EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op 9 februari 2021 22:36:10 schreef basvov:
Gewoon uit interesse: kan je dan dus wel een schakelaar monteren omdat hij niet digitaal is en aan te sturen is met een pwm? Dat zou weliswaar niet de oplossing voor het probleem bieden maar wel interessant (dus).
Volgens mij moet dat doenbaar zijn maar dat wil wel zeggen dat je voor een pwm print moet zorgen. Met je programmeer kennis een bagatel waarschijnlijk. Met digispark (arduino) heb ik al wel eens pwm signalen gegenereerd om motorsturingen te bedienen. (ESC controllers uit modelbouw). Met potmeter of keuzeschakelaar als input kun jeje uitgang proportioneel aansturen dan.
Het zou educatief wel best zijn om het originele signaal met scope te monitoren om te weten wat er bij stand by gebeurt of hoeveel de bovenspanning is of frequentie, duty cycle...
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
EricN - Ah, ja, wat overhoop gegooid met mijn letters. Geen erg, je metingen hebben dat goed gemaakt. Heel leerrijk.
De lampjes werken ongeveer als volgt. Bij het aanzetten gaat de oranje relais aan (krijgt spanning op de spoel) dit doet 230vac naar de zekering (links boven op foto, 800mA) gaan. Dan de gelijkrichter, dan 2 AA's, 320VDC. Dan naar de schakelende voeding met ic en trafo. Dan secundair een spanning op BB. Je kan van voor af aan beginnen foutsporen. Krijgt oranje relais spoelspanning? Krijgt brug 230vac? Zekering ok? 320vDC op AA?....
Je kan nu dat hij werkt mss de spanning die vd sturing naar de motor gaan meten. Zodat als hij sterug stuk gaat ja dat deel kan elimineren als oorzaak. Dat pwm signaal met de multimeter nameten. Meet in de verschillende snelheidsstanden de gemiddelde spanning. De multimeter doet het gemiddelde spanningsmeten. Gewoon aflezen. Dat stekkertje onder EF.
Als hij nog eens hapert de haardroger ter hand nemen en met warmte op foutreactie zoeken. Bv vermogenprint warm stoken, geen reactie. De motor warm stoken, wel reactie. Kan ook andersom zijn...
Helder verhaal, ga ik proberen te doen!
Spontaan realiseer ik mij dat op de gevel wel een kapje zit maar zonder terugslagklep. De MV trekt natuurlijk standaard lucht naar binnen en blijkbaar ook via dat kanaal door de afgzuigkap en de roosters heen. Dan komt de koude lucht van nu wel vol over de motor heen. Ga daar morgen ook even een terugslagklep op zetten.
[Bericht gewijzigd door basvov op (60%)]
Op 9 februari 2021 22:59:15 schreef EricN:
[...]Volgens mij moet dat doenbaar zijn maar dat wil wel zeggen dat je voor een pwm print moet zorgen. Met je programmeer kennis een bagatel waarschijnlijk. Met digispark (arduino) heb ik al wel eens pwm signalen gegenereerd om motorsturingen te bedienen. (ESC controllers uit modelbouw). Met potmeter of keuzeschakelaar als input kun jeje uitgang proportioneel aansturen dan.
Het zou educatief wel best zijn om het originele signaal met scope te monitoren om te weten wat er bij stand by gebeurt of hoeveel de bovenspanning is of frequentie, duty cycle...
Oef, dat programmeren kan ik wel. Maar ik hoopte op gewoon een simpelere oplossing met juist minder componenten die stuk kunnen gaan. Kan ik beter een andere ventilator monteren die wel direct aan te sturen is. Maar goed: dat is allemaal niet relevant wanneer hij het warm wel blijft doen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Zie je op de PWM uitgang van de processor print een signaal staan op moment van aangaan ?? Kan je zelfs al met multimeter welmeten..
Inmiddels zit de afzuiger ruim 30u weer terug op zijn plaats. Momenteel werkt de afzuiger als vanouds. Geen vertraging gewoon aan de slag.
Geen verschil intern anders dan dat ik alles weer terug gemonteerd heb zoals het was. Wel heb ik het ventilatierooster op de gevel vervangen door een met een terugslagklep.
Het is zeer duidelijk een probleem met deze 'extreme kou'. Ik woon in een nieuwbouwhuis met daarin een MV (mechanische ventilatie). Die altijd - in meer of mindere mate - aan staat. De taak van een MV is verse lucht aan trekken. Vaak plaatsen ze de afvoer van die lucht in de keuken.
Tot op heden trok de MV dus lucht door het kanaal door de gevel en dan door de afzuiger lucht weg. Dat is ca. 50cm van - op dit moment - minus 10 graden buiten. De MV trok die natuurlijk het liefste via een groot makkelijk gat naar binnen ipv via de roosters boven de ramen. Ik kan me voorstellen dat veel elektronica daar last van ondervindt.
Zodoende kies ik er voor om het voor nu dus opgelost te beschouwen. Alhoewel het elektronisch absoluut geen spannende uitkomst is ben ik wel mega blij en dankbaar voor jullie hulp met name @EricN!
Mocht ik toch weer storingen ondervinden dan kom ik nog een keer terug op dit topic. *
Alhoewel ik een leek ben op dit gebied kom ik toch wat vaker rondstruinen op het forum want jullie zijn zeer bevlogen en dat is super mooi om te zien en super leerzaam!
Merci beaucoup!
Bas
* En ik heb een reminder gezet om over een poosje weer terug te koppelen of het wel of niet gewerkt heeft op de lange(re) termijn.