Op 5 april 2021 01:37:24 schreef ohm pi:
Daar wordt getankt in kilo's of pounds en dat moet je weer niet door elkaar halen. Doe je dat wel dan kom je in Air Crash Investigation.
Ik keek gisteren de video van een Canadees vliegtuig van een Canadese maatschappij bij een Canadees vliegveld en daar vroegen ze... "Fuel in pounds please?"...
Op 5 april 2021 00:21:59 schreef ohm pi:
Het verbruik van een auto is zoveel liter/km = zoveel dm3/km = zoveel m2
Hier staan wat = -tekens te veel.
Bij het omrekenen van eenheden moet je gewoon een substitutie doen. Dus bijvoorbeeld 1 inch = 25.4mm, of binnen SI 1mm = 0.001m.
Benzine verbruik, bijvoorbeeld 7.6 liter / 100km.
7.6 liter / 100km = 7.6dm3 / 100 * (1000m) = 7.6 * (0.1m)3 / 105m = 7.6 * 0.13m3 / 10^5 / m = 7.6 * 10-8 * m2.
Fysiek kan je dit zien als: stel ik leg een sliert met een oppervlakte van 7.6e-8 m2 langs de weg en mijn auto slurpt dat allemaal op, dan krijgt ie net genoeg om daarop te kunnen blijven rijden. Is de (gemiddelde) oppervlakte van de sliert minder dan die 7.6 komt ie na verloop van tijd stil te staan, en met meer dan houd je na verloop van tijd genoeg over om de buurman z'n auto vol te tanken....
@fred101: Het (gemiddelde)verbruik is 7.6*10^-8 vierkante meter. Het daadwerkelijke verbruik is evenredig met de afgelegde afstand. Dus rijd je 1m kan je met het verbruiks-meting getal uitrekenen dat er 7.6*10^-8*1m = 7.6*10^-8 m3 benzine verbruikt is. Rijd je 20 meter dan is dat 7.6*20*10-8m3
In jou voorbeeld hebben jou autos kennelijk behoorlijk gemillimeterd: Auto A heeft in 1 uur 1 meter afgelegd, Auto B gaat nog eens 10x langzamer.
Of de realistische interpretatie van jou AB voorbeeld: Auto A rijd in die tijd 100km = 10^5m en verbruikt dan 7.6*10-3m3 = 7.6 liter. En auto B rijd in 10 uur 1000km, 10^6m -> 76 liter.