li-ion / lipo op maat zoeken

***oud topic, nieuwe aanvulling beneden.***

bestaan er websites of bepaalde standaard afmetingen voor platte batterijen?

ik ben het beu om altijd die namaak gsm batterijen te vinden, zelf in benelux bestellen krijg je crappy batterijen die het geen jaar volhouden.

ik zoek nu dus een batterij va 95mm lang, 40mm breed en 5mm hoog. deze zat in een huawei telefoon.
ik heb nu een oude accu genomen (flatcable van aansluiting was gescheurd) en heb de cell zelf op mijn bms printje gesoldeerd. en de telefoon werkt er dus goed op.
ik wil nu dus vooral goeie cellen op maat gaan kopen en die inbouwen (laptop, tablet, gsm)... ipv op model te gaan zoeken. want als je op model zoekt, de veel voorkomende tablets, daar vind je dus allemaal namaak batterijen in.

nkon en dergelijke handelen blijkbaar niet in dit soort maten.
hobbyking een klein beetje, maar niet de hele platte van telefoon en tablets
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-2200mah-1s-20c-lipoly-single-cell-…

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-1000mah-1s-20c-lipoly-single-cell.…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Originele is ook best betaalbaar, en heb ik meer vertrouwen als een schimmige Chinese vervanger...
https://consumer.huawei.com/ae-en/support/battery-service/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Bij TME kun je filteren op afmetingen. https://www.tme.eu/en/katalog/rechargeable-batteries_100076/
(Bij Farnell wellicht ook?)

Verder, binnen eu: bij 123-accu, reichelt of replacedirect heb ik tot nog toe prima bruikbare vervangingsaccu's gevonden, maar dat is allemaal alweer langer geleden.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik heb die allemaal al gebruikt en ze zijn crap. replace direct (dewelke meestal de eerste accu fout opsturen), fixjeihpone, bol.com, ...
mijn originele accu heeft het 2-3 jaar vol gehouden.
die ging langzaam van 100 naar 10%, daarna melding connect charger en dan kon je nog 10min erop werken tot die aan 1% stond.

de vervanger accu is van 29-03-2019 en al ongeveer 6-8maand hangt de telefoon permanent aan een powerbank omdat die anders na 2uur uitvalt (gaat van 100 naat 75% gedurende een uur, en dat percent voor percent.

en dan zakt die HEEEEL snel naar 63% en het volgende dat je binnen de minuut ziet is 'connect charger' en dan zie je 9% staan, en nog geen 2sec later valt de telefoon uit. door nu aan de powerbank altijd de hangen, wordt het erger en erger.

ik heb ondertussen al verschillende gsm batterijen gekocht (iphone, huawei, samsung, oppo, nokia,...), sommige origineel (origineel namaak denk ik dan) en andere van compleet verschillende fabrikanten. en bij allemaal merk ik dat ze binnen het jaar fel achteruit gaan.

daarmee dacht ik nu eens generieke cellen te gaan zoeken bij een goeie fabrikant, maar die zijn niet zo snel te vinden

de batterij die er nu in gesoldeerd zit, is volgens mij van een oude iphone 5. vrouw haar gsm viel altijd uit, dus hadden preventief de accu al eens vervangen. helaas.... moederbord was de oorzaak want erna kregen we de "red screen of death"

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

mijn probleem blijft dus.

nu heb ik een ebike gekocht gisteren die volgens de verkoper nog heel kort op accu rijd. prima, lijkt een leuke om te gaan uitzoeken wat er in de accu scheelt.

helaas.... het display flashed heel even aan, testrijden ofzo zat er helemaal niet in. accu schoon op 37V...

thuis aangekomen de accu open gedaan, en 1 cell had veeel wit poeder. accuspanning 1.8V terwijl de andere 9 schoon op 4,17V staan. de kapotte zit onderaan het pak, lijkt me dus vochtschade ofzo. (de cel ligt al naast de accu hier)

probleem is dus weer dat ik dat type niet vind. aan de zijkant staat er 151205A als nr maar daar vind ik niks op.
cel is 13cm lang, 6.5cm breed en 17mm hoog.

ik vind ENKEL alternatieven op aliexpress, maar die vertrouw ik niet. ze zijn iets korter maar wel 5mm dikker, waardoor ik ze niet in de behuizing zal krijgen
https://www.aliexpress.com/item/32820710134.html

ik had geluk, vorige maand al iemand gekomen met een kapotte accu die niet wil opladen. bij losmaken van de schroeven barste de behuizing open. die accu is afgevoerd, wordt niet her gebruikt.

MAAR....
dat was een 7S accu en 6 cellen staan dik en spanning tussen 1.2 en 2.0V , 1 cell is normaal van volume (2,5V).
ik heb als test die goeie cell eruit gehaald en in mijn accu gestoken. los opgeladen tot 4,10V en de fiets getest, alles werkt.

nu blijken die 'blokbatterijen' dus iets universeel, aangezien ik 2 verschillende merk fietsen heb die dezelfde cellen gebruiken.
volgens mij zijn het 3,7V 10-15Ah cellen. slechts 7 tot 10 van die blokken in serie om een 28-36V accu te maken. die blokjes zou ik dus ook graag vinden ipv 40x 18650 aan elkaar te zitten prutsen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

In mijn fiets zaten ook kleine pouch cellen.

Daar waren het er 20, in een 2P10S configuratie. 2 stapeltjes van 10 cellen, 5Ah per stuk.

Omdat ik die cellen niet goed kon vinden (en idd, geen chinese 1Ah cel waar 5Ah opgeprint wordt) heb ik het spul vervangen door 21700 cellen. Dat kwam net iets beter uit kwa afmetingen dan 18650 cellen.

Cellen bij Nkon gehaald, daar heb ik een klap meer vertrouwen in dan random chinese capaciteiten en kwaliteiten.

Ipv de originele 10Ah (2P10S) heb ik nu een 3P10S config gemaakt met 4800mAh cellen, dus totaal nu 14.4Ah

Pouchcellen was makkelijker geweest idd. Ik heb nu dus eerst houdertjes geprint en daarna 30 cellen aan elkaar gepuntlast + in serie gesoldeerd.
Daar ben je wel even zoet mee.

het is dat puntlassen dat ik niet kan. dus 18650 en 21700 gebruiken zie ik niet zitten dan.

RC batterijen van hobbyking hebben van die rare maten dat nooit goed past in die behuizingen.
ik zou 4000mAh kwijt kunnen met een 3S+3S+4S te mengen, of als ik 1S 2200mAh cellen gebruik zou ik op 36V 6600mAh geraken. wat nog altijd veel minder is dan origineel in de accu zat en ze kosten samen ook al 255€. revisie bij bedrijf kost 269€

21700 past totaal niet, mijn behuizing is 13cm breed en 26cm lang. daar kunnen er dus geen 2 naast elkaar, en geen 4 achter elkaar in de lengte.
26650 komt echter wel beter uit. ik zou ook 10 van die cellen kunnen kopen. die hebben 5500mAh en ze bij nkon met soldeerlippen bestellen.
in principe kunnen er 20 in zonder problemen dan, heb ik 11Ah op 36V

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een klein puntlasapparaat kost een eurotje of 50. Die heb ik ook gebruikt. Voor dunne 0.1mm strips werkt die prima. Probes worden wel snel warm, dus regelmatig even laten afkoelen, maar voor incidenteel gebruik werkt dat dingetje best goed.
https://www.amazon.nl/dp/B09JVSZ3P8/

Met 21700 kun je wel wat bouwen volgens mij, afhankelijk van de beschikbare hoogte

5 cellen naast elkaar past in 13cm breedte, zelfs incl tussenruimte

3 cellen passen in de lengte, dat is 21cm. Dan houd je 5cm over voor isolatie en kabels tussen de cellen.

Dus dan zit je op 3x5 = 15 cellen, 2 lagen (= 4.5cm dikte totaal ongeveer) en je hebt 30x erin.

Ik heb de LG 4850Ah cellen van NKon gebruikt. Zelf voorzien van de wrapfolie en isolatieringetjes (is ook bij Nkon te bestellen)

https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/21700-20700-size/lg-inr21700-m…
Kostte me dus een goede 120 euro voor 14.4Ah/36V

Ik kon er maar 4 in de breedte kwijt en 4 in de lengte. Dat was dus 2x3P per setje. De laatste 2P sets waren kwa bedrading wat lastiger, want die moest ik dus samenstellen uit meerdere 'blokjes' ipv doorlassen.

Daardoor zijn dus alle 3P sets niet helemaal identiek kwa kabelweerstanden, maar met een 250W motor op 36V is dat goed 7A max, en dus maar iets meer dan 2A per cel maximaal, waardoor ik denk dat de inbalans tussen de cellen als gevolg van de afwijkende kabellengtes wel zal meevallen. En in de praktijk zal de motor ook niet continue op vol vermogen lopen.

mijn blockbatterijen zijn 13cm lang en 6,5cm breed.
2 naast elkaar is dan een 13x13cm blok.
in 13cm krijg je geen 2 van 21700 in de lengte naast elkaar (7cm x 2 = 14 en ik heb maar 13cm). ook sommige 18650 en 26650 zijn geen 6.5cm lang maar 6.8. dus ook een probleem.
mijn hoogte is 3,5cm (1,7cm hoge blokken x 2).
de laatste 2 blokken zitten in het midden omdat daar die verdikking zit van het glijmechanisme.
in dat onderste krijg ik geen cel in, zelf geen 18650 want is maar 1,7cm hoog.

zou eigenlijk nog een dikkeren lipo moeten vinden in cilinders. ik kan tot 3,5cm. 32600 zou ideaal zijn, dan heb ik 3mm in hoogte vrij, en ook met de lengte heb ik 1cm afstand

puntlasapparaat heb ik eentje besteld in frankrijk, een kleintje om eens te spelen en ervaring op te doen. heb massa's oude 18650 liggen om op te oefenen

wel jammer dat je die originele blok batterijen nergens vind

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op Alibaba zoeken. t is wel opletten, want veel van die blokcellen zijn LiFePO4 en geen Li-ion

https://www.alibaba.com/product-detail/prismatic-NCM-li-ion-lithium-io…
(Die lijken ook overeen te komen met jouw maten: 18x65x130(mm))

Of met pouch cellen aan de gang gaan
https://www.alibaba.com/product-detail/Rechargeable-Li-Nmc-pouch-cells…

ik heb ondertussen de correcte naam gevonden van die cellen

1767132 => 17 67 132 zijnde 17mm hoog, 67mm breed 132mm lang.
3,7V 15-17Ah
https://www.aliexpress.com/item/4001261622308.html

op het etiket staan ze als 151205A, daar kan ik niks uit maken van afmetingen, dus die nr zal misschien productie zijn

Op 9 augustus 2022 11:53:58 schreef DJSmiley:

https://www.alibaba.com/product-detail/prismatic-NCM-li-ion-lithium-io…
(Die lijken ook overeen te komen met jouw maten: 18x65x130(mm))

$3 voor een cell ......

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 9 augustus 2022 12:01:46 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

$3 is een redelijke prijs voor een middelmatige 18650 cel, voor zo'n cel is het veel te weinig, dat kans dat het daadwerkelijk is wat ze beloven lijkt me ongeveer 0. Waarschijnlijk zit er een klein celletje in, zodat je wel 3.7V meet, maar het zou me niets verbazen als zo voornamelijk gevuld zijn met zand o.i.d., en de capaciteit <1Ah blijkt te zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Meestal zijn de prijzen op alibaba random, advertentie is ook voor meerdere capaciteiten. Op alibaba moet je meestal een prijs opvragen, incl de verzend/douanemethode naar keuze.

(Prive zou ik vragen of ze DDP aanbieden)

Die blokken die waren redelijk populair een tijd terug, maar niemand doet dat meer. Wegens "uit oude accu gesloopt en vervangen door 18650 cellen" slingeren er hier best wel een fors aantal rond. Dus als je lief vraagt kan je vast wat tweedehands van die dingen hier ophalen (even overleggen).

Zoals jij ook bij jou accu hebt geconstateerd is het regelmatig zo dat er maar 1 cel kapot is. Dus er valt best wel wat "nog aardig" spul tussenuit te halen.

Diegene die in de fietsaccus zitten zijn ongeveer 10Ah. Dus eerder 10-12 dan 10-15.

Let op dat je met de buitenkanten tegen mekaar goed kortsluiting kan maken. Op aliexpress lijken veel een jasje te hebben om dat te voorkomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 augustus 2022 19:04:21 schreef rew:
Die blokken die waren redelijk populair een tijd terug, maar niemand doet dat meer. Wegens "uit oude accu gesloopt en vervangen door 18650 cellen" slingeren er hier best wel een fors aantal rond. Dus als je lief vraagt kan je vast wat tweedehands van die dingen hier ophalen (even overleggen).

okkasie blokken heb ikzelf ook, het probleem daar is dat de capaciteit dan mismatched is.
de 7 goeie cellen van mijn 10cell pak (waarvan 1 dode), kan ik wel gebruiken om dat 7S pack te herstellen. die cellen zijn allemaal even oud.
nu heb ik 1 goeie cel uit dat 7S pack gebruikt om in die 10cell pack er ééntje te vervangen. geen flauw idee hoe de staat en capaciteit nog is van die ene cell. dat zou ik dan willen verkomen door 10 nieuwe cellen te steken

18650 of 26650 in steken kan ik altijd nog, heb een puntlasapparaatje besteld nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een capaciteit mismatch is niet zo'n probleem als je er een fatsoenlijk BMS op zet, en dus niet uitschakelt op de packspanning, maar de spanning van elke cel bewaakt. Het hele pack krijgt dan uiteraard de capaciteit van de kleinste cel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

helemaal mee eens.

Die zwakste cel, zeker als ie significant slechter is, gaat wel het meest "op z'n donder" krijgen. Iedere keer helemaal vol en helemaal leeg, terwijl de rest leuk bijvoorbeeld 20-98% cycli doet. Dus je zult vaak zien dat enige tijd later juist die ene cel weer de geest geeft. Maar goed, als je daar mee om kan gaan ("Ik heb er nog zes") dan is dat geen probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@DJSmiley.
Mijn aanname is dat jij hier ook een fietsacca aan het maken bent.

De batterijhouders van jou waarvan heb jij ze gemaakt?
Ik heb mensen op youbuis ze zien maken van pla dat lijkt me totaal niet slim, met een beetje zon zoals vandaag en je fietsaccu zakt in elkaar.

-Pla lijkt me zo smelten of vervormen.
-Abs is vrij brandbaar. Tenminste het 123type dat ik heb. Maar li-ion verslaat dat natuurlijk op de sloffen.
-Petg lijkt me een redelijk materiaal hiervoor, het is in de zomer en winter redelijk vormvast en het brand niet. Tenminste de 123 variant die ik heb dooft meteen.

Mag ik jou motivatie voor het door jou gebruikte materiaal weten.

Op 10 augustus 2022 11:42:30 schreef SparkyGSX:
Een capaciteit mismatch is niet zo'n probleem als je er een fatsoenlijk BMS op zet, en dus niet uitschakelt op de packspanning, maar de spanning van elke cel bewaakt. Het hele pack krijgt dan uiteraard de capaciteit van de kleinste cel.

dat heb ik vandaag gemerkt. met 3 van de 5 blokjes nog aan van de accu (60%) ging aan 30km/h bergaf de fiets ineens uit.
ik vermoed dat de BMs ingegrepen heeft op die oudere cel omdat ze 2,5V bereikt heeft.

accu is nu geladen, fiets doet het niet meer.
het display komt aan, en het stapfiets aandrijven (knopje blijven indrukken en dan gaat de fiets zelfstandig 4km/h rijden) doen het nog, maar met trappen helaas niks meer.

ik vermoed: doordat de accu uitschakelde, dat er ergens een piekspanning uit de motor kwam en die de hall sensor aan de pedalen heeft stuk gemaakt. want die knippert niet meer als de pedalen draaien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 augustus 2022 15:33:20 schreef tuxie:
@DJSmiley.
Mijn aanname is dat jij hier ook een fietsacca aan het maken bent.

De batterijhouders van jou waarvan heb jij ze gemaakt?
Ik heb mensen op youbuis ze zien maken van pla dat lijkt me totaal niet slim, met een beetje zon zoals vandaag en je fietsaccu zakt in elkaar.

-Pla lijkt me zo smelten of vervormen.
-Abs is vrij brandbaar. Tenminste het 123type dat ik heb. Maar li-ion verslaat dat natuurlijk op de sloffen.
-Petg lijkt me een redelijk materiaal hiervoor, het is in de zomer en winter redelijk vormvast en het brand niet. Tenminste de 123 variant die ik heb dooft meteen.

Mag ik jou motivatie voor het door jou gebruikte materiaal weten.

Ik heb idd het met petg geprint.

Print eigenlijk altijd met PETG omdat dit een mooie balans is tussen de diverse materialen.. Degelijker dan PLA (UV bestendheid enz)

@fcapri: als de hall sensors stuk zijn, zou hij ook niet het stapvoets rijden, lijkt me.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 augustus 2022 19:31:12 schreef SparkyGSX:
@fcapri: als de hall sensors stuk zijn, zou hij ook niet het stapvoets rijden, lijkt me.

stapvoets rijden doet die als je de knop 'omlaag' ingedrukt blijft houden. dan rijd die zonder dat de pedalen rondgaan. geen hall sensor detectie nodig.
het is de hall sensor aan de pedalen ;-).
de PAS sensor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ah, ik dacht aan de hall sensors in de motor, ik ben gewend aan fietsen met krachtsensors, geen PAS sensors.

Je voorgestelde scenario kan alleen gebeuren als het BMS de stroom in beide richtingen heeft geblokkeerd; doorgaans wordt alleen de MOSFET voor het ontladen gesperd, en kan er dus altijd nog stroom van de motorregelaar naar de accu, en wordt een spanningspiek voorkomen.

Ik heb zelf wel eens een diode over een relais gezet om een pad terug de accu inte voorzien, precies om dit te voorkomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

mijn originele accu heeft het 2-3 jaar vol gehouden.
die ging langzaam van 100 naar 10%, daarna melding connect charger en dan kon je nog 10min erop werken tot die aan 1% stond.

Ik heb vaak het idee dat dat gewoon aan de software ligt.

Een eerdere telefoon van mij trok ca 800mA uit de 5V USB lader, 1,5 jaar en een aantal updates later was dat nog maar 200mA, zelfs met een niewe accu. Eigen verbrui van de telefoon als je bv iets aan doen was, was dan hoger als die 200mA dus je komt nooit meer van de lader af.

Heb dus het idee dat de vervang accu gewoon goed zijn maar dat de software in de telefoon jouw dwingt om een nieuwe te telefoon te kopen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 11 augustus 2022 21:24:57 (12%)

Ik volg dit topic met interesse.
Zelf heb ik een sparta emotion c3 waarvan de accu versleten is. Hij werkt nog en gaat nog wel km of 10 mee maar dat is te weinig als ik wat verder wil fietsen.
Helaas laat mijn budget het niet zomaar toe om ze te laten recellen.
Mijn gedachte was om te kijken of niet niet ergens een oude accu van de c3 kan vinden omdat als basis te gebruiken om te kijken of ik niet een tweede pack kan maken en beetje kan experimenteren. Natuurlijk wel op een veilige manier! Ik ben me bewust van de gevaren van li-ion cellen. Ik heb nog 2 36v fietsaccu's liggen met daarin enkele defecte cellen. Met een beetje geluk kan ik daar nog een 24v pack van maken door de cellen te verwijderen. En mijn gedachte was om ze eventueel op de bagagedrager te monteren in een andere behuizing. Als het zo mooi weer is als vandaag is dat niet erg. Maar dan zou een oude behuizing moeten vinden. De c1,c2 en c3 gebruiken allemaal dezelfde behuizing en volgens mij is die accu van fcapri ook eentje als die van mij, in iedergeval degen van de foto waar je spreekt van defecte accu die je hebt gekregen. (mocht je die evt willen verkopen fcapri dan ben ik geintresseerd)
Dus dit topic is zeker interessant voor mij om te volgen.