@TA: Een auto van 10 jaar was in die tijd 'oud'. De klok moet het 10 tot 15 jaar blijven doen. Gezien het feit dat TS er nu mee bezig is: dat is gelukt!
Voor wat betreft die puls: zo heel spannend zal het niet zijn. Eerste vraag is de frequentie. Wellicht is er 'binnen de club' nog iemand die gewoon eens de tijd van 100 pulsen kan tellen? Of een 'dood' stuk mechanica heeft en tanden kan tellen ofzo.
De hoogte is ook redelijk makkelijk vast te stellen. Voorlopig gok ik op 12V (gewoon, omdat dat makkelijk te maken is met de chippies). Maar met een voorschakelweerstandje of desnoods voeden uit een spanningsregelaar, is 6V ook makkelijk te maken. Het wordt een ander paar mouwen als het een stroombronnetje is. Zou dat al in die tijd?
Maar goed... Maak die puls. Begin eens met 3V ofzo. Niet goed? 6V! Zo ben je er vrij snel achter wat de juiste spanning is. De pulsduur is ook nog zo'n dingetje. Waarschijnlijk niet echt kritisch, als je maar in de goede hoek zit. Gevoelsmatig moet 50 of 100mS 'goed' zijn. Maar dat kan er best een factor 2 naast zitten. Wat acceptabel is, zal ook afhankelijk zijn van de stroom die er loopt bij 'aan'.
Heb je al eens contact gehad met de 'oude auto club' van dit model? Je bent vast niet de enige met dit probleem. Dan is er waarschijnlijk wel iemand die een oplossing heeft. Als dat niet zo is, dan is het wellicht interessant om wat te ontwikkelen als er binnen 'de club' voldoende afzet is om het in de buurt van 'rendabel' te laten komen (je moet het niet voor 'de winst' maken, daarvoor is de oplage hoe dan ook te klein. Maar ja, voor niks gaat de zon op. En als je zoiets bedenkt, reken dan ook maar op een hoop 'gezeur' van de gebruikers die het zelf moeten inbouwen...).
Als er wat gegevens zijn (die zal iemand aan moeten leveren die zo'n klokje heeft...), dan lijkt het me geen 'rocket science' om wat te maken. Maar ja, een dag werk zit er zo in natuurlijk.
Vooralsnog eerst maar eens soldeerwerk nakijken. Voorlopig gok ik ook op Xtal of IC. De rest kun je goed meten. Of desnoods blind vervangen (en netjes documenteren welk onderdeel je waar vandaan geplukt hebt, zodat je 'terug' kunt).
Dat gezegd hebbende: begin deze eeuw heb ik een VDO klok (zo'n ding wat de tijd aangeeft) gerepareerd. Daar bleek 'de spoel' gestuurd te worden door een elco. Die was na een jaar of 15 wat moe, de pulsjes werden te zwak. Ik zou ook zeker eens kijken wat de functie van deze elco's is en ze indien mogelijk nameten (of desnoods blind vervangen).
[Bericht gewijzigd door
EricP
op zondag 14 maart 2021 14:20:44
(25%)