leren plc programeren.

ik zoek iemand in de omgeving van Den bosch die mij kan leren PLC programmeren. ik kom steeds vaker achter dat projecten het beste werken met een PLC besturing. alleen ik heb er geen verstand van hoe dit te programmeren. een voorbeeld in een melkstal als er een dier in staat de poorten automatisch dicht gaan. natuurlijk hoeft het niet kosteloos.

Echt laten doen? Dan een advertentie plaatsen in https://www.circuitsonline.net/aanbod

Maar je kan het jezelf ook aanleren. Een siemens logo is een laagdrempelig iets. Voorbeelden en je kan simuleren.

Ik wil dit zelf gaan leren. Dus niet laten doen. Waar kan ik meer vinden. Van Siemens logo.

GJ_

Moderator

Precies. Siemens Logo is een leuk begin. Je hoeft 'm niet eens te kopen, de software, Logosoft Comfort, is zo te downloaden. Je kunt met de gratis versie geen contact maken met een Logo, maar er zit een erg goede simulatie in.

Eventueel starterspakket met Logo en software kost geloof ik rond de 160 euro excl BTW.

Goedkoper kan ook: de Koyo Klick. De meest betrouwbare PLC leverancier. Hun goede oude 305 word intussen al bijna 40 jaar verkocht. Dat doet niemand ze na. De Klick is een modulaire PLC met wel al wat I/O op de processor. Goedkoopste processor vanaf een euro of 80, software gratis, programmeerkabel een euro of 15.

Wil je meer richting Siemens is de nieuwe VIPA CPU M13 ook leuk. Kost 290 euro, met een bak I/O en technologie in- en uitgangen. De Vipa software kun je gebruiken in plaats van het duurdere Step7 of TIA portal van Siemens. Voor de M13 is de Vipa software gratis vrij te schakelen.

Maar, ik zou eerst eens wat spelen met Logosoft en de simulator. Kost niks en er zijn veel voorbeelden te vinden. En schoolopdrachten. En er is veel hulp voor beschikbaar, hier en op andere fora. Siemens heeft ook een aparte Logo site met forum.

https://new.siemens.com/nl/nl/products/automation/systems/industrial/p…

Ik sta ook op het punt te beginnen met PLC programmeren en dit heeft me veel geholpen.