Druppellader vraag

Onze motoren hangen altijd aan druppelladers. Aan die mooie met een vaste accu aansluiting en dan een waterdichte stekker aan de motor. Dus als we weggaan, stekkertje er uit, dopje er op en toeren.

Voor een oldtimer wil ik ook een druppellader gaan gebruiken, maar eigenlijk wil ik die in de auto wegwerken en dan de 230v naar de auto brengen met een soort walstroom stopcontact. Net als de camper.

De vraag is, mag de druppellader aan de accu blijven als ik de 230v verbreek om te gaan rijden ?

Thomas

voor de meeste druppelladers is het antwoord waarschijnlijk ja, maar zeker ben je nooit (er bestaan nu eenmaal veel verschillende druppelladers...)

Je kan eens meten of er stroom loopt in de aangegeven conditie. (druppellader aan accu , maar los van het net)

Mag.
De druppellader is voorzien van een diode waardoor de accu alleen opgeladen kan worden door de druppellader en niet ontladen.
Zelf geef ik de voorkeur aan een losse druppellader die je accu van de auto oplaadt via de sigaretteaansteker oid.
Overigens zou ik geen chassisdelen op 230Vac in of aan de auto monteren en ook geen 230V-bedrading in de auto aanbrengen. Je zit dan met een auto waarin 230V-bedrading samen met 6V- of 12V- bedrading door elkaar heen loopt.

Ja, dat laatste is een goed punt: Iedereen die aan autos werkt weet dat als ie niet elektrisch rijdt, er alleen maar veilige laagspanningen aanwezig zijn in het ding. Als jij 230V naar binnen brengt kan dat tzt tot onveilige situaties leiden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Via sigarettenaansteker is minder en minder mogelijk. Vele auto's schakelen die uit zodra de sleutel uit het contactslot is. Ik opteer eerder voor de oplossing die TS ook al gebruikt met de moto.

In Scandinavische landen is het heel normaal dat er een 230V aansluiting in de gril zit of in het motorcompartiment is voorzien. Ze verwarmen daar hun auto op die manier voor. In een caravan en MH lopen ook beide. Mijn auto kan optioneel met een omvormer geleverd worden. Heb je ook beide in een zelfde voertuig.

@rew onder: hobby staat niet steevast voor slecht of middelmatig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Er is een verschil tussen: "Door de fabrikant geinstalleerd 230V subsysteem" en een "bijgeklust door een hobbyist".

Als de fabrikant het doet, dan mag je hopen dat ze bijvoorbeeld draden en aansluitmethoden gebruiken die geschikt zijn voor 230V automotive gebruik. Dus bestand tegen "veel trillen". Voor een fabrikant zal dan een draadje van een euro ineens 2 euro kosten. Maar voor jou als hobbyist trek je gewoon een draadje uit je voorraad en gebruikt dat. Bovendien als je dat draadje van 2 euro los probeert te regelen, kost het al snel een paar tientjes. Dus de neiging om het dan "minder optimaal" op te lossen is groot.

Kortom: Ik vind het verstandig om de interface tussen de auto en de "muur" op 12V te houden. Ik snap waarom anders soms handig kan zijn, maar ik vind de veiligheidsoverweging gewoon zwaarder wegen.

Nu met je je realiseren dat mijn mening geen wet is. Als je het toch doet, mij best. Ik zit er niet mee.

Je moet je ook realiseren dat als je het TOCH doet, er zeg een 99% kans is dat er niets gebeurt. Maar die 1% is zodanig heftig dat je dat echt niet wilt. Dan is er dus een 99% kans dat jij achteraf (Als we mekaar over 300jaar in het hiernamaals(TM) treffen) kan zegge: "Zie je nu wel, ging goed!". En dan nog vind ik het onverstandig om die 1% kans te lopen dat het fout gaat. Als je dat soort 1% beslissingen vaker neemt, dan heeft zoiets een belangrijke invloed op je levensverwachting. De running gag op Dumpert is "Nu weet je waarom mannen minder lang leven dan vrouwen", iedere keer als er weer een filmpje is waarbij een stelletje kerels domme dingen uithalen. Doen mannen zoiets gemiddeld 3-4 keer in een mensenleven heb je het over de 2-3 jaar levensverwachting verschil tussen mannen en vrouwen. Doe je zoiets iedere week dan is je levensverwachting nog maar 2 jaar. Zo'n beslissing die 99% kans heeft om goed te gaan, maar 1% op "ernstig fout" zijn gevaarlijk: Doe het 1x en je krijgt (met 99% kans) de terugkoppeling: "Ging toch goed, niets aan de hand!".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hartelijk dank.

Ik begrijp de nuance rond 230V in da auto. Het is ook niet gezegd dat het gaat gebeuren, maar ik overweeg het.

Ik ben op zoek naar systemen om de oldtimer vochtvrij te houden en eventueel te voorverwarmen voorafgaand aan een rit. Als dat kan met een 230V systeem, eventueel gekoppeld aan mijn domotica, dan is dat een optie. Maar het is natuurlijk onder het rijden niet meer aangesloten aan ' de paal'.

Maar zoals gezegd, misschien komt het er niet van. Mijn vraag was ' voor het geval dat :-) '

Voorverwarmen? Wat voor auto is het?

Op 23 maart 2021 19:49:00 schreef maus0611:
Voorverwarmen? Wat voor auto is het?

Voor de vraag maakt het niet uit lijkt mij....
Ik bedoel namelijk niet de motor, maar het interieur in de winter. Ook vorstbescherming tegen condens enzo. Wellicht een kleine elektrisch olie radiator/vorstbeschermer of zo..

Onze oldtimer kan bij ons helaas niet binnen staan. In de winter wel onder de carport, in de iets verder zomer op de oprit in weer en wind :-)

Het betreft een Zimmer Golden Spirit.

vergeet dat gewoon, een auto produceert zoveel restwarmte, dat het niet loont om dat via je huis te doen.

mijn 77'er dodge pickup had een winter eens ijs aan de binnenkant van het raam. dat is moeilijk weg te halen omdat dan je hele interieur nat wordt.
dus had ik het gedacht: ff verlengsnoer van de garage naar de auto, 2kW electrische radiator op de voorzetel, ik laat die vooruit ontdooien en veeg het af met handdoek.

dat ding heeft zeker 2uur aan gestaan en het ijs was NIET ontdooit aan de vooruit, en echt warm was de auto ook niet terwijl er 4kWh aan energie is in gegaan. autos (en vooral oldtimers) zijn barslecht geisoleerd.

rendement van een verbrandingsmotor is 35%.
1liter benzine is 8.9kWh aan energie. daar ga je dan 3kWh gebruikt hebben om de auto voort te bewegen, en 6kWh aan warmte.
1uur rijden met een verbruik van 5L/100km zou je dan 30kWh aan warmte hebben gegeven of zowat 15x MEER dan mijn electrisch vuurtje kon produceren.
het grootste deel gaat natuurlijk verloren in de radiator voor de motor.

mijn oldtimers thuis, die verbruiken wel wat meer dan 5L/100km... dus daar komt VEEEL warmte uit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb 6 jaar een standverwarming in de auto. 5kW deze morgen waren de ruiten aangevrozen. 15 minuten en ruiten vooraan en opzij ontdooid. Temperatuur in de wagen niet gecontroleerd. Deze winter bij -8°C in de auto, een half uur aan staan en 12°C in de wagen als ik vertrok. 2018 in Oostenrijk, 's morgens bij vertrek -20°C. Een uurtje voorverwarmen en aangename temperatuur bij vertrek EN de motor start zoals in de zomer. Lekker voorverwarmd. Vertrek ik niet verwarmd, dan is de auto na 20km nog niet op bedrijfstemperatuur. Volgende auto, als het nog kan, terug een standverwarming er in.

Mijn auto is ook geen kleintje. Ford Ranger 3.2.

Deze week een el cheapo standverwarming gekocht voor de serre (130€). 8kW. 5kW is nog goedkoper. Normaal houd ik die vorstvrij met 2 Zibro Kamin van elk max 2,7kW. Zelden op stand maximaal. Zelfs niet bij buitentemperaturen van -7°C en lager. Ik ga terugregelen tot 5kW en zien wat dat geeft. De serre is wat groter dan een wagen en wat isolatie betreft al helemaal niks buiten wat noppenfolie. ipv 10 liter petroleum ga ik nu 40 liter rode diesel kunnen gebruiken.

Om de auto te ontdooien moet je gewoon veel vermogen in 1 keer kunnen aanbieden.

Leesvoer in het Duits.

@ts: voor het vocht, silicagel gebruiken die je kan regenereren?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
benleentje

Golden Member

Een dikke ijslaag ontdooien is ook veel moeilijker en kost ook veel meer energie dan het enkel vorstvrij houden. Dit omdat het ontdooien van water een fase overgang is van vastte stof naar vloeibaar en juist deze fase overgang kost veel energie.

Maar als het gaat om de auto enkel condens vrij te houden is dan een airco niet beter die trekt alle vocht uit de lucht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Mooie wagen zeg. Zonde dat hij buiten moet staan. Standkachel is een mooi optie voor deze wagen. Maar daar bestaan verschillende versies van. Je hebt de hete lucht versie. Die zijn meestal om alleen het interieur te verwarmen. Je hebt ook systemen die het koelwater verwarmen. Die zijn voornamelijk om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen. En dan zijn er ook nog systemen waarbij er een soort van dompelaar in het carter zit.

Die dompelaars zijn het kleinste in vermogen. In principe houden die alleen de motor olie in koude tijden vloeibaar. Deze zijn die dingen waarvan je in scandinavische landen de steker vaak onder de bumper uit ziet hangen.

Als je een hele stevige koelwaterverwarmer hebt kun je door de kachel(ventielator) aan te zetten ook het interieur verwarmen en de ramen ontdooien. Dan heb je wel ook een stevige accu nodig omdat er ook allerlei pompjes en ventilatormotoren moeten draaien.

De hetelucht standkachel is gewoon een speciaal kacheltje dat op de autobrandstof(benzine of diesel) draait.

Alles heeft zijn voors en tegens maar voor de betreffende oldtimer waarover dit gaat is het waarschijnlijk voldoende en het meest praktisch om een hele grote electrische kachel en een vocht vreter te plaatsen.

En dit is dus de scandinavische oplossing:

En zo doen ze het in Rusland. Schijnt ook erg goed te werken:

Shiptronic

Overleden

Bij de versies die het koelwater voor verwarmen zit vaak ook een schakeling die de kachel fan motor bediend, en zo ook het interieur voor verwarmd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 24 maart 2021 18:11:58 schreef Ex-fietser:
[bijlage]

Mooie wagen zeg. Zonde dat hij buiten moet staan. Standkachel is een mooi optie voor deze wagen. Maar daar bestaan verschillende versies van. Je hebt de hete lucht versie. Die zijn meestal om alleen het interieur te verwarmen. Je hebt ook systemen die het koelwater verwarmen. Die zijn voornamelijk om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen. En dan zijn er ook nog systemen waarbij er een soort van dompelaar in het carter zit.

Die dompelaars zijn het kleinste in vermogen. In principe houden die alleen de motor olie in koude tijden vloeibaar. Deze zijn die dingen waarvan je in scandinavische landen de steker vaak onder de bumper uit ziet hangen.

Als je een hele stevige koelwaterverwarmer hebt kun je door de kachel(ventielator) aan te zetten ook het interieur verwarmen en de ramen ontdooien. Dan heb je wel ook een stevige accu nodig omdat er ook allerlei pompjes en ventilatormotoren moeten draaien.

De hetelucht standkachel is gewoon een speciaal kacheltje dat op de autobrandstof(benzine of diesel) draait.

Alles heeft zijn voors en tegens maar voor de betreffende oldtimer waarover dit gaat is het waarschijnlijk voldoende en het meest praktisch om een hele grote electrische kachel en een vocht vreter te plaatsen.

En dit is dus de scandinavische oplossing:
[bijlage]

En zo doen ze het in Rusland. Schijnt ook erg goed te werken:
[bijlage]

In Scandinavië zijn ook heel veel water dompelaars te vinden die gemonteerd zitten waar normaal de vriesbeveiliging van de motor zit. Maar die verwarmen normaal alleen de motor.

Een deftige standverwarming belast de accu niet extreem. Tot 15A bij het voorgloeien en dan valt dit snel terug naar 12 à 33W. Bij 1/2 uur spreken we dan over 16W zonder het voorgloeien.

Op 24 maart 2021 18:02:23 schreef benleentje:
Een dikke ijslaag ontdooien is ook veel moeilijker en kost ook veel meer energie dan het enkel vorstvrij houden. Dit omdat het ontdooien van water een fase overgang is van vastte stof naar vloeibaar en juist deze fase overgang kost veel energie.

Maar als het gaat om de auto enkel condens vrij te houden is dan een airco niet beter die trekt alle vocht uit de lucht.

Dit jaar nog eens geluk gehad dat het sneeuwde. De onderlaag was dan ook nog eens bevroren regen. Binnen het half uur dreef de sneeuw gewoon van de ruiten. Als je binnen een half uur van -7°C naar 12°C gaat, dan is het ijs al lang van de voorruit gevallen. Tenslotte komt de warmte voor 100% via de ventilatie van de voorruit.

Ik denk niet dat TS een airco een airco in deze wagen gaat plaatsen. Ik zou deze wagen ook zoveel als mogelijk origineel houden. Zeker niks inbouwen wat er origineel niet in zit.

Silicagel lijkt me de meest bruikbare oplossing. Eventueel een ESP8266 met BME280 in de auto plaatsen om de vochtigheid op te volgen. Die druppellader gaat daar geen probleem mee hebben.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 24 maart 2021 18:11:58 schreef Ex-fietser:
[bijlage]

Mooie wagen zeg. Zonde dat hij buiten moet staan.

Haha, dit lijkt geen oldtimer, maar een nieuwe Zimmer. Op bestelling ca. 250.000,- euri

Ik zie trouwens zojuist dat Webasto sinds kort een elektrische parkeerverwarmer heeft ....

Misschien is dat iets.

Een simpele rekensom gemaakt. Kwh prijs 20 cent, kachel verbruik 1000w continu, 24 uur. Dat kost je dan 144 euro in de maand aan stroom. Is het niet beter voor de auto (want roesten gaat ie toch) om hem dan droog te stallen in een garagebox?

Ik zie trouwens zojuist dat Webasto sinds kort een elektrische parkeerverwarmer heeft ....

Ik heb deze: DBW 2010

Is nogal extreem maar ik kon hem heel goedkopp uit een berg oude legerspullen kopen. En ik wilde hem gebruiken om tijdens dxpeditions te kunnen kamperen in de koude poolnacht op de noordkaap. Een oude atmosferische diesel starten bij dertig of meer onder nul is lastig.

Degene die ik heb werd in het leger gebruikt om 's ochtends vroeg grote legervoertuigen te starten. De kachel stond voor op een voertuig gemonteerd en werd naar de bus of tank gereden en met snelkoppelingen aan het koelsysteem van de bus gekoppeld. Met de kachel wordt dan de koelvloeistof opgewarmd waarna er gestart kan worden. Dit alleen gedurende extreme koude uiteraard.

Het ding gebruikt best wel wat diesel en je hebt stevige accu's nodig om in die koude de brandstofpomp en de koelwaterpomp te laten draaien. Ik heb sytemen gezien waarbij ze met deze kachel ook de brandstoftanks en brandstoffilters en de accu's opwarmden. Het brandstoffilterhuis heeft dan een dubbele wand waar de koelvloeistof door gepompt wordt en in en brandstoftank bevind zich dan een warmtewisselaar en de accu staat ook in de compartiment met een kacheltje. Dit alles voor extreme koude. Min dertig of meer (of moet ik zeggen minder) graden onder nul.

Zoals maus0611 zegt zijn dit erg dure oplossingen. Zowel elektriciteit als diesel/benzine brandstof kost echt serieus geld. In Scandinavië is de elektriciteit juist helemaal niet duur. Daar is een elektrische kachel prima te doen. Hier is een garagebox huren denk ik betaalbaarder.

Maar als wagen nu al onder een carport staat? Wat is er dan tegen om daar de zijkanten van dicht te maken met wat schuttinghout? Dan blijft in elk geval de wind en regen bij de wagen vandaan. Zorg dan ook voor een stenen waterdichte ondergrond. Anders blijft de onderzijde van de auto altijd vochtig en kun je hem zien wegrotten.

EgbertG

Golden Member

Je zou t ook contactloos kunnen oplossen. Ergens op handige plek een pickup spoeltje plaatsen in/onder auto en als je wilt laden plaats je de lader voor de spoel.

Lukt prima om dan te druppelladen en geen losse draden nodig

Op 25 maart 2021 09:17:17 schreef EgbertG:
Je zou t ook contactloos kunnen oplossen. Ergens op handige plek een pickup spoeltje plaatsen in/onder auto en als je wilt laden plaats je de lader voor de spoel.

Lukt prima om dan te druppelladen en geen losse draden nodig

Die oplossing is nieuw voor mij. Je bedoelt dat ik de zwakstroomkant van de lader draadloos naar de accu breng ?
Zijn daar setjes voor te koop die dat kunnen ?

EgbertG

Golden Member

Weet niet of daar standaard iets voor te koop is, maar tis ook makkelijk zelf te maken.
Het principe is zoals je electrische tandenborstel.

Heb er zelf ook wel eens over nagedacht namelijk.

Ik was van plan achter de gril een spoel te plaatsen gewikkeld over klein
stukje pvc buis. De gril is de ideale plek. Je kunt er makkelijk bij en
er zitten al openingen om iets kleins door te kunnen steken.

Als je wilt laden steek je de laderpen ( ferrietstaaf met wikkeling )
door de pvc buis en je hebt meer dan voldoende koppeling om de accu
te (druppel) laden.

Klein beetje electronica er omheen en je hebt de ideale en veilige lader!

buckfast_beekeeper

Golden Member

En hoe plan je de communicatie tussen batterij en lader? Hoe gaat de lader bepalen wanneer hij van volladen naar druppelladen mag? Hoe gaat de lader ontdekken dat er stroom is weggevloeid?

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EgbertG

Golden Member

Een loodaccu kun je prima 24/7 op max. 13.8 volt houden en de laadstroom zal nooit te groot kunnen worden.

Mocht er in een druppellader meer intelligentie zitten dan kun je dit ook nog prima achter de secundaire spoel plaatsen.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op zaterdag 27 maart 2021 09:05:24 (37%)

Om die spoelen een beetje te kunnen koppelen moeten ze heel dicht bij elkaar zitten. Inderdaad zoals een tandenborstel waarbij het eigenlijk om twee helften van een trafo gaat die je in elkaar schuift. Ik denk dat je dan net zo goed een steker in je wagen steken. Dat is dan net zoveel moeite. De hoeveelheid energie die zo kunt overdragen zal ook uiterst beperkt blijken. Waarschijnlijk zelfs onvoldoende om te kunnen druppelladen als je een stevige accu hebt.

Er bestaan ook dergelijke systemen om telefoons op te laden door je telefoon op een platfompje te leggen. In zowel je telefoon als het platformpje zit dan een spoel. Die apparatuur is best ingewikkeld en het resultaat is betrekkelijk langzaam laden met grote verliezen.

Het is een leuk idee maar inefficiënt en erg lastig te realiseren.

Er is ook een dergelijk idee geweest om een E auto op een dergelijke manier op te laden. Daartoe wilde ze een enorme installatie inbouwen in de parkeerplaats. Je rijd de wagen erboven en uit grond komt dan een soort grote spoel omhoog die tegen de onderzijde van de wagen drukt. Op die plek zit dan weer een oppikspoel in de wagen ingebouwd. Erg leuk idee maar ik heb er nooit meer iets van gehoord en ik betwijfel of er ergens daadwerkelijk een prototype van gerealiseerd is. Ik toen alleen maar een situatie tekening van een nieuw te bouwen huis met in de parkeerplaats een dergelijk systeem ingebouwd gezien. Een soort artist impression van een toekomsthuis zeg maar. Helaas is een artiest geen techneut en is niet alles wat een artiest bedenkt te realiseren.

@Arco onder. Er is dus wel eens iets echt gemaakt. Nu de vraag werkte het ook?