Kerstverlichting batterij timer omzeilen

Beste leden,

Hier een newbie ?
Het is bijna kerst en ik ben bezig de tuin te voorzien van kerstverlichting. Alle verlichting “moet” in 1 keer aan en uit kunnen (zet er een stopcontact timer op).
Nu heb ik wat verlichting (Zuurstokjes van de Action) waar batterijen ingaan en die werken met een timer met 3 standen; 1 timer, 2 on, 3 off. Aangezien ik geen gebruik van deze timer wenste te maken, heb ik inmiddels een batterij vervanger gekocht (adapter op netstroom). Erg handig! Echter... op het moment dat de stroom eraf is geweest en er weer op gaat, is de verlichting vergeten in welke stand hij stond en begint op “3 off”! Ik moet dan alsnog alle verlichting die op deze manier gevoed wordt, handmatig aanzetten. Iets wat ik juist wilde voorkomen door de batterij vervanger!

Vraag, is het mogelijk het timer gedeelte te omzeilen en de draadjes direct op een + en - aan te sluiten, of bestaat er dan een grote kans op gekke dingen? ?

Nogmaals, ik kan een beetje solderen maar daar is ook alles mee gezegd ?

Alvast dank! ??

Met vriendelijke groet,

Nick

Shiptronic

Overleden

Gewoon de uitgang met een schakelaar hard verbinden met de ingang :) of door verbinden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je een brug legt gaan de ledjes branden als de adapter in het stopcontact gaat en gaan pas uit als de stroom weg valt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En er zit geen weerstand aan de andere kant? zo ja dan moet die er wel tussen, anders branden de lampjes maar één keer heel even.

Op 26 november 2020 00:05:37 schreef maus0611:
En er zit geen weerstand aan de andere kant? zo ja dan moet die er wel tussen, anders branden de lampjes maar één keer heel even.

Hier staat CY, dus dat geeft het vermoeden dat er dan een condensator onder zit? Verder zie ik namelijk geen Rx, dus nergens een weerstand lijkt me. Of zie ik iets over het hoofd?

Op 25 november 2020 22:21:19 schreef EricN:
Als je een brug legt gaan de ledjes branden als de adapter in het stopcontact gaat en gaan pas uit als de stroom weg valt.

Dus 1 draadje solderen bovenop L- naar V- zou volstaan? Zou heel fijn zijn, dit lijkt me zeer goed te doen :)

Het chipje is een kleine microcontroller. Die kan dus geprogrammeerd zijn om allerlei ingewikkelde dingen te doen. De schakelaar is een tijdelijke: Hij maakt alleen verbinding als je er op drukt.

De truuk is dus dat dat ding "status 1" bijhoudt totdat je op het knopje drukt en dan "status 2". En daarbij de leds zoals de bedoeling is aanstuurt. Om dit schema aan te passen voor jou doel is van belang om te weten of er nog meer componenten op zitten.

Hoeveel lampjes zitten er aan 1 zo'n controller ding? Stel dat het er 50 zijn en stel dat ze op 1mA per stuk branden, dan is de stroom totaal 50mA en dat is meestal te veel voor zo'n microcontroller. Dan zou ik een schakelding verwachten.

Ik kan niet goed zien of deze print dubbelzijdig is. De hint dat hij WEL dubbelzijdig is, is dat de schakelaar aan de bovenkant zit. Die is through-hole, dus aan de andere kant vastgesoldeerd. De hint dat het niet zo is, is dat ik nergens een via zie. Hoe ziet de achterkant van die print er uit?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 november 2020 07:10:44 schreef rew:
Het chipje is een kleine microcontroller. Die kan dus geprogrammeerd zijn om allerlei ingewikkelde dingen te doen. De schakelaar is een tijdelijke: Hij maakt alleen verbinding als je er op drukt.

De truuk is dus dat dat ding "status 1" bijhoudt totdat je op het knopje drukt en dan "status 2". En daarbij de leds zoals de bedoeling is aanstuurt. Om dit schema aan te passen voor jou doel is van belang om te weten of er nog meer componenten op zitten.

Hoeveel lampjes zitten er aan 1 zo'n controller ding? Stel dat het er 50 zijn en stel dat ze op 1mA per stuk branden, dan is de stroom totaal 50mA en dat is meestal te veel voor zo'n microcontroller. Dan zou ik een schakelding verwachten.

Ik kan niet goed zien of deze print dubbelzijdig is. De hint dat hij WEL dubbelzijdig is, is dat de schakelaar aan de bovenkant zit. Die is through-hole, dus aan de andere kant vastgesoldeerd. De hint dat het niet zo is, is dat ik nergens een via zie. Hoe ziet de achterkant van die print er uit?

Koste wat moeite (om die bonk lijm een beetje los te krijgen), maar heb hem iets los weten te krijgen. De onderkant is dus weinig spectaculair, enkel een condensator?

Op 26 november 2020 07:10:44 schreef rew:
Het chipje is een kleine microcontroller. Die kan dus geprogrammeerd zijn om allerlei ingewikkelde dingen te doen. De schakelaar is een tijdelijke: Hij maakt alleen verbinding als je er op drukt.

De truuk is dus dat dat ding "status 1" bijhoudt totdat je op het knopje drukt en dan "status 2". En daarbij de leds zoals de bedoeling is aanstuurt. Om dit schema aan te passen voor jou doel is van belang om te weten of er nog meer componenten op zitten.

Hoeveel lampjes zitten er aan 1 zo'n controller ding? Stel dat het er 50 zijn en stel dat ze op 1mA per stuk branden, dan is de stroom totaal 50mA en dat is meestal te veel voor zo'n microcontroller. Dan zou ik een schakelding verwachten.

Er zitten 7 ledjes per stokje, dus 5x7=35 ledjes totaal.

Ik kan niet goed zien of deze print dubbelzijdig is. De hint dat hij WEL dubbelzijdig is, is dat de schakelaar aan de bovenkant zit. Die is through-hole, dus aan de andere kant vastgesoldeerd. De hint dat het niet zo is, is dat ik nergens een via zie. Hoe ziet de achterkant van die print er uit?

Op 26 november 2020 07:38:45 schreef NF83:
[...]

Koste wat moeite (om die bonk lijm een beetje los te krijgen), maar heb hem iets los weten te krijgen. De onderkant is dus weinig spectaculair, enkel een condensator?

dat is geen condensator maar een kristal voor de microcontroller, er is dus geen andere weerstand, dus met die brug zou het moeten werken.

Mogelijk zit de weerstand bij de LEDs. Ik zou de brug leggen, en dan de helderheid vergelijken met lampjes die nog niet aangepast zijn; zijn ze duidelijk feller, dan moet er nog een weerstand bij, maar ik verwacht het niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bij die ledverlichtingen zit geen weerstand omdat de batterijen maar 3V geven, let dus op als je die doet branden op een netadapter want een halve volt teveel is einde ornament.

LDmicro user.

Plus dat batterijen een interne weerstand hebben. Zelf ook vaak zat gezien dat LEDs direct op één batterij aangesloten zitten. Werkt prima, al gaat de LED steeds zachter branden. Het vervangen van de batterij door een voeding geeft geen limiet (of een die veel te weinig is) op de stroom, en dan doen de LEDs *poef*

Dus.... Voor de doorverbinding: Overweeg om een 22 ohm weerstand te gebruiken ipv een draad. Of: Meet de spanning uit je voeding, meet de spanning over de leds terwijl ze op de batterij branden, dan reken ik voor je uit wat voor weerstand je het beste kan gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

60 dagen kerstverlichting 8 uur op de timer geeft 480 uur of 1440 continu.

100 Watt aan verlichting (dat zal zo'n 2000 grote of 10000 micro ledjes zijn). 48kWh of 144kWh = €12 of €36 per jaar.

Als je van de €24 'winst' ook nog wat kosten voor hardware e.d. afhaalt, de timer verbruikt ook iets, op sommige dagen wil je langer dan 8 uur en een gedeelte werkt al naar behoren dan zou ik zeggen: lekker 24/7 laten branden.

Beste leden,

Allereerst, excuus voor de late respons, was nogal druk met verjaardag van m’n zoontje.
Dank voor alle antwoorden in ieder geval!
Ik heb vandaag maar even een multimeter aangeschaft, weer een rib van 4 euro :+
Zal morgen even wat door meten. Overigens, het aansluiten op netspanning gaat via een batterij vervanger van Ali (zie foto). Wellicht dat daar ook al een weerstand in zit? Anyway, ik kom er op terug :)

Tidak Ada

Golden Member

Als je een en ander gaat wijzigen, meet dan goed de stromen en spanningen! Het kan namelijk zijn dat er verschillende spanningen gebruikt worden voor verschillende functies.
Die timers kunnen de zaak best lastig maken, want ze zijn ontworpen voor gebruik tussen de keerkringen. De avonden duren hier zeker rond de kerst een stuk langer dan de ingestelde 6 uur.

Ik ben zelf ook met iets degelijks bezig: een 3-d voorstelling met glitter, die door een schoepenrad rondgewerveld in een vloeistof wordt als een sneeuwstorm en een witte power-LED, die het zaakje verlicht. De LED werkt op 4,5V en het motortje op 2,7V
De originele voeding is 6V. Dus zomaar alles op een netvoedinkje hangen, is niet gewenst.

Die chip, die er bij jou in zit is dat niet iets met 868C? (Zie mijn eigen post daarover http://https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2218636#22186…).

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ben ik weer! De gemeten waardes zitten zowel bij gebruik van nieuwe batterijen en de “nep-batterijen” zo rond de 3,2V. Wat denken we, brugje leggen dan maar? :)

Sine

Moderator

Jahoor, gewoon een brugje in gooien, in die dummy baterij zit al iets van een serieweerstand.

@sine? Denk je? Denk je dat in zo'n china product een extra onderdeel zit wat ze ook weg kunnen laten? Ik denk dat het ding best wel eens een merkbare uitgangsweerstand kan hebben. Dat wel. Maar een expliciete weerstand daarvoor zullen ze niet plaatsen.

@NF83; Als laatste check kan je met het kastje de boel op "altijd aan" zetten en dan met de multimeter de spanning meten tussen de twee punten waar je draadje gaat komen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb je ook de stroom gemeten? Kleine meting die veel info geeft. Als je bv de lampjes op 2,8v krijgt en de lichtopbrengst is nog prima dan gaat het een stuk langer mee gaan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Op 29 november 2020 17:29:56 schreef rew:
@sine? Denk je?

Nee, weet ik zeker.

Die adapters zijn 4.5V, er zit een set doorverbonden dummy's bij (in geel, voor spul waar drie cellen in gaan) en een enkele dummy (in zwart, voor spul met twee cellen) met een weerstand er in.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 november 2020 18:00:34 (11%)

Op 29 november 2020 17:29:56 schreef rew:
@sine? Denk je? Denk je dat in zo'n china product een extra onderdeel zit wat ze ook weg kunnen laten? Ik denk dat het ding best wel eens een merkbare uitgangsweerstand kan hebben. Dat wel. Maar een expliciete weerstand daarvoor zullen ze niet plaatsen.

@NF83; Als laatste check kan je met het kastje de boel op "altijd aan" zetten en dan met de multimeter de spanning meten tussen de twee punten waar je draadje gaat komen....

Dit is wat ik meet op de punten waar het draadje tussen moet komen dan (knop “altijd aan”)

Op 29 november 2020 17:56:30 schreef Sine:
[...]

Nee, weet ik zeker.

Die adapters zijn 4.5V, er zit een set doorverbonden dummy's bij (in geel, voor spul waar drie cellen in gaan) en een enkele dummy (in zwart, voor spul met twee cellen) met een weerstand er in.

Wist niet of er een weerstand in zat, maar verder klopt de beschrijving exact in ieder geval :)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In de micro kan ook nog pwm zitten.