ik heb nu al 5 ebikes onder handen genomen, en heb het volgende gemerkt met die accu's die onder het bagagerek schuiven. je hebt maar 2 draden nodig. de uiterst linkse en de uiterste rechtse. en telkens werkte de fiets. geenenkele wou niet werken omdat de accu niet was aangemeld.
ik heb dus een verloopkabel naar van die automotive schuifstekkers en test daar veel fietsen mee met kapotte accu packs
probeer eens om je accu te verbinden met 2 draadjes en zie of de fiets nog werkt. dan zou je in principe éénder welke 36V accu kunnen gebruiken
hier zo een 28V accu (7S) dat ik op een 24V vouwfietsje gebruik. die ging direct al een stuk sneller ook (25 ipv 21km/h)
op 2 batavus fietsen heb ik hetzelfde gedaan, alsook op mijn huidige talent fiets heeft zo een 36V accu gezeten om te testen of de fiets het doet.
zodoende weet ik toch al of ik verder ga met de accu herstellen of de fiets sloop voor onderdelen.
tip: als je wat kan solderen, kan je er ook 2 RC batterijen in proppen. doet het ook goed. wel goed naar de afmetingen kijken of ze er fysiek in passen.
dan neem je bv zo een 5S accu en hang je er 2 in serie. 36V 5Ah voor 100€.
een 2de optie als je wat meer wil solderen, dan bestle je 26650 cellen bij nkon.nl. 2 van die achter elkaar (6,5cm) is dan 13cm was juist de lengte is van zo een vierkante blok . 5 naast elkaar is ook 13cm wat precies de breedte is van 2 van die blokken.
4 zulke vierkante blokken (2naast elkaar en daar 2 boven) vervang je dus door 10x 26650. aangezien er zo 2 blokken naast elkaar zitten, kan je nog eens dezelfde hoeveelheid parallel er naast hangen.
9.45€ als je er 10 koopt. dan heb je 36V 5500Ah. (75€ voor 10cellen van 4200mAh)
met soldeerlippen erop (hoef je niet meer te puntlassen) komt er 7,5€ bij (10cellen x 0,75€). 102€ dan voor een accu
momenteel overweeg ik om 27700 cellen te gaan solderen in die grote ebike. met 20cellen maak ik dan 36V 11Ah of gelijkaardig wat die nu heeft.
de blokcellen die eruit komen, zou ik dan in een 7S config zetten om een 28V accu te maken voor die kleine vouwfiets (of eventueel 8S als die controller het aankan). want die rijd met lood accu's en die is LOEIZWAAR. wie ooit het snuggere gedacht heeft gehad om loodaccus in een vouwfiets te steken was niet goed in zijn hoofd
de overige 3 cellen, daar zou ik dan 1 'zwakke' hebben en 2 hele sterke. die houd ik bij voor toekomstige accu's om te herstellen. of maak er een leuke powerbank van 12Ah