Verliesstroom op oude ongebruikte ovenweerstanden

De watermoleculen kunnen vrij makkelijk door de afdichtingen heen aan de uiteinden, mede door de dagelijkse verschillen in luchtdruk.
(de ene dag is de druk in het element hoger als buiten, en een andere dag juist andersom.)

Water gaat niet door metaal heen (of het moet verroest zijn), zeker niet bij een relatief lage druk.
Bij regelmatig gebruik heb je geen last van vocht doordat het verdampt bij aanzetten.

Daarmee heb je op mijn argumenten niet gereageerd. Wat met de oude kookzones?

Oude verwarmingselementen hebben een ander opwarmingspatroon als nieuwe o.a. doordat de weerstandsdraad en isolatie op sommige plaatsen dunner worden.
Maar je schijnt vast te willen houden aan je misplaatste denkbeelden, dus verder discussieren zal wel niet veel nut hebben... ;)

Waarom vraag je hier om advies als je mening toch al vast staat?

De vraag gaat over een oplossing betreffende het verwijderen van het vocht. Mijn mening staat hoegenaamd niet vast. Maar er moeten argumenten komen die steek genoeg houden om het als vaststaand feit te kunnen beschouwen en die gegevens heb ik nog niet gezien. Mijn argumenten zijn pogingen om de aangereikte beweringen in vraag te stellen. Helaas heb je me met je argumenten nog niet kunnen overtuigen. Wat je laatste responce betreft zie ik niet onmiddelijk verband met mijn voorbeelden betreffend "zwetend" metaal.

O nee?

Op 1 april 2021 20:14:05 schreef EricN:
De aansluiting is gemaakt van een soort nylon met rode hittebestendige silicone. Daar komt geen vocht door.

Als je al weet dat er geen vocht in kan komen dan heb je toch geen probleem? Ik weet ook niet echt meer wat we zouden kunnen zeggen om je te helpen... :?

Als mensen onzinnige larie beginnen uit te kramen als 'zwetend metaal', dan haak ik af... :)

Deze discussie gaat niet meer denk ik om me verder te helpen met mijn probleem. Hoe het vocht er in komt maakt niets uit want dat gegeven kunnen we niet voorkomen. De oplossing door het in een andere oven te "bakken" nog voor het moment dat er inwendig iets verbrand is acht ik dan ook zeker als mogelijke oplossing en basis voor verder experimenteren. Dus voorals nog alvast bedankt voor dit voorstel (arco en klaasz) .
Persoonlijk vind ik het een interessant gegeven te ontdekken hoe het vocht er nu echt in komt maar dat geheel terzijde. Ik heb natuurlijk een bepaald denkbeeld hierover en als iemand mijn argumenten weet te weerleggen ben ik daarin geïnteresseerd. Dus nogmaals, het metaalzweten hoe is dat verklaarbaar? Volgens mij in deze een belangrijk aspect.

@arco. Heb je dan nog nooit een oude plaat eens laten doorwarmen en het fenomeen dan waargenomen?

wat wel eens wil helpen is goed heetstoken zonder aarde en daarna op een van de aansluitingen 230V zetten en ander tov aarde, aantal uren laten staan en brand probleem wel weg.

@smd. Ja, idd. Dat stel ik ook maar het werkt niet altijd en ga arco zijn voorstel eens testen. Gaat niet altijd omdat je meestal op verplaatsing geconfronteerd wordt hiermee maar nu het wel kan ga het is inkijken.

Op 1 april 2021 22:14:24 schreef EricN:
Heb je dan nog nooit een oude plaat eens laten doorwarmen en het fenomeen dan waargenomen?

Met olie zie ik het wel, want dat krijg je er niet af, maar ik heb niet veel ervaring met die oude elektrische kookplaten, ik vind het ondingen. Ik vermoed dat de corrosie van het gietijzer hier meer mee te maken heeft, het doet denken aan die zwarte coating die op gereedschap zit, ik geloof dat het seleniumoxide is. Dat is poreus en houdt olie vast waardoor het niet roest, maar dat zal bij verwarming ook wel "zweten", volgens mij is het geen water.

Als hij geaard is zal hij inderdaad aan de fase kant doorslaan, dus verwarmen met een potentiaalvrije bron zou kunnen, of het element helemaal potentiaal vrij maken, of extern opwarmen zoals al opgemerkt.

3 losse elementen 1 uur op 220graden en dan nog in de oven mee laten afkoelen een uur. Verlies was merkelijk minder toen de weerstanden koud waren maar bij terug verhitten met aarding los ging de megger (250v) als een gek naar de nul. Dit gaat em vermoedelijk niet worden.

tijdje de 230V TOV massa per element laten staan en brand wel weg.. vaker gedaan en ging goed!

Ook kan het verschil maken aan welke kant je de fase aansluit ;)

Ook al geprobeerd. Toen kwam er rook uit en was het volledig om zeep. Het is toen dat ik het open geslepen heb om te zien wat er aan de hand was. Zie foto's.

Ik denk dat ik elke tip en truuk onderhand geprobeerd heb. Het zal 1 voor op de container worden, helaas.

Zou het niet kunnen dat het water met het magnesium oxide hydraten heeft gevormd, die een lagere weerstand vertonen dan het pure oxide?

Op 1 april 2021 22:12:06 schreef Arco:
Als mensen onzinnige larie beginnen uit te kramen als 'zwetend metaal', dan haak ik af... :)

Toch is het zo. De meeste metalen zijn ondoordringbaar voor water maar niet allemaal. Bijvoorbeeld gietijzer is wél enigzins poreus. En het zeer lichte aluminium kan ook tot op enkele micron vocht opnemen. Onder meer daardoor corrodeert het ook enorm snel. Gelukkig vormt zich een oxidefilm die anders dan bij ijzer vrij dicht is en tegen verdere corrosie beschermt tenzij in een zure of zoute omgeving.

Gietijzer bevat een overmaat aan koolstof dat tijdens het gieten verdampt en kleine gasbelletjes vormt. Na het stollen blijven heel kleine holtes achter. Die kunnen zich na lange blootstelling vullen met water. Het is wel geen zeef, maar toch kan vocht een klein beetje in het oppervlak indringen. Een gietijzeren kachel zweet dus wel degelijk aan het begin van het stookseizoen.
Dat fenomeen is bij elke old-school huisvrouw gekend.
Je moet de poriën dichten met olie, of de etensgeur blijft eeuwig in de pan zitten.

In verwarmingselementen dringt het vocht binnen volgens het overbekende vocht-val principe. Ik heb technische buitenkastjes gezien die na een tijdje vol water stonden terwijl ze helemaal niet lek waren....,
Zo'n verwarmingselement kan door uitwarmen vaak gered worden
als ie een seizoen of zo niet gebruikt werd.

Maar na 20 jaar stilstand is die zo verzadigd dat het water er relatief snel uitstoken een zeer grote druk teweegbrengt die het element op meerdere wijzen kan schaden. Juist omdat die porien zo klein zijn, is dit een heel langzaam proces.
De kans is bovendien groot na zo'n lange tijd vochtig te zijn, dat de weerstandsdraad sterk gecorrodeerd is, en dat zelfs zoals Tidak al insinueerde, de structuur van het keramisch materiaal door het vocht chemisch onomkeerbaar is veranderd of zelfs metaalionen in het vochthoudend isolatiemateriaal gediffundeerd zijn, waardoor je hem nooit meer helemaal lekvrij krijgt.

Je zou het nog eens kunnen proberen door het element langere tijd warm te houden, maar ik vrees er voor.

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

In dit geval heb ik idd alles geprobeerd zonder succes. Wel heb ik een filmpje gemaakt toen ik de weerstand roodgloeiend liet worden op de werkbank zonder ventilator dus. Ik zag de ceramische isolatoren aan de uiteinden er ietwat uit komen en dan begon er hoeveelheden water uit te druppelen. Dat moet dus volledig verzadigd gezeten hebben.

Dank dat je het nog even met ons deelt, want ik zou het zelf niet (snel) tegen gekomen zijn. Ik had last met lek van een element, maar dat was niet van dien aard dat er zichtbaar druppels water uit kwamen en herstelde zich bij gebruik.

En dat bleef maar druppelen. Ook onder de 2de aansluiting lag na een tijdje een plas.

yep, das duidelijk en doet mn bevestiging toedoen van de elementen. maar dit is wel heel extreem en ja einde oefenening.. Vreemd genoeg bij regelmatig gebruik blijven de elementen OK en bij stilstand is het achteruitgang.. Wil je die elementen nog hebben???

Nee, die is ondertussen op de vuilhoop.

EricN, tof dat je dat even laat weten. Dergelijke feed-back is van onschatbare waarde voor de ervaring

Zoals ik dacht een typische vocht-val. Vooral als het ongebruikte apparaat lange tijd op een onverwarmde plaats met grote temperatuurschommelingen gestockeerd werd. Schuurtje, onverwarmde zolder...
Zeer moeilijk uit te maken langs welke weg het water erin gekomen is.
Hangt samen met de gebruikte materialen en de kwaliteit van de afdichting. Die kan na zo'n lange tijd een lek vertonen, voor een traag proces kan dat een héél kleintje zijn.

Maar door het element snel uit te warmen, wat vaak niet anders kan blaas je natuurlijk die dichting ergens door. Zoals hier.

Dit is natuurlijk een extreem geval. Door de zeer lange periode 20j+
zal ook wat oxide van de metalen omhulling en de weerstand in de keramiek zijn gedrongen waardoor de isolatieweerstand bij de minste nieuwe vocht indringing terug drastische omlaag gaat.
Een wonder dat de boel nog niet doorgemieterd was.

want ook roestvrije materialen kunnen na lange tijd vochtig geweest te zijn oxideren. Vooral aan de kust.
Kijk maar naar al die inox buitenverlichting en brievenbussen met roestplekken, zelfs soms doorgeroest.

Ik ben niet overtuigd dat een stroom lekkend ovenelement na een uurtje warmtebehandeling terug als nieuw is. Zelfs al is het maar na een seizoen ongebruikt te zijn. Het water dat er heel langzaam ingekomen is, het zij via poriën in de behuizing of afdichting, of waarschijnlijker een miniscuul dichtingslekje kan er via dezelfde weg niet in een uurtje terug uit.

Je zult hoe dan ook de afdichting beschadigen, misschien een bestaand lekje langs de aansluitdraad of rand vergroten.
Veel hangt natuurlijk af van hoeveel vocht ingedrongen is. Dat neemt toe met de tijd dat de oven ongebruikt is en met de temperatuurschommelingen en omgeving vochtigheidsgraad.

Na zo'n behandeling is het element vaak terug bruikbaar indien regelmatig gebruikt maar blijft volgens mij definitief veel kwetsbaarder voor nieuw indringend vocht dan voorheen.