NL: Nieuwe verdeelkast, smalle alamatjes

het hangt ook van de keuring af, een scope 8 keurt die alamatjes af, een scope 10 is puur brandveiligheid en kijkt niet zover. wel naar stekkerdozen in serie en te dunne draad voor het vermogen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Het eerste begin is toch NEN1010 en het bouwbesluit?
En daar mogen ze al niet.
Alles wat daarna komt is alweer achteraf.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Hoho, die zijn niet "van Sine", de enige waar ik met tot nu toe in kan vinden is de siemens variant.

En hoe zit dat met type-B ALS-en? Volgens mij ga je er daar geen enkele van vinden die geen spanning nodig heeft om te schakelen?

Jinny

Golden Member

Ik zal morgenmiddag er eens een paar uit de bak met nieuw materiaal vissen en een meting doen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

abb heeft die 18mm dingen ook al, en die lijken erg op GE spul wat ook china spul is. heb een emat getest die ook minimaal 90V nodig had..

edit: even een hager cda540 getest, die heeft ook een 80V minimaal nodig om te werken op de testknop. bijna hetzelfde als een 18mm eti die 90V minimaal nodig heeft.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 21 december 2021 22:55:21 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Je moet ook niet via de testknop testen in deze maar door er een stroompje doorheen te jagen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Op 21 december 2021 23:28:38 schreef Jinny:
Je moet ook niet via de testknop testen in deze maar door er een stroompje doorheen te jagen...

Dat doet de testknop ook, via een weerstandje een stroom door de spoel..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Klopt, maar de -testknop- heeft inderdaad een minimale spanning nodig.
Je moet er een regelbaar stroompje doorheen jagen op (vrijwel) nul spanning.
Ofwel een poot in serie zetten met een weerstand en met een voeding de stroom opdraaien tot ie gaat.
Gemiddeld gaan ze bij ergens 24mA.
Als ie niet gaat dan wordt het eens kijken...
Kan ie stuk zijn.
Als ie 90V nodig heeft voordat ie werkt is ie niet geschikt voor consumenten...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 december 2021 07:52:33 schreef Jinny:
.
Als ie 90V nodig heeft voordat ie werkt is ie niet geschikt voor consumenten...

geldt dat ook als het enkel een kwestie is van de testknop die niet werkt? dat is me nog steeds niet duidelijk. (dus de alamatten met een echte stroomverschilspoel, die puur op stroom reageren, dus ook bij 1Volt spanning)

en de hamvraag is .. als ie niet geschikt is voor consumenten, wie gebruikt ze dan wel?

mel

Golden Member

Op 22 december 2021 09:19:54 schreef kris van damme:
[...]

geldt dat ook als het enkel een kwestie is van de testknop die niet werkt? dat is me nog steeds niet duidelijk. (dus de alamatten met een echte stroomverschilspoel, die puur op stroom reageren, dus ook bij 1Volt spanning)

en de hamvraag is .. als ie niet geschikt is voor consumenten, wie gebruikt ze dan wel?

Gamma? O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

bouwmarkten verkopen een kwak zooi, dat het nog mag. ik zie ook gewoon bij klanten die ook philips spotjes hebben gekocht, die knipperen. spul uit een blister van de bouwmarkt. de philips spotjes uit een doosje van t werk hebben geen last van knipperen. zal toch wel een kwaliteits verschil inzitten dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Vandaag niet aan testen toegekomen....
De spanningsafhankelijke alamat is voor speciale toepassingen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 december 2021 22:21:11 schreef Jinny:
Het is vrij simpel, spanningsafhankelijke (nagenoeg -alle- smalle) alamatjes zijn -niet- toegestaan in combinatie met leken.
Moeilijker wordt het niet.
Die van Sine hebben 90V nodig en zijn dus niet toegestaan.

Ah, ik zat er overheen te lezen, er staat inderdaad duidelijk in datasheet "Minimal supply voltage: 90" voor alledrie de smalle varianten. Dus inderdaad niet toegestaan voor thuis. Bedankt voor het meedenken!

Ben nog wel benieuwd naar de tests :)

Op 22 december 2021 18:51:46 schreef Jinny:

De spanningsafhankelijke alamat is voor speciale toepassingen.

ok, dat geld ook voor plutonium, klein verschil is dat de consument dat niet kan kopen. Ik bedoel wat behelst "speciaal"?

Jinny

Golden Member

Kan Sine beter uitleggen denk ik, toepassingen in apparaten waar leken niet aan mogen komen...
Ik lees overigens ook ergens overheen, type B, die aardlek die met gelijkstroom kan omgaan..
Daar heb ik er niet zo een van leggen overigens...
Maar daar zullen ze wel een oplossing voor hebben...

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 22 december 2021 21:07:22 (52%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 december 2021 21:04:00 schreef Jinny:
Kan Sine beter uitleggen denk ik, toepassingen in apparaten waar leken niet aan mogen komen...
Ik lees overigens ook ergens overheen, type B, die aardlek die met gelijkstroom kan omgaan..

Ja, die moet je in huis halen als je een tesla wilt laden of een invertor hebt, had ik begrepen. maar bovenstaande spreekt dat tegen.. Vandaar de vraag :-)

Jinny

Golden Member

Nee, dat spreekt dat niet tegen..
Nogmaals, ik heb zo een eelt niet in de standaard voorraad, zo vaak gaat ie niet, en de laatste ging er voor 1200 Euro ex uit, (3fase geval) dus even eentje slopen is niet aan de orde.
Maar die gaan wel met nul spanning op de mA af, er zit alleen een beveiliging in ivm de DC. (gemeten met mijn meetdingest)
En die zal wel wat willen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

net een stel andere aardlekken getest, een hager cd240 en een oude abb f362 aardlek. beiden werken nog op 5VAC bij een aardfout, niet met de testknop dus. bij de eti alamat werkt dezelfde test niet op 5V, pas over de 90V werkt het ding bij een aardfout.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet per se speciaal maar alamats die een minimale spanning nodig hebben om af te schakelen worden bv gebruikt bij beveiligen tegen aardlek van tracingen, aan dit soort verdelers werken normaal alleen bevoegde personen.

Type B aardlekschakelaars werken voor a en ac als een "normale" als maar voor het DC deel heeft deze ook een minimale spanning nodig.

Gr.F_S

Graag zou ik nog even in willen haken op wat hier allemaal gezegd is over de smalle aardlekautomaatjes. Er heerst nogal wat onduidelijkheid over of deze in bepaalde gevallen wel of niet toegepast mogen worden.

Er zijn er die zeggen dat het met warmteontwikkeling te maken heeft en dat je ze beter niet met meerdere tegen elkaar kan plaatsen.
Vraag ik mij af waarom ze dan de speciaal daarvoor bedoelde doorverbindrails er bij verkopen. Iemand enig idee?

Als het echt met warmteontwikkeling te maken heeft, kan iemand dan verklaren waarom ze er ook te koop zijn in de 20, 25 en zelfs de 40Ampère variant? Iemand die hier meer duidelijk over kan geven?

ABB verkoopt de nieuwe 1 module aarlekautomaten tot 20A voor woningen inderdaad ook met een bijpasende rail die alle aardlekautomaten tegen elkaar zet.
Onderaan de pagina in de link.

Sine

Moderator

De warmteontwikkeling zal niet veel groter zijn dan een automaatje in smalle uitvoering, dus dat zal het probleem niet zo snel zijn dunkt me.

wat ik in keurrapporten heb gezien is het probleem de 90V+ uitschakelspanning. tevens heb ik die emat zooi liever in china liggen als hier. specs en kwaliteit zijn als de wind waait.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Siemens heeft ze tegenwoordig in het programma

5sv1316-6kk16
voldoet aan NEN-EN 61009-2-1 Aardlekautomaten die onafhankelijk werken van de netspanning
https://support.industry.siemens.com/cs/pd/1027039?pdti=td&dl=en&a…

https://www.tme.eu/Document/1e456850a991fca13f7182307391bac0/SENTRON-R…

Wat tegenwoordig weer nieuw is dat als je zelf een kast samen stelt je onder andere een warmte berekening moet doen.

Zijn hier voor een redelijke prijs https://www.sandervunderink.nl/siemens-aardlekautomaat-1p-n-b16.html

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 5 december 2023 22:19:32 (11%)

Op 5 december 2023 15:28:03 schreef testman:
wat ik in keurrapporten heb gezien is het probleem de 90V+ uitschakelspanning. tevens heb ik die emat zooi liever in china liggen als hier. specs en kwaliteit zijn als de wind waait.

ABB had (mogelijk om dezelfde reden) het probleem dat hun 1 module aardlekautomaten niet geschikt waren voor de woningbouw. Dit zou volgens eigen zeggen opgelost moeten zijn met het nieuwe "C" (consumer?) model. Ik weet dat ABB veel automaten in Italie laat maken maar wie weet is hun nieuwe aardlekautomaat ook van een Chinees. In ieder geval wel conform de keuringseisen.