ground loop effect

Kunnen optocouplers in de signaalketen, i.p.v. scheidingstrafo's, ook bromproblemen verhelpen?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ja, ze worden daar ook heel vaak voor gebruikt. maar voor audio niet zo vaak: is een actieve component; heeft aparte voeding nodig, langs beide kanten, zijn er dus al twee.. en moet lineair zijn ,feedback nodig, dus minstens twee couplers per signaal.

Mocht je nog ergens 2 dezelfde analoge telefoonmodems hebben liggen dan kun je met de lijntrafo's daaruit ook een hele aardige isolator maken.

Hehe helaas maar wel goeie tip kan dat wel waarderen, elektronica inzetten voor andere doeleinden :P

Kunnen optocouplers in de signaalketen, i.p.v. scheidingstrafo's, ook bromproblemen verhelpen?

Kan weinig module's vinden hiervoor, heb wel een USB geluidskaart met optica gekauft, mss kan ik zo die "white noise" van de pc weghalen.

Ben bijna sluikreclame aan het maken voor ome Ali, heb niet eens meer gezocht lokaal, deze is from poland,..dus 5-7dgn denk.

Audio Output Adapter External Sound Card 6 Channel 5.1 SPDIF USB Optical
https://www.aliexpress.com/item/1005001469432203.html?spm=a2g0s.904231…

Alles met een knipoog ;-)
TinusTech

Golden Member

Op 7 december 2020 16:43:29 schreef joopv:
Mocht je nog ergens 2 dezelfde analoge telefoonmodems hebben liggen dan kun je met de lijntrafo's daaruit ook een hele aardige isolator maken.

Het zal best kunnen, maar in de telefoontechniek loopt de audio tot 3,5 kHz. Geen hifi dus.

Het zal best kunnen, maar in de telefoontechniek loopt de audio tot 3,5 kHz. Geen hifi dus.

Aha,.aa..Ben ook geile oma ali linkjes aan het posten maar zoals al eerder vermeld is er ook dezelfde troep in NL voor 2 EUR meer.

Voor 10 euro is ook niet de moeite om werkende dingen te slopen, al moet ik zeggen zouden we nog ooit een modem gebruiken, ik kan ze nog steeds i.c.m. voip gebruiken, met analoge trunks.

Alles met een knipoog ;-)

Op 7 december 2020 16:43:29 schreef joopv:
Mocht je nog ergens 2 dezelfde analoge telefoonmodems hebben liggen dan kun je met de lijntrafo's daaruit ook een hele aardige isolator maken.

klopt, die had ik ook een berg liggen uit een oud parlofoon systeem wat via de analoge telefoonlijn binnenkwam. die bleken goed als audio trafo te werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 8 december 2020 18:26:09 schreef TinusTech:
[...]Het zal best kunnen, maar in de telefoontechniek loopt de audio tot 3,5 kHz. Geen hifi dus.

Ik heb er praktijkervaring mee en ik kan je vertellen dat het zonder meer hifi klinkt. Zeer zeker niet beperkt tot 3,5kHz.

Korte samenvatting;

RCA/tulip isolator op de decoder, werkt prima, geen enkele storing meer daarvan, ik kan geen beperking horen in het geluid, komt nog een optische RCA converter aan, die ga ik nog wel proberen om een isolator over te houden.

Jack plug isolator op de Orange PI, was geen 50hz brom, maar brabbelde veel, soort modulair geluid afwisselend met ruis, dacht dat krijg ik nooit weg, ding ertussen compleet weg, zo erg dat ik nou de storingen kan horen in mixen.

Dell 3040M geluidskaart was al niet veel, het vele betere 1 euro usb geluidskaartje gaf ook storing mee, vervangen met bovenstaande usb geluidskaart dicht bij de mixer (3m usb - 15cm audio kabel) probleem ook opgelost + de bonus dat je wat in kan pluggen op je desktop, zal ik verder nooit gebruiken.

Nou heb ik nog een game pc, nog ff denken welke isolator daar op komt, 3 soundblaster pro/live/gold kaarten in de kast, en maar de onboard geluidskaart gebruiken, maar die geeft ook nog een lichte storing mee, wss een jack ding wat ik er makkelijk tussen kan frotten.

De RCA/Tulips hebben een betere aansluitingen dan de jacks, trafo is ook wat groter, is ook 100% duurder, en wellicht wat beter maar ik kan het helaas niet horen, zoals je ziet heb je er meerdere nodig, maar sta versteld hoeveel ellende deze goedkope dingen kunnen voorkomen. :)

Ondanks dat ik nu geen hinderlijke storingen meer heb, ga ik nog wat verder zoeken, merkte met het subwoofer setje dat er nog een storing in kwam op 50% (is al 400w rms hier), ook die nog netjes eruit halen, zou 5x meer RCA isolators kunnen betekenen, als het hier goed hard staat en de muziek is even weg, is het wel mooi als die brom/ruis er compleet niet is.

Moraal van het verhaal, het filtert meer dan alleen het ground loop effect, dingen kosten niets, heb je een storing op je audio is het het proberen waard, kunt er trouwens veel erover vinden op youtube.

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

soort modulair geluid

Wat mag dat nu in hemelsnaam weer zijn?... :?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 december 2020 15:58:55 schreef Arco:
[...]
Wat mag dat nu in hemelsnaam weer zijn?... :?

Wellicht heb je een betere beschrijving ;)

https://youtu.be/Djnfm-3NcL8?t=85

Alles met een knipoog ;-)

Op 22 december 2020 15:54:19 schreef RvEldijk:

Moraal van het verhaal, het filtert meer dan alleen het ground loop effect, dingen kosten niets, heb je een storing op je audio is het het proberen waard, kunt er trouwens veel erover vinden op youtube.

als het een goede isolator is filtert die niets. ground loops veroorzaken niet alleen 50Hz brom, maar ook veel gesis en rare bijgeluidjes van digitale apparatuur (en hun voeding). Ook die verdwijnen als ze rondjes draaiend via de verscheidene koppelingen.

ground loops veroorzaken niet alleen 50Hz brom, maar ook veel gesis en rare bijgeluidjes van digitale apparatuur (en hun voeding)

Blijkbaar idd, valt me gewoon op hoe goed het werkt, nou zijn dit uiteraard niet de beste isolators en kappen wel degelijk wat af, geloof dat deze dingen tussen de 30Hz-20KHz en dat is prima voor mij.

Voornamelijk de bass wat ik belangrijk vind word totaal niet aangetast, as-we-speak een mix van 1997 aanstaan met een ground loop probleem erin, zijn toch professionele audio boys, vind het wel grappig dat dit nu zo extra opvalt :)

Alles met een knipoog ;-)