NL: Nieuwe verdeelkast, smalle alamatjes

In mijn komende huis ben ik de elektra aan het vervangen. Het is een rijtjeshuis uit 1920 met een soort creatieve herschikking rond 1960, waarbij het 1920 materiaal hergebruikt is.
Veel stalen buizen, uitgehard rubber met katoen, geen normale aarding. Wilde dingen.

Het meeste moet er daarom uit en vervangen. Zo ook de verdeelinrichting, nu 2x16 en 2x10A.

Er is dus niet zo veel ruimte, ook door de CV leidingen, welke o.a. omdat ze gasdraad gebruiken ook niet eenvoudig te verleggen zijn. Hoofdzekering is een moderne automaat, 1-fase, van 40A.

Ik dacht aan een 2x12 module kastje, dat zou moeten passen. Nu verwacht ik op vijf of zes gewone 16A groepen te komen. Met het oog op mogelijk minder gas en meer elektra (of een werkplaats), in de vorm van een paar driefasen groepen, zou ik echter graag zo veel mogelijk ruimte overhouden.

Ik vind alamatten comfortabel, die zijn er tegenwoordig ook in 1 module (b.v. van GE of "SEP")
Op Co vind ik daar in oude topics een paar woorden over, maar daar wil ik mij niet direct op baseren.

Deze smalle uitvoering is er nu een jaar of tien, zijn deze betrouwbaar gebleken of is het verstandig een 2-module versie van een van de grote drie, die deze niet maken, te kiezen ?

18mm alamatjes zijn veelal van onbekende merken en hebben te weinig vonkkamer om na kortsluiting nog betrouwbaar te zijn.

maar je hebt gewoon CV knelkoppelingen om van vlampijp ( die je nu hebt ) naar de huidige dunwandige buis over te gaan, 1 kant heeft dan kunstof knelringen. kun je de CV pijpen aanpassen en een fatsoenlijke kast hangen.

die 10A kast is wrs nog vanwege de stoffen draad, die mocht geen 16A gezekerd worden omdat het maar 1,5mm2 is.

als de linker CV pijp anders is, kun je dan nog omhoog? plafond eruit en kunt een fatsoenlijke kast kwijt.

[Bericht gewijzigd door testman op 17 januari 2021 11:12:36 (11%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je dan toch bezig bent doe het dan in één keer goed dus stalen buizen eruit alsmede de katoenen bedrading.
Bedenk ook even wat je wilt met je aantal groepen. Ga je installatieautomaten gebruiken dan moet je het verdelen over twee aardlekschakelaars. Dan is het max. 4 eindgroepen per aardlekschakelaar.

Zo te zien op de foto gaan er bij zwel de linker als de rechter kast drie afgaande pvc buizen weg wat inhoud dat er het een en ander aan elkaar geknoopt is in de kastjes.

GJ_

Moderator

Ik heb gehoord dat de smalle spanningsafhankelijk zijn en daarom in woonhuizen niet zouden mogen.

Let wel: Gehoord. Ik hoor veel meer van installateurs en die praten behoorlijk veel poep. Maar wel iets om uit te zoeken.

Er word in installateursland zoveel onzin verkocht. Iemand bedenkt eens iets en dat word vervolgens zonder na te denken eeuwig doorverteld tot iedereen het geloofd. (denk aan de krullen in de draad)

Op 17 januari 2021 11:13:27 schreef Edwass:

Zo te zien op de foto gaan er bij zwel de linker als de rechter kast drie afgaande pvc buizen weg wat inhoud dat er het een en ander aan elkaar geknoopt is in de kastjes.

en dat is wat je ziet, oude huizen hebben vaak nog stalen dozen achter de kast, daar kan ook nog wat zitten dus. bij de meterwissel hebben ze het oude houten meterbord er iig uitgemikt. anders wordt het meterbord niet vervangen, de huidige meters zijn veel kleiner. er zit nu enkelfase, maar je hebt wel een HAK met 3 fasen?

meteen die losse plankjes achter de kast eruit meppen, onder het meterbord zit er nog 1 laag meer zelfs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de input;

- Ruimte maken kan, maar ik moet mij qua tijd/aandacht/geld een beetje beperken in wat ik nu direct aanpak. De kast zit overigens al vrij hoog, ik zal het donderdag eens meten / bekijken.
- Alle staal, katoen en oude kleuren gaan er uiteraard uit. Onderstaande foto van een van de eerste buizen die ik uit de muur wurmde zet de toon voor de aanwezige installatie :+

- Ik heb beide datasheets van de GE en SEP even opgezocht en naast de gegevens van Schneider Domae gehouden. Mogelijk weet ik niet waar naar te kijken, en dat de SEP vol staat met fouten is natuurlijk geen reclame, maar een opvallend inhoudelijk verschil zie ik niet zo snel.
Van horen zeggen is iets. Maar mocht iemand kunnen verwijzen naar eigen ervaring, een test of een vergelijkend onderzoek dan zou dat interessant zijn.

- De beide huidige kastjes zijn doorgelust van de rechter naar de linker. Achterwand is een goed punt, mogelijk moet de meter er voor het net dan ook even af. Dat ga ik niet zelf doen, maar er moet ook goede aarding komen en mogelijk langere draden aan de meter, wat ik niet zelf ga doen.

- Met wat voor kabel de installatie is aangesloten weet ik niet, maar dat is allemaal vrij pas vervangen, ik zou verwachten dat het driefasen is.

Allicht kies ik 2-module alamatten. In een 24 module kastje kan ik dan alsnog 6 groepen, twee krachtgroepen en een hoofdschakelaar kwijt. Als ik nog meer nodig heb doe ik dan wel een nieuw kastje.

Ter vermaak: Dit is volgens mij de nog verzegelde, niet meer in gebruik zijnde 1920 elektra aansluiting, in de vloer voor de eerste balk op de eerste etage. De doorlopende buis loopt naar de buren aan beide zijden.

gezien de verzegeling op dat doosje zal het wel een nuts voorziening zijn, 0 opgelast en 2 andere fasen naar de buren toe. dat is wrs allang uit dienst, srll draad als voeding, rotte bende.

als het meterbord en voedingskabel vervangen zijn, was het echt nodig daar. wrs saneren van de voedingskabels daar, vaak met straat renovatie samen.

ik ken gevallen waar de meterkast niet meer paste omdat de netbeheerder zo lekker hun 150cm van de grond aanhoud en je dus geen kast meer kwijtkunt, zeker in bestaande kasten. men had de HAK gewoon 10cm omlaag verschoven, dat gaat met moderne kabel wel, nog die oude gplk als voeding begin er niet aan.

offcieel mag je geen stalen buis meer gebruiken, maar als het anders veel stuuk werk gaat opleveren kun je nog de dozen opzoeken onder de vloeren en er xmvk intrekken, vooral de rechte stukken geen punt. helaas heb je ook bochten met een technische deuk erin, dat is ellende..

[Bericht gewijzigd door testman op 17 januari 2021 12:26:57 (18%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 17 januari 2021 11:53:26 schreef Aart:
en dat de SEP vol staat met fouten is natuurlijk geen reclame, maar een opvallend inhoudelijk verschil zie ik niet zo snel.

SEP is Chinese meuq, blijf daar in ieder geval VER van weg, GE is tegenwoordig voor dit soort spul ook een stickerplakker, maar daar heb ik net wat meer vertrouwen in.

Dat de 'grote' merken dit soort componenten niet in hun programma hebben is ook iets waar je je de reden van kunt afvragen .... het is vast niet omdat er geen markt voor is.

Die doos kon overigens wel eens van de oude bovengrondse bekabeling zijn, als die inkomende pijp richting gevel loopt heb je beste kans dat daar ooit een setje isolatoren gehangen heeft.

over het algemeen is het spul wat PV boeren gebruiken rommel. een uitzondering gebruikt wel A keuze spul, maar dat zijn er niet veel. ben al "nieuwe" kasten tegen gekomen waar dat china spul inzat, er stak een spaanplaatschroef uit het plastic waar de klem van L3 in een alamatje mee op zn plek werd gehouden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Onderstaande foto van een van de eerste buizen die ik uit de muur wurmde zet de toon voor de aanwezige installatie

Beugels is ook zo'n hype :+
Dit heeft bij mij ook meer dan 35 jaar zo gezeten :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

De smalle alamatjes zijn spanningsafhankelijk is ook mij vertelt en inderdaad niet toegestaan in woningen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je daar links nog een fornuisaansluiting zitten, of is het nog een boilerrelais.

Voor een nieuwe kast heb je ruimte zat.
Nadeel van de smalle aardlekautomaten is de slechtere warmteafgifte, doordat ze kleinervzijn kunnen ze de warmte minder goed kwijt.
Daar heb je alleen last van bij langdurig flinke belastingen, voor een doorsnee woning dus niet interessant.
Maar omdat de grote jongens nog steeds geen smalle aardlekautomaten hebben stelt mij wel te denken, ik zou voor de volle breedte (36 mm) gaan.

In je nieuwe kast heb je toch ruimte zat.

Denk je ook aan een hoofdschakelaar?

Denk je ook aan je aarding? Oud huis, mankeert nog wel eens wat aan.

Doordat je nu aardlek.. gaat toepassen kan het maar zo zijn dat fouten die al jaren in je installatie zitten ineens naar voren komen. Eigenlijk moet je voor je begint de installatie doormeten met een isolatieweerstandsmeter, (zg. Megger)

Er is aardig bespaard op beugels, 2 buizen met 1 beugel vastzetten, creatief......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

kwam pas ergens waar men dacht dat steenmarters de kabels hadden aangevreten, al een maand of wat overal verlengkabels door het huis heen, alles 2 ling kabel 0,75mm2. lampen hingen al 40 jaar met spijkers midden door diezelfde kabel heen geslagen aan het houten plafond. aardlek nooit van gehoord, maar als lampen gaan knipperen dan is het ineens eng :P

net even zo'n emat 18mm alamat ding getest, met 130V erop werkt de aardlek nog steeds, zowel de testknop als de normale werking. onder de 120V werkt de testknop niet meer, de normale werking wel.

je bedoelt rechts zeker toet? dat is een beltrafo zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt zo te zien ruimte voor een 22x33 kastje boven het meterbord.
Maar dan komen al je buisinvoeren precies achter dat horizontale stuk CV-buis, niet echt handig.
Ik zou beginnen met die CV-buizen langs een andere route te leggen, die horen niet in een meterkast.
Dan heb je ineens ruimte zat. Als je de groepenkast een beetje naar rechts zet heb je links ruimte voor nog een kast, voor als je later gaat uitbreiden.

een 220x330 kast kan 6 alamatjes 230V in en 2x alamat kracht met een HS, dan zit het ding mutvol.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Alle aardlekken zijn spanningsafhankelijk.
Als ik zoek bij EATON ( toch geen onbekende) dan zie ik bij de PFIM 2 polig dat de werkspanning voor de testknop tussen 196 en 254 Volt gespecificeerd is.
Ik dacht dat de aardlekschakelaar zelf minimaal bij 110 Volt nog moet werken, alleen kan ik deze waarde nergens terugvinden........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Denk je ook aan de achterwand? Het werkt een stuk makkelijker als je een vlakke plaat over de gehele achterkant hebt.

Waarschijnlijk zit je bovenkant meterbord ook veel hoger dan ‘normaal’. Als het meterbord opnieuw wordt geplaatst kan je gelijk m wat lager zetten zodat je meer ruimte hebt voor de rest.

Het is we wat meer werk om alles er eerst uit te halen, maar een meterruimte die voldoende groot is, goede wanden en deur en overzichtelijk ingericht heb je enorm veel lol van, zeker bij toekomstige wijzigingen

Scheidingslijn tussen bovenkant meterbord en onderkant groepenkast zit standaard op 1,40 m boven de vloer.

Shiptronic

Golden Member

dit zou er in passen, 6 x eind groep (2 /fase) 2 kracht groepen (koken+WP) en een hoofd schakelaar.

Electramat heeft een mooie tool om te kijken wat er in past : https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-i…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Waarom lopen die cv leidingen eigenlijk dàar? Of is het de gasleiding naar de CV toe? (Al dan niet later hergebruikt voor warm cv water, ofzo)

Het is natuurlijk yakscheren om die òòk nog te gaan verplaatsen... maar het zou wel ruimte maken... (en buizen die er niet zitten, lekken niet). (Maar dan moeten ze ergens heen, en moet daar weer wat weg, wat ergens heen moet, dat weg moet, etc... en uiteindelijk letterlijk een yak die geschoren moet worden zodat je van de eigenaar yakboter krijgt voor de thee van de achterneef van de buurman van wie je een zaag wilt lenen om... enzovoorts)

anyway, * Lucky Luke leest mee

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Deze smalle aardlekautomaten heb ik wel eens geplaatst:

- Geyer EF216DMBS, mooi spul maar wel prijzig (>€100)
- Siemens 5SV1316-6KK16, ook prima en een stuk goedkoper (~€50)

Beide merken worden weinig in woningen gebruikt, maar in de industrie kom ik ze regelmatig tegen en heb er tot nu toe geen hoeven te vervangen.
Blijf alsjeblieft weg van Sepp of EMAT heb daar al talloze van moeten vervangen omdat ze niet meer werkten.

Op 17 januari 2021 17:37:22 schreef Lucky Luke:
Waarom lopen die cv leidingen eigenlijk dàar? Of is het de gasleiding naar de CV toe? (Al dan niet later hergebruikt voor warm cv water, ofzo)

[/me][/sub]

wrs hangt er op de verdieping boven de meterkast een radiator, of tegen de muur rechts van de meterkast en komt de aanvoer van CV leidingen boven de meterkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De CV leidingen komen uit het plafond, en voeden een radiator links van de meterkast.
Bijna alles is zo voor het oog keurig weggewerkt, voor het moment heb ik geen plannen de hal te verbouwen en vind ik het niet zo gek. Onderin zit de gasmeter.
Het scheren van de Yak probeer ik inderdaad te vermijden.

Bedankt voor de mooie preview, Shiptronic ! :) Ik heb hem opgeslagen.

Ik zal wegblijven bij af te raden merken.
Maar de genoemde Siemens ziet er toch wel weer verleidelijk uit.

[edit]
Pruttel gerust door, maar door de weeks ben ik overdag offline.

de siemens ziet er idd niet slecht uit, geen china stickerplakker zo te zien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Blijft dat die smaltjes niet voor woningen zijn.
Waar weet ik even niet, maar spanningsafhankelijke (en dat zijn de smaltjes) aardlekjes mogen niet in woningen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..