OUDE KOE ALERT (topic is bijna 3 jaar oud)
al met al moet je het ding in een constant koppel zetten en niet in een constante frequentie,waarbij je de frequentie dus wel maximaliseert, want dat is hetgeen je feitelijk zegt.
En als je 'volle gas' wilt draaien hoef je de platen zelfs niet te laten zakken, maar kun je de sleepringen met een relais kortsluiten.
Op donderdag 18 januari 2024 14:41:55 schreef High met Henk:
OUDE KOE ALERT (topic is bijna 3 jaar oud)al met al moet je het ding in een constant koppel zetten en niet in een constante frequentie,waarbij je de frequentie dus wel maximaliseert, want dat is hetgeen je feitelijk zegt.
Dank voor uw reactie,
Ja Dan moet het goed gaan inderdaad. Dat is het punt namelijk om de constante koppel aan te houden. kwestie van juiste instelling?
maar dat was ook reden dat ik hierop aan zoeken was..
Dacht laat ik hier even balletje opgooien.
Nu ben ik zelf met een nieuw project bezig om te restaureren.
Bevat een een werkende sleepringanker motor met waterbak sturing.
D.M.V. een wormwiel overbrenging op een draaikrans van 2,40 M. een Rupsbaan betreft dit.
Bij een volle bezetting met eigen gewicht van de constructie, is het rond de 6500 kilo.
Dit heeft vele tientallen jaren prima gefunctioneerd.
Maar nu heb ik een vraag, Om de aansturing te moderniseren.
Bestaat er een frequentieregelaar die veilig werkt op een oude type sleepringanker motor? ter vervanging van de waterbak en zo ja , welk merk en type is betrouwbaar en geschikt?
Het gaat om een serieuze motor van AEG 25KW, Betreft wel een oude maar het is in goede staat.
Stel dat dit niks word.
Welk type motor zou ter vervanging geschikt zijn Die aan de huidige norm voldoet ?
Je moet op gegeven moment toch denken aan de huidige techniek en ga je nadenken wat de mogelijkheden zijn.
wat zou men mij adviseren?
Desnoods open ik een nieuw topic voor me zelf..
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op donderdag 8 april 2021 13:30:43 schreef Indezweef:
[...]Hier is uiteraard al over nagedacht en wordt niet zomaar achteloos gedaan. Vind het al frappant dat mensen dat denken, wij nemen veiligheid altijd in acht, het is immers ons inkomen. Ik zou nooit willen dat er iets met mijn spullen of bezoekers gebeurd. Daarnaast hebben wij gewoon te maken met de jaarlijkse keuring.
Zolang je er niet mee gaat draaien voordat de keuring geweest is en je de keuring inlicht zou het geen probleem moeten zijn.
"Ik zou nooit willen dat er iets met mijn spullen of bezoekers gebeurd." Dat wil geen enkele exploitant, maar toch gebeuren er nog regelmatig ongelukken. Vaak ook een gevalletje "We dachten dat het zo wel kon." Dus doe het alleen als je met de juiste berekeningen kan aantonen dat het goed gaat!
Je kan trouwens ook in plaats van een zoutbak een weerstandbak gebruiken met bijvoorbeeld 5 aftakkingen en die dan via relais selecteren. Zo hebben we dat bij mijn vorige werkgever destijds opgelost. Ik heb meer dan 10 jaar als elektrotechnicus bij een pretpark gewerkt en een boel mogen moderniseren. Leuk werk! 
EDIT: Oh, oude koe zie ik nu pas... Nouja, misschien heeft iemand er nog wat aan.
Op donderdag 18 januari 2024 15:08:37 schreef Sine:
En als je 'volle gas' wilt draaien hoef je de platen zelfs niet te laten zakken, maar kun je de sleepringen met een relais kortsluiten.
De voeding zit op een relais, maar laten we de sleepringen maar niet kortsluiten, dan gaan we als een tesla in de rondte 
Mijn molens hebben robuuste aandrijvingen en behoorlijk koppel.
van de 10kw motor word na opstarten ongeveer 30-40% gevraagd.
Dit is niet te vergelijken, de snelheid moet regelbaar blijven..
Maar het zelfde gebeurd ook, als een kabel verslijt en inwendig de aders bloot raken door verkeerde montage, kabel van de waterbak klep die doorslijt bij een scharnierend deel, door beweging inwendig gebarsten zeg maar..
ook al een gezien bij anderen.
Het is vergelijkbaar met het type zoals in de Efteling staat of de pyramide nabij Austerlitz.
Ik heb even een nieuw topic geopend..