Dat ziet er toch gewoon uit als een bundel plaatjes gejat van google en er met paint wat rode en zwarte strepen tussen getrokken
Dat zou bv. kunnen gemaakt zijn met Microsoft Visio, een mooi softwarepakket dat ze hebben ingekocht en met enig kunst- en vliegwerk ingepast in hun Officecollectie. Maar er is wel een aparte licensie aan verbonden, bovenop de "standaard" licensie voor Office. Om er een prentje uit te halen zoals getoond is er nog flink wat huisvlijt vereist, een beetje zoals het aanmaken van eigen libraries in KiCad of zo. Ik heb het beroepsmatig wel gebruikt en de leercurve valt mee, zolang men zich aan de meegeleverde libraries houdt; ik heb nooit de behoefte ervaren om verder te gaan dan het instapniveau.
RvEldijk
Alles met een knipoog ;-)
Ja, maar geen idee van jouw leer capaciteit ?
Zeer beperkt tot niets, concentratie bogen in ms 
Dat ziet er toch gewoon uit als een bundel plaatjes gejat van google en er met paint wat rode en zwarte strepen tussen getrokken
Zat ik me ook af te vragen zouden ze dit in word hebben gedaan 
Dat zou bv. kunnen gemaakt zijn met Microsoft
Zie je het hier tussen staan ?
Ik heb zelf geen office op de pc, wel zo gedaan, maar het zou idd wat handiger zijn om al wat plaatjes erin te hebben, anders word het idd gewoon openoffice met draw, sorry idd voor het nivo maar geeft wel mooi aan wat voor installatie je hebt in huis om overzicht te behouden.
RvEldijk
Dat zou bv. kunnen gemaakt zijn met Microsoft Visio
Oh visio idd,..typisch dat het niet in hun huidige pakket zit, maar idd 10 jaar geleden wel nog gezien toen ik met Microschoft bezig was.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RvEldijk
@big_fat_mama thanks !!
Dat tekeningetje maak je in tien minuten met Paint..
Paint is niet ideaal voor dit, maar ik snap waar je heen wilt.
Ben nou Microsoft Office 2019 Professional Plus - Standard + Visio + Project DVD aan het harken, duurt nog 10 min, dacht dat we snel internet kregen 
Geeft die Visio een kans, en anders idd in openoffice draw ofzo, kan ik binnenkort geile plaatjes produceren van men ellende 
RvEldijk
wie weet is microsnot inderdaad een prima omgeving voor u ~(
Om er professioneel in te werken is het vreselijk, daarentegen om hun software te misbruiken om een plaatje te maken 
Ik geef toch duidelijk de verkeerde signalen af op dit forum 
Masochisme is het beleven van (seksueel) genot aan onderwerping of kleinering, waarbij het de "masochist(e)" erom gaat door de partner te worden verleid-gemanipuleerd en door hem-haar gedomineerd, gekweld of vernederd te worden. Een middel hiertoe is het toebrengen van pijn.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Fritzing?
Friends don't let friends use fritzing!
En al helemaal niet om pcb's mee te maken, holy hell wat een drama programma.
Om een paar draadjes aan een breadboard te tekenen is het wellicht leuk, meer moet je er echt niet mee willen doen.
Dit kan gewoon met ieder tekenprogramma, en veel sneller dan 48 uur 
Kijk eens naar inkscape bijvoorbeeld.
Als je deze serie grofweg volgt kun je er behoorlijk mee overweg: https://www.youtube.com/watch?v=8f011wdiW7g
Visio , kreeg ik alleen via de zaak met een aanvraag voor een licentie, gebruik hem om te kijken, niet om te maken(kan wel).
zet er dan gelijke deze data van je huis er in : https://www.bwired.nl/Stroom.asp
[edit] maar bovenstaande zou ik ook met Paint doen, dat geld meestal voor alle schema/plaatjes die ik post.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (21%)]
RvEldijk
Hehe ben maar in openoffice draw begonnen, en moet zeggen dat is prima te doen, had gehoopt op een mooi kant en klaar pakket, ik moet zeggen zo kun je best wel wat overzicht voor jezelf en andere maken, het is verre van af, maar zo krijg je een indruk van wat ik wilde.
Wat ik even wilde is dat ik lijntjes kon maken die met objecten mee verhuizen, maar dat gaat prima zo, zo kun je gelijk zien welke spullen er zijn gebruikt, waardoor dingen veel duidelijker worden.
EricP
mét CE
Mooi dat je iets hebt waarmee je kunt wat je zocht. Maar...
Ben ik nou de enige die zich af vraag wat ik met dit soort plaatjes moet?
Het is ongeveer net zoiets als schema teken in 'arduino land'. Elke keer als iets zoekt en tegen een site aanloopt waar iemand het als eens uitgezocht heeft (beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen tenslotte... als je het idee hebt, pas ik het daarna wel aan mijn eigen wensen aan), maar nu met een arduino weer eerst vertalen naar een leesbaar schema om te snappen wat er gebeurt en wat waaraan zit...
Wat is er mis met een schema zoals gebruikelijk voor electrotechnische installaties met standaard symbolen?
Die dingen zijn gemaakt voor degene die geen elektrotechnische achtergrond hebben..
Maar ik ben het er volledig mee eens.. Je zit je rot te denken wat zouden ze bedoelen... 
En die tekening hierboven is ook zo iets,,, wat zou dat ding "50 A /30 Volt" zijn? Ik denk een zekering, maar kan net zo goed een benaderingsschakelaar zijn....
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Tekenen met sPlan
Illustraties zoals onderstaand maak ik wekelijks met sPlan, een programma dat geen ingewikkelde leercurve nodig heeft en spotgoedkoop is. Het combineert pixel-grafiek (de foto's) met Bezier-grafiek (alle lijnen, teksten en dergelijke).
Het komt er wél op aan een verzameling JPG-foto's aan te leggen, die zijn nadien heel gemakkelijk met sPlan op het tekenvel te schalen, te roteren, uit te lijnen, te verplaatsen, etc. Dit dank zij het achtergrondraster waarop u alles kunt inklikken op de juiste plaats.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Er zijn verschilende manieren om zo'n soort tekening te maken.
Of dat nu MS Visio is, sPlan of met het teken pakket uit Open Office.
Ik heb vroeger MS Visio gebruikt en tegenwoodig teken ik bijna alles met sPlan.
Met het mooiste pakket, kan je onleesbare schema's mee maken!
En de twee die RvEldijk hier laat zien zijn wat mij beteft niet goed leesbaar.
De rede? er is geen lineair verhaal in deze schemas, de onderdelen lijken willekeurig op het papier gezet.
Daar na zijn deze onderdelen vaak met teveel hoeken in de lijnen verbonden.
In het eerste schema, lopen de lijnen zelfs over de onderdelen heen...
2x een UPS die met een draadje aan elkaar gekoppeld zijn en vermoedelijk naar een aansluitstrook gaan?
Wat gaat er in deze UPS'n en wat gaat er uit?
Rechts staat een doosje dat 24V/15A is, aan het pijltje te zien gaat de energie dat doosje in, en dan?
Basis beginsel, teken van links naar rechts en/of van boven naar beneden, ja daar kan soms van afgeweken worden.
Vermijd zo veel mogelijk verspringende lijnen, meerdere lijnen vlak tegen elkaar aan, maakt het vaak onleesbaar.
De tekst in het tweede plaatje is te groot, dit haalt de aandacht weg bij waar het om gaat, het schema dus.
zo kun je gelijk zien welke spullen er zijn gebruikt, waardoor dingen veel duidelijker worden
Omdat de gebruikte spullen in het schema staan, houd dat nog niet in dat het duidelijk is.
Beide schema's zijn een voorbeeld van hoe het eigenlijk niet moet.
Begrijpelijke schema's tekenen is een vak en zeker niet makkelijk.
Ik kan water en diverse groenten in een pan doen, dat betekend niet, dat het dan b.v. een smakelijke Minestrone soep wordt 
Uitleggende schema's maken voor anderen is knap lastig en kost ook in verhouding veel tijd.
Even een "schematje" er bij doen, dat kan als je er al jaren er pof. mee bezich bent en de klappen van de zweep kent.
Dat het bij profs. in hun vakgebied ook aardig mis kan gaan, is zichtbaar bij b.v. Bob Pease, een Grijze Baard uit de analoge electronica die jammer genoeg overleden is.
Veel van zijn voorbeeld schema's, die er uit zien als kabbels op een stukje papier, ze schieten schematechnisch alle kanten en zijn onrustig.
Doordat hij vaak een unieke schakeling opbouw presenteerd wordt het lezen hiervan bemoeilijkt door de manier hoe hij het getekend heeft.
Het is met een schema eigenlijk net zo als communicatie tussen mensen, de verteller/uitlegger moet zijn best doen het verhaal zo duidelijk mogelijk te presenteren.
Dit met zo min mogelijk storende zijspongentjes en rekening houden met het kennis niveau van de toehoorder, anders is het vaak verspilde moeite.
Oja, de mooiste schema's kunnen nog steeds onbegrijpelijk zijn voor de gene met te weinig kennis van het onderwerp.
Maar iemand die later iets moet vervangen aan de installatie met wel voldoende kennis zal je dankbaar zijn voor een goed getekend schema.
Dat kan de tekenaar zelf ook zijn, niet iedere installatie blijft glashelder in je hoofd zitten, vooral die uitzonderingen die je maar een enkele keer toe past.
Staat dat wel in het schema, dan ben jij uiteindelijk happy!
Mijn 2 cent
Groet,
Bram
RvEldijk
wat zou dat ding "50 A /30 Volt" zijn? Ik denk een zekering
Hehe die auto zekering houder, en ja die 50a betekend die moet ik nog vervangen voor een lichtere, die 30v is wat die zekeringen kunnen hebben.
niet iedere installatie blijft glashelder in je hoofd zitten
Was ook een beetje voor mij (en anderen) om het overzicht te houden, en dingen leeg te maken in men hoofd omdat ze nu op papier staan.
Als ik het helemaal netjes elektrisch zou tekenen zou ik het zelf amper nog begrijpen, en moeten andere zich goed inlezen, ben er nog niet over uit maar mss ga ik het wel uitprinten op A3, inlijsten en ergens aan de muur ga hangen.
Ben ik nou de enige die zich af vraag wat ik met dit soort plaatjes moet?
Nee hoor niet de enige, maar ik gebruik ook deze arduino plaatjes om dingen aan te sluiten, schema heb ik niet zoveel aan, en gebruik de fritz plaatjes ook het duidelijk te krijgen voor mij, als ik een foto zie snap ik het, technische tekening word het ontcijferen voor mij, ken wel wat tekens, diode, relais etc, maar ik ziet naar code te kijken.
Het is niet zozeer een technische tekening meer een illustratie van wat ik allemaal gefrot heb, mss nog leerzaam voor andere 
Nog niet klaar maar het begint al wel vorm te krijgen, en ja gaat wel iets wat werk in zitten, je kunt ook niet alles laten zien want dan word het weer een chaos, wou ook kabel diameter erin verwerken word hem ook niet, ach ja ik kijk wel hoever ik kom, kan zo menig TSer jaloers op worden, grappige is wel het zijn foto's van de actuele onderdelen, het origineel is 5.5mb 
Plan B is natuurlijk niet alles in 1 tekening te willen frotten.
Overzicht is hier al compleet het raam uit.
RvEldijk
Hehe dit is alleen de keuken, huiskamer word pag2.
Voordat er nog meer mensen 2-3sec na kijken en het overzicht al kwijt zijn, das normaal, dan ga je met gestrekt been erin en wat er ook staat je snapt het niet, absoluut niet overzichtelijk, sterker nog je wil het niet eens begrijpen, maar das normaal 
RvEldijk
Is puur een illustratie die mogelijk me nog een keer gaat helpen bij een topic vraag, zodat mensen vrij snel een idee hebben wat je al hebt.
Toch grappig als je dit elke 5 jaar bijwerkt hoe je installatie groeit c.q. veranderd, en dat je kunt lachen over 5 jaar dat je met 2 upsjes aan het stoeien was en andere zooi.
Als ik dit technisch zou tekenen dan zou alle circuits erin staan, daar word niemand toch iets wijzer van, nou dan niet op circuit nivo, dan krijg je overal vage tekens met blokjes en kruisjes, is voor de leek ook niet lekker lezen.
Op 2 november 2020 16:36:50 schreef RvEldijk:
Als ik het helemaal netjes elektrisch zou tekenen zou ik het zelf amper nog begrijpen,.....
Dan zou ik me daar maar eens in gaan verdiepen. 
...., schema heb ik niet zoveel aan,.....
Dat is toch het eerste wat je onder de knie wil krijgen zeker.
Het is niet zozeer een technische tekening meer een illustratie van wat ik allemaal gefrot heb, mss nog leerzaam voor andere
Gefrot is het inderdaad. 
Dat is echt niet duidelijker dan een goed schema.
..., kan zo menig TSer jaloers op worden,...
Nou zeker. Ik ben blij dat ik het anders geleerd heb. 
RvEldijk
Dan zou ik me daar maar eens in gaan verdiepen.
Ik stond vroeger toen je nog kuilen had op de bouw, toen kon ik het nog wel wat lezen, maar dat is zo goed als weg, kan wel wat lezen op circuit nivo, maar het is eerder programmeer code voor mij, dan dat het er goed in zit.
Gefrot is het inderdaad.
Dat die kiet hier nog niet is afgefikt is sta ik zeer van te kijken, ook bijna alles is chinees, wel mooie reclame zo voor al die chinezen spulletjes, maar overal zit het ruim binnen de specs.
Nou zeker. Ik ben blij dat ik het anders geleerd heb.
Doelde meer op de info die je als TSer toch wel moet aanleveren, niet zozeer hoe hoogstaand dit plaatje is, of iemand z'n kennis