De soortelijke weerstand kan je gebruiken om van een LBH stuk massief materiaal de weerstand te berekenen. Voor die berekening moet je MAAL de lengte van je actuele stuk doen en delen door de oppervlakte van de doorsnee. Daarom moet de (SI) eenheid van de soortelijke weerstand Ohm.m zijn. Vermenigvuldig met de lengte en het is Ohm m2 en deel dan door de oppervlakte van de doorsnee en er blijft Ohm over!
Bij een auto, waar je in de volksmond over 7.6 liter per 100km spreekt, moet je om het werkelijke verbruik van een rit de afstand door 100km delen en dan vermenigvuldigen met die 7.6 liter.
Wil je dit netjes in SI eenheden doen, dan zijn de lengte maat meters. Het verbruik is dan 7.6*10-8m2. Wil je het verbruik op een rit van 5*104m (50km) weten dan vermenigvuldig je de afgelegde afstand met het specifieke verbruik om het verbruik van die rit te weten te komen. Omdat er in SI m3 (103 liter)als uiteindelijk resultaat uit moet komen, en je met de afgelegde afstand moet vermenigvuldigen moet de eenheid van het specifieke verbruik gewoon in m2 zijn.
Als je het verbruik van een rit in kg zou willen weten, dan kan je het specifieke verbruik misschien beter in kg/m uitdrukken. Wederom vermenigvuldig je met de afgelegde afstand in meters om een schatting voor de verbruikte brandstof te verkrijgen (dit keer in kg.).
Dit geeft dan weer de hint dat je normaliter misschien 7.6*10-8m2 eerst als 7.6*10-8m3/m kan schrijven. Maar 1 van die meters boven de streep kan je wegstrepen tegen die daaronder....
Soms wordt wel eens V/V als eenheid gegeven. Tja, Dat is dus eigenlijk eenheidsloos want je kan die volts gewoon wegstrepen. (en van eenheidsloze dingen kan je logarithmes nemen. Dus is "dB" dan ineens ook een mogelijkheid om deze spec vast te leggen!)