ik heb 10 jaar en 380.000 km gereden met een 1600 Laguna op LPG, voordat ik er enkele maanden geleden achter kwam dat 'dat ene busje' het drooggasfilter was, vlak voor de injectoren...
Hij is nu wel vervangen, en vlak daarna de injectoren.
Toen was echter het probleem dat ik had (rijdt niet op gas) nog steeds niet opgelost.
Ik ben toen naar ACA in Arkel gegaan, en die vonden een slecht contact tussen de gas-ECU en massa. Dat hebben ze verholpen, en hij rijdt weer prima.

20.000 km om een filter te vervangen vind ik ook wel weinig, maar ik wil hem de volgende keer wel iets eerder vervangen dan 380.000...

Op 27 maart 2021 11:31:34 schreef EgbertG:

Ja, ik kan via de seriele uitgang van de LPG-computer het een en ander uitlezen met de juiste software.

.... Op benzine gelukkig wel alles goed.

1e voorwaarde is aan voldaan, op benzine alles ok, dan krijg je hem op lpg ook goed. Als je wil kan ik hem (remote teamvieuwer) wel voor je goed zetten. moet rijdend op de weg, en rijden en software bedienen is geen goede optie :) (jij rijd, ik bedien de software :) )

Filter vervangen, als hij te ver heen is merk je dat bij vol vermogen, geen trekkracht meer en systeem schakelt terug naar benzine. en een vervuild/oud filter houd meer tegen dan een nieuw. Maar dit probleem heeft niets met vervuiling te maken maar slijtage.

Nou Shiptronic, mogelijk ga ik je daar nog eens aan herinneren! ;-) Ik heb namelijk vorig jaar enthousiast zitten
spelen met K-waardes en ook gepoogd een nieuw programma in te laden.

Geloof wel dat ik zo wakker was een backup te maken ....

Inmiddels het filter gevonden:

Eigenlijk geinspireerd door opmerking van MinCoz - "vlak voor de injectoren"

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (12%)]

Spelen is niet de juiste benadering, met een goede uitleg en systeemanalyse is het goed te doen, als je de strategie erachter begrijpt.

Kan kan je de volgende waarden in een tijds grafiek laten zien? (OBD / VAG-COM) : fast fuel trim, slow fueltrim en Lambda waarde ? Liefst van beide banken tegelijk.

Zit er cruise control op? dat maakt je leven een stuk aangenamer met het instellen. , en een zo vlak mogenlijk stuk weg zoeken (liefst snelweg) van een KM of 10.

Superinterressant gebied altijd die fuel trimmings!

Ik heb dat VAGCOM lite, maar heb volgens mij niet de banken gevonden
waarin dat wordt vermeld.

In welke "CPU" module wordt de self learning gedaan. Bij CPU van de
auto of van de Landi Renzo module?

Met cruise idd!

Self learning zit in de auto ECU, daar kan je ook niks in aanpassen, self learning van de LPG module zeker niet gebruiken!!

Hoe staat het met de Passat?

Hi Shiptronic!

Gisteren de nieuwe LPG injectoren geinstalleerd - moet je nog best stevig doordrukken voordat t zit - en filter vervangen.

Daarna dacht ik nog even de remmen achter te doen. 2 remklauwen
muurvast. Klauwen met ingebouwde handrem.

Loop dus ietsjes uit met de Golf helaas.

Update volgt zodra ik ga meten aan CO op LPG!

Dit is geen auto topic, maar toch.. De zuigers van je achterremklauwen je terugdrukken en draaien tegelijk. Er zit een fijne draad op het stel mechanisme van je handrem.

Ik heb er inmiddels 1 zuiger heelhuids uit. Revisiekitje komt een dezer dagen binnen.

Handrem stellen .... dat vroeg ik me nog af. Waar stel ik die af dan?

Aha... hydraulisch bekrachtigd leek t me ook met een eigen cupje

Eindelijk de Golf VR6 door de keuring!

alle remleidingen, achterveren, remslangen, injectoren en lassen dorpel
etc etc verder .... pfff!

Op benzine geweldig .. op LPG rijdt het ook en kennelijk voldoet
het ook aan de APK eisen ...

maarrr ....

Als ik onder de 2000 RPM gas geef dan bonkt/stottert ie echt met alle
geweld denkbaar. Bang voor mn aandrijflijn!!

Zit ik op 2200 toeren en geef dan gas dan trekt ie als een lier.

Moet ik de auto nog iets vertellen dat ie nieuwe injectoren heeft?
Via de LPG interface zit een optie "selflearning" of iets dergelijks uit het hoofd.

Op 27 maart 2021 21:41:15 schreef Shiptronic:
self learning van de LPG module zeker niet gebruiken!!

Klinkt als vonk overslag tussen bougiekabel en bougie, vonk loopt dan tussen rubber dop over het porselein. Bougies en kabels samen wisselen! controleer op zwarte kruipsporen over het wit van het postelein (deze sporen zitten dan ook in de dop maar minder goed zichtbaar) het niet samen vervangen zorgt ervoor dat het een het ander weer stuk maakt.

Laat de auto op LPG draaien en wacht tot de Lambda regeling mooi werkt(Arm-rijk-arm-rijk...enz) airco uit! en vewarming niet op vooruit ontwaseming zetten.

Meet dan de Slow fueltrim(longterm) en de Fast fueltrim(shortterm) , de laatstse zal in de buurt van de 0 moeten schommellen

Schakel dan om naar benzine, en laat weten waar de waarden van hierboven heen gaan, direckt en nadat de boel weer gestabiliseerd zijn.

En ik wil ook wel even mee kijken.(mail me maar)

Ah.. .hoopte al op een reactie van jou ;-)

Had onthouden dat ik niet zomaar iedere optie in dat programma
moest doen - dus ook niet gedaan!

Ontsteking noem je ... met gas geven wordt het mengsel rijker en het vacuum minder. Ben even kwijt of een rijk mengsel nou trager of sneller ontbrandt. Vermoedelijk later en dat daarom een minder goede vonk een probleem kan geven.

Hmm... nou ik kan weer wat gaan proberen. Zal de opdekplaat op de motor leggen, want die legt de kabels ook mooi bij elkaar vandaan.

Heb er eigenlijk nog niet eens naar gekeken of ik een ouderwetse verdelerkap heb of dat t DIS is.

Mochten die kabels/bougies niet helpen dan zal ik je meting uitvoeren!

Nogmaals ten overvloede, beiden tegelijk vervangen en niet "even" allen nieuwe bougies of kabels(neem originele, en zeker niet de "high performance" siliconen troep, inwendige weerstand is te hoog). proberen, het een sloopt het ander!

Bougies niet te wijd zetten 0,7 - 0,8 max.

Vacuüm word minder met gas geven, dat is normaal, 1e moment zal het mengsel even armer worden, en juist een arm mengsel ontsteek slecht. De ontsteekspanning kan zo maar oplopen tot 18-20 KV! best porselein van de bougies invetten met siliconen vet.

Succes!

Het is wel logisch dat t met de oude versleten injectoren geen problemen gaf ... want die had een veel te rijk mengsel.

Vooralsnog heb ik weer hoop. Dank

Hoe is het gegaan? ontsteking al opgefrist?

Toevallig moest ik er vandaag nog aan denken aan deze thread hier. Nog altijd geen tijd gehad. Gebruik de auto wel dagelijks, maar moet heel
voorzichtig acceleren.

Was er wel aan begonnen maar die kabels durf ik er niet af te trekken!
Zit loeivast en aangezien t nu mn enige auto in gebruik is, ben ik wat voorzichtig. 7 juli is mn Renault 20 een oldtimer, dan durf ik aan de
kabels wat harder te trekken.

Verder bezig een Passat V6 LPG station te verkopen .... afscheid nemen valt me zwaar voor die 450 euro ;-)

Passat v6 voor 450 euro??

Wegentax bedoel je?

Op 29 mei 2021 22:53:09 schreef EgbertG:.... afscheid nemen valt me zwaar

Ik ken het probleem ,wegens leasebak van de zaak staat hier ook een Jaguar Xtype 3.0 V6 sport 4x4 stil :( (maar niet voor € 450,- ;) )

Passat niet beter bruikbaar als onderdelen donor/spareparts?

Ik heb goede herinneringen aan die Passat V6 ... het rijdt echt geweldig!
Handgeschakeld en mag 1800 kg trekken. Ideaal om een auto op te halen!
Op LPG is t idd wel 110 euro per maand, maar dat is ook maar 30 euro per
maand meer dan op benzine ....

Qua onderdelen heb ik er weinig aan. Totaal ander motorblok. Denk dat
ik m toch maar op marktplaats zet en idd voor maar 450 euro....

Ah, de V6 vs VR6, beide mooie stukjes techniek!

Was even benieuwd naar de status?

Op 25 juni 2021 18:49:42 schreef Shiptronic:
Was even benieuwd naar de status?

Op 29 mei 2021 22:53:09 schreef EgbertG:

Was er wel aan begonnen maar die kabels durf ik er niet af te trekken!
Zit loeivast en aangezien t nu mn enige auto in gebruik is, ben ik wat voorzichtig. 7 juli is mn Renault 20 een oldtimer, dan durf ik aan de
kabels wat harder te trekken.

Er was een speciaal tooltje, dat zat normaal vlg mij op de kabel van cil.1 gedrukt, daar mee kon je de kabels eraf trekken!