VDO Koelwatertemperatuurmeter rookt (een beetje)

Voor de moderators: als dit toch het verkeerde subforum is, ik twijfelde, omdat het op dit moment nog niet de interfacekant met de Arduino zelf is die het probleem vormt, maar de kant waarmee de meter normaliter aan het voertuig aangesloten wordt.

Dag iedereen,

Met mijn beperkte elektronicakennis heb ik besloten om (een beetje uit verveling en om mezelf te bewijzen dat ik zoiets kan) het dashboard van een bepaald type bus na te bouwen voor gebruik in een simulator die op de computer draait.
Een Arduino Mega vervuld daarbij de rol van het apparaatje dat naar de signalen in de simulator luistert en deze naar de echte wereld uitvoert.

Ik ben nu helaas tegen een probleem aangelopen waar ik niet uit kom.
3 Identieke, VDO koelwatertemperatuurmeters, type 310-487-003-001, zijn een klein beetje een mysterie als het om de juiste aansluiting ervan gaat.

Een uitvoerige zoektocht op internet op dit nummer heeft geen bedradingsschema opgeleverd, maar alleen de tabellen met de geschikte temperatuursensoren bij VDO zelf (een thermistor met de aarde aan het chassis).
Zoeken op het CircuitsOnline forum leverde helaas geen direct resultaat op, enkele topics over VDO meters waren niet 1 op 1 te vertalen omdat op de meters die ik gebruik 1 extra aansluiting voorkomt bovenop de 3 die in enkele topics hier genoemd werden.

Het zijn 24V versies met 4 pinnen (het zijn insteekmodules), van links naar rechts gelabeld met: G - Aarde (teken) - KL.15 - WKT
Over deze laatste ben ik niet 100% zeker, zoals op de bijlages te zien is staat WKT vrij ver van de vierde pin, en ik weet dus niet of KL.15 voor de meest rechter pinnen op gaat.

Een zoektocht op internet naar de bedrading van Volvo bussen leverde wel op dat KL.15 de spanning na het maken van contact zou moeten zijn, en aangezien het bussen betrof met 2 24V accu's heb ik vandaag voorzichtig uitgeprobeerd wat 24V op de KL.15 pin, de massa van de voeding aan de massapin, en tussen G en aarde een 5W keramische weerstand van 22 Ohm in combinatie met een 10K potmeter (logaritmisch) gaan rommelen.

Hoewel de meter zich bij het op deze manier aansluiten min of meer gedraagd zoals zou moeten (met het verdraaien van de potmeter verdraaid de meter van stand) merkte ik bij het willen meten van de spanning over de G-pin en de massa op dat een 83 Ohm weerstand op de print lichtjes aan het roken sloeg en heb onmiddellijk alles uitgezet (de behuizing op de plek van de weerstand voelde behoorlijk warm).
Kort gezegd, ik zie iets over het hoofd, maar ik weet niet wat.

Met mijn beperkte kennis heb ik het volgende diagram uitgetekend: wat de boel compliceert is dat er op 3 plekken van de meter zelf 2 spoeldraadjes waargenomen kunnen worden, en ik er via meten niet uitkom hoe deze aan elkaar hangen, en wat de rol van de weerstand boven de meter is.
Mijn broer vermoed dat 1 wikkeling via een vaste spanning het magnetische veld creëert en de wikkeling die aan de temperatuursensor gekoppeld is het veld van de eerste in balans brengt.
Op de foto's zijn alle contactpunten met wikkelingcontacten weergegeven, maar in het schema ontbreken de meerdere wikkeling-draden omdat ik simpelweg niet weet hoe ze lopen.

De spanningsval over de potmeter en de 22 Ohm weerstand die ik er zelf tussen gezet had was bij volledige uitslag rond de 12V en bij geen uitslag enkele millivolts.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Als ik het zelfgetekende diagram met wat ik via doormeten kon uitvinden nakijk zou het namelijk kunnen dat 1 van de windingen mogelijk vrij direct in contact kwam te staan met de 24V en dat de 83 Ohm weerstand die begon te roken dus veel te verduren kreeg.
Omdat ik dus niet weet hoe de wikkelingen precies lopen zou het ook kunnen dat in het schema nog enkele fouten zitten.

Als iemand mij verder zou kunnen helpen zou ik dat zeer op prijs stellen.
De meter doet het trouwens bij kortstondig inschakelen nog steeds op dezelfde manier voordat er rook uit de behuizing kwam, dus ik denk dat ik net niet ver genoeg gegaan ben, maar wil dat daarom wel voorkomen.
De nummers in de foto's bij de overzichtsfoto van de meter op de print komen overeen met de close-ups van de wikkeling-aansluitingen, het metalen meterhuis is verbonden met de moer-aansluiting onderop de print.

Het stuk in het schema dat een weerstand met het vraagteken erboven bevat, is het stuk van de meter met de weerstand tussen enkele wikkelingen. Omdat ik er niet uitkom welke wikkeling aan welke hangt en welke vervolgens weer aan de weerstand hangt, heb ik dat op die manier in het schema weergegeven.

Alvast vriendelijk bedankt!

maartenbakker

Special Member

Een 20k weerstand krijgt op 24V maar 0,03W voor zijn kiezen en kan dus niet heet worden en gaan roken. Ik denk dat hij een lagere waarde heeft.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Excuus, je hebt gelijk maartenbakker. Het bleek de weerstand die 83 Ohm meet in het schema te zijn die zo ontzettend warm is geworden.
Dit is dus het gevolg van mijn redelijk beperkte kennis, ik heb het schema verkeerd gelezen na het rook-probleempje van vanmiddag.

Mijn startbericht zal ik aanpassen zodat het wel klopt.

Dag Emittor,
Deze instrumenten hebben in serie met de voeding (15) een weerstand. In dit geval is dat dus de 83 ohm weerstand. Ik heb >40 jaar dit soort instrumenten gerepareerd. De 12 volt uitvoering heeft een serieweerstand van (meestal) 68 ohm en de 24 volt uitvoering heeft een serieweerstand van 220 ohm. Het lijkt hier dus om een 12 volt meter te gaan! Om op 24 volt te werken de grijze serieweerstand vervangen Door één van 220 ohm, wel 2 à 3 watt hoor. De andere weerstand is voor de calibratie.
Gr. Douwe

Je kan duidelijk zijn dat een van de spoelen loeiheet geweest is. Voorlaatste afbeelding, foto 2.

Lijkt me aannemelijk dat je een 12v meter op 24v hebt gezet.

Dag nogmaals. WKT is WarnKontaktTemperatur. Schakelt lampje meen ik bij te hoge temperatuur.
Gr.Douwe

Mijn broer vermoed dat 1 wikkeling via een vaste spanning het magnetische veld creëert en de wikkeling die aan de temperatuursensor gekoppeld is het veld van de eerste in balans brengt.

Je broer heeft gelijk. Dit is een z.g kruisspoelmeter. Grote voordeel van een kruisspoelmeter is dat de stand van wijzer min of meer onafhankelijk is van de voedingspanning. De spanning van het boordnet kan varieeren tussen de 25 en 28 volt. Tegenwoordig kan dat zelfs wel dertig volt worden. Bij een gewoon wijzer instrument zou de wijzerstand hiervan last hebben. Het is niet heel handig als de aanwijzing van je brandstofmeter bijvoorbeeld af en toe kwart meer of minder is. Kruisspoelmeters hebben daar geen of veel minder last van.

Bij wagens die niet uitgerust zijn met dit type meters is om deze reden vaak een extra spanningsstabilisator blokje toegevoegd in de voedingslijn van het instrumentarium.