Dank dat je het nog even met ons deelt, want ik zou het zelf niet (snel) tegen gekomen zijn. Ik had last met lek van een element, maar dat was niet van dien aard dat er zichtbaar druppels water uit kwamen en herstelde zich bij gebruik.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
yep, das duidelijk en doet mn bevestiging toedoen van de elementen. maar dit is wel heel extreem en ja einde oefenening.. Vreemd genoeg bij regelmatig gebruik blijven de elementen OK en bij stilstand is het achteruitgang.. Wil je die elementen nog hebben???
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem
EricN, tof dat je dat even laat weten. Dergelijke feed-back is van onschatbare waarde voor de ervaring
Zoals ik dacht een typische vocht-val. Vooral als het ongebruikte apparaat lange tijd op een onverwarmde plaats met grote temperatuurschommelingen gestockeerd werd. Schuurtje, onverwarmde zolder...
Zeer moeilijk uit te maken langs welke weg het water erin gekomen is.
Hangt samen met de gebruikte materialen en de kwaliteit van de afdichting. Die kan na zo'n lange tijd een lek vertonen, voor een traag proces kan dat een héél kleintje zijn.
Maar door het element snel uit te warmen, wat vaak niet anders kan blaas je natuurlijk die dichting ergens door. Zoals hier.
Dit is natuurlijk een extreem geval. Door de zeer lange periode 20j+
zal ook wat oxide van de metalen omhulling en de weerstand in de keramiek zijn gedrongen waardoor de isolatieweerstand bij de minste nieuwe vocht indringing terug drastische omlaag gaat.
Een wonder dat de boel nog niet doorgemieterd was.
want ook roestvrije materialen kunnen na lange tijd vochtig geweest te zijn oxideren. Vooral aan de kust.
Kijk maar naar al die inox buitenverlichting en brievenbussen met roestplekken, zelfs soms doorgeroest.
Ik ben niet overtuigd dat een stroom lekkend ovenelement na een uurtje warmtebehandeling terug als nieuw is. Zelfs al is het maar na een seizoen ongebruikt te zijn. Het water dat er heel langzaam ingekomen is, het zij via poriën in de behuizing of afdichting, of waarschijnlijker een miniscuul dichtingslekje kan er via dezelfde weg niet in een uurtje terug uit.
Je zult hoe dan ook de afdichting beschadigen, misschien een bestaand lekje langs de aansluitdraad of rand vergroten.
Veel hangt natuurlijk af van hoeveel vocht ingedrongen is. Dat neemt toe met de tijd dat de oven ongebruikt is en met de temperatuurschommelingen en omgeving vochtigheidsgraad.
Na zo'n behandeling is het element vaak terug bruikbaar indien regelmatig gebruikt maar blijft volgens mij definitief veel kwetsbaarder voor nieuw indringend vocht dan voorheen.