Mijn Philips HR 5577-keukenklok doet al járen trouw zijn plicht. Ik hoef deze klok namelijk nooit bij te zetten. Het enige onderhoud dat deze klok vergt is één keer per jaar de 1,5V-babycel vervangen (die dingen worden echter wel steeds moeilijker verkrijgbaar).

"Gemaakt in West-Duitsland", vermeldt het typeplaatje.
Weet iemand misschien wat de code "9 05" betekent (mei 1979 wellicht)?

Op vrijdag 13 februari 2026 17:28:02 schreef Wasluis1971:
[bijlage]
één keer per jaar de 1,5V-babycel vervangen (die dingen worden echter wel steeds moeilijker verkrijgbaar).

Dat is toch gewoon een C-cel? De Jumbo, de Hema, en de AH hebben die gewoon... De Action ook. Online Nknon of reichelt...

(Klok komt me vaag bekend voor, als er ook een witte uitvoering van is, hadden mijn ouders die vroeger denk ik).
EDIT:
Nee, deze klok is altijd bruin, en die witte was denk ik een Braun? (Ik kan 'm alsnog eerder ergens gezien hebben natuurlijk)

Maarten, ik heb net een van de met MP3 gebrande CD's in de computer geopend en Brasero maakt daar inderdaad automatisch wav audio CD's van. Bedankt, weer wat geleerd.

Het was voor mij een beetje een gokje, maar een van de weinige mogelijke verklaringen die nog overbleef.

Ik heb ook weer wat geleerd over MPEG1 layers 2 en 3, dus zeker geen verloren tijd.

Op vrijdag 13 februari 2026 17:28:02 schreef Wasluis1971:
"Gemaakt in West-Duitsland", vermeldt het typeplaatje.
Weet iemand misschien wat de code "9 05" betekent (mei 1979 wellicht)?

Ik denk inderdaad mei 1979. Heel misschien week 5 van 1979.

Ook gevonden op m'n werk. Een oude Philips messenslijper. Geen 12NC nummer kunnen vinden. Dit is het enige wat er op staat.
En echt oud. Geen Herz maar c/s (Cycles/seconds)

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (17%)]

Een datumcode in plaats van een serienummer was vrij gebruikelijk. 12NC's stonden er denk ik zelden in. Er zit waarschijnlijk een motortje uit een scheerapparaat in.

Hier een naslagwerk van Philips over condensators
http://bitsavers.informatik.uni-stuttgart.de/components/philips/_dataB…

KC = polycarbonate
KS = polystyrene
KT = polyethyleneterephthalate
KPS = polyphenylene sulphide
KP = polypropylene

Maarten, eat your heart out

RC5 ontvanger module.
Liefhebbers tegen porto?

Grappig om te zijn dat de Philips RT-536 afstandsbediening bij Alps weg kwam... ;)

Zal wel komen door de aanwezigheid van de jog-dials...