Weerstand van geleiders

Anoniem

Ik ben het niet eens met je betoog.
Dit is een theoretisch en simpel vraagstuk. Dat in verhouding staat met de reeds geziene leerstof.
Als Ben dit nog niet begrijpt is het weinig zinvol hem met de vele struikelblokken te confronteren die je zou tegenkomen als je dit in de praktijk zou willen realiseren.

Ik vind het trouwens fout dat tegenwoordig in de meeste studieboeken gerefereerd wordt voor soortelijke weerstand naar een kubieke meter van dat materiaal.

Er zijn minstens duizend maal meer technici die nut hebben bij een simpele definitie als Ohm/m/mm2 om zich een idee te vormen van de weerstand van een voorhanden zijnde stuk kabel dan wetenschappers die de exacte eenheid ergens voor zouden nodig hebben.

Eea moet praktisch bruikbaar blojven.
Als je vrouw om 3 m gordijnstof gaat vraagt ze toch ook niet om
3,1710025020738463911283815734554x 10-16 lichtjaar stof?

Op 5 april 2021 12:54:53 schreef grotedikken:
Ik vind het trouwens fout dat tegenwoordig in de meeste studieboeken gerefereerd wordt voor soortelijke weerstand naar een kubieke meter van dat materiaal.

Er wordt niet gerefereerd naar een kubieke meter. In de wetenschap is het nou eenmaal de gewoonte om afmetingen in meter en vierkante meter aan te geven. Dat is omdat de meter de eenheid van lengte is. Je hoeft dus alleen maar vierkante millimeters om te zetten naar vierkante meters, of andersom. Voor de praktijk betekent het dat je in de formule de komma 6 plaatsen opschuift. Het is de taak van een leraar om die werkwijze duidelijk te maken. Maar ik krijg de indruk dat dat tegenwoordig niet meer gebeurt.

fred101

Golden Member

Nu snap ik het denk ik (het wiskundige deel). Een stuk koper heeft een bepaalde weerstand. Dat is het gevolg van Lxbxh. Als we de lengte 1 maken dan krijg je 1xbxh ofwel een oppervlak. Dus 1m x 1m x 1m = 1 m^3 is gelijk aan 1 m^2 x de lengte. ofwel de oppervlakte x de lengte. Die 1m^2 kun je dan vervangen door een constante, de soortelijke weerstand bij 1 m^2. Dat is wat onpraktisch dus neem je de constante x het oppervlak en dat maal de lengte.

Gevoelsmatige uitleg : stel 10 meter dik draad heeft net zoveel weerstand als 1 meter dun draad. De lengte is het niet want 1 meter dun draad heeft nog steeds meer weerstand dan 1 meter dik. Dat is eigenlijk gewoon logisch nadenken (vergelijk het met de weerstand van een dun waterslangetje tov een dikke) dan blijft de hoogte en de breedte over, het oppervlak (of de diameter bij rond draad). Mooi maar nu weet je alleen hoeveel meer weerstand draad A tov B heeft (de ratio). Niet hoeveel ohm. Door nu dat oppervlak met een constante te vermenigvuldigen tot het verhaaltje klopt voor het gebruikter materiaal, kun je een echte waarde berekenen.

En dan vergeet ik even dingen als cooper paren en supergeleiding ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 5 april 2021 13:26:19 schreef KlaasZ:
[...]Er wordt niet gerefereerd naar een kubieke meter. In de wetenschap is het nou eenmaal de gewoonte om afmetingen in meter en vierkante meter aan te geven.

Toch wel, een geleider met een vierkante meter doorsnede heeft op zich 0 Ohm weerstand.
Een vierkante meter met een lengte van 1 m wél. Dus toch een kubieke meter.

Een elektricien die in the field gauw even het spanningsverlies over een kabel wil berekenen wordt niet vrolijk van dat exponenten gedoe van dat ontzettend klein getal.

De definitie is eigenlijk Ω/m/m2 Wat in de wiskundige notatie vereenvoudigd wordt naar Ωm2/m en vervolgens naar Ωm. Voor een nerd of een theoreticus met twee linkerhanden heel logisch , maar voor een praktijkmens niets dan verwarring.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 5 april 2021 13:52:07 (19%)

Op 5 april 2021 13:26:19 schreef KlaasZ:
[...]Er wordt niet gerefereerd naar een kubieke meter. In de wetenschap is het nou eenmaal de gewoonte om afmetingen in meter en vierkante meter aan te geven. Dat is omdat de meter de eenheid van lengte is. Je hoeft dus alleen maar vierkante millimeters om te zetten naar vierkante meters, of andersom. Voor de praktijk betekent het dat je in de formule de komma 6 plaatsen opschuift. Het is de taak van een leraar om die werkwijze duidelijk te maken. Maar ik krijg de indruk dat dat tegenwoordig niet meer gebeurt.

Standaard eenheden kunnen nou eenmaal groot zijn. Zo ook capaciteit, uitgedrukt in Farad.
Het is handiger om daarvoor kleinere delen te gebruiken als uF, nF en pF.
Ga je echter de formules toepassen , dan wordt er wel degelijk in Farad gerekend.
1 uF=bijv. 10e-6 F
1pF= 10e-12F

Frederick E. Terman

Honourable Member

Och, sommige techneuten zijn nu eenmaal dol op 'magic numbers'. Op zich niet zo erg, maar zet er dan de eenheden ook eerlijk bij.

Dat gezegd hebbende: toen ik daar was, werden hier en daar in de Texaanse boswachterij nog telefoonlijnen gebruikt tussen de brand-uitkijktorens en kantoor. De forest service onderhield deze zelf.
De weerstand van een telefoonlijn (aderpaar, dus heen en terug, 'loop resistance') berekenden we eenvoudig als:

Rloop = miles × 10^(AWG/10). 1

Dus bijv. een aderpaar van één mijl, van draad no. 18, had een weerstand van 63 ohm. Dat scheelde maar een paar procent met de 'exacte' waarde.

--
1 AWG

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 april 2021 01:37:24 schreef ohm pi:
Ik weet niet hoe het in België is, maar bij de pomp tank ik en reken ik af in liters en daarmee rij ik een aantal kilometers tot de volgende pomp. Voor mij zijn kilo's niet aan de orde. Overigens wel in de luchtvaart.

iets anders dan in NL. hier drukt men het verbruik uit in aantal liters per 100km, in NL drukt men uit hoever je gaat met één liter.

Uiteraard is het gewicht niet van tel in je omzettingsformule :-) (stond ene smiley bij)

Op 5 april 2021 14:47:59 schreef Frederick E. Terman:
Rloop = miles × 10^(AWG/10). 1

Die Amerikanen zijn rare jongens. In de USA werd al omstreeks 1820 een wet aangenomen die stelt dat in het vervolg het metriek stelsel dient te worden gebruikt. We zijn 200 jaar verder en ze vertikken het nog steeds om aan die wet gevolg te geven.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu ja, technische en wetenschappelijke stukken zijn ook daar inderdaad metrisch.
Maar het gewone Amerikaanse volk houdt zich nog steeds solidair met de wereldmachten Liberia en Myanmar. De rest van de wereld is metrisch; Engeland doet met 'gemengd' een beetje mee, die komt wel.
https://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/18300.jpeg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 april 2021 14:47:59 schreef Frederick E. Terman:
Dat gezegd hebbende: toen ik daar was, werden hier en daar in de Texaanse boswachterij nog telefoonlijnen gebruikt tussen de brand-uitkijktorens en kantoor. De forest service onderhield deze zelf.
De weerstand van een telefoonlijn (aderpaar, dus heen en terug, 'loop resistance') berekenden we eenvoudig als:

Rloop = miles × 10^(AWG/10). 1

Dus bijv. een aderpaar van één mijl, van draad no. 18, had een weerstand van 63 ohm. Dat scheelde maar een paar procent met de 'exacte' waarde.

--
1 AWG

Ik heb voor het gemak de ohmse weerstand op mijn kabelhaspels van de verhuurpool gezet. Zo weet ik snel de spanningsval bij een bepaalde belasting.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 5 april 2021 16:42:02 (70%)

GJ_

Moderator

Op 5 april 2021 14:58:57 schreef kris van damme:
[...]

iets anders dan in NL. hier drukt men het verbruik uit in aantal liters per 100km, in NL drukt men uit hoever je gaat met één liter.

Vorige eeuw ja :-) Nu is het in NL ook gewoon liters/100km

Op 5 april 2021 16:03:23 schreef Frederick E. Terman:Engeland doet met 'gemengd' een beetje mee, die komt wel.

Engeland is eigenlijk gewoon helemaal metrisch (=mijn ervaring tenminste) op het verkeer na. En misschien een enkeling van 16 stone.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah kijk, des te beter. Ik herinner me de 'metric foot' (300 mm!) in de houthandel nog. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De soortelijke weerstand kan je gebruiken om van een LBH stuk massief materiaal de weerstand te berekenen. Voor die berekening moet je MAAL de lengte van je actuele stuk doen en delen door de oppervlakte van de doorsnee. Daarom moet de (SI) eenheid van de soortelijke weerstand Ohm.m zijn. Vermenigvuldig met de lengte en het is Ohm m2 en deel dan door de oppervlakte van de doorsnee en er blijft Ohm over!

Bij een auto, waar je in de volksmond over 7.6 liter per 100km spreekt, moet je om het werkelijke verbruik van een rit de afstand door 100km delen en dan vermenigvuldigen met die 7.6 liter.

Wil je dit netjes in SI eenheden doen, dan zijn de lengte maat meters. Het verbruik is dan 7.6*10-8m2. Wil je het verbruik op een rit van 5*104m (50km) weten dan vermenigvuldig je de afgelegde afstand met het specifieke verbruik om het verbruik van die rit te weten te komen. Omdat er in SI m3 (103 liter)als uiteindelijk resultaat uit moet komen, en je met de afgelegde afstand moet vermenigvuldigen moet de eenheid van het specifieke verbruik gewoon in m2 zijn.

Als je het verbruik van een rit in kg zou willen weten, dan kan je het specifieke verbruik misschien beter in kg/m uitdrukken. Wederom vermenigvuldig je met de afgelegde afstand in meters om een schatting voor de verbruikte brandstof te verkrijgen (dit keer in kg.).

Dit geeft dan weer de hint dat je normaliter misschien 7.6*10-8m2 eerst als 7.6*10-8m3/m kan schrijven. Maar 1 van die meters boven de streep kan je wegstrepen tegen die daaronder....

Soms wordt wel eens V/V als eenheid gegeven. Tja, Dat is dus eigenlijk eenheidsloos want je kan die volts gewoon wegstrepen. (en van eenheidsloze dingen kan je logarithmes nemen. Dus is "dB" dan ineens ook een mogelijkheid om deze spec vast te leggen!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 april 2021 16:49:21 schreef Frederick E. Terman:
Ah kijk, des te beter. Ik herinner me de 'metric foot' (300 mm!) in de houthandel nog. :)

De houthandel is nog steeds volledig imperial.
Hout wordt verkocht in lengtes van 2.1m, 2.4m, 2.7m. Gipsplaten zijn 30 of 60 cm breed.
Balkhout heeft een kopmaat van 2x2, of 2x3 inch (ruw gezaaagd, na schaven blijft 44x44 of 44x67mm over.

En 122x244cm is excact 4 bij 8 feet.

Uiteindelijk maakt het geen zak uit, want iedere timmerman meet wat ie echt nodig heeft en verzaagd het.

Op 6 april 2021 05:52:03 schreef blurp:
En 122x244cm is excact 4 bij 8 feet.

Niet helemaal exact. Het scheelt 1 à 2 mm, maar dat valt weg in de zaagtolerantie.

Op 6 april 2021 10:39:00 schreef KlaasZ:
[...]Niet helemaal exact. Het scheelt 1 à 2 mm, maar dat valt weg in de zaagtolerantie.

Dan is er ook nog de natte vinger en het heilig oog.
Gaat TS van het hout een kistje maken en daar zijn project in opbergen? Anders zie ik geen verband met het project "seinlamp"