MGP
LDmicro user.
Op 7 december 2020 21:21:20 schreef Geen-Geld:
..
Genoeg boeken nu voor de basis.
Als ik eerlijk mag zijn, daar zijt ge zonder opleiding/ervaring niet zoveel mee.
Ik denk zelfs dat geen enkel voorgesteld boek voldoet aan de gestelde eisen in uw startpost, gelukkig ben je daarna wat afgezwakt in uw eisen.
Beter wat oude Elektuurs of Elektors (jaren 70 of 80) scoren hier op CO, sommigen geven ze gratis weg.
Hier heb je een schat aan informatie
http://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/
http://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Gisteren het Elektronica-Zakboek en Learning the Art binnen gekregen en tijdens een film met een scheef oog doorgebladerd en kwam al veel tegen waarvan ik dacht... Dat is interessant en een vraag die ik al had maar niet wist te omschrijven. Echt lezen en uitwerken doe ik niet, ik blader er domweg doorheen en probeer dingen te herkennen en heel simpel te begrijpen.
Wat al heel mooi is, als je vanuit The Art iets leest, kun je het zakboek er naast leggen voor formules. Het is wel even lastig om het goed te vergelijken door verschillende benamingen (En-Nl). Ook is het heel mooi dat je binnen een half uurtje snel kunt bevatten waarom iets drie pootje's heeft of slechts twee en waar deze heen gaan, dat je twee componenten van volgorde verandert en het ineens een totaal andere functie heeft, waarom een weerstand van een x materiaal is en foutmarge's begint in te zien, waarom er kleurcode is en wat je daarmee kunt, dat je zonder tekst begrijpt hoe je de weerstand plaatst in richting, wat het verschil is tussen het streepje met kleiner worden de streepje's en het vorkje met drie schuin liggende streepje's, dat er heel snel inzicht is waarom er op een tekening soms 3x ground staat omdat de tekening anders niet meer te lezen is.
Wat betreft het zakboek valt mij op dat je met doorbladeren al dingen tegenkomt waar je helemaal niet aan denkt, maar ik begrijp nu al deels hoe ik met een oscilloscoop spanningen kan meten terwijl ik er zelf nooit direct op zou komen (wellicht bij goed lezen van de Art dat ik het snel tegen zou komen).
Al met al, domweg een beetje bladeren voor een uurtje leert mij meer dan een week internet speuren en nog geen overzicht zien. Vanmiddag komt 1,2,3 binnen en ben heel benieuwd hoe ik dat boek weer naast deze twee kan leggen en of die ook aan de verwachting zal voldoen. Immers is The Art en het Zakboek echt een prachtige verwelkoming voor mij in deze materie zonder tijdverspilling en lekker recht aan recht uit.
PS: Ik las ergens op het forum een heel ingewikkeld iets met allemaal maar vage dingen zonder simpele uitleg voor een beginner (dat is natuurlijk logisch), maar nu weet ik al wel beter waar het over gaat als ik fasehoek lees bijvoorbeeld. Dus door die hele snelle begrippen leer je echt heel snel de basis om er uiteindelijk steeds meer een logisch geheel van te maken. (ben een beetje hyper aan het worden).
Het is mooi leesvoer, dat zeker. Maar de Wet van Ohm toepassen is ook leuk. Veel studeren vergt het niet. Met een stuk of 10 opgaven heb je door of de stof wordt beheerst. Moet wel lukken in een luttel uurtje. Ja hyper is lastig, ik ken het. Veel prikkels van anderen geven een boost. Maar je kan jezelf zonder externe input ook prima overprikkelen. Even rust nemen in een donkere kamer en evt. goede oordoppen in. Dan zit je zo weer in een low key mode. Blijven 'malen' kost ook veel energie en je maakt eerder fouten doordat je meer risico neemt en out of focus bent.
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Zojuist 1,2,3 binnen en heel snel doorgebladerd en zie direct iets waar ik heel veel aan heb en wat ik nog moest opzoeken, een prachtige symbolen lijst
Verder zie ik bij het bladeren dat het heel rustig opbouwend is in het begin en dat er echt veel meer op de componenten zelf wordt ingegaan (met tabellen) wat voor mij ook goed is, en leuk om voor het slapengaan even te lezen. Prima boek en niets mis mee, ik ben zeer tevreden met alles.
---
I know, af en toe kan ik ook niet meer stoppen en vergeet dan te eten en te drinken als ik doorsla in het fiepen. Soms ga ik wel eens over mijn grenzen en blijf dan rustig 24+ uur doorgaan met dingen uitzoeken en leren. Ik zal er dit keer op letten 
---
Ik zal met De wet van Ohm aan de slag gaan.
Ja, die nerds in Silicon Valley drinken veel caffeïne drankjes om wakker te blijven. Ik hou het bij max. 3 koppen per dag. Maar hey ik heb AOW dus hoef ik niks meer. Alleen zelf uitgekozen projecten. Het liefst ga ik aan de zwerf in de EU per bolide, mja, Covid19 zit me dwars. Meer dan een weekje in de Morvan werd het niet, in juni daar waren nul besmettingen! Zo nu even solderen, er moet een BB909 op een EE printje worden gezet. Met dank aan Jan van Hans Broeksma Elektronica.
Succes met de Wet!
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Op 8 december 2020 11:45:16 schreef MGP:
Beter wat oude Elektuurs of Elektors (jaren 70 of 80) scoren hier op CO, sommigen geven ze gratis weg.
Op 9 december 2020 12:51:41 schreef Geen-Geld:
Even aan het spelen geweest en merk dat ik er op moet letten dat ik wat netter uitschrijf voor mA, A, mV, V en etc. Dat is nog een beetje rommelig, maar volgens mij is dit een beetje de basis.[bijlage]
https://docplayer.nl/9065306-Formule-blad-veron-zendcursus.html
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Helemaal gelijk MGP, daar moet ik dus nu even rekening mee gaan houden
0,003 A
En met de tabel van Arco moet ik dit soort dingen dus even voorkomen, top allemaal voor jullie input.
Zelf dus even goed opletten i.v.m de eenheden 
Op 7 december 2020 19:16:12 schreef Geen-Geld:
Ik zoek een boek in het Nederlands/Engels.......
Het zou leuk zijn als er een x aantal voorbeeld schema's in zitten met de berekeningen waarom x keuze.
Misschien kun je hier ook nog iets uithalen.
https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Ik zit op MacOS dus heb er niet veel aan of moet al een VM opzetten, maar ben dat niet van plan. Voor het ontwerpen zelf op tekening wou ik naar KiCad gaan.
Als je wat online wilt lezen of downloaden kan ik deze aanbevelen. In het Engels met een zeer duidelijke uitleg over het gebruik en instelling van silicium transistors. De ontwerpoverwegingen zoals de parameters die niet strak zijn gedefinieerd zoals de versterking worden helder met een voorbeeld gegeven.
Dit is 1969 Ferranti bronmateriaal dus geen gekwek in de ruimte zoals je veel leest op het net.
Uploaded by me
https://www.eserviceinfo.com/pdfview.php?fileid=66823
Veel basismateriaal aan schema's en ideeën is later weer door anderen opgepakt en die hebben er hun voordeel mee gedaan. Zo gaat dat!
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Ik wil allen nog even bedanken en ook voor de mensen op wie ik niet heb gereageerd (teveel gelijktijdig) en heb echt ruim voldoende leesvoer inmiddels (kan 10 jaar vooruit met alle linkjes).
Ondertussen heb ik voor mijzelf een project bedacht die ik in stappen kan uitvoeren van makkelijk naar moeilijk, en kan daar eens lekker op borduren hoe ik dat ga aanpakken en berekenen. Als ik dat onder de knie heb, dan kan ik ook spullen bestellen om het te maken.
Nogmaals bedankt iedereen.
Op 9 december 2020 13:35:53 schreef Geen-Geld:
Ik zit op MacOS dus heb er niet veel aan of moet al een VM opzetten, maar ben dat niet van plan. Voor het ontwerpen zelf op tekening wou ik naar KiCad gaan.
Kicad werkt prima op MacOS, ik begin wel eens aan een ontwerp op Windows en kan dat naadloos overnemen op een MacBook en andersom.
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Bprosman, goed om te weten.
@Raaf "Veel basismateriaal aan schema's en ideeën is later weer door anderen opgepakt en die hebben er hun voordeel mee gedaan. Zo gaat dat!"
Absoluut, want ik ben zojuist een schema tegengekomen die ik kan gebruiken en verder op kan bouwen. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/28/voedingen/accu-indicato… Dan merk je hoe fijn het is dat er al heel veel voor mij zijn gegaan en ik die schema's weer kan gebruiken.
Op 9 december 2020 13:10:05 schreef Geen-Geld:
Zelf dus even goed opletten i.v.m de eenheden
't Is heel simpel: 1 dekavolt over 1 hekto-ohm is een deciampere. 
Op 9 december 2020 12:55:20 schreef MGP:
Niet te snel willen gaan 12V / 4kΩ is geen 3Amp
Door dat je deelt door KΩ komen er automagisch mA uit 
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Op 9 december 2020 11:16:41 schreef Geen-Geld:
Het is wel even lastig om het goed te vergelijken door verschillende benamingen (En-Nl).
In schaamte moet ik bekennen dat ik voor heel veel technische benamingen niet eens het Nederlandstalige equivalent ken.
Niks om je voor te schamen, kom maar op, synoniemen oplepelen en vertalen vind ik ook leuk om te doen!
Btw. Als er een komma in een zin staat is het dan een oneliner?
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op 7 december 2020 19:43:20 schreef Arco:
Ik vind Electronic Principles van Malvino & Bates aan te raden...
https://www.pdfdrive.com/electronic-principles-e51577263.html
Wat een geweldig boek! Dank voor de link!
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Nog 10 jaar aan leesvoer erbij:
https://the-eye.eu/public/Books/Electronic%20Archive/
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Gister voor het slapen gaan nog even aan het lezen geweest met Elektronica echt niet moeilijk 123, ik snap nu absoluut dat in de reviews staat dat mensen het moeilijk vinden. Ikzelf was na een x aantal bladzijde de draad helemaal kwijt en merkte op dat er echt immense rare kronkels in de uitleg staan.
Gister overdag even bezig geweest met meerdere weerstanden in serie of paralel en wat lampje's en diverse batt. en er is niets aan de hand en snap het met gemak aan de hand van de Art en het Zakboek en hoe deze te meten, zou ik zijn begonnen met 123 dan was ik er niet uitgekomen en na 20 pagina's dood verveelt door stomme illustraties en onzinnige verhalen en vervuiling met oefenopdrachten waar je net niets aan hebt. Ik kan de eerder twee genoemde boeken dan ook absoluut niet naast 123 leggen en het vloekt bij elkaar. Desondanks zitten er af en toe kleine stukken tussen die handig zijn maar niet voor het berekenen.
Maar de grootste ergernis: Men geeft voorbeelden op bladzijde 1 en legt pas op bladzijde 5 uit wat men bedoelt en welke definitie bij een x symbool hoort. Men verwijst om de haverklap naar bladzijde vooruit of achteruit en anders wel naar de aanhangsels achter in het boek, het voelt voor mij als zeer chaotisch en omslagtig, en daardoor heel veel tijd verspilling.
Zo noemt men bijvoorbeeld het gebruiken van de E12 reeks zonder uitleg wat deze reeks betekend, kijk ik in de Art bij gelijke onderwerp dan weet ik direct wat men bedoelt met de reeksen. Dus nu weet ik ook waarom ik een x reeks wel of niet zou willen al zou het maar gaan om % afwijking bij kleine weerstanden.
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Ik lees dat je Learning the Art hebt gekocht. Ik zou daarbij dan willen adviseren om dan daadwerkelijk ook The art of electronics zelf te kopen. Er wordt ook verwezen vanuit learning naar het andere boek. Zo heb je ernaast een boek waar de theorie weer wordt uitgelegd met wat meer diepgang.
Daarnaast id er sinds begin dit jaar, The X-chapters beschikbaar. Daar worden weer op een aantal onderwerpen weer dieper ingegaan.
Groet,
Christiaan