li-ion / lipo op maat zoeken

mijn blockbatterijen zijn 13cm lang en 6,5cm breed.
2 naast elkaar is dan een 13x13cm blok.
in 13cm krijg je geen 2 van 21700 in de lengte naast elkaar (7cm x 2 = 14 en ik heb maar 13cm). ook sommige 18650 en 26650 zijn geen 6.5cm lang maar 6.8. dus ook een probleem.
mijn hoogte is 3,5cm (1,7cm hoge blokken x 2).
de laatste 2 blokken zitten in het midden omdat daar die verdikking zit van het glijmechanisme.
in dat onderste krijg ik geen cel in, zelf geen 18650 want is maar 1,7cm hoog.

zou eigenlijk nog een dikkeren lipo moeten vinden in cilinders. ik kan tot 3,5cm. 32600 zou ideaal zijn, dan heb ik 3mm in hoogte vrij, en ook met de lengte heb ik 1cm afstand

puntlasapparaat heb ik eentje besteld in frankrijk, een kleintje om eens te spelen en ervaring op te doen. heb massa's oude 18650 liggen om op te oefenen

wel jammer dat je die originele blok batterijen nergens vind

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op Alibaba zoeken. t is wel opletten, want veel van die blokcellen zijn LiFePO4 en geen Li-ion

https://www.alibaba.com/product-detail/prismatic-NCM-li-ion-lithium-io…
(Die lijken ook overeen te komen met jouw maten: 18x65x130(mm))

Of met pouch cellen aan de gang gaan
https://www.alibaba.com/product-detail/Rechargeable-Li-Nmc-pouch-cells…

ik heb ondertussen de correcte naam gevonden van die cellen

1767132 => 17 67 132 zijnde 17mm hoog, 67mm breed 132mm lang.
3,7V 15-17Ah
https://www.aliexpress.com/item/4001261622308.html

op het etiket staan ze als 151205A, daar kan ik niks uit maken van afmetingen, dus die nr zal misschien productie zijn

Op 9 augustus 2022 11:53:58 schreef DJSmiley:

https://www.alibaba.com/product-detail/prismatic-NCM-li-ion-lithium-io…
(Die lijken ook overeen te komen met jouw maten: 18x65x130(mm))

$3 voor een cell ......

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 9 augustus 2022 12:01:46 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

$3 is een redelijke prijs voor een middelmatige 18650 cel, voor zo'n cel is het veel te weinig, dat kans dat het daadwerkelijk is wat ze beloven lijkt me ongeveer 0. Waarschijnlijk zit er een klein celletje in, zodat je wel 3.7V meet, maar het zou me niets verbazen als zo voornamelijk gevuld zijn met zand o.i.d., en de capaciteit <1Ah blijkt te zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Meestal zijn de prijzen op alibaba random, advertentie is ook voor meerdere capaciteiten. Op alibaba moet je meestal een prijs opvragen, incl de verzend/douanemethode naar keuze.

(Prive zou ik vragen of ze DDP aanbieden)

Die blokken die waren redelijk populair een tijd terug, maar niemand doet dat meer. Wegens "uit oude accu gesloopt en vervangen door 18650 cellen" slingeren er hier best wel een fors aantal rond. Dus als je lief vraagt kan je vast wat tweedehands van die dingen hier ophalen (even overleggen).

Zoals jij ook bij jou accu hebt geconstateerd is het regelmatig zo dat er maar 1 cel kapot is. Dus er valt best wel wat "nog aardig" spul tussenuit te halen.

Diegene die in de fietsaccus zitten zijn ongeveer 10Ah. Dus eerder 10-12 dan 10-15.

Let op dat je met de buitenkanten tegen mekaar goed kortsluiting kan maken. Op aliexpress lijken veel een jasje te hebben om dat te voorkomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 augustus 2022 19:04:21 schreef rew:
Die blokken die waren redelijk populair een tijd terug, maar niemand doet dat meer. Wegens "uit oude accu gesloopt en vervangen door 18650 cellen" slingeren er hier best wel een fors aantal rond. Dus als je lief vraagt kan je vast wat tweedehands van die dingen hier ophalen (even overleggen).

okkasie blokken heb ikzelf ook, het probleem daar is dat de capaciteit dan mismatched is.
de 7 goeie cellen van mijn 10cell pak (waarvan 1 dode), kan ik wel gebruiken om dat 7S pack te herstellen. die cellen zijn allemaal even oud.
nu heb ik 1 goeie cel uit dat 7S pack gebruikt om in die 10cell pack er ééntje te vervangen. geen flauw idee hoe de staat en capaciteit nog is van die ene cell. dat zou ik dan willen verkomen door 10 nieuwe cellen te steken

18650 of 26650 in steken kan ik altijd nog, heb een puntlasapparaatje besteld nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een capaciteit mismatch is niet zo'n probleem als je er een fatsoenlijk BMS op zet, en dus niet uitschakelt op de packspanning, maar de spanning van elke cel bewaakt. Het hele pack krijgt dan uiteraard de capaciteit van de kleinste cel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

helemaal mee eens.

Die zwakste cel, zeker als ie significant slechter is, gaat wel het meest "op z'n donder" krijgen. Iedere keer helemaal vol en helemaal leeg, terwijl de rest leuk bijvoorbeeld 20-98% cycli doet. Dus je zult vaak zien dat enige tijd later juist die ene cel weer de geest geeft. Maar goed, als je daar mee om kan gaan ("Ik heb er nog zes") dan is dat geen probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@DJSmiley.
Mijn aanname is dat jij hier ook een fietsacca aan het maken bent.

De batterijhouders van jou waarvan heb jij ze gemaakt?
Ik heb mensen op youbuis ze zien maken van pla dat lijkt me totaal niet slim, met een beetje zon zoals vandaag en je fietsaccu zakt in elkaar.

-Pla lijkt me zo smelten of vervormen.
-Abs is vrij brandbaar. Tenminste het 123type dat ik heb. Maar li-ion verslaat dat natuurlijk op de sloffen.
-Petg lijkt me een redelijk materiaal hiervoor, het is in de zomer en winter redelijk vormvast en het brand niet. Tenminste de 123 variant die ik heb dooft meteen.

Mag ik jou motivatie voor het door jou gebruikte materiaal weten.

Op 10 augustus 2022 11:42:30 schreef SparkyGSX:
Een capaciteit mismatch is niet zo'n probleem als je er een fatsoenlijk BMS op zet, en dus niet uitschakelt op de packspanning, maar de spanning van elke cel bewaakt. Het hele pack krijgt dan uiteraard de capaciteit van de kleinste cel.

dat heb ik vandaag gemerkt. met 3 van de 5 blokjes nog aan van de accu (60%) ging aan 30km/h bergaf de fiets ineens uit.
ik vermoed dat de BMs ingegrepen heeft op die oudere cel omdat ze 2,5V bereikt heeft.

accu is nu geladen, fiets doet het niet meer.
het display komt aan, en het stapfiets aandrijven (knopje blijven indrukken en dan gaat de fiets zelfstandig 4km/h rijden) doen het nog, maar met trappen helaas niks meer.

ik vermoed: doordat de accu uitschakelde, dat er ergens een piekspanning uit de motor kwam en die de hall sensor aan de pedalen heeft stuk gemaakt. want die knippert niet meer als de pedalen draaien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 augustus 2022 15:33:20 schreef tuxie:
@DJSmiley.
Mijn aanname is dat jij hier ook een fietsacca aan het maken bent.

De batterijhouders van jou waarvan heb jij ze gemaakt?
Ik heb mensen op youbuis ze zien maken van pla dat lijkt me totaal niet slim, met een beetje zon zoals vandaag en je fietsaccu zakt in elkaar.

-Pla lijkt me zo smelten of vervormen.
-Abs is vrij brandbaar. Tenminste het 123type dat ik heb. Maar li-ion verslaat dat natuurlijk op de sloffen.
-Petg lijkt me een redelijk materiaal hiervoor, het is in de zomer en winter redelijk vormvast en het brand niet. Tenminste de 123 variant die ik heb dooft meteen.

Mag ik jou motivatie voor het door jou gebruikte materiaal weten.

Ik heb idd het met petg geprint.

Print eigenlijk altijd met PETG omdat dit een mooie balans is tussen de diverse materialen.. Degelijker dan PLA (UV bestendheid enz)

@fcapri: als de hall sensors stuk zijn, zou hij ook niet het stapvoets rijden, lijkt me.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 augustus 2022 19:31:12 schreef SparkyGSX:
@fcapri: als de hall sensors stuk zijn, zou hij ook niet het stapvoets rijden, lijkt me.

stapvoets rijden doet die als je de knop 'omlaag' ingedrukt blijft houden. dan rijd die zonder dat de pedalen rondgaan. geen hall sensor detectie nodig.
het is de hall sensor aan de pedalen ;-).
de PAS sensor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ah, ik dacht aan de hall sensors in de motor, ik ben gewend aan fietsen met krachtsensors, geen PAS sensors.

Je voorgestelde scenario kan alleen gebeuren als het BMS de stroom in beide richtingen heeft geblokkeerd; doorgaans wordt alleen de MOSFET voor het ontladen gesperd, en kan er dus altijd nog stroom van de motorregelaar naar de accu, en wordt een spanningspiek voorkomen.

Ik heb zelf wel eens een diode over een relais gezet om een pad terug de accu inte voorzien, precies om dit te voorkomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

mijn originele accu heeft het 2-3 jaar vol gehouden.
die ging langzaam van 100 naar 10%, daarna melding connect charger en dan kon je nog 10min erop werken tot die aan 1% stond.

Ik heb vaak het idee dat dat gewoon aan de software ligt.

Een eerdere telefoon van mij trok ca 800mA uit de 5V USB lader, 1,5 jaar en een aantal updates later was dat nog maar 200mA, zelfs met een niewe accu. Eigen verbrui van de telefoon als je bv iets aan doen was, was dan hoger als die 200mA dus je komt nooit meer van de lader af.

Heb dus het idee dat de vervang accu gewoon goed zijn maar dat de software in de telefoon jouw dwingt om een nieuwe te telefoon te kopen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 11 augustus 2022 21:24:57 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik volg dit topic met interesse.
Zelf heb ik een sparta emotion c3 waarvan de accu versleten is. Hij werkt nog en gaat nog wel km of 10 mee maar dat is te weinig als ik wat verder wil fietsen.
Helaas laat mijn budget het niet zomaar toe om ze te laten recellen.
Mijn gedachte was om te kijken of niet niet ergens een oude accu van de c3 kan vinden omdat als basis te gebruiken om te kijken of ik niet een tweede pack kan maken en beetje kan experimenteren. Natuurlijk wel op een veilige manier! Ik ben me bewust van de gevaren van li-ion cellen. Ik heb nog 2 36v fietsaccu's liggen met daarin enkele defecte cellen. Met een beetje geluk kan ik daar nog een 24v pack van maken door de cellen te verwijderen. En mijn gedachte was om ze eventueel op de bagagedrager te monteren in een andere behuizing. Als het zo mooi weer is als vandaag is dat niet erg. Maar dan zou een oude behuizing moeten vinden. De c1,c2 en c3 gebruiken allemaal dezelfde behuizing en volgens mij is die accu van fcapri ook eentje als die van mij, in iedergeval degen van de foto waar je spreekt van defecte accu die je hebt gekregen. (mocht je die evt willen verkopen fcapri dan ben ik geintresseerd)
Dus dit topic is zeker interessant voor mij om te volgen.

ik heb nu al 5 ebikes onder handen genomen, en heb het volgende gemerkt met die accu's die onder het bagagerek schuiven. je hebt maar 2 draden nodig. de uiterst linkse en de uiterste rechtse. en telkens werkte de fiets. geenenkele wou niet werken omdat de accu niet was aangemeld.

ik heb dus een verloopkabel naar van die automotive schuifstekkers en test daar veel fietsen mee met kapotte accu packs

probeer eens om je accu te verbinden met 2 draadjes en zie of de fiets nog werkt. dan zou je in principe éénder welke 36V accu kunnen gebruiken ;-)

hier zo een 28V accu (7S) dat ik op een 24V vouwfietsje gebruik. die ging direct al een stuk sneller ook (25 ipv 21km/h)

op 2 batavus fietsen heb ik hetzelfde gedaan, alsook op mijn huidige talent fiets heeft zo een 36V accu gezeten om te testen of de fiets het doet.
zodoende weet ik toch al of ik verder ga met de accu herstellen of de fiets sloop voor onderdelen.

tip: als je wat kan solderen, kan je er ook 2 RC batterijen in proppen. doet het ook goed. wel goed naar de afmetingen kijken of ze er fysiek in passen.

dan neem je bv zo een 5S accu en hang je er 2 in serie. 36V 5Ah voor 100€.

een 2de optie als je wat meer wil solderen, dan bestle je 26650 cellen bij nkon.nl. 2 van die achter elkaar (6,5cm) is dan 13cm was juist de lengte is van zo een vierkante blok ;-) . 5 naast elkaar is ook 13cm wat precies de breedte is van 2 van die blokken.
4 zulke vierkante blokken (2naast elkaar en daar 2 boven) vervang je dus door 10x 26650. aangezien er zo 2 blokken naast elkaar zitten, kan je nog eens dezelfde hoeveelheid parallel er naast hangen.
9.45€ als je er 10 koopt. dan heb je 36V 5500Ah. (75€ voor 10cellen van 4200mAh)
met soldeerlippen erop (hoef je niet meer te puntlassen) komt er 7,5€ bij (10cellen x 0,75€). 102€ dan voor een accu

momenteel overweeg ik om 27700 cellen te gaan solderen in die grote ebike. met 20cellen maak ik dan 36V 11Ah of gelijkaardig wat die nu heeft.
de blokcellen die eruit komen, zou ik dan in een 7S config zetten om een 28V accu te maken voor die kleine vouwfiets (of eventueel 8S als die controller het aankan). want die rijd met lood accu's en die is LOEIZWAAR. wie ooit het snuggere gedacht heeft gehad om loodaccus in een vouwfiets te steken was niet goed in zijn hoofd

de overige 3 cellen, daar zou ik dan 1 'zwakke' hebben en 2 hele sterke. die houd ik bij voor toekomstige accu's om te herstellen. of maak er een leuke powerbank van 12Ah :9~

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dankjewel voor je tips fcapri.
Mijn fiets werkt nog gewoon, de accu is gewoon behoorlijk versleten. Hij gebruikt dezelfde accu als die je op de foto laat zien.
Maar mijn fietsaccu is een 24v 10a. Dus met een beetje geluk kan ik een 36v pack hergebruiken als er enkele cellen defect zijn. Vaak is er een cel in serie en evt die eraan parallel defect.
heb je een voorbeeld van die connectors? Ik kan er zo snel geen beeld bij vormen.
Mijn broer en ik waren toevallig tijdje terug bij een lokale modelbouw winkel en ik heb het gevraagd of je modelbouw packs voor fiets zou mogen gebruiken. Maar die zei dat het niet kon omdat lipo een andere techniek was dan li-ion. Lipo's zijn heel goed in korte tijd hoge stromen leveren maar niet lange tijd lagere zoals voor een fiets was wat hij vertelde.
Met solderen heb ik geen probleem ;) maar ben wel huiverig voor solderen aan li-ion cellen.
Ik zou ze altijd kopen bij gerenommeerd bedrijf zoals nkon. Maar helaas zijn ze verhuisd naar nuenen zag ik laatst toen ik iets opzocht. jammer want in Eindhoven kwam ik wel eens en dan kon je dat mooi combineren met bestelling bij eleshop en evt tiny tronics. Dat waren allemaal praktisch buren van elkaar ;)

fiets rijd weer, was idd de PAS sensor.
een losse pas sensor aan gehangen, met magneetje wat gespeelt en het voorwiel begon te draaien.

het accupak is het probleem dus. terwijl de volledige accuspanning nog rond 35V zit, is er toch 1 cel die op 2,5V staan en de BMS laat trippen.

Op 9 augustus 2022 19:04:21 schreef rew:
Die blokken die waren redelijk populair een tijd terug, maar niemand doet dat meer. Wegens "uit oude accu gesloopt en vervangen door 18650 cellen" slingeren er hier best wel een fors aantal rond. Dus als je lief vraagt kan je vast wat tweedehands van die dingen hier ophalen (even overleggen).

Zoals jij ook bij jou accu hebt geconstateerd is het regelmatig zo dat er maar 1 cel kapot is. Dus er valt best wel wat "nog aardig" spul tussenuit te halen.

heb je enig idee wat voor capaciteit nog uit de uwe komen? ik weet dus dat er 1 cell onder de 2,5V komt en de BMS laat trippen, en dat zal wel die uit het kapotte accu pak zijn dat ik overzetten.
als ik er dus een iets 'betere' in kan steken, zou het accupak waarschijnlijk wel nog werken

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 12 augustus 2022 22:06:35 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 augustus 2022 21:11:06 schreef brains:

Mijn broer en ik waren toevallig tijdje terug bij een lokale modelbouw winkel en ik heb het gevraagd of je modelbouw packs voor fiets zou mogen gebruiken. Maar die zei dat het niet kon omdat lipo een andere techniek was dan li-ion. Lipo's zijn heel goed in korte tijd hoge stromen leveren maar niet lange tijd lagere zoals voor een fiets was wat hij vertelde.
;)

Dat vindt ik vreemd ze worden in telefoons en laptops (apple is er dol op) gebruikt.
Het probleem is wel dat bij veroudering die dingen opblazen wat gelijk een goede indicator is. Als je mousepad of toetsenbord niet meer in te drukken is weet je dat je accu aan vervanging toe is 8)7 Ik heb zelf gehad dat de macbook air onstabiel op tafel begon te staan en na inspectie de cellen bol stonden :)
ik had hier geen fijn gevoel bij. Het gas wat in die opgeblazen lipo`s zit is kan explosief zijn, dit is wel afhankelijk of het door diepontlading of door overlading is ontstaan.

RC batterijen werkt gewoon perfect, heb men eerste accu ermee gebouwd. 180€ voor 36V 9Ah.
en daar is direct ook een probleem, ze zijn DUUR.
k heb gisteren een bestelling geplaatst op Nkon, 94€ voor 20 LG INR21700-M50LT 4890mAh - 14.4A accus.
10S2P geeft dan 36V 9.8Ah.
kost de helft van de RC batterijen. ik heb ze gekocht met soldeerlippen aan, dus kan het pak makkelijk zelf in elkaar solderen.
deze accu doet max 28A. dat geeft 1000W op 36V. meer dan voldoende.
die RC batterijen doen 20C continue, 40C piek. dat geeft 180A continue, 360A piek. als je dan een kortsluiting maakt....

het enige probleem bij RC batterijen is het aantal laadycli. dit zou een 300-500zijn, daarna is de Ri te hoog en kunnen ze de stroom niet meer leveren.
en hier zit het verschil, zo een speelgoed helicopter trekt zijn accu leeg in 5-10min (6C-12C discharge) en die stromen kan die na 300 laadbeurten nog moeilijk leveren.

zo een accu in een ebike, daar ga je 50-100km mee rijden, dat is 2-4uur lang aan 25km/h. de stroom die je bijgevolg trekt is C/2 tot C/4. ik ben van mening dat RC batterijen in een ebike ook 500-1000 laadbeurten gaan doen. allesinds mijn eerst RC ebike accu wordt nu gebruikt in mijn electrische grasmachine

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat ik ook vaak lees is optijd stoppen met laden en ontladen.
4 volt is vol, het stukje 4 -> 4,2 zorgt voor versnelde veroudering.
Vaak ontladen accupacks tot 2.5 volt en laden ze tot op het randje 4.235 volt zodat ze maar een zo groot mogelijke mah waarde kunnen op geven.
Dat de accu dan snel slechter wordt hebben ze geen boodschap aan. De klant koopt dan hopelijk snel weer een nieuw product.

Sommige fabrikanten worden wijzer en laten je kiezen doormiddel van een profiel wat de nieuwe 0 -> 100 procent word.

Dan kun je instellen 3.5 is leeg, 4 volt is vol. Of 40 procent is leeg en 85 is vol
Hiermee gaat je accu veel meer cycli mee. En veroudering word vertraagt.

Langzaam laden is ook beter als volstampen met de max laadstroom.

En zorg voor een degelijke balancer of doe het zelf.

groot probleem is ook dat li-ion verouderd als die boven 4.0V per cel staat.

dus vrijdag komt iemand van zijn werk om 17h, steekt zijn ebike in de lader en om 22h is die vol. en dan staat die daar tot maandagochtend op 4,2V/cel.
ook tijdens de week zo, staat de fiets 8uur/dag op 4,2V.
365dagen x 8uur volgeladen staan
52weekends x16uur extra dat die volgeladen staat.
maakt dat de accu 3852uur per jaar volgeladen staat. dat is 160 volle dagen van 24h

wat ik doe, savonds om 21-23h steek ik de accu in, is een trage lader en tegen 6h smorgens staat die op 85-95%. er zit een rookmelder vlakbij, just in case. bij mij staat de accu dus maar een 2-3uur per dag boven de 4,0V waarbij bijna nooit op 4,2V.

mijn gsm heeft zo een speciale laadfunctie. als ik die savonds insteek, zegt die dat die traag laad zodat die om 6h smorgens op 100% staat. die kent mijn 'opstaan' en 'gaan slapen' tijden.
jammere is dat je nog altijd niet kan kiezen om tot 80% te laden en te stoppen. die 100% heb ik nooit nodig, heb altijd laders in de buurt.

er zouden ook 'slimme' laders moeten komen. als je die inplugt, dat die vraagt wanneer de accu gebruikt wordt. als je dan vandaag zou zeggen: maandag 6h30
dan kan die al de accu op 80% houden tot zondagnacht en dan om 4h30 de overige 20% erbij rammen.
zeg je tegen die lader: dinsdag middag, dan kan je op maandag dus met 80% accu vertrekken ;-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 13 augustus 2022 18:01:03 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je bedoelt adaptive charging.
Er zijn laptops met profielen voor fastcharge tijdens kantooruren. En rustig laden buiten kantooruren.
Ik heb gelezen dat er een telefoon is die vlak voor een op de telefoon ingestelde wekker van 80 naar 100 procent laad zodat je met een volle accu vertrekt.
Er zit dus wel progressie in.

In principe zou er met een algoritme naar de standaard levenswijze kunnen worden gekeken en daarop instellen.
Aan cpupower kan het niet meer liggen.
Maar het is natuurlijk wel erg fijn dat een trouwe klant elke 1 a 2 jaar een nieuwe telefoon of laptop komt uitzoeken.