Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Mooi voorstel Haasje, ik zet hem nu geparkeerd vanwege uitgaves en het feit dat ik vanaf Noob niveau begin. Ik kan nu niet oordelen of het een directe aanvulling is op dit moment. Vanuit mijn positie moet ik wel realistisch blijven nu en behapbare informatie kunnen verwerken, wellicht is het over een half jaar tot jaar voor mij meer relevant of merk ik op dat bepaalde specifieke interessante kennis voor mij verder uitgediept moet worden waardoor ik de aanschaf kan verantwoorden. Top dat je het aanhaalt en ben ze zelf niet tegen gekomen door vluchtig scannen van informatie.
https://www.bol.com/nl/p/the-art-of-electronics/1001004010461065/?bltg…
https://www.bol.com/nl/p/the-art-of-electronics/9200000115063050/?bltg…
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Graag gedaan! Mocht je al een beetje een idee willen hebben van de inhoud van dat boek. Er schijnt ergens een illegale slecht leesbare pdf op het web rond te hangen. Maar er een een duidelijkere pdf beschikbaar van de tweede editie uit 1989, de basis informatie is hedendaags nog steeds erg relevant en is het iets aangepast en verbeterd maar globaal zijn aardige delen hetzelfde. Maar dan beter uitgewerkt.
Dus mijn tip is: kijk eens of je de pdf van de tweede edite kan vinden en blader daar eens in. Je gaat het leuk en leerzaam vinden 
Groet,
Christiaan
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Dit is de derde editie:
https://archive.org/details/art-of-electronics-3e/mode/2up
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 9 december 2020 12:51:41 schreef Geen-Geld:
Even aan het spelen geweest en merk dat ik er op moet letten dat ik wat netter uitschrijf voor mA, A, mV, V en etc. Dat is nog een beetje rommelig, maar volgens mij is dit een beetje de basis.
De voorbeeld rekensommen van je kladje:
som 1 fout 
som 2 fout 
som 3 ok 
som 4 ok 
Als dit een examen was, gezakt score 5 
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Echt, had ik het het zo fout? Ik dacht dat ik alleen maar de 3 amp fout had... 
Sta ik nu wel voor lul... 
Hoe kon de tweede fout er nu doorgeglipt zijn? Zeg ik nog zo dat ik allerlei fouten maak met mV en etc.
Klopt de rest wel echt dan?
[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op (11%)]
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Op 10 december 2020 13:11:42 schreef hennep:
Nog 10 jaar aan leesvoer erbij:
https://the-eye.eu/public/Books/Electronic%20Archive/
Voor wie nog een paar duizen jaar leesvoer erbij wil hebben:
z-lib.org
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 10 december 2020 13:38:54 schreef Geen-Geld:
Maar de grootste ergernis: Men geeft voorbeelden op bladzijde 1 en legt pas op bladzijde 5 uit wat men bedoelt en welke definitie bij een x symbool hoort. Men verwijst om de haverklap naar bladzijde vooruit of achteruit en anders wel naar de aanhangsels achter in het boek, het voelt voor mij als zeer chaotisch en omslagtig, en daardoor heel veel tijd verspilling.Zo noemt men bijvoorbeeld het gebruiken van de E12 reeks zonder uitleg wat deze reeks betekend
Soms is het handiger om niet gelijk alle details te behandelen terwijl je iets uitlegt. Zo dwaal je niet af van wat er op dat moment besproken wordt.
kijk ik in de Art bij gelijke onderwerp dan weet ik direct wat men bedoelt met de reeksen. Dus nu weet ik ook waarom ik een x reeks wel of niet zou willen al zou het maar gaan om % afwijking bij kleine weerstanden.
Nu heb je het nog steeds niet begrepen. De absolute afwijking is bij een kleine weerstand juist kleiner dan bij een grote weerstand. De relatieve afwijking, of tolerantie (bijvoorbeeld 5% of 10%) is voor een kleine of grote weerstand gelijk. Een weerstand van 100 ohm is bij een tolerantie van 5% tussen de 95 en de 105 ohm. Een weerstand van 100 kilo-ohm is bij een tolerantie van 5% tussen de 95 en de 105 kilo-ohm.
Daarnaast kun je niet 1-op-1 zeggen dat je een bepaalde E-reeks wilt vermijden vanwege de tolerantie. Een E96 reeks zul je weliswaar niet met een tolerantie van 5% tegenkomen, want dan zouden de waardes overlappen. Maar een weerstand uit de E12 reeks bestaat gewoon als 10% en als 1%, net wat je kiest.