Vdo quarz klok

Goedendag dames en heren, liefhebbers en specialisten,
Mijn eerste post is meteen een vraag....
Ik heb een Volkswagen busje, bouwjaar 1974 en ik wil graag de originele tijdklok in het dashboard eens repareren.
Nu heb ik hem reeds uit elkaar en alle solderingen eens opnieuw gedaan, maar dat biedt geen soelaas. Op YouTube kwam ik een filmpje tegen van de reparatie van een iets nieuwer type van dit klokje. Hier wordt een ic vervangen en dat is het opgelost. Dit ic heb ik niet, of misschien toch maar dan in een andere vorm.
Het gaat om het component in het midden, lijkt wel wat op een transistor maar dan met 5 pootjes. Ik heb hem omcirkeld in de foto. Weet misschien iemand wat voor component dit is?
Hij is voorzien van de volgende codering: sss 5411 AT 7405. Waarbij de laatste 4 cijfers best eens jaar en maand zouden kunnen zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet, Richard

flash2b

Special Member

Volgens deze link is het een IC: https://elw-elektronik.com/SSS-5411-CT

Heb je de rest van de onderdelen op de print gecontroleerd of die nog goed zijn?

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 14 maart 2021 10:48:47 (37%)

Bedankt voor je reactie,
Ik had me al helemaal suf gegoogled...overigens eindigt deze codering op CT ipv AT. Zou dat nog van belang zijn? Tevens lijkt deze een soort van uitverkocht te zijn maar dan moet ik even contact opnemen met de webwinkel.
Ik heb weerstand gemeten en de printsporen. Tevens lijkt het me toe alsof de blauwe condensatoren al eens zijn vernieuwd. Zo lijken me namelijk wat te modern voor 1974.
Ik heb niet de apparatuur om condensator, kristal ed goed door te meten. Toen zag ik dat filmpje waar ze het ic vervingen, toen was mijn redenatie dat dat nieuwe type ic vast een verbetering van dit ontwerp zou zijn en het plausibel zou zijn dat mijn ic ook defect is...

Anoniem

Tis een simpel printje. Ik zou toch eerst eens met een ohmmeter de verbinding checken tussen de soldeerpunten.
Het is niet onmogelijk dat er ergens een miniscuul barstje zit in één van de printbaantjes.

Als je aan het IC kunt komen, heb je zo'n 40% kans dat het lukt.
Maar omdat dit vrij specifieke IC's zijn en in die behuizing al minstens 40 jaar niet meer geproduceerd worden, zal dat oude stock zijn. Wat de shelf-life is, is een gok.

Als er plots veel vraag naar is, en ze zijn spotgoedkoop leverbaar, dan zijn er wel onverlaten die namaak leveren, gaande van buiten spec dumpmateriaal tot herstempelen van andere componenten.

Omdat een busje uit de jaren 70 jarenlang over de kasseien gedenderd heeft, is er een reële kans dat het kristal stukgedaverd is. Ik schat die kans iets hoger in dan het IC.

Heb je een kristaltester?

flash2b

Special Member

Wat is de frequentie van het kristal ?

De elco's zien er in mijn ogen niet nieuwer uit, jaren 70 kwam blauw al veel voor. Kijk ook uit met flux residu rond het IC, want dat kan ook roet in het eten gooien.

Weet je ook zeker of het mechaniek wel werkt ?

Shiptronic

Overleden

Op 14 maart 2021 10:07:50 schreef Bregewipper:
Nu heb ik hem reeds uit elkaar en alle solderingen eens opnieuw gedaan, maar dat biedt geen soelaas.[bijlage][bijlage]

Helaas zijn niet alle solderingen succesvol gedaan (te heet geen flux?), zie plaatje met rode cirkels, die zijn erg bedenkelijk, tevens zijn ook niet alle solderingen gedaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

't Is een IC van SSS(C) (Solid State Scientific Corporation).
Bijna geen data te vinden van hun producten...
Dit is hun logo:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De printsporen heb ik door gemeten.
Op het kristal staat 3932.160. Hier kan ik wel veel meer over vinden. Overigens kan ik alleen kristallen vinden die kwa bouwvorm een stuk kleiner zijn; de pootjes van die van mij staat 10mm uit elkaar, die ik kan vinden 5mm, de behuizing is dan ook veel kleiner. Gaat een kleintje hier ook functioneren?

EricP

mét CE

Er zijn nog al wat Xtals. Of 'een kleinte' het ook gaat doen, hangt er vanaf of de omstandigheden voor die kleine goed zijn. Het heeft niet zo zeer mer de omvang te maken.

Het mooiste is natuurlijk 'volledig origineel'. Maar ja, dat moet maar net lukken. Als alternatief: teken eens hoe dat spul n elkaar zit... Een kleine single sided PCB met (denk ik) 3 aansluitingen: +12V, 0V, clock uit (en de andere kant van de clock op de + of op de -)... Kan niet heel spannend zijn. Als je niet aan onderdelen kunt komen, dan is een kleine AVR met een Xtal en een heel klein beetje software wellicht een optie om de pulsjes te maken. Ik gok op 1x per seconde. En dan is het alleen ff uitvlooien hoe wat de duty cycle moet zijn (en hoe hoog de stroom is :) ). In SMD krijg je dat makkelijk op zo'n printje, als is het wat gedoe (spanningsvoorziening en uitgang driven).

Arco

Special Member

Het *kan* werken, maar hoeft niet.
Vaak werden die oude kristallen behoorlijk stevig aangestuurd, dat gaan niet alle nieuwere kristallen fijn vinden...
(zo te zien is het iets van een HC6/U, HC33/U of HC48/U)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou iig ook de geel aangegeven solderingen maar eens nalopen.

Wat een smerig soldeerbad is er gebruikt en dat bij VDO :(

Nog even gezocht in de hoop dat ik data zou kunnen vinden, maar het blijkt helaas een CMOS catalogus van die jongens te zijn :'(

Soms blijkt internet geen goed archief te zijn en is je eigen papierbende beter.... Helaas deze keer nèt mis

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het kristal in de “grote” uitvoering kan ik ook moeilijk vinden. De kleine variant zal wel lukken. Het ic is ook lastig.
Een 1 puls per seconde generator zou misschien een betere optie zijn, ik ben echter bang dat dat voor mij te ambitieus is om zelf te ontwerpen. Bovendien is de vraag hoe hoog de spanning van de puls dient te zijn om het motortje juist aan te sturen.

EricP

mét CE

@TA: Een auto van 10 jaar was in die tijd 'oud'. De klok moet het 10 tot 15 jaar blijven doen. Gezien het feit dat TS er nu mee bezig is: dat is gelukt! :)

Voor wat betreft die puls: zo heel spannend zal het niet zijn. Eerste vraag is de frequentie. Wellicht is er 'binnen de club' nog iemand die gewoon eens de tijd van 100 pulsen kan tellen? Of een 'dood' stuk mechanica heeft en tanden kan tellen ofzo.
De hoogte is ook redelijk makkelijk vast te stellen. Voorlopig gok ik op 12V (gewoon, omdat dat makkelijk te maken is met de chippies). Maar met een voorschakelweerstandje of desnoods voeden uit een spanningsregelaar, is 6V ook makkelijk te maken. Het wordt een ander paar mouwen als het een stroombronnetje is. Zou dat al in die tijd?
Maar goed... Maak die puls. Begin eens met 3V ofzo. Niet goed? 6V! Zo ben je er vrij snel achter wat de juiste spanning is. De pulsduur is ook nog zo'n dingetje. Waarschijnlijk niet echt kritisch, als je maar in de goede hoek zit. Gevoelsmatig moet 50 of 100mS 'goed' zijn. Maar dat kan er best een factor 2 naast zitten. Wat acceptabel is, zal ook afhankelijk zijn van de stroom die er loopt bij 'aan'.

Heb je al eens contact gehad met de 'oude auto club' van dit model? Je bent vast niet de enige met dit probleem. Dan is er waarschijnlijk wel iemand die een oplossing heeft. Als dat niet zo is, dan is het wellicht interessant om wat te ontwikkelen als er binnen 'de club' voldoende afzet is om het in de buurt van 'rendabel' te laten komen (je moet het niet voor 'de winst' maken, daarvoor is de oplage hoe dan ook te klein. Maar ja, voor niks gaat de zon op. En als je zoiets bedenkt, reken dan ook maar op een hoop 'gezeur' van de gebruikers die het zelf moeten inbouwen...).
Als er wat gegevens zijn (die zal iemand aan moeten leveren die zo'n klokje heeft...), dan lijkt het me geen 'rocket science' om wat te maken. Maar ja, een dag werk zit er zo in natuurlijk.
Vooralsnog eerst maar eens soldeerwerk nakijken. Voorlopig gok ik ook op Xtal of IC. De rest kun je goed meten. Of desnoods blind vervangen (en netjes documenteren welk onderdeel je waar vandaan geplukt hebt, zodat je 'terug' kunt).

Dat gezegd hebbende: begin deze eeuw heb ik een VDO klok (zo'n ding wat de tijd aangeeft) gerepareerd. Daar bleek 'de spoel' gestuurd te worden door een elco. Die was na een jaar of 15 wat moe, de pulsjes werden te zwak. Ik zou ook zeker eens kijken wat de functie van deze elco's is en ze indien mogelijk nameten (of desnoods blind vervangen).

[Bericht gewijzigd door EricP op zondag 14 maart 2021 14:20:44 (25%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 maart 2021 14:11:42 schreef EricP:
@TA: Een auto van 10 jaar was in die tijd 'oud'. De klok moet het 10 tot 15 jaar blijven doen. Gezien het feit dat TS er nu mee bezig is: dat is gelukt! :)

IC is inderdaad van mei 1974 (Datumcode).

Of SSS het juiste voorvoegsel is betwijfel ik. Voor de CMOS serie gebruiken ze bij Solid State Scientific inc. Het voorvoegsel SCL

Zoekend op 5411, ben ik wel een aantal custom IC's tegengekomen, bij een brooker, die er zijn eigen naam op gestempeld heeft, maar geen datasheet geeft. Het zou dus best een custom made IC voor VDO kunnen zijn, waarschijnlijk, maar niet zekerlijk, van SSS.
Het kan ook een Japanse (dubbel?)-tor zijn uit de 2SCxxx serie, die het kristal stuurt.

Eerst maar eens die slechte solderingen vernieuwen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

De kansen op suc6 lijken steeds meer te dalen naarmate terecht meer mogelijke oorzaken aangehaald worden.

Logisch aanpakken, beginnen met wat er zichtbaar slecht is,in plaats van direct een zoektocht te starten naar exotische componenten.

Eerst de de solderingen zoals Tidak voorstelt.. En NIET repareren met loodvrij. Dan de elco's doormeten. Want die zijn makkelijk te vervangen en te bekomen.
En zoals ik aanhaalde, ook de printsporen tussen de soldeerpunten doormeten. Door voortduren warmen tijdens de rit en afkoelen 's nachts krijg je na jaren haast onzichtbare krimpscheuren vaak dichtbij de soldeerpunten. Die hebben een grotere massa en geven niet mee.
Gewoon de soldeerpunten hersmelten lost dit niet altijd op.
En misschien is het de lichtinval op de foto, maar dat buitenste printspoortje rechts boven op tien over twee lijkt rot of doorgebrand.

Arco

Special Member

Voorvoegsel en fabrikant lijken wel te kloppen.

Ze maakten ook CPU's (o.a. de 1802), daarom vreemd dat er niets van databoeken van ze te vinden is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 maart 2021 15:32:50 schreef grotedikken:

En misschien is het de lichtinval op de foto, maar dat buitenste printspoortje rechts boven op tien over twee lijkt rot of doorgebrand.

Ik dacht meer aan hars....

@Arco:
Bij welke datasheet site heb jij gekeken?

Naam van de firma is veranderd van SSS inc. naar SSS Corporation
Maken nu voornamelijk onderdelen voor drones, zoals detectors voor verschillende golflengten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 14 maart 2021 18:12:15 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dag Bregewipper!
Ik ontdekte deze post pas vandaag maar misschien komt mijn inbreng nog van pas, ik heb immers nog geen oplossing gelezen. In mijn werkzame leven genoeg van deze klokjes gerepareerd. Om te beginnen de voeding; in serie met de 12 volt zit op de print een weerstand van, ik meen 180 ohm. Enkele keer stuk. Wijzer werk wordt aangedreven door een kleine ronde "synchroon motor", weerstand dacht ik 300 ohm. Draadjes willen wel eens afbreken, al of niet bij demonteren print. Motortje is te openen om te repareren. Vaak is er een condensator defect. De stuur spanning/frequentie uit het IC loopt door het motortje en dan via deze condensator naar massa. Bij lossolderen van de condensator meestal al oxyde te zien. Eén condensator is voor het motortje, de andere vormt icm met de 180 ohm weerstand een filter. Bij reparaties op de zaak verving ik ze altijd allebei. Als je echt pech hebt, is er een zacht, kunststof tandwiel stuk.
Gr. Douwe

Bedankt voor je reactie Douwe, en alle anderen die de moeite hebben genomen natuurlijk ook.
Inmiddels zit het klokje weer keurig terug ingebouwd in het dashboard. Maar hij staat nog steeds stil, dat dat dan weer wel. Op zich kan ik daar verder prima mee leven.
Het mechaniek lijkt gewoon 100% en het motortje ook.

Ik kan de juiste onderdelen gewoon niet vinden. Het kristal en de elco kan ik, in de juiste waarde, alleen vinden in een veel kleinere bouwvorm. Daar heb ik geen vertrouwen in. Het IC is simpelweg onvindbaar. De solderingen zijn inmiddels echt wel goed genoeg, hoewel er vast en zeker vakmensen zijn die het beter kunnen.

De oplossing om een vervangend stukje elektronica op te bouwen, is nu te ambitieus voor mij. Wellicht ga ik er komende winter nog verder mee maar voor nu laat ik het zo.
Met vriendelijke groet, Richard

maartenbakker

Golden Member

Moderne elco's zijn nou eenmaal kleiner. Neem een 105 graden longlife type van Panasonic, zoals FR serie. In auto's zijn elco's wel een eerste verdachte omdat ze nou eenmaal langdurig heetgestookt worden dus slijten. In zo'n instrument zijn de beide elco's het eerste dat je bij twijfel moet meten of vervangen. Kristal en IC vooralsnog laten zitten, eerst de tips van B.D. volgen, of door iemand met kennis van elektronica laten volgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In 95? van de gevallen was de condensator stuk.
Gr.Douwe

Alex P

Golden Member

Ik heb nog een 12V kwartsklokje van VDO liggen, uit een auto, dateert van ca. 1970. Maar het ding heeft een cilindrische behuizing van metaal en ik zie niet hoe ik die open krijg. Hij loopt nog prima, overigens.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Hallo allemaal,
Ik wilde nog even melden dat ik uiteindelijk het klokje weer aan de praat heb gekregen. De kilometerteller en dagteller telden niet meer dus het instrumenten cluster moest opnieuw uit de auto. In het kader van nu we er toch zijn ben ik weer verder gegaan met de tijdklok. In eerste instantie heb ik nog de condensatoren vervangen door het type dat hier werd geadviseerd. Dit had niet het gewenste effect. Ik kwam er uiteindelijk achter dat andere automerken ook VDO klokken gebruiken met exact dezelfde printplaat. Hierdoor had ik ineens een veel breder zoekgebied en kon ik een klokje kopen waar ik de printplaat uit heb gehaald. Nu werk hij weer naar behoren.
Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet, Richard

Was dat andere klokje wat je gekocht had ook zo oud (sloperij) ? Zo ja zat er hetzelfde IC in? Of zit er op het (nieuwere printje) een heel ander IC?

Met "exact dezelfde printplaat" zou je ook kunnen veronderstellen dat die exact dezelfde functionaliteit en maatvoering heeft, dat gebeurd wel vaker.

Dat willen we nu natuurlijk wel graag weten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Exact gelijk aan de oude, bouwjaar ook hetzelfde.