vouwfiets te steken was niet goed in zijn hoofd

de overige 3 cellen, daar zou ik dan 1 'zwakke' hebben en 2 hele sterke. die houd ik bij voor toekomstige accu's om te herstellen. of maak er een leuke powerbank van 12Ah :9~

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dankjewel voor je tips fcapri.
Mijn fiets werkt nog gewoon, de accu is gewoon behoorlijk versleten. Hij gebruikt dezelfde accu als die je op de foto laat zien.
Maar mijn fietsaccu is een 24v 10a. Dus met een beetje geluk kan ik een 36v pack hergebruiken als er enkele cellen defect zijn. Vaak is er een cel in serie en evt die eraan parallel defect.
heb je een voorbeeld van die connectors? Ik kan er zo snel geen beeld bij vormen.
Mijn broer en ik waren toevallig tijdje terug bij een lokale modelbouw winkel en ik heb het gevraagd of je modelbouw packs voor fiets zou mogen gebruiken. Maar die zei dat het niet kon omdat lipo een andere techniek was dan li-ion. Lipo's zijn heel goed in korte tijd hoge stromen leveren maar niet lange tijd lagere zoals voor een fiets was wat hij vertelde.
Met solderen heb ik geen probleem ;) maar ben wel huiverig voor solderen aan li-ion cellen.
Ik zou ze altijd kopen bij gerenommeerd bedrijf zoals nkon. Maar helaas zijn ze verhuisd naar nuenen zag ik laatst toen ik iets opzocht. jammer want in Eindhoven kwam ik wel eens en dan kon je dat mooi combineren met bestelling bij eleshop en evt tiny tronics. Dat waren allemaal praktisch buren van elkaar ;)

fiets rijd weer, was idd de PAS sensor.
een losse pas sensor aan gehangen, met magneetje wat gespeelt en het voorwiel begon te draaien.

het accupak is het probleem dus. terwijl de volledige accuspanning nog rond 35V zit, is er toch 1 cel die op 2,5V staan en de BMS laat trippen.

Op 9 augustus 2022 19:04:21 schreef rew:
Die blokken die waren redelijk populair een tijd terug, maar niemand doet dat meer. Wegens "uit oude accu gesloopt en vervangen door 18650 cellen" slingeren er hier best wel een fors aantal rond. Dus als je lief vraagt kan je vast wat tweedehands van die dingen hier ophalen (even overleggen).

Zoals jij ook bij jou accu hebt geconstateerd is het regelmatig zo dat er maar 1 cel kapot is. Dus er valt best wel wat "nog aardig" spul tussenuit te halen.

heb je enig idee wat voor capaciteit nog uit de uwe komen? ik weet dus dat er 1 cell onder de 2,5V komt en de BMS laat trippen, en dat zal wel die uit het kapotte accu pak zijn dat ik overzetten.
als ik er dus een iets 'betere' in kan steken, zou het accupak waarschijnlijk wel nog werken

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 12 augustus 2022 22:06:35 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 augustus 2022 21:11:06 schreef brains:

Mijn broer en ik waren toevallig tijdje terug bij een lokale modelbouw winkel en ik heb het gevraagd of je modelbouw packs voor fiets zou mogen gebruiken. Maar die zei dat het niet kon omdat lipo een andere techniek was dan li-ion. Lipo's zijn heel goed in korte tijd hoge stromen leveren maar niet lange tijd lagere zoals voor een fiets was wat hij vertelde.
;)

Dat vindt ik vreemd ze worden in telefoons en laptops (apple is er dol op) gebruikt.
Het probleem is wel dat bij veroudering die dingen opblazen wat gelijk een goede indicator is. Als je mousepad of toetsenbord niet meer in te drukken is weet je dat je accu aan vervanging toe is 8)7 Ik heb zelf gehad dat de macbook air onstabiel op tafel begon te staan en na inspectie de cellen bol stonden :)
ik had hier geen fijn gevoel bij. Het gas wat in die opgeblazen lipo`s zit is kan explosief zijn, dit is wel afhankelijk of het door diepontlading of door overlading is ontstaan.

RC batterijen werkt gewoon perfect, heb men eerste accu ermee gebouwd. 180€ voor 36V 9Ah.
en daar is direct ook een probleem, ze zijn DUUR.
k heb gisteren een bestelling geplaatst op Nkon, 94€ voor 20 LG INR21700-M50LT 4890mAh - 14.4A accus.
10S2P geeft dan 36V 9.8Ah.
kost de helft van de RC batterijen. ik heb ze gekocht met soldeerlippen aan, dus kan het pak makkelijk zelf in elkaar solderen.
deze accu doet max 28A. dat geeft 1000W op 36V. meer dan voldoende.
die RC batterijen doen 20C continue, 40C piek. dat geeft 180A continue, 360A piek. als je dan een kortsluiting maakt....

het enige probleem bij RC batterijen is het aantal laadycli. dit zou een 300-500zijn, daarna is de Ri te hoog en kunnen ze de stroom niet meer leveren.
en hier zit het verschil, zo een speelgoed helicopter trekt zijn accu leeg in 5-10min (6C-12C discharge) en die stromen kan die na 300 laadbeurten nog moeilijk leveren.

zo een accu in een ebike, daar ga je 50-100km mee rijden, dat is 2-4uur lang aan 25km/h. de stroom die je bijgevolg trekt is C/2 tot C/4. ik ben van mening dat RC batterijen in een ebike ook 500-1000 laadbeurten gaan doen. allesinds mijn eerst RC ebike accu wordt nu gebruikt in mijn electrische grasmachine

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat ik ook vaak lees is optijd stoppen met laden en ontladen.
4 volt is vol, het stukje 4 -> 4,2 zorgt voor versnelde veroudering.
Vaak ontladen accupacks tot 2.5 volt en laden ze tot op het randje 4.235 volt zodat ze maar een zo groot mogelijke mah waarde kunnen op geven.
Dat de accu dan snel slechter wordt hebben ze geen boodschap aan. De klant koopt dan hopelijk snel weer een nieuw product.

Sommige fabrikanten worden wijzer en laten je kiezen doormiddel van een profiel wat de nieuwe 0 -> 100 procent word.

Dan kun je instellen 3.5 is leeg, 4 volt is vol. Of 40 procent is leeg en 85 is vol
Hiermee gaat je accu veel meer cycli mee. En veroudering word vertraagt.

Langzaam laden is ook beter als volstampen met de max laadstroom.

En zorg voor een degelijke balancer of doe het zelf.

groot probleem is ook dat li-ion verouderd als die boven 4.0V per cel staat.

dus vrijdag komt iemand van zijn werk om 17h, steekt zijn ebike in de lader en om 22h is die vol. en dan staat die daar tot maandagochtend op 4,2V/cel.
ook tijdens de week zo, staat de fiets 8uur/dag op 4,2V.
365dagen x 8uur volgeladen staan
52weekends x16uur extra dat die volgeladen staat.
maakt dat de accu 3852uur per jaar volgeladen staat. dat is 160 volle dagen van 24h

wat ik doe, savonds om 21-23h steek ik de accu in, is een trage lader en tegen 6h smorgens staat die op 85-95%. er zit een rookmelder vlakbij, just in case. bij mij staat de accu dus maar een 2-3uur per dag boven de 4,0V waarbij bijna nooit op 4,2V.

mijn gsm heeft zo een speciale laadfunctie. als ik die savonds insteek, zegt die dat die traag laad zodat die om 6h smorgens op 100% staat. die kent mijn 'opstaan' en 'gaan slapen' tijden.
jammere is dat je nog altijd niet kan kiezen om tot 80% te laden en te stoppen. die 100% heb ik nooit nodig, heb altijd laders in de buurt.

er zouden ook 'slimme' laders moeten komen. als je die inplugt, dat die vraagt wanneer de accu gebruikt wordt. als je dan vandaag zou zeggen: maandag 6h30
dan kan die al de accu op 80% houden tot zondagnacht en dan om 4h30 de overige 20% erbij rammen.
zeg je tegen die lader: dinsdag middag, dan kan je op maandag dus met 80% accu vertrekken ;-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 13 augustus 2022 18:01:03 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je bedoelt adaptive charging.
Er zijn laptops met profielen voor fastcharge tijdens kantooruren. En rustig laden buiten kantooruren.
Ik heb gelezen dat er een telefoon is die vlak voor een op de telefoon ingestelde wekker van 80 naar 100 procent laad zodat je met een volle accu vertrekt.
Er zit dus wel progressie in.

In principe zou er met een algoritme naar de standaard levenswijze kunnen worden gekeken en daarop instellen.
Aan cpupower kan het niet meer liggen.
Maar het is natuurlijk wel erg fijn dat een trouwe klant elke 1 a 2 jaar een nieuwe telefoon of laptop komt uitzoeken.