LPG in VR6 - 3 injectoren per bank en 1 bank met extra connector?

EgbertG

Golden Member

Ik doe een poging om LPG injectoren te vervangen in een VW met VR6 motor.
De injectoren zitten per 3 stuks in een soort behuizing geschoven waarop het LPG wordt gezet.

In 1 van die 2 behuizingen van 3 stuks zit een extra connector. Weet iemand waar die voor is?

Landi Renzo - witte dop injectoren zijn t

High met Henk

Special Member

Even wachten tot shiptronic reageert: die weet het wel.

ik denk dat het een druksensor is voor de LPG druk.
Vrij standaard volgens mij:
bij mijn
Diego (Ford) zit hij apart in de leiding
Lovato (Hyundai) en eigenlijk ook Landi renzo

zit het ook zo:

de prins heeft het niet in de leiding, maar zit in de verdamper als ik me goed herinner.

Als je enigszins de kant hebt om t eherkalibreren zou ik de injectoren zelf ook vervangen voor iets betere exemplaren: Voor de hyundai heb ik ook net een setje goeie liggen.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 22 maart 2021 11:56:18 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EgbertG

Golden Member

Druksensor ja ... ik dacht even dat t probleem daar zou zitten omdat t
choke zou zijn, maar druksensor is logischer.

Choke gaat gewoon met de pulsen van de injectoren..?

Ik dacht dat t een enorme klus was om ze te vervangen, maar volgens mij is t die verroeste rand verwijderen
met die M10 bouten en ze kunnen eruit. De slangen die naar de cilinders gaan kunnen gewoon blijven zitten.

Shiptronic

Overleden

Op 22 maart 2021 11:55:32 schreef High met Henk:
Even wachten tot shiptronic reageert: die weet het wel.

U riep ? :)

LPG druk & Temperatuursensor Bosch. Injectoren zijn van MED.

Opletten met nieuwe injectoren , de kleur coderingen zijn onlangs gewijzigd. En alle 6 tegelijk vervangen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Dank voor de waarschuwing.

Ik zit al een jaar tegen deze klus aan te hikken, omdat ik dacht dat t hele voorfront eraf moest. Maar het blijkt gelukkig stukken eenvoudiger.

de nieuwe zijn deze:

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 22 maart 2021 13:32:09 (11%)

Shiptronic

Overleden

Ook al moest het voor front eraf, dat val ook reuze mee, binnen het uur ligt alles eraf, wel even de airco aangesloten laten :)

Edit voor de uitleg van de kleurwisseling kijk hier: https://www.lpg.auto.pl/en/index.php?s=info&id=1836#:~:text=MED%20….

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 22 maart 2021 14:34:07 (43%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Handige site .... dank!

Bij het terugzetten van de nieuwe injector ... gewoon droog of moet
er iets op de rubber ringen worden aangebracht?

Shiptronic

Overleden

Rubber altijd even licht invetten, Vaseline, olie vet. wat je maar hebt liggen maar nooit droog in elkaar proppen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Ok, zal ik dat idd doen. Kon het nergens vinden op internet wat de procedure was.

Dus dank wederom ... morgen vervang ik ze en dan hopen dat de keuring
een succes is volgende week!

EgbertG

Golden Member

Die 4 schroeven van de injectorrail zitten echt muurvast ... dus injectoren krijg ik er niet uit. Jammer!

Shiptronic

Overleden

Ik heb er 100-den vervangen. en ja die schroeven zitten vast, maar nog nooit problemen gehad om ze eruit te krijgen we een goed passende 6 kant dop gebruiken. Ik zal even kijken als ik nog 2x een 3 voudige heb liggen , dan kan je er 1 met gerust hart afbreken ;)

Dit heb ik nog liggen:

Geen 2x3 meer, maar 4+2 = ook 6, wel kijken of je met de slang lengtes uitkomt, of 1x3 + 1x4 en 1 aansluiting ongebruikt laten.

Injectoren zelf zitten ook kneiters vast in de houder, voorzittig heen en weer draaien en eruit trekken.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 25 maart 2021 18:45:49 (35%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Zo, wat een collectie!

Ok, ik durf nu wel iets meer geweld te gebruiken, als het misgaat
kan ik van jou wat overnemen. Fijn.

Ben al paar dagen 2x per dag WD40 aan het spuiten. Heb t verwarmd
en weer laten afkoelen. Dop 10 op klopboormachine met krachtbeperking -
dus lekker trillen.

Echt niks! Geen beweging.

1 3-voudige mag dus afbreken.....

Morgen met de hand maar eens kracht zetten.
Wordt vervolgd!

Om bouten los te krijgen werkt goede kruipolie beter dan WD40. En heb je geen "niet-ratel"[1] waar je een stuk pijp op kunt zetten? Ik verwacht dat je daarmee meer kracht kunt zetten dan met een boormachine.

Ik heb onlangs succes gehad met een slagmoeraanzetter op accu, die werkte prima ondanks ik een verloopje en een torx-dop had gebruikt die niet geschikt zijn voor zo'n apparaat. Maarja... dan moet je mazzel hebben dat je iemand kent die zo'n ding heeft.

[1] "Niet-ratel": Sleutelgereeschap dat niet ratelt. Een ratel is kostbaar en kwetsbaar, die moet je zeker niet gebruiken met verlengstuk.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op donderdag 25 maart 2021 22:03:44 (14%)

High met Henk

Special Member

Ik heb denk ik nog wel 2x 3 liggen. Zal ff kijken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Kruimel

Golden Member

Op 25 maart 2021 21:56:08 schreef necessaryevil:
[1] "Niet-ratel": Sleutelgereeschap dat niet ratelt. Een ratel is kostbaar en kwetsbaar, die moet je zeker niet gebruiken met verlengstuk.

Of gewoon eentje die groot genoeg is. Als je met een dop 10 een ratel stuk krijgt is hij te klein (of te goedkoop om te missen als hij stuk gaat). Misschien barst je er een mindere dop mee. Dit is een telescopische 1/2" ratel met dop 10 die daarbij nuttig zou kunnen zijn, die heeft grotere bouten gezien dan 10mm:

Als je een 1/4" ratel gebruikt is het gevaar voor schade groter, en met die grotere als 1/2" (3/8" misschien) zou ik voornamelijk bang zijn om bouten te breken. Heb je een reserve-onderdeel hoef je niet meer bang te zijn voor de gebroken bout. :)

EgbertG

Golden Member

Fijn al die hulp!

Inderdaad zet je met een normale sleutel meer kracht, maar ook weer
zodanig veel nodig dat t hele onderdeel onder de auto gaat draaien- ook al zit t vast met een metalen beugel.

Het zou ideaal zijn als ik het hele blok eruit zou kunnen halen, maar
dan moet de voorkant van de auto er af. De 3 uitgangen van het blok
zitten met slangen naar de cilinders en daar kun je niet bij.

Het ratelen met boormachine leek me effectief om WD40/kruipolie te
doen inwerken?

Een is los, en een is afgebroken - en zoveel kracht zette ik niet eens

High met Henk

Special Member

hmm tiel is niet heel erg in de buurt, maar ik kan mijn injectoren maandag wel meenemen richting Boven-Hardinxveld als ik ze vind.

IS al een heel eind die kant op.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Kruimel

Golden Member

Die WD-40 is niet ver doorgedrongen zo te zien... Volgende keer iets als loctite of keramisch vet in de draden zodat ze niet zo muurvast roesten? Wat voor gereedschap heb je nu gebruikt? Ik moet zeggen dat ik het koppel met zo een lange ratel wel makkelijk onderschat. Voor dop 12 en minder gebruik ik meestal mijn (niet-telescopische) 1/4" ratel om aan te draaien om deze fout bij het installeren niet al te introduceren.

Hoe zitten die slangen vast dan? Bij mij met knijpklemmen die je met een kleine tang wel los krijgt. Ik kan overal bij in mijn 4-cilinder, dus voor mij is is het relatief makkelijk praten. Als je de rail er uit krijgt kan je met een griptang misschien nog de restanten van de bout verwijderen. In dat plaatje van Schiptronic zie ik dat de bouten misschien van achteren ook te bereiken zijn voor wat olie.

Het inwerken van kruipolie door ratelen heeft mij nooit geholpen, WD-40 overigens ook weinig. Motorolie kruipt dieper voor zo ver mijn beperkte ervaringen gaan. Ik doe niet veel met auto's, maar mijn indruk is dat geweld en reserve-onderdelen daar aanzienlijk meer problemen oplossen dan in de elektronica. Ik weet niet hoeveel die injector-rails kosten, maar er zijn wel situaties geweest dat ik op basis van een redelijk uurloon alvast een nieuw onderdeel heb besteld voor ik begon.

EgbertG

Golden Member

De 2e injectorrail zit ietsjes hoger en heb ik 2 van de 4 bouten van losgekregen!

Ik heb 1/4 inch ratel met 15 cm verlengstuk. Geen extra hefboom op de
standaard ratel. Eerder dan dat dat zinvol is buigt t hele spul tegen
de radiateur aan.

Als de bouten afbreken .. ook prima, want ik kan altijd nog met ty-wrap
de injectoren op hun plek houden.

Als de behuizing zelf breekt dan .... rij ik graag even richting Henk ;-)
Uit een passende vergoeding komen we vast wel.

en/of naar Shiptronic!

Shiptronic

Overleden

Bizar, nog nooit gezien en ik heb er heel wat vervangen. de inserts zijn messing, best kans als straks alles eraf is dat je het afgebroken stuk er zo uit draait.

Suces, hellas kom ik aankomende tijd niet echt in de buurt, maar onze planners zijn zeer dynamisch, mocht ik die richting toch nog op gaan meld ik me wel even, ff bij buurten is ook leuk. (doe je APK's?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Ik heb er eentje los .... 2 van de 4 bouten braken af.

Er zit geen pakking tussen t metaal en de plastic behuizing?
Als ze maar op hun plek blijven is t goed genoeg?

Heel vies na 3 ton:

Auto staat al maanden stil.... stond nog steeds onder druk!
Schrok me wild

Komen buurten altijd leuk! APK's doe ik zelf niet, ik breng ze even
naar een adresje om te keuren/af te melden. Ben niet bevoegd helaas.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op vrijdag 26 maart 2021 20:34:19 (20%)

Kruimel

Golden Member

Na 3 ton? :o Ja dan heb je wel tijd om vast te roesten... Heb je de LPG filters wel vervangen? Meestal komt de bende daardoor binnen, er schijnt een soort restant paraffine in LPG te zitten.

Er zitten twee ringen rond, dus dat zou geen probleem moeten zijn. LPG druk is maar een paar bar, iets meer dan een waterleiding, maar zou goed afgesloten moeten zijn. Als er maar een klein lek in zit ruik je dat best snel. Ik heb weleens het voorgenoemde filter niet goed genoeg vastgeschroefd, maar dat ruik je binnen wel...

Shiptronic

Overleden

Ja de beugel hoeft ze allen maar op hun plek te houden, en zorgt ervoor dat ze niet kunnen draaien( tijdens montage heb je 2 keuzes waar de connector heen wijst, er zit geen pakking tussen, daar zijn de O-ringen voor :)

Vervuiling is vaak niet het probleem, dan zou je ze kunnen reinigen, probleem is slijtage, ze worden te traag en blijven dien gevolge te lang open staan, waar door het mengsel te rijk word. Co te hoog en Lambda te laag <0.98 en vaak HC boven 200

Heb je een interface en software om de boel uit te lezen ? (CO/ 4 gastester aanwezig?) OBD VAG COM?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Het filter! Da's een goede... die heb ik ook ergens nieuw liggen. Wel relevant om dat zeker nu meteen te doen!

Ja, ik kan via de seriele uitgang van de LPG-computer het een en ander uitlezen met de juiste software.

Aankomende week zal dat wel gaan plaatsvinden. Met de oude injectoren
stond het in closed-loop enorm te dansen en kon er niet meer worden
bijgeregeld. Op benzine gelukkig wel alles goed.

Kruimel

Golden Member

Het schijnt dat die filters elke 20.000km moeten, best vaak. Ik doe het minder vaak, maar ze kosten weinig en zijn makkelijk te vervangen, dus ik heb er ooit 2 gekocht en vervang ze zo vaak ik er aan denk. Meestal doe ik voorafgaande aan de winter een oliewissel en vervang ik de koplampen en doe ik het dan erbij. Tip: schrijf de kilometerstand en datum er op met potlood of kras het er in, inktpennen vervagen bij mij bijna altijd in de tijd tussen vervangingen.