Ha rob007,
Wat je nu tekent is een laagdoorlaatfilter die eerste van je is een bandfilter.
Deze is constructief is stukje eenvoudiger en hoef je in de band niet af te regelen....
Tja de opbouw is wel belangrijk een stuk 1,5 mm2 en dan waarschijnlijk je printje open dat gaat niet goed werken
Zo'n stuk draad vertegenwoordigt ook een inductie net als het aansluitdraadje of het draadje ( aftak ) op een spoel.
De meeste formules houden geen rekening met de aansluitdraden je weet immers niet hoe lang in de praktijk.
Waarden als 10,5 worden door de meeste programma's afgerond naar beneden, een hele wikkeling 10 dus...... halve wikkelingen bestaan niet dat zijn de uitlopers ( aansluit draden ).
Deze aansluitdraden werken niet meer mee in de inductor, maar komen er wel bij als spreiding inductie !
Daarom is een sweeper en rf detector eigenlijk een tool die je zou willen hebben @Martin V gaf al even aan of een VNA nou denk ik dat fase meten voor jou experimenten niet echt nodig is.
Als je de amplitude frequentie karakteristiek en de reflectie kan meten prima....
Ha rob007,
Ik zie dat je nog een vraag erbij heb gesteld
In verband met overslag of inslag of hagelslag LOL ( als het maar wel melk chocolade is!? )
Of is dat verwaarloosbaar?
Nee dat is niet verwaarloosbaar en in de rf techniek zijn er maar zelden zaken verwaarloosbaar
Nu zijn er diverse mogelijkheden om afscherming te creëren...... schotjes of de opstelling van de componenten.
Wat ik niet weet van de ontwerper of de keuze van de spoelen optimaal is hiermee bedoel ik de verhouding lengte en diameter !
Ik heb niet gerekend aan het filter @Frederick E. Terman laat een en ander zien dit is dan wel de ideale situatie zonder parasitaire eigenschappen van de componenten en zonder ongewenste koppeling tussen de componenten.
Hier een idee van een spoel waar ik mee rekent
Zoals je ziet beter is het om spoelen daar waar je kan te vermijden
De vraag waar plaats je een schotje ik denk dat je zo een eind kom
Door de trimmer in een bakje welke is opgebouwd door links en rechts een schotje te plaatsen en ver genoeg van de spoelen heb je een mooie afscherming let op dat je afscherming ook ongewenst kan koppelen.
Als de magnetische flux door de wand snijd worden er wervelstromen gemaakt en dus een elektrische stroom die over het chassis loopt en koppelt met de andere componenten.
Als je gebruik wil maken van een stukje printplaat enkelzijdig nemen of anders de twee koperen zijden met elkaar doorverbinden op een aantal plaatsen
Je schakeling het bandfilter @Martin V vroeg zich af waarom die serie spoelen er zaten de auto transformator heeft in deze configuratie de functie om van een lage impedantie naar een hogere te transformeren.
Dit om de belaste Q te vergroten @Frederick E. Terman laat dit mooi zien alleen is hier ook een nadeel..... omdat de verhouding in wikkelingen nogal groot is dit is nadelig aan de ingang.
Een voorbeeld 8 wikkelingen totaal 1,5 wikkelingen van de common is de ingang verbonden dit betekend een grote stroom in de 1,5 wikkeling hier wordt de grootste flux dichtheid opgewekt en een kleine hoeveelheid bereikt de rest van de spoel !
Door nu gebruik te maken van een ( ik noem het flux aanjager ) serie spoel en deze te koppelen met de autotransformator is er voldoende magnetische koppeling naar de ingang.....
Omdat het een symmetrisch filter betreft doen we dit aan de uitgang ook zo is alles weer in harmonie.
Dat simuleren is niet zo belangrijk @rob007 het laat de richting in grote lijnen zien maar zonder met reële componenten en in hoogfrequent techniek de opbouw in acht te nemen niet zo veel waarde jij experimenteer liever daar is niets mis mee.......
Maar dan zou je eigenlijk wel iets willen meten anders ben je doof en blind lijkt mij, zo'n low cost V.N.A. ik weet niet of je daar mee kan afregelen qua snelheid van de update meetgegevens.
Maar goed dat moet jij bekijken als je een scope heb dan heb ik nog wel een Telonic sweeper tot 512 MHz helemaal compleet die zou je kunnen gebruiken !
Groet,
Henk.