Recent heb ik een ca. veertig jaar oude computer gekocht. Het betreft een 6502 ontwikkel-bord van Post Electronics te Naarden. (Nederlands bedrijf, bestaat niet meer) De computer heeft een zeer goed ASCII-toetsenbord en een aansluiting voor een cassette-recorder. Er zijn er destijds mogelijk drie- tot zeshonderd van gemaakt. Er waren diverse uitvoeringen, met en zonder ingebouwde video-kaart, RS232 en printer-aansluiting. Deze machine is onder verschillende namen verkocht, de naam "Proton" werd gebruikt, maar ook de naam "PC-1" (dit was het uitgebreidere type).
Graag zou ik schema's en andere informatie verkrijgen. Wellicht heeft iemand nog een uitgebreid exemplaat staan.
Met Google zoeken naar "PC-1" of "Proton" geeft te veel informatie die niet wordt gezocht, het woord "Post" kom miljoenen keren voor, en "electronics" nog veel vaker. Tot overmaat van ramp is de naam "Proton" ook gebruikt geweest voor een Engelse computer en door een Duitse PC-importeur.
Ook is de naam "Compact Computer" gebruikt, tevens is het restant van de kasten en keyboards verkocht als kwaliteits toetsenbord voor Chinese NEPples (namaak Apple II machines)
RES
RES
Vind via Google deze Proton electronics brochure uit 1984.
https://ademu.home.xs4all.nl/CB80/Proton%20brochure%201984%20(or%20lat…
Het 6502 bord ken ik wel , het ROC heeft er nog ooit een cursus mee gemaakt maar helaas is het bij mij destijds ook verdwenen.
Ben er ook wel benieuwd naar.
Misschien heeft/weet Hans Otten iets ?
http://retro.hansotten.nl/
Of misschien forumlid RWK
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135755/5?query=ic+display&am…
[Bericht gewijzigd door bprosman op (19%)]
Proxxima
Golden Member
Op 18 maart 2021 10:24:43 schreef Vanhetgoor:Recent heb ik een ca. veertig jaar oude computer gekocht.
Hmmm van ene Joop op MP toevallig? Man wat heeft hij lang
met dat ding lopen leuren.
Het gaat hier om een Proton computer. Ik heb er ook al eens iets
van laten zien hier op het forum. Het is in Nederland ontworpen door
de mensen die later Ultiboard op de markt brachten. Ik had een latere Z80
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1943009#1943009
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1945679#1945679
Een leuk stukje Nederlandse computergeschiedenis, maar op de hele
tijdlijn hebben de Protons totaal niets betekend... Het werd uitgebracht
in de tijd dat IBM al bezig was om over alle kleine firma's heen te walsen.
Ik heb het uiteindelijk weer weggedaan door het gebrek aan leuke
software ervoor. Je kunt niet alles bewaren tenslotte...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er is ook een multimeter en een voeding onder "Proton" en hetzelfde logo uitgebracht. Die zie je soms ook wel eens om MP langskomen. Ze zaten in een zelfde zilveren/zwarte behuizing en ik meen dat het een bouwpakket was.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Proton multimeter bouwpakket heeft het hier jaren prima gedaan tot die ene fatale meetfout. 
Ik heb hem toendertijd besteld via de winkel misschien nog bestaande oude winkels die wat meer info hebben.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (36%)]
rob040
Golden Member
Op 18 maart 2021 13:32:53 schreef pa3gws:
Proton multimeter bouwpakket heeft het hier jaren prima gedaan tot die ene fatale meetfout.
En Albert, wat is er toen mee gebeurd? Hebbie em nog?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb deze computer van Joop gekocht. Deze computer zat bij een cursus procesbesturing van ROVC. De huidige eigenaren van Ultiboard in the USA zullen ook waarschijnlijk de verblijfplaatsen meer weten van de ontwerpers die misschien al rond de 70 jaar zullen zijn. Destijds heb ik zelf de uitgebreide versie van deze computer in bezit gehad, en daar was erg weinig documentie bij, slechts enige bladzijden naar ik mij herinner. En er was een zeer eenvoudig boekje met de BASIC-commando's. Ik heb nog wel eens met Post Electronics gebeld met de vraag om meer gegevens, want er kon zo weinig met de computer. Ik werd nog wel te woord gestaan, maar ik moest het er maar mee doen. Het was een ontwikkel systeem zeiden ze, en de koper moest dat zelf maar uitvinden. Er moet toch iemand wat hebben.
Op LinkedIn staan wat mensen die Ultimate Technology op hun cv hebben staan. Misschien is een mailtje aan wagen?
KGE
Golden Member
Hier ook nog wat info/pdf's
http://retro.hansotten.nl/6502-sbc/elektuur-junior/elektor-junior-lite…
Even zoeken op Proton
Kleine kans dat homecomputermuseum Helmond er ook één heeft staan, misschien hebben zij ook nog wat documentatie er bij.
Mogelijk ook Bonami in Zwolle ?
De zelfgemaakte floppy controller... Gedeeltelijk een prototype van een bedrijf waar ik gewerkt heb (Proton/Post Electronics in Naarden, rond 1983?)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Proxxima
Golden Member
Op 18 maart 2021 17:10:20 schreef Vanhetgoor
estijds heb ik zelf de uitgebreide versie van deze computer in bezit gehad, en daar was erg weinig documentie bij, slechts enige bladzijden naar ik mij herinner. En er was een zeer eenvoudig boekje met de BASIC-commando's. Ik heb nog wel eens met Post Electronics gebeld met de vraag om meer gegevens, want er kon zo weinig met de computer. Ik werd nog wel te woord gestaan, maar ik moest het er maar mee doen. Het was een ontwikkel systeem zeiden ze, en de koper moest dat zelf maar uitvinden. Er moet toch iemand wat hebben.
Wel heel typerend zo'n reactie: "Het is een ontwikkel systeem"
Klinkt als: We hebben iets op de markt gezet maar we hebben geen zin in support.
Maar voor een ontwikkelsysteem hoort er juist alle documentatie bij te zitten.
Maar je onderschrijft wel mijn ervaring dat er weinig leuke
software voor het ding was.
Je zou deze meneer eens kunnen benaderen... Misschien vindt hij
het vanuit een stukje jeugdsentiment wel leuk om je te helpen.
https://nl.linkedin.com/in/sanderkool
Ik zou het wel leuk vinden als je wat foto's van ouw systeem kunt plaatsen. Vooral van het binnenwerk...
Beter laat dan nooit!
Ooit had ik twee Proton PC-1 systeempjes aan de verzameling toegevoegd.
Mooi in koffer, maat toetsenbord. Kende ze nog uit de KIM Gebruikers Club dagen.
Geen documentatie, geen listing, geen schema. Z werkten wel. Verder dan een paar foto's ben ik nooit ermee gegaan.
Tot verleden week Dirk Prins me een foto toestuurde van een Proton PC-1, een iets later exemplaar zo te zien. En hij had een handleiding gevonden op de github van TheByteAttic.
Dirk heeft de source ingetikt uit de handleiding en dusdanig aangepast dat de resulterende binary gelijk is aan de door hen gedumpte ROM. Nog wel veel onbekende stukken in de van de handleiding afwijkende listing.
Ik heb de (Nederlandstalige) handleiding onder handen genomen. Ongelooflijk slechte scans, jammer dat iemand dat zo op het internet gooit. Met wat beeldbewerking gepoogd er een zwart wit versie van te maken, wat het redelijk leesbaar weer maakt, Wel nog wat vervorming, het is niet anders.
Foto's, handleiding, source, binary hier:
http://retro.hansotten.nl/6502-sbc/proton-pc-1/
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Op donderdag 18 maart 2021 22:48:59 schreef Proxxima:
[...]Wel heel typerend zo'n reactie: "Het is een ontwikkel systeem"
Klinkt als: We hebben iets op de markt gezet maar we hebben geen zin in support.
Maar voor een ontwikkelsysteem hoort er juist alle documentatie bij te zitten.Maar je onderschrijft wel mijn ervaring dat er weinig leuke
software voor het ding was.Je zou deze meneer eens kunnen benaderen... Misschien vindt hij
het vanuit een stukje jeugdsentiment wel leuk om je te helpen.
https://nl.linkedin.com/in/sanderkoolIk zou het wel leuk vinden als je wat foto's van ouw systeem kunt plaatsen. Vooral van het binnenwerk...
Of anders mr Ultiboard zelf https://www.linkedin.com/in/james-post
Over die handleiding, is dat het cususboek van ROVC met de titel Industriële Microprocessor, of is dat de handleiding die bij de Proton PC-1 of Proton PC-2 hoort. Iemand hier op dit forum schijnt een Proton Concorde te hebben met daar daarin een 8609 processor.
Ik heb ik middels een Proton PIM-1 met de 6502. Het board lijkt erg veel op het board in de Proton PC-1.
Heeft iemand al schema's of contact met een voormalig persoon van de firma POST? Mijn board mist een EPROM, om de RS232 poort te ondersteunen, ik hoop hier natuurlijk een hex dump van te vinden.
Laat mij in een pm weten of je iets van info hebt. Dankje wel alvast.
Op donderdag 18 maart 2021 10:24:43 schreef Vanhetgoor:
Recent heb ik een ca. veertig jaar oude computer gekocht. Het betreft een 6502 ontwikkel-bord van Post Electronics te Naarden. (Nederlands bedrijf, bestaat niet meer) De computer heeft een zeer goed ASCII-toetsenbord en een aansluiting voor een cassette-recorder. Er zijn er destijds mogelijk drie- tot zeshonderd van gemaakt. Er waren diverse uitvoeringen, met en zonder ingebouwde video-kaart, RS232 en printer-aansluiting. Deze machine is onder verschillende namen verkocht, de naam "Proton" werd gebruikt, maar ook de naam "PC-1" (dit was het uitgebreidere type).Graag zou ik schema's en andere informatie verkrijgen. Wellicht heeft iemand nog een uitgebreid exemplaat staan.
Met Google zoeken naar "PC-1" of "Proton" geeft te veel informatie die niet wordt gezocht, het woord "Post" kom miljoenen keren voor, en "electronics" nog veel vaker. Tot overmaat van ramp is de naam "Proton" ook gebruikt geweest voor een Engelse computer en door een Duitse PC-importeur.
Ook is de naam "Compact Computer" gebruikt, tevens is het restant van de kasten en keyboards verkocht als kwaliteits toetsenbord voor Chinese NEPples (namaak Apple II machines)
Nog weer even een poging, heeft iemand meer informatie over de Proton PC-1 of Proton PIM-1 ? Het lijkt er namelijk op dat de interne (6502) kaart PC-1 of PIM-1 erg op elkaar lijken. De PC versie heeft een pinheader, de PIM-1 vergulde een vingerconnector voor evt uitbreidingen.
mailtjes naar Dhr Post of Kool hebben niets opgeleverd. In het archief van het ROVC die destijds (1981) hiermee een cursus Procesbesturing gaf is ook niets meer te vinden.
Hopelijk heeft iemand nog wat?
Jammer dat je mailtjes onbeantwoord gebleven zijn. Sander Kool was een HBS schoolkameraad van mij en later trof ik hem weer op de TU/e. Heeft jarenlang een eigen bedrijf gehad (Engineering Spirit), maar ik zie op Linkedin dat hij nu self-employed technical consultant is.
Hi soldeersmurf 
Sander heeft inmiddels een berichtje gestuurd, hij heeft geen verder informatie meer. En hex dumps al helemaal niet omdat dit op een 6502 systeem stond met floppy's.
Tegenwoordig is van alles op internet te vinden, maar dit PIM-1 systeem is dan wel een uitzondering hierop.
Kijken of ik iemand kan vinden met de proton PC-1. En of hier dan wel docs van zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op KVK.nl zie ik dat er nog diverse "Engineering Spirit" BVs zijn. Voldoende om aannemelijk te maken dat zijn "self-employed technical consultant" via 1 van die BVs loopt.

estijds heb ik zelf de uitgebreide versie van deze computer in bezit gehad, en daar was erg weinig documentie bij, slechts enige bladzijden naar ik mij herinner. En er was een zeer eenvoudig boekje met de BASIC-commando's. Ik heb nog wel eens met Post Electronics gebeld met de vraag om meer gegevens, want er kon zo weinig met de computer. Ik werd nog wel te woord gestaan, maar ik moest het er maar mee doen. Het was een ontwikkel systeem zeiden ze, en de koper moest dat zelf maar uitvinden. Er moet toch iemand wat hebben.