Boek gezocht

bprosman

Golden Member

Op 9 december 2020 12:51:41 schreef Geen-Geld:
Even aan het spelen geweest en merk dat ik er op moet letten dat ik wat netter uitschrijf voor mA, A, mV, V en etc. Dat is nog een beetje rommelig, maar volgens mij is dit een beetje de basis.

[bijlage]

https://docplayer.nl/9065306-Formule-blad-veron-zendcursus.html

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Niet te snel willen gaan 12V / 4kΩ is geen 3Amp ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik vind deze nog steeds heel handig:...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Helemaal gelijk MGP, daar moet ik dus nu even rekening mee gaan houden :) 0,003 A
En met de tabel van Arco moet ik dit soort dingen dus even voorkomen, top allemaal voor jullie input.

Zelf dus even goed opletten i.v.m de eenheden :+

Nil volentibus arduum
Lambiek

Special Member

Op 7 december 2020 19:16:12 schreef Geen-Geld:
Ik zoek een boek in het Nederlands/Engels.......
Het zou leuk zijn als er een x aantal voorbeeld schema's in zitten met de berekeningen waarom x keuze.

Misschien kun je hier ook nog iets uithalen.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zit op MacOS dus heb er niet veel aan of moet al een VM opzetten, maar ben dat niet van plan. Voor het ontwerpen zelf op tekening wou ik naar KiCad gaan.

Nil volentibus arduum
RAAF12

Golden Member

Als je wat online wilt lezen of downloaden kan ik deze aanbevelen. In het Engels met een zeer duidelijke uitleg over het gebruik en instelling van silicium transistors. De ontwerpoverwegingen zoals de parameters die niet strak zijn gedefinieerd zoals de versterking worden helder met een voorbeeld gegeven.
Dit is 1969 Ferranti bronmateriaal dus geen gekwek in de ruimte zoals je veel leest op het net.
Uploaded by me :-) https://www.eserviceinfo.com/pdfview.php?fileid=66823

Veel basismateriaal aan schema's en ideeën is later weer door anderen opgepakt en die hebben er hun voordeel mee gedaan. Zo gaat dat!

Ik wil allen nog even bedanken en ook voor de mensen op wie ik niet heb gereageerd (teveel gelijktijdig) en heb echt ruim voldoende leesvoer inmiddels (kan 10 jaar vooruit met alle linkjes).

Ondertussen heb ik voor mijzelf een project bedacht die ik in stappen kan uitvoeren van makkelijk naar moeilijk, en kan daar eens lekker op borduren hoe ik dat ga aanpakken en berekenen. Als ik dat onder de knie heb, dan kan ik ook spullen bestellen om het te maken.

Nogmaals bedankt iedereen.

Nil volentibus arduum
bprosman

Golden Member

Op 9 december 2020 13:35:53 schreef Geen-Geld:
Ik zit op MacOS dus heb er niet veel aan of moet al een VM opzetten, maar ben dat niet van plan. Voor het ontwerpen zelf op tekening wou ik naar KiCad gaan.

Kicad werkt prima op MacOS, ik begin wel eens aan een ontwerp op Windows en kan dat naadloos overnemen op een MacBook en andersom.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bprosman, goed om te weten.

@Raaf "Veel basismateriaal aan schema's en ideeën is later weer door anderen opgepakt en die hebben er hun voordeel mee gedaan. Zo gaat dat!"

Absoluut, want ik ben zojuist een schema tegengekomen die ik kan gebruiken en verder op kan bouwen. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/28/voedingen/accu-indicato… Dan merk je hoe fijn het is dat er al heel veel voor mij zijn gegaan en ik die schema's weer kan gebruiken.

Nil volentibus arduum
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 december 2020 13:10:05 schreef Geen-Geld:
Zelf dus even goed opletten i.v.m de eenheden :+

't Is heel simpel: 1 dekavolt over 1 hekto-ohm is een deciampere. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Op 9 december 2020 12:55:20 schreef MGP:
Niet te snel willen gaan 12V / 4kΩ is geen 3Amp ;)

Door dat je deelt door KΩ komen er automagisch mA uit :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 december 2020 11:16:41 schreef Geen-Geld:
Het is wel even lastig om het goed te vergelijken door verschillende benamingen (En-Nl).

In schaamte moet ik bekennen dat ik voor heel veel technische benamingen niet eens het Nederlandstalige equivalent ken.

This is the world we know best, the world of madness
RAAF12

Golden Member

Niks om je voor te schamen, kom maar op, synoniemen oplepelen en vertalen vind ik ook leuk om te doen!
Btw. Als er een komma in een zin staat is het dan een oneliner?

echtepino

Golden Member

Op 7 december 2020 19:43:20 schreef Arco:
Ik vind Electronic Principles van Malvino & Bates aan te raden...
https://www.pdfdrive.com/electronic-principles-e51577263.html

Wat een geweldig boek! Dank voor de link!

Word lid van de Benelux DX Club
reading can seriously damage your ignorance

Gister voor het slapen gaan nog even aan het lezen geweest met Elektronica echt niet moeilijk 123, ik snap nu absoluut dat in de reviews staat dat mensen het moeilijk vinden. Ikzelf was na een x aantal bladzijde de draad helemaal kwijt en merkte op dat er echt immense rare kronkels in de uitleg staan.

Gister overdag even bezig geweest met meerdere weerstanden in serie of paralel en wat lampje's en diverse batt. en er is niets aan de hand en snap het met gemak aan de hand van de Art en het Zakboek en hoe deze te meten, zou ik zijn begonnen met 123 dan was ik er niet uitgekomen en na 20 pagina's dood verveelt door stomme illustraties en onzinnige verhalen en vervuiling met oefenopdrachten waar je net niets aan hebt. Ik kan de eerder twee genoemde boeken dan ook absoluut niet naast 123 leggen en het vloekt bij elkaar. Desondanks zitten er af en toe kleine stukken tussen die handig zijn maar niet voor het berekenen.

Maar de grootste ergernis: Men geeft voorbeelden op bladzijde 1 en legt pas op bladzijde 5 uit wat men bedoelt en welke definitie bij een x symbool hoort. Men verwijst om de haverklap naar bladzijde vooruit of achteruit en anders wel naar de aanhangsels achter in het boek, het voelt voor mij als zeer chaotisch en omslagtig, en daardoor heel veel tijd verspilling.

Zo noemt men bijvoorbeeld het gebruiken van de E12 reeks zonder uitleg wat deze reeks betekend, kijk ik in de Art bij gelijke onderwerp dan weet ik direct wat men bedoelt met de reeksen. Dus nu weet ik ook waarom ik een x reeks wel of niet zou willen al zou het maar gaan om % afwijking bij kleine weerstanden.

Nil volentibus arduum
haasje93

Golden Member

Ik lees dat je Learning the Art hebt gekocht. Ik zou daarbij dan willen adviseren om dan daadwerkelijk ook The art of electronics zelf te kopen. Er wordt ook verwezen vanuit learning naar het andere boek. Zo heb je ernaast een boek waar de theorie weer wordt uitgelegd met wat meer diepgang.
Daarnaast id er sinds begin dit jaar, The X-chapters beschikbaar. Daar worden weer op een aantal onderwerpen weer dieper ingegaan.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Mooi voorstel Haasje, ik zet hem nu geparkeerd vanwege uitgaves en het feit dat ik vanaf Noob niveau begin. Ik kan nu niet oordelen of het een directe aanvulling is op dit moment. Vanuit mijn positie moet ik wel realistisch blijven nu en behapbare informatie kunnen verwerken, wellicht is het over een half jaar tot jaar voor mij meer relevant of merk ik op dat bepaalde specifieke interessante kennis voor mij verder uitgediept moet worden waardoor ik de aanschaf kan verantwoorden. Top dat je het aanhaalt en ben ze zelf niet tegen gekomen door vluchtig scannen van informatie.

https://www.bol.com/nl/p/the-art-of-electronics/1001004010461065/?bltg…

https://www.bol.com/nl/p/the-art-of-electronics/9200000115063050/?bltg…

Nil volentibus arduum
haasje93

Golden Member

Graag gedaan! Mocht je al een beetje een idee willen hebben van de inhoud van dat boek. Er schijnt ergens een illegale slecht leesbare pdf op het web rond te hangen. Maar er een een duidelijkere pdf beschikbaar van de tweede editie uit 1989, de basis informatie is hedendaags nog steeds erg relevant en is het iets aangepast en verbeterd maar globaal zijn aardige delen hetzelfde. Maar dan beter uitgewerkt.
Dus mijn tip is: kijk eens of je de pdf van de tweede edite kan vinden en blader daar eens in. Je gaat het leuk en leerzaam vinden ;)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
vergeten

Golden Member

Op 9 december 2020 12:51:41 schreef Geen-Geld:
Even aan het spelen geweest en merk dat ik er op moet letten dat ik wat netter uitschrijf voor mA, A, mV, V en etc. Dat is nog een beetje rommelig, maar volgens mij is dit een beetje de basis.

De voorbeeld rekensommen van je kladje:
som 1 fout :(
som 2 fout :(
som 3 ok :)
som 4 ok :)
Als dit een examen was, gezakt score 5 :+

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Echt, had ik het het zo fout? Ik dacht dat ik alleen maar de 3 amp fout had... 8)7
Sta ik nu wel voor lul... |:(

Hoe kon de tweede fout er nu doorgeglipt zijn? Zeg ik nog zo dat ik allerlei fouten maak met mV en etc.

Klopt de rest wel echt dan?

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op vrijdag 11 december 2020 00:44:20 (11%)

Nil volentibus arduum

Op 10 december 2020 13:11:42 schreef hennep:
Nog 10 jaar aan leesvoer erbij:
https://the-eye.eu/public/Books/Electronic%20Archive/

Voor wie nog een paar duizen jaar leesvoer erbij wil hebben:

z-lib.org

This is the world we know best, the world of madness

Op 10 december 2020 13:38:54 schreef Geen-Geld:
Maar de grootste ergernis: Men geeft voorbeelden op bladzijde 1 en legt pas op bladzijde 5 uit wat men bedoelt en welke definitie bij een x symbool hoort. Men verwijst om de haverklap naar bladzijde vooruit of achteruit en anders wel naar de aanhangsels achter in het boek, het voelt voor mij als zeer chaotisch en omslagtig, en daardoor heel veel tijd verspilling.

Zo noemt men bijvoorbeeld het gebruiken van de E12 reeks zonder uitleg wat deze reeks betekend

Soms is het handiger om niet gelijk alle details te behandelen terwijl je iets uitlegt. Zo dwaal je niet af van wat er op dat moment besproken wordt.

kijk ik in de Art bij gelijke onderwerp dan weet ik direct wat men bedoelt met de reeksen. Dus nu weet ik ook waarom ik een x reeks wel of niet zou willen al zou het maar gaan om % afwijking bij kleine weerstanden.

Nu heb je het nog steeds niet begrepen. De absolute afwijking is bij een kleine weerstand juist kleiner dan bij een grote weerstand. De relatieve afwijking, of tolerantie (bijvoorbeeld 5% of 10%) is voor een kleine of grote weerstand gelijk. Een weerstand van 100 ohm is bij een tolerantie van 5% tussen de 95 en de 105 ohm. Een weerstand van 100 kilo-ohm is bij een tolerantie van 5% tussen de 95 en de 105 kilo-ohm.

Daarnaast kun je niet 1-op-1 zeggen dat je een bepaalde E-reeks wilt vermijden vanwege de tolerantie. Een E96 reeks zul je weliswaar niet met een tolerantie van 5% tegenkomen, want dan zouden de waardes overlappen. Maar een weerstand uit de E12 reeks bestaat gewoon als 10% en als 1%, net wat je kiest.

If you want to succeed, double your failure rate.