Beste,

als het niet is toegestaan hier omdat de vraag te 'simpel' is, excuses dan, maar ik ben hier in het verleden goed geholpen.

Ik zit eigenlijk met 2 vragen. Wij hebben een nostalgische opgooi zweefmolen. De snelheid van de zweefmolen wordt geregeld dmv een waterweerstand. Wij hebben in de zweefmolen een groot ijzeren fust staan met daarop een deksel met metalen vinnen. Hoe dieper deze vinnen in het water zakken, hoe sneller de molen gaat draaien.

ter verduidelijking: we regelen op dit moment de snelheid met waterweerstand, en dit moet ook zo blijven.

Nu zit ik met 2 vragen:

1. Op dit moment hebben wij een 7kw elektromotor. Ik zou graag een 11kw motor plaatsen, nu draaien we vaak op maximale snelheid, en ik heb liever een beetje power 'over'. Zo blijf je je bezoekers beter de baas.

Nu heb ik een motor gevonden maar de beste man en ik weten beiden niet of hiervan de snelheid geregeld kan worden dmv de waterweerstand.

Ik heb een foto van het typeplaatje: (svp klikken voor vergroting)
https://imagizer.imageshack.com/v2/150x100q90/924/D5RA4E.png

Kan iemand mij vertellen of dit een geschikte motor is, of waar ik op moet letten in mijn zoektocht? Ik heb werkelijk weinig verstand van elektra.

Mocht iemand een geschikte motor hebben staan doe mij dan maar een PB svp.

2. Op dit moment hebben wij het zo gemaakt dat na een ingestelde tijd (dmv tijdschakelaar) de sirene 5 seconden gaat, de motor 20 seconden blijft draaien en vervolgens de stroom uitgeschakeld wordt en de attractie tot stilstand komt.

Nu zouden wij graag willen dat wanneer de tijd verlopen, is hij gelijktijdig met het afgaan van de sirene de deksel vd weerstandsbak automatisch volledig in de bak laat vallen. Dit zodat de attractie de laatste 20 seconden nog even op 'volle snelheid' draait.

Wij bedienen de weerstand handmatig doormiddel van een touw die aan de deksel vast zit en over een katrol naar buiten loopt.

Nu heb ik zitten denken, is het een optie om een systeem te maken met een motortje in het katrol, die normaal in 'vrijloop' staat maar zodra deze bekrachtigd wordt met stroom, hij 5 seconden draait en zo als het ware de weerstand er automatisch ingooit? Is dit er uberhaupt? Of is het beter om iets te maken op de bak zelf?

Foto van de weerstandsbak:
https://i.ibb.co/BVBr52T/6-DCF4969-C34-C-4-F66-9870-018020-C1-A65-F.jpg

Ik zoek naar een simpele niet te dure oplossing om dit mogelijk te maken. Het is meer een luxe functie dan noodzaak namelijk, maar het lijkt ons wel heel mooi.

Belangrijkste is dat de weerstand de hele rit handmatig te bedienen is, en slechts bij het afgaan van de sirene even automatisch volledig erin zakt. Hij hoeft er niet 'uitgehaald' te worden dit doen we altijd zelf.

Alvast vriendelijk bedankt aan een ieder.

Gebruik een F.O. ipv de waterweerstandsbak.

Ik wist niet dat dit soort 'regelingen' nog actief gebruikt werden... ;)

Gaat het hier om een slipring motor? Je zou verwachten dat er dan drie fasen de motor in gaan, en de drie vinnen verbonden zijn met de aansluitingen van de rotor.

Is het gewoon water trouwens? Vroeger deed met dit met salpeter in het water. Misschien is de oplossing verdund geraakt. Ik zou zelf voorzichtig zijn met het rücksichtlos verhogen van het motorvermogen in een attractie.

De motor die je nu gebruikt is een DC motor neem ik aan. De motor die je op het oog hebt kun je niet gebruiken.

Een zweefmolen, of welke attractie dan ook, "upgraden" met wat extra umpf is erg onverstandig zonder heel goed na te gaan of dit wel veilig kan. Al je mechanische overbrengingen worden ook zwaarder belast. Ik heb al erg grote attracties zien afbreken, met mensen er in, doordat er wat extra vermogen op gezet was.

Jammer, wéér een draaimolen minder met zo'n stomende zoutwaterbak.
Herinner me die dingen van vroeger, dan zat er zo'n reusachtige dame in het kaartverkoophokje, die met een soort wc trekker aan een kettinkje, dat via katrolletjes naar de ton met de waterweerstand liep, daar het deksel met de vinnen mee bewoog.
Had geen idee hoe het werkte.
Wel hulde voor de ts dat hij het processchema al een beetje hier neergeschreven heeft.

@GJ en Kruimel: sleepringmotor. Er is al een keer een vergelijkbaar topic voorbijgekomen, die wilde geloof ik om veiligheidsredenen van die stomende ton af.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (16%)]

Op 8 april 2021 13:14:02 schreef Toeternietoe:
Gebruik een F.O. ipv de waterweerstandsbak.

Is niets voor een opgooi zweefmolen, been there, done that. Daarbij waarom ingewikkelder maken dan nodig is. Dit werkt en werkt al jaren.

Een FO heeft nogal veel moeite met de wisselende weerstand die de molen te voorduren krijgt. Voor een idee van de attractie zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=9nW0c95Err0

Wij hebben een jaar met FO gedraaid, maar dit was echt niet prettig. Met water weerstand draaide veel beter. De molen regelt met een FO veel te veel bij. Er is een reden dat al deze molens nog met waterweerstand draaien en bijvoorbeeld draaimolens wel met FO.

Op 8 april 2021 13:17:57 schreef Arco:
Ik wist niet dat dit soort 'regelingen' nog actief gebruikt werden... ;)

In 9 van de 10 opgooi zweefmolens, verder ook geen idee waar deze worden toegepast.

Op 8 april 2021 13:22:07 schreef Kruimel:
Gaat het hier om een slipring motor? Je zou verwachten dat er dan drie fasen de motor in gaan, en de drie vinnen verbonden zijn met de aansluitingen van de rotor.

Is het gewoon water trouwens? Vroeger deed met dit met salpeter in het water. Misschien is de oplossing verdund geraakt. Ik zou zelf voorzichtig zijn met het rücksichtlos verhogen van het motorvermogen in een attractie.

Correct. En nee is niet enkel water. Gaat ook een handje zout bij.

En de constructie en het aandrijfwerk kan een 11kw motor prima aan. Er stond vroeger ook een zwaardere motor in.

Op 8 april 2021 13:25:15 schreef mvdk:
Jammer, wéér een draaimolen minder met zo'n stomende zoutwaterbak.
Herinner me die dingen van vroeger, dan zat er zo'n reusachtige dame in het kaartverkoophokje, die met een soort wc trekker aan een kettinkje, dat via katrolletjes naar de ton met de waterweerstand liep, daar het deksel met de vinnen mee bewoog.
Had geen idee hoe het werkte.
Wel hulde voor de ts dat hij het processchema al een beetje hier neergeschreven heeft.

@GJ en Kruimel: sleepringmotor. Er is al een keer een vergelijkbaar topic voorbijgekomen, die wilde geloof ik om veiligheidsredenen van die stomende ton af.

Geen paniek, bij ons zal de waterbak blijven en zeker niet weggaan!

Op 8 april 2021 13:25:13 schreef GJ_:
De motor die je nu gebruikt is een DC motor neem ik aan. De motor die je op het oog hebt kun je niet gebruiken.

Een zweefmolen, of welke attractie dan ook, "upgraden" met wat extra umpf is erg onverstandig zonder heel goed na te gaan of dit wel veilig kan. Al je mechanische overbrengingen worden ook zwaarder belast. Ik heb al erg grote attracties zien afbreken, met mensen er in, doordat er wat extra vermogen op gezet was.

Er staat nu een sleeprinkanker motor in, aangesloten op de waterweerstand, dit willen we ook zo houden. Ik zoek echter een sterkere motor, maar weet zelf niet wanneer deze nu geschikt is voor de waterweerstand en wanneer niet. Oftewel; waar ik op moet letten.

Hier is uiteraard al over nagedacht en wordt niet zomaar achteloos gedaan. Vind het al frappant dat mensen dat denken, wij nemen veiligheid altijd in acht, het is immers ons inkomen. Ik zou nooit willen dat er iets met mijn spullen of bezoekers gebeurd. Daarnaast hebben wij gewoon te maken met de jaarlijkse keuring.

Op 8 april 2021 13:29:36 schreef Indezweef:
In 9 van de 10 opgooi zweefmolens, verder ook geen idee waar deze worden toegepast.

Voor de opkomst van elektronica in alle formaten tot staalwalsen en elektrische locomotieven aan toe.

En de constructie en het aandrijfwerk kan een 11kw motor prima aan. Er stond vroeger ook een zwaardere motor in.

In dat geval is dus het voornaamste dat we dienen te weten of het een slipring motor is die als vervanging dient. Dat kan ik er zo snel niet van afleiden, maar het zou makkelijk te herkennen moeten zijn of de motor drie sleepcontacten heeft. Dat zijn drie koolborstels die ergens op de rotor drukken.

Sleepring motoren zijn door de ontwikkelingen in technologie een beetje minder courant geworden, dat maakt het iets lastiger er wat over te vinden.

Op 8 april 2021 13:42:51 schreef Kruimel:
[...]Voor de opkomst van elektronica in alle formaten tot staalwalsen en elektrische locomotieven aan toe.[...]In dat geval is dus het voornaamste dat we dienen te weten of het een slipring motor is die als vervanging dient. Dat kan ik er zo snel niet van afleiden, maar het zou makkelijk te herkennen moeten zijn of de motor drie sleepcontacten heeft. Dat zijn drie koolborstels die ergens op de rotor drukken.

Sleepring motoren zijn door de ontwikkelingen in technologie een beetje minder courant geworden, dat maakt het iets lastiger er wat over te vinden.

Oke dank voor je reactie, ik had gehoopt dat dit van het typeplaatje af te lezen was daar dat ik marktplaats en dergelijke afstruim naar een dergelijke motor en dus niet overal kan/ga kijken. Misschien dan maar toch even erheen rijden.

Klopt zijn lastig te vinden omdat ze niet meer zoveel worden toegepast. Daarnaast hebben veel mensen die ze aanbieden ook geen idee hoe/wat haha.

Het zal lastig blijven, ik heb de expertise niet om sleepringmotoren van elkaar te onderscheiden omdat er vast wel meer factoren een rol spelen. Zo zal het aantal polen gelijk moeten zijn (dat geldt voor alle inductiemotoren). Wat voor maximaal toerental staat er op de huidige motor? Dat moet ook overeenstemmen en kan in elk geval al discrimineren.

Wij hebben een jaar met FO gedraaid, maar dit was echt niet prettig. Met water weerstand draaide veel beter. De molen regelt met een FO veel te veel bij. Er is een reden dat al deze molens nog met waterweerstand draaien en bijvoorbeeld draaimolens wel met FO.

Vermoedelijk is het wel mogelijk een frequentie-omvormer zo te programmeren dat hij de karakteristieken van een sleepringmotor emuleert, maar dat zal niet zomaar gedaan zijn. Een weerstand in de rotor zal het effect hebben van een slippende mechanische koppeling waardoor het mechanisme wat eleganter omgaat met veranderingen in snelheid. Frequentie-omvormers neigen een toerental te regelen en niet een koppel.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (52%)]

Op 8 april 2021 13:03:12 schreef Indezweef:
Nu zit ik met 2 vragen:
1. Op dit moment hebben wij een 7kw elektromotor. Ik zou graag een 11kw motor plaatsen, nu draaien we vaak op maximale snelheid, en ik heb liever een beetje power 'over'. Zo blijf je je bezoekers beter de baas.

Nu heb ik een motor gevonden maar de beste man en ik weten beiden niet of hiervan de snelheid geregeld kan worden dmv de waterweerstand.

Ik heb een foto van het typeplaatje: (svp klikken voor vergroting)
[afbeelding]

Deze motor is niet geschikt voor jou doel.

Je moet een sleepringankermotor zoeken.

2. Op dit moment hebben wij het zo gemaakt dat na een ingestelde tijd (dmv tijdschakelaar) de sirene 5 seconden gaat, de motor 20 seconden blijft draaien en vervolgens de stroom uitgeschakeld wordt en de attractie tot stilstand komt.

Nu zouden wij graag willen dat wanneer de tijd verlopen, is hij gelijktijdig met het afgaan van de sirene de deksel vd weerstandsbak automatisch volledig in de bak laat vallen. Dit zodat de attractie de laatste 20 seconden nog even op 'volle snelheid' draait.

Wij bedienen de weerstand handmatig doormiddel van een touw die aan de deksel vast zit en over een katrol naar buiten loopt.

Nu heb ik zitten denken, is het een optie om een systeem te maken met een motortje in het katrol, die normaal in 'vrijloop' staat maar zodra deze bekrachtigd wordt met stroom, hij 5 seconden draait en zo als het ware de weerstand er automatisch ingooit? Is dit er uberhaupt? Of is het beter om iets te maken op de bak zelf?

Je zou daar iets van een actuator voor kunnen gebruiken.

https://www.google.com/search?q=actuator&rlz=1C1GCEA_enNL885NL885&…

als het niet is toegestaan hier omdat de vraag te 'simpel' is, excuses dan, maar ik ben hier in het verleden goed geholpen.

Nou, niet helemaal denk ik. Want je vraag is min of meer het zelfde. :)
Daar staat die pruttelton ook afgebeeld.

Een FO heeft nogal veel moeite met de wisselende weerstand die de molen te voorduren krijgt. ...
...De molen regelt met een FO veel te veel bij...

Je kunt een FO natuurlijk ook zo instellen dat ie helemaal niets meekrijgt van wat er zich in de motor afspeelt. Frequentie uitsturen en verder niks. Koppelcompensatie en verctorregeling allemaal uit zetten.

Op 8 april 2021 14:10:03 schreef GJ_:
[...]Je kunt een FO natuurlijk ook zo instellen dat ie helemaal niets meekrijgt van wat er zich in de motor afspeelt. Frequentie uitsturen en verder niks. Koppelcompensatie en verctorregeling allemaal uit zetten.

In het verleden al gedaan, werkte echt niet. Ken meer collega's die het hebben geprobeerd maar draait echt niet zo fijn als met een waterweerstand. Hebben uiteindelijk 3 man naar die regelaar gekeken en niemand kreeg het echt zoals we wilden. Als de molen eenmaal hard ging was het wel te doen maar vooral bij lagere snelheden (die nodig zijn want je moet de rit opbouwen anders gaan alle bakken naar buiten kom je nergens bij), was het een drama.

Op 8 april 2021 14:04:57 schreef Lambiek:
[...]
Deze motor is niet geschikt voor jou doel.

Je moet een sleepringankermotor zoeken.

[...]

Je zou daar iets van een actuator voor kunnen gebruiken.

https://www.google.com/search?q=actuator&rlz=1C1GCEA_enNL885NL885&…

[...]

Nou, niet helemaal denk ik. Want je vraag is min of meer het zelfde. :)
Daar staat die pruttelton ook afgebeeld.

Dank voor je antwoorden. En hoebedoel je dat laatste? Ik heb slechts 1 topic op dit forum namelijk en dat ging juist over een FO haha.

[Bericht gewijzigd door Indezweef op (12%)]

Je kunt een FO natuurlijk ook zo instellen dat ie helemaal niets meekrijgt van wat er zich in de motor afspeelt. Frequentie uitsturen en verder niks. Koppelcompensatie en verctorregeling allemaal uit zetten.

Ja, precies.

Dan moet het toch goed gaan lijkt mij.

Maar zo'n pruttelton is natuurlijk wel een stukje nostalgie. :)
Lekker chloorgas maken met dat zout erin. :r

Op 8 april 2021 14:32:18 schreef Indezweef:...vooral bij lagere snelheden (die nodig zijn want je moet de rit opbouwen...

Dat kan misschien beter met een DC motor en een DC regelaar Een industriele DC regelaar is een stuk compacter dan een frequentieregelaar. En goedkoper. Het is dan ook niet veel meer dan één of meer gelijkrichters van thyristoren.
Ziet er verder wel het zelfde uit als een FO.

[...]Je kunt een FO natuurlijk ook zo instellen dat ie helemaal niets meekrijgt van wat er zich in de motor afspeelt. Frequentie uitsturen en verder niks. Koppelcompensatie en verctorregeling allemaal uit zetten.

Een weerstand in de rotor zal het effect hebben van een slippende mechanische koppeling. Frequentie-omvormers neigen een toerental te regelen, wat je hier eigenlijk juist niet wil. Misschien krijg je wat voor elkaar als je de spanning bewust lager instelt dan je op basis van de frequentie zou verwachten, maar ik weet niet of je een FO zo kan inregelen. Het zal wel gedoe worden.

Op 8 april 2021 14:32:32 schreef Lambiek:
Lekker chloorgas maken met dat zout erin. :r

Ik ga er van uit dat ze salmiak gebruiken om die reden. Is ook wel fijner voor je platen.

Op 8 april 2021 15:21:44 schreef Kruimel:...Frequentie-omvormers neigen een toerental te regelen, wat je hier eigenlijk juist niet wil. Misschien krijg je wat voor elkaar als je de spanning bewust lager instelt dan je op basis van de frequentie zou verwachten, maar ik weet niet of je een FO zo kan inregelen. Het zal wel gedoe worden.

Een frequentieregelaar heeft weinig neigingen. Je regelt frequentie/toerental of het koppel. Beiden is mogelijk.
Als je de spanning te laag instelt haalt hij het gewenste toerental niet.
Maar misschien bedoel je een omgekeerde koppelcompensatie: iets lager toerental bij oplopend koppel. Niet vreemd en allemaal erg simpel.

Op 8 april 2021 15:21:44 schreef Kruimel:
Ik ga er van uit dat ze salmiak gebruiken om die reden. Is ook wel fijner voor je platen.

Dit schrijft de TS.

Dank allen voor de antwoorden. Vwb vraag 1 weet ik voldoende, namelijk dat het een sleepringankermotor moet zijn. Dit wist ik al, echter hoopte ik dit ergens vanaf een type plaatje makkelijk te kunnen zien ivm de online marktplaats speurtocht. Wel bedankt.

Wat betreft het overstappen naar een drive, dit zien we gewoon niet zitten, zoals gezegd al eens geprobeerd en ik snap ook niet wat het probleem van de water weerstand is, deze staat afgesloten in de molen, kan niemand bij (behalve ik zelf) en het werkt gewoon prima. Plus ik geef de voorkeur eraan om het zo simpel mogelijk te houden.

We hebben het over een tonnetje van 20 liter water met een handje zout erin, dus chloorgassen? Ik zie zelf niet in wat er mis is met deze bewezen techniek die prima werkt en ook gewoon nog is toegestaan.

Een geschikte motor is niet 123 gevonden en is misschien wat lastiger te verkrijgen maar denk niet onmogelijk.

Ten aanzien van vraag 2 kan ik denk wel iets met hetgeen (actuator) dat Lambiek stuurde. Dank daarvoor.

Op 8 april 2021 15:59:19 schreef Indezweef:
Dank allen voor de antwoorden. Vwb vraag 1 weet ik voldoende, namelijk dat het een sleepringankermotor moet zijn. Dit wist ik al, echter hoopte ik dit ergens vanaf een type plaatje makkelijk te kunnen zien ivm de online marktplaats speurtocht. Wel bedankt.

Je kunt toch zoeken op het type motor dat er nu in zit, maar dan iets zwaarder.

We hebben het over een tonnetje van 20 liter water met een handje zout erin, dus chloorgassen?

Ga er maar eens boven hangen, dan ruik de de chloor lucht wel. :)

Ik zie zelf niet in wat er mis is met deze bewezen techniek die prima werkt en ook gewoon nog is toegestaan.

Bewezen techniek, ja uit de prehistorie. :)

Op 8 april 2021 16:04:02 schreef Lambiek:
[...]
Bewezen techniek, ja uit de prehistorie. :)

Tja, zolang er (voor mij) geen betere oplossing is zullen we het hier mee moeten doen.

Er reizen 3 molens met een drive en bij alle 3 werkt het niet optimaal. Wij hebben het ook geprobeerd, het wil gewoon niet. Kan in theorie allemaal leuk klinken maar als het in de praktijk niet werkt (wat je pas door hebt als je eronder staat) dan werkt het gewoon niet.

Dit is misschien oud, maar is er daarom direct iets mis mee? Iets kan altijd mooier/nieuwer maar het moet wel goed werken. Daarbij, never change a winning team. Dus ik begrijp de anti-houding niet helemaal. Het werkt en geeft nooit problemen.

Volgens mij valt die anti houding wel mee. Jij had zelf het idee dat de keurmeesters liever een FO zagen, daarom heb je het geprobeerd.
Zo'n waterregelaar vind ik ook leuk, maar ik zou ook graag proberen om een dergelijke molen met een drive naar tevredenheid te laten draaien. Maar dat is gewoon omdat ik dat zelf leuk zou vinden, niet omdat ik zo nodig tegen die ton ben.

Op 8 april 2021 16:09:10 schreef Indezweef:
Dit is misschien oud, maar is er daarom direct iets mis mee?

Nee, nee. Maar het is niet zo gezond en je weet net zo goed als ik dat ze vroeger nergens naar keken.

Iets kan altijd mooier/nieuwer maar het moet wel goed werken. Daarbij, never change a winning team.

Natuurlijk moet het goed werken, maar er zijn ook nog DC regelingen te koop zoals GJ ook al aan haalde.

Dus ik begrijp de anti-houding niet helemaal. Het werkt en geeft nooit problemen.

Het is geen anti houding maar meer een waarschuwing, het is gewoon niet zo gezond.

Zoals ik al eerder zei, het is wel een stukje nostalgie. :)

Op 8 april 2021 16:17:22 schreef Lambiek:
[...]
Nee, nee. Maar het is niet zo gezond en je weet net zo goed als ik dat ze vroeger nergens naar keken.

[...]
Natuurlijk moet het goed werken, maar er zijn ook nog DC regelingen te koop zoals GJ ook al aan haalde.

[...]
Het is geen anti houding maar meer een waarschuwing, het is gewoon niet zo gezond.

Zoals ik al eerder zei, het is wel een stukje nostalgie. :)

Oke dan zitten we wel op één lijn. En ja niet zo gezond, ach de bak staat binnen in de molen, wij staan buiten, ik sta er niet met mijn neus bovenop. Ik rook ook, dat is ook niet goed haha. Maar je punt is me nu duidelijker.

Op 8 april 2021 16:14:56 schreef GJ_:
Volgens mij valt die anti houding wel mee. Jij had zelf het idee dat de keurmeesters liever een FO zagen, daarom heb je het geprobeerd.
Zo'n waterregelaar vind ik ook leuk, maar ik zou ook graag proberen om een dergelijke molen met een drive naar tevredenheid te laten draaien. Maar dat is gewoon omdat ik dat zelf leuk zou vinden, niet omdat ik zo nodig tegen die ton ben.

Oke zo kwam het een beetje over, overigens niks persoonlijks, ik sta uiteraard altijd wel open voor een leuke discussie.

En ja als techneut kan ik dat begrijpen. We waren voor de corona bezig met een tweede molen, wie weet. Maar bij deze wil ik het graag zo houden ;)